Upgrade grafische kaart iMac (Retina 5K, 27-inch, Late 2015)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag allen,

Hieronder mijn vraag die ik probeerde op het internationale apple forum (https://discussions.apple.com/welcome) te plaatsen maar niet lukte om onverklaarbare reden.

Hopelijk lukt het hier dus wel:

Dear,

Is it possible that there was a upgrade from the graphic card (AMD Radeon R9 M390) last month?
I'm a photographer and I daily work with http://www.xrite.com/cate...filing/colormunki-display to adjust my iMac (Retina 5K, 27-inch, Late 2015) on ambient light.
Since a couple of weeks (I guess after an update) the colormunki isn't able to work on the imac anymore. I tried on an older macbook and over there it still works just fine. So I guess it's the Mac that doesn't does the job anymore.
I had contact with X-rite (company of colormunki) an this was the answer:

Hello Hannes.

We have seen similar cases where Win10 has updated and caused issues, where the update only does the OS and fails to update any drivers including the graphics card, some customers have run through the PC's Win10 inbuilt troubleshooting guide that automatically looks for and applies any updates required. Alternatively please try updating your graphics card driver/s manually, restarting and re-profiling.

Best Regards,
On behalf of X-Rite Photo Europe support.

Does anyone have an idea to fix it again? I tried to look how to manually upgrade the graphic card but it seems a tough job for someone who doesn't know anything (or not that much) of computers.

Please help me out.,

Kind regards,
Hannes

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:47
Beste Hannes,

Je verhaal is een beetje warrig, je hebt het over een imac en over windows 10, draai je windows op je Imac?
Je wilt je videokaart upgraden in je Imac, dat zal niet gaan. Of bedoel dat je de drivers wilt updaten?

Ik denk dat het aan de software van je colormunki ligt, maar met deze info kan ik dat niet met zekerheid zeggen.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 15:45

nelizmastr

Goed wies kapot

gielie schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 10:07:
Beste Hannes,

Je verhaal is een beetje warrig, je hebt het over een imac en over windows 10, draai je windows op je Imac?
Je wilt je videokaart upgraden in je Imac, dat zal niet gaan. Of bedoel dat je de drivers wilt updaten?

Ik denk dat het aan de software van je colormunki ligt, maar met deze info kan ik dat niet met zekerheid zeggen.
Wat ik eruit haal is dat hij Colormunki draait voor zijn schermkalibratie op een iMac en dat Colormunki zelf het probleem bij Windows 10 legt zonder ook maar iets te reppen over Mac.

Ik kan inderdaad ook niet inschatten of het om OS X of Windows gaat en wat het probleem nou eigenlijk is.

@Hannes

Drivers updaten onder OS X gaat niet, een nieuwe grafische kaart ook niet. Drivers worden bij elke point release van OS X bijgewerkt. Onder Windows kan het via de AMD website wel.

Het probleem ligt waarschijnlijk bij de colormunki. Als er software meegeleverd is, dan zou ik overwegen die te verwijderen en opnieuw te installeren.

I reject your reality and substitute my own

Verwijderd

Topicstarter
nelizmastr schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 10:56:
[...]

Wat ik eruit haal is dat hij Colormunki draait voor zijn schermkalibratie op een iMac en dat Colormunki zelf het probleem bij Windows 10 legt zonder ook maar iets te reppen over Mac.

Ik kan inderdaad ook niet inschatten of het om OS X of Windows gaat en wat het probleem nou eigenlijk is.

@Hannes

Drivers updaten onder OS X gaat niet, een nieuwe grafische kaart ook niet. Drivers worden bij elke point release van OS X bijgewerkt. Onder Windows kan het via de AMD website wel.

Het probleem ligt waarschijnlijk bij de colormunki. Als er software meegeleverd is, dan zou ik overwegen die te verwijderen en opnieuw te installeren.
@nelizmastr
Voor alle duidelijkheid mijn iMac draait gewoon met OS X. Het is inderdaad Colormunki die Windows 10 erbij haalt. Terwijl het hier in principe niets mee te zien heeft.
Ik had mijn probleem doorgegeven aan Colormunki en het antwoord die ze gaven las je in mijn vorige post (upgraden van grafische kaart). Terwijl ik denk (en jullie ook als ik jullie posts lees) dat dit niet meteen de oplossing is.
Colormunki heb ik voordien al eens verwijderd en opnieuw geïnstalleerd + een update gedaan. Maar het probleem blijft hetzelfde. Ik heb het gevoel als de colormunki een nieuw profiel wil aanmaken en het licht wil meten wel zijn ding doet (er gaat een flikkerlichtje branden) maar het scherm past zich niet aan en het geeft geen nieuwe tijdsindicatie van laatste meting aan zoals het voorheen wel deed.

Enkele screenshots ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t35.0-12/14374548_10155238717293082_1566322057_o.png?oh=b5998dc159e5646fc254331a693e0c54&oe=57DEA7A7

Weet niet of dit de versie is, die het aangeeft. Indien wel geeft het niet de juiste versie weer na de update
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t35.0-12/14360535_10155238730413082_701298441_o.png?oh=b5dc852f45c5f9d5f3a70fa034913cba&oe=57DF94E5

Na 'measure ambient and rebuild profile" geeft het niet de tijdsindicatie van het laatste profiel door. Wat het voordien wel deed. Nu blijft de tijdsindicatie die gebeurde bij 'profiel voor mijn monitor maken' bij installatie ongewijzigd.
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t35.0-12/14339280_10155238730763082_984906121_o.png?oh=d4f1ad54f04383072bc887a04bb7f7a4&oe=57DFA480

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t34.0-0/p280x280/14397336_10155238744848082_150110052_n.png?oh=229c7b12eb20ac381fb1bf1860da4486&oe=57DFBAC8

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 16:35
Heb je het programma al opnieuw geïnstalleerd?

Overigens zou ik ff je titel aanpassen naar iets met software en colormunki. Hier kunnen we echt niets mee namelijk.