Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nas/Plex server

Pagina: 1
Acties:

• Mexz21
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-11 15:40
Zit nu al een tijdje na te denken over een Nas/Plex media server. Ik wil er graag zelf 1 bouwen en ben van plan gebruikt te gaan maken van Freenas.

Heb nu een week rondgekeken op dit forum maar kom er nog niet helemaal zelf uit. Heb gelezen dat je 2000 passmark score moet hebben per 1080p stream voor Plex dus daar kan ik nog wel redelijk uitkomen.

Mijn vraag is of het systeem ik heb samengesteld heb geschikt is hiervoor of dat jullie een veel beter idee hebben. Ben namelijk vrij nieuw in de Nas/server wereld. Heb wel ervaring met Pc's bouwen. Dit is mijn lijstje
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 56,-€ 56,-
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 86,90€ 86,90
4Seagate Desktop HDD, 2TB€ 69,50€ 278,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 87,50€ 87,50
1Sharkoon Internal USB3.0 adapter€ 4,95€ 4,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 65,95€ 65,95
1Corsair RM550x€ 89,90€ 89,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 669,20

Heb nu Freenas op een virtuele machine draaien om er mee te kunnen spelen en zo het te leren kennen. Als je jullie nog goede tips hebben voor tutorials of dergelijke, ik hoor het graag.

Als dit niet het goede forumtopic is waar moet ik deze vraag dan plaatsen.

Bij voorbaat dank.
Menno

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:38

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar DAA. Verplaatsen kan je zelf niet ;).

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-11 12:15

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Waarom 4 HDD? Waarom usb adapter? Waarom 500w? Waarom 16gb?

Review QNAP TS-230 NAS

• Mexz21
4HDD voor opslag. Een usb adapter zodat ik freenas op een usb kan lopen en deze in de kast heb zitten. En de voeding weet ik niet. Weet niet hoeveel vermogen ik nodig heb voor de harde schijven. En wil nog kunnen uitbreiden. Je zult het niet geloven maar heb heel veel films en series die ik er op wil zetten. 16gb ram was ik ook nog niet zeker over. Volgens mij raden ze voor Freenas 8gb aan. Maar 16gb viel wel mee qua prijs dus daarom.

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-11 12:15

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Als je graag in de kast wil hebben dan snap ik het.

Waarom een dure kast? Je stelt hem in en je kijk (als het goed is) nooit na.
300W is genoeg voor een basissysteem, voor gaming waarbij je een "zware" videokaart nodig hebt heb je 400w of 500w nodig.

Ram en CPU + freenas ben ik niet bekent mee, dus ik hou daar erbij erbuiten

Review QNAP TS-230 NAS

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:21
Mexz21 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 21:48:
Een usb adapter zodat ik freenas op een usb kan lopen en deze in de kast heb zitten.
Je kunt ook een usb verlengkabeltje gebruiken. Die steek je dan in een usb-poort achterop het moederbord, en laat je via een ongebruikt slot de kast ingaan. Esthetisch niet de meest mooie oplossing maar ach, als je de nas toch ergens wegstopt maakt dat ook niet zo veel uit. Aan de andere kant, het adaptertje is ook maar 5 euro.

• Kevjoe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-11 10:29

Kevjoe

Now 100% more ecto-y.

Het is een prachtige case, maar echt wel overkill om hem maar ergens neer te zetten... Een andere case kan je wat euro's besparen.

De voeding is wel serieus overkill, da's evenveel als er in mijn gaming PC zit. Een iets minder zware is voldoende, zoals Dutchredgaming ook zegt.

• Mexz21
Ik heb deze case gekozen niet omdat hij er mooi uitziet. Maar omdat er veel interne bays inzitten voor de harde schijven en je kunt er gemakkelijk bij.

Maar mijn vraag ligt nog steeds bij de processor of deze de "nas-taken" zoals backups en dergelijke aankan en tergelijk een media stream kan verwerken. Hier moet ik nog wat meer onderzoek naar doen.

• Kevjoe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-11 10:29

Kevjoe

Now 100% more ecto-y.

FreeNAS geeft niets weer buiten dat er een 64 bits processor moet aanwezig zijn, wat wel het geval is.
Voor de rest zie ik niet direct iets staan van requirements (http://www.freenas.org/hardware-requirements/)

Ik denk wel, na wat te Googlen, dat dit geen probleem mag zijn - ik heb andere posts op het Freenas forum gevonden en andere mensen hebben met deze CPU's goede resultaten.
Deze lijkt mij dus geschikt :)

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Eventueel als hardware alternatief: HP Microserver Gen8
Gewoon zo kaal mogelijk kopen, zelf RAM toevoegen en evt. de CPU vervangen voor wat heftigers. (zijn overal wel topics over te vinden voor CPU keuzes)
De standaard Celeron is zowieso krachtig genoeg voor 1 10mbit 1080p stream, en met een heel klein beetje modwerk kan er zelfs totaan een 4C/8T 4.1Ghz turbo'd Xeon in.
Extra bonus, server is erg stil, is volledig remote te installeren en te managen (remote KVM, ISO mount etc) en heeft mooie hotswap achtige diskbrackets.
Eventueel het overwegen waard om eens te kijken naar Xpenology. (erg populair bij Microservers)

• Lamanl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:22

Lamanl

So little done, so much to do

Ik heb mijn XPenology hier op draaien pricewatch: Intenso Micro Line Micro Line 8GB Zwart

Stopt hem voor of acher in de pc en je hebt er geen last van

• ErikB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-11 21:54
Kijk hier eens naar, misschien kun je er wat mee :)

Freenas Built - Sanity Check

• JoooostB
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13:53
Neem alsjeblieft RAM wat ECC ondersteunt!

FreeNAS maakt namelijk gebruik van een ZFS filesysteem. ZFS doet iets wat geen enkel ander filesysteem doet: hij controleert je data, en de metadata gebruikt door ZFS; alvorens weg te schrijven. Als de data is beschadigd in het geheugen voordat het wordt weggeschreven, zal ZFS zonder problemen beginnen met het schrijven van de beschadigde bestanden. Wanneer een niet-ECC-geheugen module dus hapert, kan onherstelbare schade aan je ZFS-pool onstaan, dat volledig verlies van de opgeslagen data kan veroorzaken.

ZFS heft namelijk geen pre-mount consistency checker of tool dat deze schade kan herstellen....

Dus doe jezelf een lol en investeer die paar euro extra ;).

Tesla Model 3 AWD 19" 2021 | Renault 5 Techno 52kWh 150pk | 11 kWp PV | Itho WPU 4G | https://www.tindie.com/products/35869/

Pagina: 1