Macbook schijf partitioneren lukt niet(Bootcamp)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobboo
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10-09-2020
Beste,

Ik heb een Macbook Pro 13" Retina early 2013
Versie:
3GHz Intel Core i7
8GB 1600Mhz DDr3
Intel HD Graphics 4000 1536mb
500 GB Flash-Opslag

Voor school moet ik CAD software op mijn macbook hebben draaien dus ik wilde graag mijn macbook bootcampe. Dit heb ik 2 jaar geleden ook gedaan en dat werkte perfect, ivm geheugen te kort heb ik de bootcamp verwijdert omdat ik hem niet meer gebruikte.

Als ik de bootcamp run dan stopt hij bij het stukje partitioneren van mijn schijf, op een of andere manier lukt dit niet. Ik heb een beetje gegoogeld en er stond dat het ook mogelijk was via schijfhulpprogramma, ook dit lukt niet. Hier krijg ik de foutmelding "De schijf kan niet worden gepetitioneerd".

Afbeeldingslocatie: http://www.jobbomodels.nl/zooi/Naamloos.tiff

Kan iemand mij helpen met dit probleem op te lossen?

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet,
Job

Beste antwoord (via Jobboo op 18-09-2016 17:34)

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-08 21:28
Ben ook wel eens tegen dit probleem aangelopen, waarna Schijf EHBO niet wilde lukken binnen het systeem. Start eens op in de herstelomgeving (Command + R ingedrukt houden tijdens aanzetten) en voer dan eens schijf EHBO. Daarna terug in het systeem. Zo lukte het mij wel om Bootcamp werkend te krijgen.

https://support.apple.com/nl-nl/HT201314

[ Voor 8% gewijzigd door Stef42 op 16-09-2016 21:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eitot
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Heb je al geprobeerd om met het schijfhulpprogramma de volledige schijf (niet de partitie ‘Macintosh HD’) te repareren met ‘Schijf-EHBO’?

[ Voor 6% gewijzigd door Eitot op 16-09-2016 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobboo
Jup, dit heb ik ook geprobeerd, daar komt uit dat er niks aan de hand is met de schijf.

Dit zijn trouwens de details van als het petitioneren mislukt.
Afbeeldingslocatie: http://www.jobbomodels.nl/zooi/Naamloos1.tiff

[ Voor 43% gewijzigd door Jobboo op 16-09-2016 20:41 . Reden: afbeelding toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eitot
  • Niet online
Stond in het overzicht bij welk volume het probleem optrad?

Het is misschien handig om een overzicht te hebben van je schijf. Open het programma ‘Terminal’ (zoek met Spotlight) en geef de volgende opdracht op:
diskutil list

Je krijgt vervolgens een lijst met volumes te zien. Kun je het resultaat hier plakken? Het gaat voornamelijk om alles wat onder '/dev/disk0 (internal, physical):’ staat (/dev/disk1 e.v., indien aanwezig, is niet nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobboo
/dev/disk0 (internal, physical):
#: TYPE NAME SIZE IDENTIFIER
0: GUID_partition_scheme *500.3 GB disk0
1: EFI EFI 209.7 MB disk0s1
2: Apple_HFS Macintosh HD 499.4 GB disk0s2
3: Apple_Boot Recovery HD 650.0 MB disk0s3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eitot
  • Niet online
Het lijkt er in ieder geval al op dat er geen restantvolume is. Ik zou allereerst een backup maken, mocht je dat nog niet hebben. Als het schijfprogramma een ‘schijf-EHBO’ niet kan voltooien, is er meestal iets aan de hand en loop je risico dat iets beschadigt of verloren gaat. In dergelijke gevallen kan het nodig zijn om de schijf opnieuw in te richten.

Probeer de ‘schijf-EHBO’ eens op het volume ‘Macintosh HD’ om te zien of de fout bij dit volume ligt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-08 21:28
Ben ook wel eens tegen dit probleem aangelopen, waarna Schijf EHBO niet wilde lukken binnen het systeem. Start eens op in de herstelomgeving (Command + R ingedrukt houden tijdens aanzetten) en voer dan eens schijf EHBO. Daarna terug in het systeem. Zo lukte het mij wel om Bootcamp werkend te krijgen.

https://support.apple.com/nl-nl/HT201314

[ Voor 8% gewijzigd door Stef42 op 16-09-2016 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobboo
Thanks! Het is inderdaad gelukt om via de herstelomgeving de EHBO te gebruiken en daarna de bootcamp te runnen!
Windows 10 geïnstalleerd werkt perfect!

Nu kom ik bij het volgende probleem terecht...
Op mijn bureau werk ik met diverse randapparatuur onder andere 2 externe schermen waaronder 1 apple thunderbolt display. Nu blijkt dat Windows dat thunderbolt display niet herkent... is dit op te lossen zodat ik dat scherm ook kan gebruiken?

Alvast bedankt!
Pagina: 1