Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-06 21:19
Hallo Tweakers,

Sinds een week heb ik enkele trammelant met mijn computer, vorig weekend begon het verhaal met een onverwachte chkdsk toen ik mijn pc opnieuw opstartte. Natuurlijk gingen er toen alarmbellen bij mij rinkelen, direct een onderhouds-/schoonmaakbeurt van mijn pc gedaan en ook een back-up gemaakt. Gelukkig staan alle bestanden dus in een back-up op een externe hardeschijf.

Nadat ik maandag een back-up heb gemaakt heeft mijn computer de hele week gewoon zijn werk gedaan, weliswaar heb ik de pc niet veel gebruikt wegens de hitte. Vandaag was ik aan het gamen toen mijn harde schijf ineens herhaaldelijk die vreselijke "squeek" liet horen. Daarna stopte het systeem met reageren, mijn reactie was ctrl+alt+delete, na een tijdje bevroren te zijn kreeg ik een zwart scherm even later gevolgd door het befaamde blauwe scherm met witte letters. Nadat de pc automatisch opnieuw opstartte vroeg het systeem om een bootdrive. Mijn vermoeden is dus dat mijn harde schijf is overleden.

Mijn systeem, inmiddels ongeveer 4 jaar oud, bestaat uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6100 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus M5A97€ 95,59€ 95,59
1Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 Vapor-X€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 69,50€ 69,50
1Sharkoon T9 Value White edition€ 0,-€ 0,-
1Asus VE228H Zwart€ 0,-€ 0,-
1Logitech LS21€ 35,50€ 35,50
1Nesteq NFS-2208D€ 0,-€ 0,-
1Rapoo Advanced Wireless Mouse & Keyboard Combo 8900P€ 75,-€ 75,-
1Kingston KHX1600C9D3K2/8GX€ 0,-€ 0,-
1Asus DRW-24B3ST Zwart€ 0,-€ 0,-
1OCZ ModXStream Pro 600W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 275,59

Van het bovenstaande draait mijn probleem vermoedelijk om de Seagate harde schijf.

Tevens heb ik al enkele nieuwe onderdelen op het oog:

#ProductPrijsSubtotaal
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,-€ 47,-
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 29,99€ 29,99
1Kingston SSDNow UV400 120GB€ 41,95€ 41,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 118,94

Graag hoor ik van jullie of mijn vermoeden juist was, tevens sta ik open voor feedback op mijn geselecteerde nieuwe onderdelen.

Groeten,
Cranzai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Download CrystalDiskInfo en post hier een screenshot van de SMART waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
PilatuS schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 17:40:
Download CrystalDiskInfo en post hier een screenshot van de SMART waardes.
Het probleem is echter dat windows niet meer geladen wordt omdat het systeem om een bootdrive vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Cranzai schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 17:47:
[...]

Het probleem is echter dat windows niet meer geladen wordt omdat het systeem om een bootdrive vraagt.
Dan de schijf even aan een ander systeem hangen of een bootable CD laden die de SMART kan lezen. Het zou heel goed kunnen dat de HDD kapot is, maar zomaar een nieuwe kopen zonder dit zeker te weten is niet handig. Mogelijk is er iets anders aan de hand. Het is wel zo fijn om zeker te weten dat het probleem aan de HDD ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
Zojuist heb ik geprobeerd om met een bootable USB de SMART te lezen. Eerst heb ik gekeken of SeaTools de drive kon zien, dat bleek het geval. Daarna heb ik met GSmartcontrol geprobeerd SMART uit te lezen, nu was de harde schijf in geen geval te vinden. In de bios wordt hij ook niet meer herkent. Ook viel het mij op dat vanaf het moment van indrukken van de aan-knop de schijf begon te "squeeken", als ik vervolgens in de bios zat hield dat geluid op. Ik zou nog naar een vriend kunnen gaan om hem daar aan de computer te hangen om CrystalDiskInfo te proberen tenzij de hdd nu echt dood is.

Edit:
Nadat de hardeschijf de eerste keer niet meer werd gedecteerd heb ik ook SeaTools nogmaals geprobeerd en die zag de schijf toen ook niet meer.

[ Voor 11% gewijzigd door Cranzai op 16-09-2016 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Als de schijf helemaal niet meer gezien word en vooral slechte geluiden gaat maken mag je er wel vanuit gaan dat ie dood is.

Die 1TB is een prima keuze, qua SSD denk ik dat het beter kan als je bijvoorbeeld voor een Crucial of Samsung gaat, maar daar kan je het beste even een review voor opzoeken.
Pagina: 1