SSD niet zichtbaar door moederbord

Pagina: 1
Acties:

• akerssies
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:12
Van de ene op de andere dag ziet het moederbord de SSD (Intel 530) niet meer. Nou dacht ik in eerste instantie dat de SSD kapot was maar als ik deze extern via USB 3.0 aansluit is er geen probleem.
Ik heb daarop alle sata poorten op het moederbord geprobeerd alsook verschillende sata power kabels. Het rare is dat de overige 2 schijven (samsung SSD, Toshiba HDD) het wel doen (ongeacht sata / power kabel).

Wat kan hier aan de hand zijn ?

Relevante hardware:

Product
Intel Core i5-4460 Boxed
ASRock B85M-ITX
Toshiba MD04ACA400, 4TB
Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU
Seasonic M12II 620W
Intel 530 2,5" OEM 120GB (Dit is de SSD waarbij het probleem zich voordoet.)
Samsung 850 EVO 120GB
Ewent USB 3.0 Dual Docking Station voor 2.5" en 3.5" SATA harde schijven Zwart

• Jepper1998
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-12-2025
Misschien heel simpel maar heb je gekeken of alles gewoon goed is aangesloten of misschien even een andere sata kabel proberen dat zou ook nog het probleem kunnen zijn

[ Voor 13% gewijzigd door Jepper1998 op 16-09-2016 15:05 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Heb je wel alvast een backup gemaakt voor de zekerheid?

Wat de connectiviteitsproblemen betreft: het kan zijn dat je USB aansluiting andere snelheden of stroomvoorziening doet, mocht er toch een defect zijn, dan kan dat al verschil maken om iets wel of niet te laten werken.

• akerssies
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:12
Bedankt voor de reacties.

Gelukkig had ik een backup gemaakt want het lijkt er toch op dat de schijf kapot aan het gaan is.
Via USB is het nou hit or miss geworden.

Conclusie: Nieuwe SSD bestellen, backup terugzetten en kijken of ik nog garantie kan claimen op de kapotte SSD.

Verwijderd

Ah, een SSD van de Sandforce generatie die sterft; dat hebben mijn oren vaker gehoord. >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KNoHmWMnxZqN5I58kWcMM4Uw/full.gif

Eén tip die ik je nog kan geven is: laat de SSD eens aan staan voor een tijdje, in het BIOS bijvoorbeeld. Eén uur of misschien wel twee. Sommige SSDs hebben recovery nodig voordat ze weer werken, dan moet je ze een tijdje ongestoord hun ding laten doen en werken ze dan na een reset weer (eventjes).