Eerste boot van de dag "lukt" niet

Pagina: 1
Acties:

• YorrickNL
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Beste Tweakers,

Helaas ben ik zelf radeloos.
Ik heb helaas een vreemd probleem met mijn nieuwe (zelfgebouwde) PC.
Elke keer als mijn computer voor de eerste keer op een dag aan gaat, start hij niet.
Een aantal dagen geleden kwam ik niet voorbij het "Gigabyte" scherm (er was geen spinner en het scherm bleef hangen) en na wat rondgekeken te hebben op internet en wat kabels veranderd te hebben geeft hij sinds vandaag geen signaal meer op het beeld scherm.
Als ik vervolgens de computer opnieuw opstart door op het restart knopje van de case te klikken, werkt het opstarten en de PC zelf prima.
Ook als ik de PC volledig uitzet en een uurtje wacht werkt het ook nog. Het lijkt dus echt dat er een behoorlijk aantal uur tussen moet zitten voordat dit probleem zich afspeelt.

Een aantal opmerkelijke bevindingen/belangrijke informatie:
- Case fan draait prima
- CPU fan draait prima
- GPU fan draait de eerste keer niet, de volgende keren weer wel.
- Ik hoor geen piepjes door de speakers bij het opstarten
- SSD werkt prima eveneens als andere HDD's die zijn aangesloten (reeds een test gedaan).
- RAM test wijst niets vreemds uit (PassMark MemTest86)
- Alle drivers zijn geïnstalleerd
- De twee monitors zijn aangesloten via HDMI op de videokaart

Mijn set-up:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 202,95€ 202,95
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 53,95€ 53,95
1MSI Radeon RX 470 GAMING X 8G€ 256,50€ 256,50
1BitFenix Comrade Window Wit€ 37,99€ 37,99
2BenQ GW2270H Zwart€ 98,90€ 197,80
1Logitech Z333€ 46,63€ 46,63
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 31,69€ 31,69
1Corsair CX450M€ 49,99€ 49,99
1Samsung 750 EVO (retail) 250GB€ 69,90€ 69,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 947,40

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen of wat er aan de hand is?

Groetjes,
Yorrick

EDIT:
Ondertussen ga ik nog even kijken of een een nieuwe BIOS versie beschikbaar is en deze zo nodig flashen, ik houd jullie op de hoogte! :)

[ Voor 2% gewijzigd door YorrickNL op 16-09-2016 17:19 . Reden: Extra informatie toegevoegd ]

Bekijk ook eens mijn productreviews!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-01 13:41

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Lijkt mij een slecht gemonteerde CPU koeler.

Als de pc dan koud is dan drukt de koeler te hard of te zacht op de CPU en daardoor een vastloper of geen post.

Zodra er dan ook maar iets van warmte gegenereerd wordt dan wordt het opgelost.

Doe je koeler eens remounten?

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• YorrickNL
  • Niet online
Thanks voor je reactie! Ik ga het even proberen en ik kan helaas morgen pas laten weten of het lukt :P
Mochten er nog ideeën zijn hoor ik dit uiteraard graag.

• Wizo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-01 21:54
Voor wat het waard is... ik heb zelf problemen met mijn MSI Geforce 1070, één van de suggesties die ik kreeg op het officiele MSI forum was de 'beruchte' incompatibiliteit van MSI en Gigabyte producten... nogmaals: ik kan dit nergens verifieren, maar gezien jouw configuratie wellicht iets om mee te nemen. Je zou bijv. eens kunnen kijken of een GPU van een ander merk wel goed draait in jouw pc.

• tjverhagen
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik had een vergelijkbaar probleem met mijn pc, eerste keer boot hing hij, 2e keer startte hij normaal door. Uiteindelijk bleek dat mijn RAM op een te lage spanning/te hoge frequentie stond. Speel daar anders eens mee, bij mij heeft dit het uiteindelijk opgelost.

• YorrickNL
  • Niet online
Wizo schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 17:24:
Voor wat het waard is... ik heb zelf problemen met mijn MSI Geforce 1070, één van de suggesties die ik kreeg op het officiele MSI forum was de 'beruchte' incompatibiliteit van MSI en Gigabyte producten... nogmaals: ik kan dit nergens verifieren, maar gezien jouw configuratie wellicht iets om mee te nemen. Je zou bijv. eens kunnen kijken of een GPU van een ander merk wel goed draait in jouw pc.
Thanks, dit hou ik zeker in mijn achterhoofd :)
tjverhagen schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 17:29:
Ik had een vergelijkbaar probleem met mijn pc, eerste keer boot hing hij, 2e keer startte hij normaal door. Uiteindelijk bleek dat mijn RAM op een te lage spanning/te hoge frequentie stond. Speel daar anders eens mee, bij mij heeft dit het uiteindelijk opgelost.
Hmm hoe zou ik dat kunnen aanpassen? Ik heb verder geen gekke dingen ingesteld in de BIOS o.i.d. het systeem draait eigenlijk met bijna alle default settings.

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-01 16:15

nexhil

BAM!

Wat je nog zou kunnen testen is je videokaart verwijderen en dan kijken of hij hetzelfde probleem met de IGP doet.

Mocht het nou zou zijn dat hij dan gewoon boot ( na een wat langere en meerdere tests) dan zou het zomaar je voeding kunnen zijn. Of de videokaart zelf.mijn gevoel zegt een stroom probleem ergens.

[ Voor 7% gewijzigd door nexhil op 16-09-2016 18:02 ]

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:01

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ook eens gehad, toen te maken met kapotte condensatoren op het moederbord.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Romeo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-12-2025
Haal je misschien dan ook 's nachts de stroom er volledig af?
Een lege accu of leeg bios batterijtje kan dit ook veroorzaken. Even een minuut of vijf de stroom er op voordat je het aanzet maakte bij 1 van mijn moederborden het verschil tussen de eerste keer wel of niet booten.

[ Voor 37% gewijzigd door Romeo op 16-09-2016 17:48 ]

• tjverhagen
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
YorrickNL schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 17:33:

Hmm hoe zou ik dat kunnen aanpassen? Ik heb verder geen gekke dingen ingesteld in de BIOS o.i.d. het systeem draait eigenlijk met bijna alle default settings.
Het heeft te maken met de standaardinstellingen, dus default werkt blijkbaar niet 100%. In de bios kun je dit aanpassen, in de handleiding van de fabrikant staat het anders ook goed aangegeven. :) Zoek van tevoren wel op welke spanning je werkgeheugen zou moeten werken en vergelijk dat met de waarden in de bios.

• YorrickNL
  • Niet online
tjverhagen schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 18:13:
[...]

Het heeft te maken met de standaardinstellingen, dus default werkt blijkbaar niet 100%. In de bios kun je dit aanpassen, in de handleiding van de fabrikant staat het anders ook goed aangegeven. :) Zoek van tevoren wel op welke spanning je werkgeheugen zou moeten werken en vergelijk dat met de waarden in de bios.
Aah op die manier, de waarde in de bios (voltage en MHz) komen in ieder geval overeen met de waarde die zou moeten werken
Romeo schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 17:47:
Haal je misschien dan ook 's nachts de stroom er volledig af?
Een lege accu of leeg bios batterijtje kan dit ook veroorzaken. Even een minuut of vijf de stroom er op voordat je het aanzet maakte bij 1 van mijn moederborden het verschil tussen de eerste keer wel of niet booten.
Nope, ik laat de stroom er gewoon nog op.
nexhil schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 17:44:
Wat je nog zou kunnen testen is je videokaart verwijderen en dan kijken of hij hetzelfde probleem met de IGP doet.

Mocht het nou zou zijn dat hij dan gewoon boot ( na een wat langere en meerdere tests) dan zou het zomaar je voeding kunnen zijn. Of de videokaart zelf.mijn gevoel zegt een stroom probleem ergens.
Thanks, ik heb voor nu de BIOS geüpdatet en de CPU fan opnieuw geplaatst. Hopelijk is dit voldoende, mocht het niet zo zijn ga ik dit zeker proberen.

• YorrickNL
  • Niet online
Vandaag heb ik voordat ik de PC opstartte, de videokaart uit de PC gehaald en daarna pas opgestart.
Dit keer startte hij in één keer op zonder problemen (duurde wel flink wat langer).
Het lijkt me dus dat het aan de videokaart ligt of wellicht de PSU. We zijn in ieder geval een stap verder, thanks all :)

Iemand een manier om te testen welke van de twee écht defect is?

Edit: Wellicht ook wel handig om te vermelden: gister viel de PC tot twee keer toe random uit, dat wijst juist weer op een probleem met de PSU.

[ Voor 16% gewijzigd door YorrickNL op 17-09-2016 11:03 ]

• Milanees
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-01 16:18
Als ik jou was zou ik beginnen met een Memtest, even googlen en op usb zetten en snachts even testen.

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-01 16:15

nexhil

BAM!

Toen de stroom uitviel was dat met of zonder GPU?

• YorrickNL
  • Niet online
nexhil schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 18:24:
Toen de stroom uitviel was dat met of zonder GPU?
De PC viel uit terwijl de GPU aangesloten en actief was
Milanees schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 14:51:
Als ik jou was zou ik beginnen met een Memtest, even googlen en op usb zetten en snachts even testen.
Heb ik inderdaad al gedaan, alle testen "passed"

• Milanees
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-01 16:18
Als je niets hebt om te testen (andere pc waar je de videokaart in kan stressen) dan zou ik een psu uitzoeken en retourneren als dat het probleem niet verhelpt. Zoals anderen hier al aangeven heeft het waarschijnlijk met de Electra te maken. Kan ook zomaar een kapotte capacitator zijn zoals hierboven al wordt genoemd.

Bekijk alle kabels nog eens, de plugs waar ze in gaan en alle capacitators voordat je wat doet.

[ Voor 13% gewijzigd door Milanees op 19-09-2016 08:34 ]

• YorrickNL
  • Niet online
Even een update, de PSU is inmiddels vervangen maar toch blijft het probleem.. Ik ga denk ik maar even de videokaart omruilen :(
Alle kabels lijken in ieder geval in orde te zijn.

• YorrickNL
  • Niet online
Wizo schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 17:24:
De winkel waar ik mijn videokaart heb gekocht kan het probleem niet reproduceren.
Toch werkt mijn systeem zonder videokaart eigenlijk prima (met de on-board graphics, uiteraard heb ik geen spellen proberen te spelen).
Zou het dit kunnen zijn ja? :o De winkel geeft ook aan dat de combinatie moederbord/GPU een issue kan zijn.

Laatst kreeg ik ook sneeuw door mijn beeld bij het afsluiten (videokaart zat toen nog in het systeem), zie hier:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pFJnU2G.jpg

Mij leek dat dit juist een probleem was dat veroorzaakt wordt door de videokaart.. :?
In ieder geval heeft de winkel aangeboden de videokaart terug te nemen en hem te crediteren _/-\o_
Is het nu verstandig een andere videokaart te kopen? En zo ja, welke raden jullie aan bij deze build? (Het liefst ongeveer dezelfde prijscategorie en een beetje future-proof)

• Wizo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-01 21:54
Nette oplossing v/d winkel.

Je zou gewoon de gigabyte GPU kunnen nemen?

pricewatch: Gigabyte Radeon RX 470 G1 Gaming 4G

Dan zou je zeggen dat die in elk geval volledig compatibel moeten zijn...
Pagina: 1