Welke diameter fans voor custom game desk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Topicstarter
Ik ben momenteel bezig met een custom design game desk.
Nu gaat me vraag over welk diameter fans ik moet gebruiken voor beste airflow.

De pc kast gaat onderin het bureau zwevend van de grond aan de linkerkant van het bureau. Nu is het zo dat de voorkant en de zijkant dicht is. Dus je ziet de pc zelf niet tenzij je onder het bureau kruipt.

Nu wilde ik dus aan de voorkant een fancontroller inbouwen die 5 fans aan kan sturen, alleen welke diameter ga ik gebruiken?

Zelf dacht ik eerst van 140mm x 2 voor (intake) en 140mm x 3 aan de zijkant(outtake), immers zit daar ook de meeste ruimte voor lucht verspreiding.
Zou dit afdoende zijn om de kast koel te houden? Of raden jullie aan 200mm te gebruiken of zeggen jullie dat 140mm zat is?
Qua geluid maakt het me niet heel veel uit, zal ook om minimale verschil gaan in db.

Zit een beetje in dubio omdat iemand die designer is met steigerhout het voor mij gaat maken aanstaande week. Alleen moet voor zondag mijn eindbeslissing nemen.

Daarnaast de vraag, de fans hebben redelijke korte 3-pins aansluiting. Heb gezocht maar kan niks vinden erover. Zijn er verlengstukken te koop hiervoor om wat langere afstand af te leggen?

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Beste antwoord (via Xtr3me4me op 16-09-2016 10:40)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Er bestaan uiteraard verlengstukken voor fans, zowel 3-pins als 4-pins varianten. Ik zou eigenlijk altijd de 4-pins nemen aangezien daar ook 3-pin varianten inpassen:

pricewatch: Noctua NA-SEC2 3-Pin extension cable (set van 3) (set van 3)
pricewatch: Noctua NA-SEC1 4-Pin Extension Cable (set van 3) (set van 3)
pricewatch: Akasa PWM fan extension cable (per stuk)

Ik zou zelf voor 140mm fans gaan in je desk. Deze verplaatsen behoorlijk veel lucht tegen relatief lage geluidsproductie (afhankelijk van het merk/model/rpm uiteraard). 200mm fans verplaatsen natuurlijk erg veel lucht maar heb erg lage static pressure; bovendien is er bar weinig keuze, er zijn geen leuke high-end 200mm fans.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Er bestaan uiteraard verlengstukken voor fans, zowel 3-pins als 4-pins varianten. Ik zou eigenlijk altijd de 4-pins nemen aangezien daar ook 3-pin varianten inpassen:

Ik zou zelf voor 140mm fans gaan in je desk. Deze verplaatsen behoorlijk veel lucht tegen relatief lage geluidsproductie (afhankelijk van het merk/model/rpm uiteraard). 200mm fans verplaatsen natuurlijk erg veel lucht maar heb erg lage static pressure; bovendien is er bar weinig keuze, er zijn geen leuke high-end 200mm fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Topicstarter
stin00 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 10:00:

Thanks voor je reactie. Ja daar zat ik ook met me keuze in, aangezien me desk mat zwart wordt maar met rode led. Keuze in 140mm zijn er natuurlijk meer, maar als dit al voldoende is zal het ook 140mm worden dan kan ik dat gelijk doorgeven :)

Helemaal top voor het vinden van de extension kabels. Ik kreeg in google hele andere soort kabels naar voren waar ik niks aan had. 30 cm, zijn ze daarop ook weer te verlengen? Dus 2 x 30cm verlengkabels op elkaar?
Die noctua 4-pins zal ik erbij bestellen, is gelijk setje van 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Xtr3me4me schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 10:48:
[...]
30 cm, zijn ze daarop ook weer te verlengen? Dus 2 x 30cm verlengkabels op elkaar?
Die noctua 4-pins zal ik erbij bestellen, is gelijk setje van 3.
"[...]And can be daisy-chained when more than 30cm are required."

Je kan dus gerust meerdere extension cables aan één fan hangen. Ik heb zelf ooit bij een exotische build 3 x 30cm aan 1 fan gehangen, werkte perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Topicstarter
stin00 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 10:51:
[...]

"[...]And can be daisy-chained when more than 30cm are required."

Je kan dus gerust meerdere extension cables aan één fan hangen. Ik heb zelf ooit bij een exotische build 3 x 30cm aan 1 fan gehangen, werkte perfect :)
Kijk super, is me probleem voor verste fans ook voorbij. Nu nog molex verleng kabels zoeken voor me fancontroller, die moet naar me voeding toe van de pc. Denk afstandje wel 70 a 80cm zal zijn, liefst 1m. aangezien ik de kabels mooi weggewerkt wil hebben.

Eh..Voila: https://www.bol.com/nl/p/...1-meter/9200000043763572/

1meter :)

[ Voor 7% gewijzigd door Xtr3me4me op 16-09-2016 10:59 ]