Film van op camera bewerken, titels toevoegen en branden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supernikje
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-10-2024
Hallo,

Ik heb een vraag betreffende filmbewerking (hoop deze op de juiste plaats te posten ;) ).

Ik heb een digitale camera waarvan ik met mijn oudere pc films binnenhaalde, bewerkte en brandde op DVD via Nero).
Nu ik een andere pc aangeschaft heb en over geen Nero meer beschik, ben ik op zoek naar een gratis programma waarmee ik volgende kan doen :
1 - films binnenhalen op PC (wat niet persé hoeft, dit kan ik ook via moviemaker)
2 - deze dan splitsen, stukken uitknippen, overgangen toevoegen, tekst toevoegen ... zowat alles wat onder "bewerken" valt
3 - Fimpje opslaan (in avi)
4- Titels toevoegen die kunnen weergegeven worden op dvd (dus met knoppen in het "menu".
5- Deze branden op DVD

Ik heb zelf al een beetje opzoekwerk gedaan en tot en met puntje 3 vond ik wel een paar programma's.
Alsook aparte programma's op te branden op DVD.
Maar het is puntje 4 die moeilijk lijkt om te vinden...de titels toevoegen dus, waarmee ik bedoel : zodat ik als ik achteraf de DVD afspeel ik in het menu kan kiezen tussen verschillende films (de stukjes die ik dus zou opgesplitst hebben).

Alles als freeware uiteraard, ik wil er gerust wat tijd insteken om het onder de knie te krijgen dat is geen probleem.
Ik werk met Windows 10.

Alvast bedankt voor de tips :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*

[ Voor 88% gewijzigd door Ventieldopje op 16-09-2016 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 10:47

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Doet moviemaker niet wat je wil? Je noemt nu typisch de standaard dingen die elke video editor wel kan als je op internet zoekt naar "free movie editor".

De pakketten onderscheiden zich in mogelijkheden als effecten, ondersteunde formaten, geavanceerde bewerkingen voor kleur en audio etc. niet echt in de mogelijkheden die jij beschrijft.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Supernikje
Ventieldopje schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 22:25:
Doet moviemaker niet wat je wil? Je noemt nu typisch de standaard dingen die elke video editor wel kan als je op internet zoekt naar "free movie editor".

De pakketten onderscheiden zich in mogelijkheden als effecten, ondersteunde formaten, geavanceerde bewerkingen voor kleur en audio etc. niet echt in de mogelijkheden die jij beschrijft.
Nee, voor zover ik moviemaker bestudeerde kan ik de filmpjes niet branden op dvd.
De functie om titels te plaatsen die achteraf als "tiles" weergegeven worden in het menu op dvd vind ik ook niet.
Vermoedelijk doordat men niet op dvd kan branden.

Bij Nero kon ik dus elk "stukje" film een titel geven waarbij ik eerst het uitzicht van het "menu" kon bepalen (achtergrond, tegels die gebruikt worden om de titels in weer te geven, ed...).
Een titel geven bij Moviemaker lukt denk ik wel, maar niet in die zin dat deze achteraf weergegeven worden in het menu op dvd.
De bedoeling hiervan is om het deel van de film (of de film zelf) apart te kunnen bekijken ipv alles van A tot Z te moeten doorlopen en te moeten zoeken naar dat filmpje dat ik op dat moment kan bekijken.
Even beter uitleggen misschien ;) :
Ik zet bijvoorbeeld 1u30 film over op pc waarvan een deel van op vakantie, een deel van een feestje, een deel van een uitstapje, ... wanneer de film van 1u30 bewerkt en gesplitst opgeslagen is wil ik die ook elk deel kunnen benoemen als "vakantie", "feestje", "uitstap".
Wanneer de dvd dan wordt afgespeeld en ik het menu krijg volstaat het om de tegel aan te klikken van het deel die ik wens te bekijken en wordt het afspelen vanaf daar gestart.

Dacht wel ergens gelezen te hebben dat branden wel kan met moviemaker in andere versies van Windows maar niet in 10?

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ah oke, ik dacht altijd dat branden wel mogelijk was (vanaf XP ofzo). Wellicht dat ze het uiteraard op Windows 10 hebben aangepast ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Verwijderd

De door u gevolgde werkwijze is eigenlijk uit de tijd. Tegenwoordig worden digitale videobestanden rechtstreeks afgespeeld op een TV, beamer, enz. De DVD heeft dus zijn langste tijd gehad. De kwaliteit blijft ver achter bij de hedendaagse High Definition beelden, die inmiddels wel als "standaard" kunnen worden beschouwd. Een opgeslagen video bestand (de film dus) kan direct van de drager (harde schijf of USB stick) worden afgespeeld op een media speler (hardware) die aangesloten wordt op de TV of beamer. De nieuwste TV's hebben zo'n speler gewoon ingebouwd. Je steekt de USB stick erin en klaar is kees.
Met Movie Maker kan je op een heel eenvoudige manier een beetje knippen en plakken, maar video bewerken kan je dat eigenlijk niet noemen. Goede eenvoudige NLEsoftware (NLE=non-lineaire editing) is er volop. Aan te bevelen zijn bijv: Magix Video deLuxe of Adobe Première Elements, enz.
Het is een verkeerd uitgangspunt om alles gratis te willen hebben. Een hobby kost nu eenmaal geld. Zowel de speler als de software koop je samen voor ongeveer 250 Euro. Besef dat filmen een totaal andere aanpak vereist dan fotograferen.

• Supernikje
Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 09:56:
De door u gevolgde werkwijze is eigenlijk uit de tijd. Tegenwoordig worden digitale videobestanden rechtstreeks afgespeeld op een TV, beamer, enz. De DVD heeft dus zijn langste tijd gehad. De kwaliteit blijft ver achter bij de hedendaagse High Definition beelden, die inmiddels wel als "standaard" kunnen worden beschouwd. Een opgeslagen video bestand (de film dus) kan direct van de drager (harde schijf of USB stick) worden afgespeeld op een media speler (hardware) die aangesloten wordt op de TV of beamer. De nieuwste TV's hebben zo'n speler gewoon ingebouwd. Je steekt de USB stick erin en klaar is kees.
Met Movie Maker kan je op een heel eenvoudige manier een beetje knippen en plakken, maar video bewerken kan je dat eigenlijk niet noemen. Goede eenvoudige NLEsoftware (NLE=non-lineaire editing) is er volop. Aan te bevelen zijn bijv: Magix Video deLuxe of Adobe Première Elements, enz.
Het is een verkeerd uitgangspunt om alles gratis te willen hebben. Een hobby kost nu eenmaal geld. Zowel de speler als de software koop je samen voor ongeveer 250 Euro. Besef dat filmen een totaal andere aanpak vereist dan fotograferen.
Afspelen op dvd heeft ook z'n voordelen : o.a de menu-intstellingen.
Sowieso wens ik mijn films op dvd, zo heb ik dit altijd gedaan.
Het is een voorkeur waar ik me niet ga beginnen over verdedigen trouwens.
Er is niets mis met Freeware gebruiken dacht ik. Iedereen gebruikt er wel iets van.

• Supernikje
Ventieldopje schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 00:39:
Ah oke, ik dacht altijd dat branden wel mogelijk was (vanaf XP ofzo). Wellicht dat ze het uiteraard op Windows 10 hebben aangepast ;)
Het niet kunnen branden op zich is ook geen drama, dat zou ik via een ander programma kunnen.
Dus bewerken via Moviemaker en opslaan vanuit een ander programma branden.
Maar dan zit ik natuurlijk nog zonder die titels die weergegeven worden in het menu van een dvd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Die titels kun je dan alsnog wel maken met een programma waarmee je DVD's kan branden ;) Brand alleen al jaren geen DVD's meer dus ik zou echt niet weten wat tegenwoordig fijne (freeware) programma's zijn om dat mee te doen.

www.maartendeboer.net

• Supernikje
Ventieldopje schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 11:01:
Die titels kun je dan alsnog wel maken met een programma waarmee je DVD's kan branden ;) Brand alleen al jaren geen DVD's meer dus ik zou echt niet weten wat tegenwoordig fijne (freeware) programma's zijn om dat mee te doen.
Ik had er niet bij stil gestaan dat het zo ook kon.
Heb even wat rond gezocht en volgens wat ik erover vond zou DVD Flick dit kunnen klaren :*)
Bedankt om mee te denken _/-\o_

• Supernikje
Naast Moviemaker heb ik nog een aantal freeware programma's gevonden voor videobewerking.
"Filmora" van Wondershare lijkt ook het eerste zicht wel interessant.
Als er iemand ervaring mee heeft, of met andere freeware voor filmbewerking, laat gerust iets weten ;)
Pagina: 1