Externe HDD heeft kuren

Pagina: 1
Acties:

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:46

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Sinds enige tijd geeft mijn 2 jaar oude Toshiba externe HDD kuren. Het begon er mee dat ik sommige bestanden er niet van af kon gooien (bijvoorbeeld bestanden in een folder wel, de folder zelf weer niet). Vervolgens kon ik ook geen nieuwe bestanden meer overzetten, dus heb ik er even chkdsk overheen laten gaan. Die heeft niets gevonden, en dus heb ik hem maar geformatteerd. Nu krijg ik af en toe echter nog steeds een error die aangeeft dat het een hardware error betreft. Na het draaien van de SMART krijg ik hetgeen in de afbeelding hieronder (klik om te vergroten), echter heb ik geen idee hoe ik deze waarden moet interpreteren, en ik hoopte daarom dat iemand mij kan vertellen wat dit betekend? Alvast bedankt :)

SMART

[ Voor 8% gewijzigd door LankHoar op 15-09-2016 20:31 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je hebt een gigantische hoeveelheid bad sectors gehad, meer dan 16000. Deze zijn re-allocated, maar je zit ver over wat normaal is. Deze schijf is afgeschreven.

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:21
Check je SMART

Daar staat genoeg info in om een conclusie te trekken.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:12
Voor een disk met 600 draaiuren en 90!! emergency retracts (laten vallen) heeft hij het wel heel erg slecht gehad bij jou.
Ik raad je aan om zuiniger met je externe harde schijven om te gaan. Of om zelfs een externe SSD aan te schaffen.

Deze schijf is afgeschreven, gebruik data recovery software om eventueel te redden wat er nog op staat.
Is dat niet nodig, boor er dan een aantal gaten in, en gooi hem in de recycle bak.

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Ook zoiets gehad met een externe HDD. Morgen nieuwe kopen en hopen dat je data te redden is.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
jeroen3 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 21:33:
Voor een disk met 600 draaiuren en 90!! emergency retracts (laten vallen) heeft hij het wel heel erg slecht gehad bij jou.
Ik raad je aan om zuiniger met je externe harde schijven om te gaan. Of om zelfs een externe SSD aan te schaffen.

Deze schijf is afgeschreven, gebruik data recovery software om eventueel te redden wat er nog op staat.
Is dat niet nodig, boor er dan een aantal gaten in, en gooi hem in de recycle bak.
600 draaiuren? 90 emergency retracts? Wacht, dat zijn hexadecimale cijfers, of niet? Aha, nu snap ik waar de nummers vandaan komen. Wel heel frapant dat er zoveel emergency retracts zijn, ik ga altijd erg voorzichtig om met mijn hardware. Deze is nooit gevallen naar mijn weten en ik verplaats hem weinig. Indien ik hem verplaats zorg ik er altijd voor dat dit zorvuldig gebeurd. Vreemd.. Hmm, tijdens het schrijven van deze reactie bedenk ik me dat ik hem 2 keer in het ruimbagage heb gehad (wel zorgvuldig tussen kleren), zou er daar zo gesmeten zijn met de koffer?

Ik gebruikte hem voornamelijk om backups op te draaien, dus vandaar dat ie ook niet veel draaiuren heeft. De data die erop stond was dus ook slechts een backup (en ik heb er meerdere).

Morgen maar eens in het SMART thread neuzen :) en dan gaan zoeken naar een nieuwe schijf..

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:21
Nee in bagage krijg je dat niet. Dat is alleen als hij aan staat. Als hij uit staat zijn de koppen geparkeerd en krijg je dat niet.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
100 tot 400 bad sectors is wel zo'n beetje het maximale. Een stuk of 10 is geen enkel probleem, maar bij 100 of meer zullen er steeds weer nieuwe bijkomen waardoor de schijf niet meer betrouwbaar is.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
.Maarten schreef op donderdag 15 september 2016 @ 22:39:
Nee in bagage krijg je dat niet. Dat is alleen als hij aan staat. Als hij uit staat zijn de koppen geparkeerd en krijg je dat niet.
Dan vind ik het helemaal vreemd. Wanneer hij aanstaat ligt ie stil op mijn desktop tot ie klaar is. Het is zelden dat ik hem heel voorzichtig een stukje verplaats, maar altijd met zorg.

Zou het kunnen dat deze schijf slecht behandeld was bij transport voor ik hem in handen kreeg, en ik daar 2 jaar later de (verrotte) vruchten van pluk? Bij mijn nieuwe schijf zal ik gelijk een SMART draaien.

Ik heb nog twee externe drives, en een stuk of wat interne schijven. Van het weekend ook maar eens overal SMART test doen :+ ik gebruikte voor deze tests HDDscan, maar vind dat heximale nou niet ideaal. Zijn er andere programmaatjes die beter te behappen?

[ Voor 7% gewijzigd door LankHoar op 15-09-2016 22:46 ]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-01 10:28
Is een instelling in het menu ...

Verwijderd

LankHoar, ik raad je aan het al eerder genoemde Check je SMART topic goed door te lezen (de startpost en volgende post). Dat beantwoordt al veel vragen die je hebt.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Ga ik doen van het weekend, bedankt allen! :)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:12
Iets hard op een tafel gooien naast de harde schijf is ook voldoende voor een emergency retract.

Disks zijn erg gevoelig.
nieuws: Hard geluid haalt datacentrum ING Roemenië offline

[ Voor 0% gewijzigd door jeroen3 op 16-09-2016 08:34 . Reden: Typvauten ]

Pagina: 1