Op donderdag 28 juni 2001 15:25 schreef bkor het volgende:
Waarschijnlijk 1 van de volgende mogelijkheden:
1. Er zijn teveel connecties per minuut gemaakt. Standaard laat inetd 40 connecties per minuut toe. Als er vaker dan 40 keer een connectie wordt opgebouwd, dan zal inetd die connecties niet toelaten (ivm mogelijke DoS aanval). Zie optie max in inetd.conf.
2. Je DNS server is niet betrouwbaar. Inetd doet een DNS request voor elke inkomende connectie. Indien de DNS server niet betrouwbaar is (of niet goed is ingesteld), dan krijg je een 30 seconden vertraging.
Dit kan je bv. testen door een telnet verbinding naar de server te maken op het moment dat je weer timeouts ziet bij IMAP (of host/nslookup ofzo gebruiken).
1 - ik zal hier eens naar kijken... IMAP heeft een aardig aantal connects, en het gaat om een server met ~20 gebruikers.
2 - inet toegang wordt verzorgd door een dial-up router (dual ISDN), die de hele dag openstaat, DNS zou dus geen probleem mogen zijn. Mensen op kantoor kunnen overigens gewoon surfen, dat geeft geen problemen.
Overigens treed het probleem ook op (@ random) als de server samen met slechts een (1) computer op een switch wordt aangesloten.
Met telnet krijg ik ook regelmatig geen "beeld", geen login prompt dus. Zelfde geld voor FTP. Maar goed, soms werkt het wel, soms is het niet vooruit te branden. DNS lijkt niet het probleem, en het max aantal connecties lijkt me ook niet het probleem aangezien de time-outs ook optreden bij slechts een gebruiker.
banaan-X: volgens mij draai ik de nieuwste versie beschikbaar voor RH 6.2, toch bedankt voor je reactie.