49cc 2takt minibike wil wel starten maar valt snel uit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Anoniem: 817083

Topicstarter
Ik heb van mijn neef een minibike gekocht, zag er mooi uit, niet al te duur dus meenemen die handel. Ik had er al een maar die is niet relevant. Ik heb eerst de carb helemaal schoon gemaakt en de koppeling nagekeken. Het leek er niet op dat er veel op is gereden en hij zei zelf ook dat ie nooit veel heeft gelopen. De carburateur zat helemaal vol met rood spul (olie?). Kreeg er ook een mengflesje bij voor 1:20 en 1:25 (heb ik zelf nooit gebruikt, ik rijd op 1:50), zat wat van het rode spul in.

Nadat hij schoon was deed ik hem aan met mijn eigen benzine (euro 95 ongelood van de pomp met wat kroon buitenboordmotor 2takt olie) en reed perfect. Tijdje mee gereden, redelijk stuk met volle snelheid gereden, naar huis, twee dagen in de schuur en ik startte hem. Viel toen na een minuut uit omdat hij geen benzine in de tank had. Nieuwe in gedaan, en hij wil niet meer rijden, maar wel starten.

Vlak voordat hij uitvalt geeft hij uit zichzelf gigantisch veel gas. Carb is vgm nog goed, 2 keer schoongemaakt. Benzinekraan uit elkaar gehaald en weer in mekaar gezet, stroomt ook goed door. Nu start hij wel maar na 20 seconden gaat hij een heel zwaar geluid maken alsof je hem probeert te starten terwijl je zelf vol gas geeft, en valt dan uit. Tijdens het eerste schoonmaken had ik wel door dat mijn luchtfilter zwart is, maar volgens mij was er niks mis mee, genoeg lucht kon er doorheen. Zwarte kon ik er niet vanaf krijgen.
Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?

Alle reacties

Topicstarter
Zoals jullie misschien kunnen merken, ik heb geen 100% verstand van motoren etc, maar ik heb wel verstand, en weet wel hoe alles heet enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Carburateur zelf goed schoongemaakt en afgesteld? Klinkt alsof er iets niet goed zit met een van de sproeiers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:19

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Dat hij vlak voor het uitvallen nog ff gas geeft, duidt vaak op een vlotter probleem in de carb.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

valse lucht is ook nog een verdachte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:47
Even over de mengverhouding, er zat 1:20 en 1:25 bij vanuit de fabriek? jij gebruikt nu 1:50. Dat lijkt me niet de bedoeling. Heb je nog wel goede compressie? Trek de cilinder er eens af om hem te inspecteren, hopelijk heb je geen warmloper gehad.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuppie007
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-05 09:30
Je kan een aantal dingen checken
- is de benzinekraan met een kraan of op vacuum? anders vacuum slangetje controleren
- sproeiers zou ik niet aan klooien, je mag aannemen dat dat in de fabriek goed is afgesteld. je hebt er ook al mee gereden
- dat hij uit zichzelf gas gaat geven duidt op weinig benzine in de carburateur. (heb je ook altijd als je je kraan uit zet en laat lopen)
- spuit eens met remmenreiniger (action!) eens rond je inlaat spruitstuk en carb, gaat hij harder lopen -> valse lucht.
- haal je bougie er eens uit, koffie bruin is goed, is hij vet dan verzopen
- spuit eens met remmen reiniger op je luchtfilter. blijft hij dan wel lopen -> benzine probleem

dat je je carburateur heb opengehaald kan inderdaad je vlotter verkeerd is gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Puch-Maxi schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 13:31:
Even over de mengverhouding, er zat 1:20 en 1:25 bij vanuit de fabriek? jij gebruikt nu 1:50. Dat lijkt me niet de bedoeling. Heb je nog wel goede compressie? Trek de cilinder er eens af om hem te inspecteren, hopelijk heb je geen warmloper gehad.
Dat flesje is ook kapot, schroefdraad is eraf gedraaid.
Alle minibikes rijden op 1:25 tot 1:50, maar als je hem net nieuw hebt moet je een paar keer met 1:25 doen, het was ook geen flesje wat lang mee hoeft te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
wuppie007 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 13:41:
- is de benzinekraan met een kraan of op vacuum? anders vacuum slangetje controleren
- sproeiers zou ik niet aan klooien, je mag aannemen dat dat in de fabriek goed is afgesteld. je hebt er ook al mee gereden
- dat hij uit zichzelf gas gaat geven duidt op weinig benzine in de carburateur. (heb je ook altijd als je je kraan uit zet en laat lopen)
- spuit eens met remmenreiniger (action!) eens rond je inlaat spruitstuk en carb, gaat hij harder lopen -> valse lucht.
- spuit eens met remmen reiniger op je luchtfilter. blijft hij dan wel lopen -> benzine probleem

dat je je carburateur heb opengehaald kan inderdaad je vlotter verkeerd is gemonteerd.
Het is een normaal slangetje, tot aan de kraan was alles goed, stroomt ook wel door als je hem open zet als ie van de carb af is.
blijft de bougie ook zo als je hem 5-10 minuten laat staan? Want alles is heet als je hem laat lopen en ik hou er niet van om mijn vingers te verbranden
Ik heb de vlotter hetzelfde gemonteerd als ik hem eruit heb gehaald (weet ik 99% zeker)

Ik heb geprobeerd de stationairschroef te verstellen, maar toen zag ik dat er spontaan een hele grote plas met benzine ligt op het tapijt. Kan ook helpen?

[EDIT]
Ik ga nu naar de winkel voor remmenreiniger, kijken of dat helpt. maar hoe krijg ik dat spul in de carb als het binnen een paar seconden verdampt?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 817083 op 16-09-2016 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:47
Ja, dat klopt. De mengverhouding verschilt per blok, waar praten we eigenlijk over? Zit er een Polini onder of een of andere Chinees? Als hij benzine lekt dan blijft de vlotter hangen oid, dan verzuipt hij. Als je daarna de benzinekraan dicht doet dan gaat hij op het laatst harder lopen?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Puch-Maxi schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 15:47:
Ja, dat klopt. De mengverhouding verschilt per blok, waar praten we eigenlijk over? Zit er een Polini onder of een of andere Chinees? Als hij benzine lekt dan blijft de vlotter hangen oid, dan verzuipt hij. Als je daarna de benzinekraan dicht doet dan gaat hij op het laatst harder lopen?
Volgens mij een chinees, want hij is niet duur, zie nergens polini merkjes of dergelijke zitten. Ik zie nu ook dat het luchtfilter helemaal dicht is, er zit een soort van kap overheen en ik kan niet zien waar de lucht in komt? Ik test ff met de kraan dicht

[EDIT]
Ja hij doet hetzelfde als de kraan dicht is, maar dan +- 10 seconden korter

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 817083 op 16-09-2016 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuppie007
Bougie eruit halen met een lange dop, en dan erin laten zitten of een doekje, beetje inventief ;)

Oké, dus je hebt aan je stationair schroef gerommeld? Maar dat moet eigenlijk niet uitmaken, bij die goedkope dingen.

Als er benzine onder ligt is er toch echts iets met je vlotter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 15:06
Vlak voordat hij uitvalt geeft hij uit zichzelf gigantisch veel gas
Te weinig benzine oftewel teveel lucht.

Kan van alles zijn;
- vlotter in carb blijft hangen
- benzinefilter verstopt
- valse lucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
frickY schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 17:17:
[...]

Te weinig benzine oftewel teveel lucht.

Kan van alles zijn;
- vlotter in carb blijft hangen
- benzinefilter verstopt
- valse lucht
Ik heb er geen benzinefilter tussen hangen. Vlotter zou ik niet weten, valse lucht weet ik niet echt wat het inhoudt
wuppie007 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 13:41:

Ik heb een gat gevonden onder het filter, spoot remmenreiniger erin en sloeg direct af. Is dat goed of niet? heb nog niet geprobeerd in de uitlaat of carb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:26
Valse lucht is lucht die ná de carburateur aangezogen wordt en zorgt voor een arm mengsel.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuppie007
Wat algemene info: een carburateur maakt een benzine lucht mengsel. Een volledige verbranding gaat ongeveer in de verhouding 1:15. Dus heel veel lucht en een beetje brandstof. Het gaat daarop ook maar over een vleugje brandstof, nog kleiner dan een druppel.

Wanneer dit mengsel wordt verstoord, door teveel lucht. (bijvoorbeeld je rubberen inlaatspruit stukrubber is poreus) dan praten we over valse lucht.`

Wanneer het mengsel teveel uit balans is dat ontbrand het simpelweg niet. Een te rijk mengsel dan verzuipt hij en wordt de bougie zwart. Is het te arm dan wordt hij wit (te warm)

Lees anders dit: http://www.kartblog.info/2009/11/carburateur-afstellen/

Dus spuit gewoon op je carburateur en inlaat spruitstuk om valse lucht op te sporen.

Loopt je benzine nog steeds uit de carburateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Anoniem: 817083 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 18:06:
Ik heb een gat gevonden onder het filter, spoot remmenreiniger erin en sloeg direct af. Is dat goed of niet? heb nog niet geprobeerd in de uitlaat of carb
Remmenreiniger in je motorblok spuiten is bepaald niet goed. Dat doet je hele smering teniet. Nog even afgezien van de aantasting van plastics. Het is zo een beetje het allerslechtste dat je kunt gebruiken
Gebruik dan WD40, of desnoods deodorant als je geen butaan of quickstart hebt.

Als hij lang stil heeft gestaan kan verontreiniging in de tank gezonken zijn, en nu de benzine toevoer verstoppen. Loopt de benzine door als je de slang los haalt op je carb?

[ Voor 6% gewijzigd door frickY op 16-09-2016 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben er nu net achter gekomen dat het niet door me carb lekt, maar door me benzinekraan. Hij gooit ongv de helft aan de voorkant eruit. Ik heb hem hiervoor al +- 4 keer opengehaald dus ik denk dat ie met pensioen moet...
Ik pak een andere die sowieso goed afsluit, en pak daar de achterkant van omdat ie bij de goede bij de schroeven afgebroken was, kijken of dat wat is.
Ik heb met remmenreinigerzooi overal rondgespoten behalve het luchtfilter en hij loopt precies hetzelfde, maar zo gauw het langs het filter loopt slaat hij direct af (zoals eerder).
De tank is nu jammergenoeg 2 keer leeg omdat hij liep te lekken en ik niet echt na dacht, rest in peace tapijt, boggel maar verder in de eeuwige garages in de hemel. Ik kijk later verder of ik hem erop zet, mensen willen hier nogal weleens chagrijnig doen als je een bike 's avonds aan zet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuppie007
frickY schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 20:52:
[...]

Remmenreiniger in je motorblok spuiten is bepaald niet goed. Dat doet je hele smering teniet. Nog even afgezien van de aantasting van plastics. Het is zo een beetje het allerslechtste dat je kunt gebruiken
Gebruik dan WD40, of desnoods deodorant als je geen butaan of quickstart hebt.
Valt allemaal wel mee, je moet heb er ook niet op laten lopen... Deodorant smeert nou ook niet bepaald lekker.

Gewoon gebruikt met mate en verstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Deoderant hoeft niet te smeren, daar heb je olie voor
Maar remmenreiniger is een zeer agressieve reiniger en ontvetter, gemaakt om onder ander olie juist te verwijderen. Verder tast het rubber aan, zoals de sluitring van het vlotterbakje en de aansluiting tussen carb en spruitstuk.
Één keer zal waarschijnlijk niet direct kwaad kunnen, maar het zou mijn laatste keus zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hallo mensen,
bedankt voor jullie hulp, ik heb het probleem/problemen gevonden: Er zat in de benzinekraan een stukje van het rubbertje in het leiding geval, heb ik er met een naald uit gekregen en een nieuw rubbertje op gedaan van eentje die ik nog had liggen. De rest ook maar vervangen behalve het achterkantje (je weet maar nooit).
Er zat ook een stukje rubber in de vlotter (weenie of dat uitmaakte maarja) wat ik eruit heb gevist.

( ik weet niet precies hoe tweakers werkt met topics sluiten of dat beste antwoord geval... )

Bedankt iedereen!
Pagina: 1