pc bouwen kleine vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• 1234pk6
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-11-2025
ik ben van plan binnenkort mijn eerste pc te bouwen.

ik heb op internet gezocht naar de onderdelen die ik nodig heb, ik heb daarvoor twee sites gebruikt en ik elk het onderdeel het goedkoopst uitgezocht, bij Azerty en bij Alternate. wat is jullie ervaring bij deze bedrijven of zal ik het bij een bedrijf houwen?

ik zie ook in filmpjes dat mensen vaak gebruik maken van een anti statische band. is dit bandje nodig/aangeraden? en wat heb ik nog meer nodig bij het bouwen van mijn pc, zoals koelpasta of wordt die bij geleverd bij de processor?

en als laatste zag ik bij Alternate dat ik windows 10 kon kopen maar dat kost 100 euro, hoort dit zo duur te zijn of zijn er goedkopere mogelijkheden, heb niet veel verstand van software?

bvd

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een PC laten bouwen zou ik niet snel doen, het is tegenwoordig zo makkelijk om zelf te doen. Zelfs als je het nog niet eerder hebt gedaan kan er niet heel veel fout gaan.
Anti-statische bandjes heb ik zelf nooit gebruikt en er is nooit wat mis gegaan. Misschien meer geluk dan wijsheid, maar zo boeiend vind ik die dingen niet.

100 euro voor een retail versie van Windows 10 is vrij normaal. Je kunt ook naar OEMversies kijken, maar dan heb je wel wat beperkingen met betrekking tot het meenemen naar een ander systeem of upgrade (als je het netjes volgnes de regels doet).

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:57
lekker zelf doen. Of even op tweakers V&A een ad plaatsen of er een tweaker is die het voor een kratje bier wil doen. En leert het gelijk om het de volgende keer zelf te doen. Polsbandje heb ik nooit gebruikt(tenzij het voor school was). En nog nooit iets kapot gegaan. Gewoon even je zelf ontaarden voor je er aan begint. En geen wollen trui dragen. Dan komt het helemaal goed. Heb met beide goede ervaring. Alleen zijn er aardig wat mensen die geen goede ervaring hebben met Alternate.

Verwijderd

Deels eens met hierboven. Aan de andere kant haalde ik uit een filmpje van Linustechtips dat er bij een nieuw component in een PC een kans van ongeveer 3% dat hij DOA is. Aangezien je 6, 7 componenten in je build zal hebben, is de kans dat één onderdeel niet werkt redelijk groot. Zet je het ding zelf in elkaar, dan gaan ze het bij een RMA gooien op een ondeugdelijke installatie en krijg je hoogstwaarschijnlijk geen garantie. Laat je het ding in elkaar zetten, dan heb je dat gezeur niet. Ook iets om over na te denken.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2016 @ 20:02:
Deels eens met hierboven. Aan de andere kant haalde ik uit een filmpje van Linustechtips dat er bij een nieuw component in een PC een kans van ongeveer 3% dat hij DOA is. Aangezien je 6, 7 componenten in je build zal hebben, is de kans dat één onderdeel niet werkt redelijk groot. Zet je het ding zelf in elkaar, dan gaan ze het bij een RMA gooien op een ondeugdelijke installatie en krijg je hoogstwaarschijnlijk geen garantie. Laat je het ding in elkaar zetten, dan heb je dat gezeur niet. Ook iets om over na te denken.
Een DOA percentage van 3 procent vind ik vrij hoog eigenlijk. Ik heb eigenlijk nog nooit een onderdeel gehad dat echt direct helemaal stuk was. Nu zegt dat niet alles natuurlijk, ik heb al redelijk wat hardware weten te verslijten in de loop der jaren, maar in absolute aantallen valt dat natuurlijk tegen in vergelijking met de totale aankopen.
Niet iets waar ik me gelijk heel druk om zou maken eigenlijk.
Sowieso, met deze temperaturen een wollen trui dragen, dan heb andere problemen :+

Verwijderd

TERW_DAN schreef op donderdag 15 september 2016 @ 20:08:
[...]

Een DOA percentage van 3 procent vind ik vrij hoog eigenlijk. Ik heb eigenlijk nog nooit een onderdeel gehad dat echt direct helemaal stuk was. Nu zegt dat niet alles natuurlijk, ik heb al redelijk wat hardware weten te verslijten in de loop der jaren, maar in absolute aantallen valt dat natuurlijk tegen in vergelijking met de totale aankopen.
Niet iets waar ik me gelijk heel druk om zou maken eigenlijk.
Eens, maar een kerel als Linus heeft toch de nodige ervaring in de retail. Ik zou hem daarin redelijk vertrouwen, al vond ik het ook wat veel.

• 1234pk6
sorry voor de onduidelijkheid. ik was hem ook van plan zelf te bouwen alleen voor de onderdelen te bestellen had ik die twee sites gebruikt en daar een beetje de goedkoopste onderdelen van gekozen, is het slimmer om bij één site te bestellen of maakt niet veel uit.

wordt bij een i5 6600k koelpasta inbegrepen of moet ik die zelf bij kopen?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:11

br00ky

Moderator Harde Waren
1234pk6 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 21:11:
sorry voor de onduidelijkheid. ik was hem ook van plan zelf te bouwen alleen voor de onderdelen te bestellen had ik die twee sites gebruikt en daar een beetje de goedkoopste onderdelen van gekozen, is het slimmer om bij één site te bestellen of maakt niet veel uit.
Gooi je onderdelen in de PW met de Handleiding Pricewatch, dan rolt er automatisch uit waar je het goedkoopst alles kan bestellen, inclusief verzendkosten.
wordt bij een i5 6600k koelpasta inbegrepen of moet ik die zelf bij kopen?
Een 6600k koop je om mee over te klokken, dus met aftermarket koeler. Daar zit 9/10 pasta bij.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:05
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2016 @ 21:07:
[...]
Eens, maar een kerel als Linus heeft toch de nodige ervaring in de retail. Ik zou hem daarin redelijk vertrouwen, al vond ik het ook wat veel.
Is dat niet voor alle componenten samen? Dat de kans 3% is dat er 1 van de onderdelen niet goed is?

3% is 3000 parts per million, daar kom je tegenwoordig echt niet meer mee weg als leverancier...

[ Voor 11% gewijzigd door mitsumark op 15-09-2016 22:58 ]

Verwijderd

mitsumark schreef op donderdag 15 september 2016 @ 22:52:
[...]

Is dat niet voor alle componenten samen? Dat de kans 3% is dat er 1 van de onderdelen niet goed is?

3% is 3000 parts per million, daar kom je echt niet mee weg als leverancier...
Nee, hij zei specifiek dat dat per onderdeel was. Ergens in een WAN show geloof ik. Verbaasde me wel eigenlijk.

• Eentje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-02 11:58

Eentje

houd van de vijver

ik koop al jaren mijn hardware al dan niet ook daar ge assembleerd bij azerty. een van de goedkopere winkels en die ene keer dat ik aftersales nodig had werd ik snel en vakkundig geholpen.

There eent no place like home

• loki504
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2016 @ 20:02:
Alleen moeten ze het de eerste 6 maanden bij een RMA zelf bewijs leveren dat de fout bij jou ligt. Ik heb 1 keer een mono moeten terug sturen omdat een PCI-e slot kapot was(zelfs Windows herkende de GPU niet.). Belletje naar azerty en 3 werk sagen later had ik het geld op mijn rekening. Heb nog nooit mee gemaakt dat je moeilijk deden bij een DoA of semi DoA

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-02 12:18
En dat is ook precies waarom je bij een goede winkel als azerty of afuture moet zijn, de afterservice en het niet moeilijk doen bij een doa of rma. Er zijn winkels die nog een paar euro goedkoper zijn, maar die hebben een twijfelachtige service.

• 1234pk6
ik heb weer even gekeken en dit wordt als het goed worden dit de onderdelen.

MO: Msi Z170A GAMING M3 - €145 - Alternate
CPU: Intel Core I5-6600K - €250 - Azerty
Koeler: Cooler Master Hyper TX 3i - €23 - Alternate
Geheugen: Corsair Vengeance LPX ddr4 16gb 2400 - €79 - Azerty
GPU: Msi GeForce GTX1060 GAMING X 3GB - €259 - Azerty
SSD: Samsung 750 EVO 250gb - €70 - Alternate
HDD: WD 1TD Blue (WD10EZEX) - €52 - Alternate
Case: Phanteks Enthoo Pro M - €76 - Azerty
Voeding: Cooler Master G650M - €76 - Azerty
DVD drive: LG GH24NSD1 - €18 - Alternate

Monitor: BenQ GL24 - €139 - Azerty
muis: Logitech G502 RGB - €65 - Alternate
toetsenbord: Logitech k120 - €13 - Alternate

windows 10 stond als het goed is ergens voor ongeveer 30 euro de OEM versie.

zouden er dingen zijn die ik beter had kunnen doen?

en maakt de lengte veel uit bij een internet kabel?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:11

br00ky

Moderator Harde Waren
1234pk6 schreef op zondag 18 september 2016 @ 20:01:
zouden er dingen zijn die ik beter had kunnen doen?
Als je er broodjes mee wil bakken is het een vrij matige keus. Anders gezegd, je noemt nergens een doel, dus is deze vraag niet goed te beantwoorden.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Persoonlijk zou ik wat meer investeren in de randapparatuur en dan evt maar minder in 't systeem zelf. Ik zou nu echt niet meer ene monitor kopen met zo'n lage resolutie. En een keyboard van 13 euro.... Ik zou liever een fatsoenlijk bordje kopen. Kost je misschien wel een stuk meer, maar heb je wel veel meer plezier van.

Maar gezien je nergens een budget noemt, is 't lastig te zeggen wat in dat geval goed is.

Lengte maakt wel wat uit bij een internetkabel (er vanuitgaande dat je daarmee een CAT5/6 ethernetkabel bedoelt). De spec gaat tot 305f/100m, daarboven zul je een repeater moeten gaan gebruiken.

• loki504
Voeding is overkill een 450 moet een het prima doen met een flinke OC op je CPU.
En wil je perse OC kost je 100 euro die je prima aan een betere monitor/toetsenbord kan besteden.

[ Voor 38% gewijzigd door loki504 op 18-09-2016 22:10 ]

Verwijderd

Als je gaat overklokken kan de TX3i beter omruilen voor een wat serieuzere koeler. Een Fuma of i32 iets in die richting.
Je kunt ook het overklokken laten voor wat het is en een 6gb GTX 1060 nemen. Presteert 10% beter dan een 3gb. Die stijging ga je niet redden met een overklok op de cpu icm een 3gb 1060.

• 1234pk6
toetsenbord is goedkope investering omdat ik geen thuis heb liggen en later dit jaar wordt vervangen, kan als het goed is bij een evenement een toetsenbord met korting kopen.

het doel van deze pc is dat ik weer gewoon alle spellen fatsoenlijk kan spelen. ben niet zeer vanplan te overclocken, mischien wel in de toekomst.

zat te denken aan een cooler master seidon 120v koeler, maar mensen zeggen dat hij luidruchtig is.

• loki504
Als je het nu niet gaat doen. Doe je het over 1 jaar ook niet. Je kan hooguit je CPU/mono/ram aankoop 1/2 jaartjes uitstellen. In mijn ogen nu de investering niet waard. Kan je beter een mooier scherm kopen.140 euro monitor op een 1060 is gewoon zonden. Monitoren zijn een vam de prijsvaste onderdelen van je pc. Dus daar een 250/300 euuro uitgeven voor een 21:9 scherm of een mooi 1440p scherm is geen overbodige luxe.

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-02 16:06
Ik zou voor een i5-6400 gaan met bijbehorend b150 bordje, veel goedkoper en qua prestaties lever je niets in ten opzichte van de 6600k. Ram naar 2133hz. Kun je dat verschil in een mechanisch toetsenbord stoppen

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

• 1234pk6
heb me nooit heel erg verdiept in de beeldschermen, is het ut waard als ik games ga spelen als Battlefield 1, farming simulator 2017, forza horizon 3 en assetto corsa. en kan mijn gpu het met 1440p nog goed genoeg aan?

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-02 16:06
Op ultra waarschijnlijk niet op 60fps, als je wat settings naar beneden zet wel

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

• 1234pk6
weet iemand stille niet al te duure fan aan te rade, kast wordt blijkbaar maar met een fan geleverd.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Heb je per se een fan nodig?

• 1234pk6
ik heb nog een vraag voor nu.

ik wil met mijn pc ergens in huis zitten waar nog geen internet kabel ligt, dus die moet nog daarheen worden getrokken.
de afstand zou ik zo niet weten, zou mijn vader denk ik wel weten.
als ik een kabel daar heen wil trekken, kan ik dan beter een kabel op lengte kopen of zelf een kabel op lengte maken?
en weet iemand toevallig een goede plek om die te kopen?

• mitsumark
Als je een kabel door een pvc buis door de muur wilt trekken heb je eigenlijk losse kabel en een/twee wandcontactdoos nodig (en evt gereedschap).
Vanaf de wcd dan nog een (kort) kant en klaar kabeltje naar de pc.

Hoef je geen supersonische snelheden kun je gewoon het goedkoopste nemen wat je tegenkomt.

Als je (nog) geen pvc buis hebt in de muur kun je misschien een powerline overwegen. Altijd nog beter dan wifi.

• 1234pk6
er ligt in die ruimte en pvc pijp waar nog niks mee is gedaan.
wat moet er dan precies aan worden geïnstalleerd, want daar heb ik niet veel verstand van.

• mitsumark
Ik ga er even vanuit dat de PVC buis van de meterkast naar de kamer ligt.

Je kunt dan imo het makkelijkst/mooist toch een kant en klare kabel kopen (dan heb je geen extra gereedschap/krimptang nodig).
Neem de lengte die je nodig hebt (10-20 meter?, afhankelijk van hoe ver je moet, houdt rekening met bochtjes etc).
Knip aan 1 kant het stekkertje eraf.
De kant met stekker kun je dan in de meterkast direct aansluiten op de modem/router.
De kant zonder stekker zul je door de PVC buis moeten trekken (vanuit nieuwbouw zit er vaak een trekkabeltje in, anders moet je er 1 kopen bij de action/gamma ofzo).
In de kamer zal een WCD moeten komen met ethernet/utp aansluiting, bv: https://www.google.nl/web...=wandcontactdoos+ethernet
(kun je gewoon bij een bouwmarkt halen, of bij de winkel waar je de kabel besteld)

De kabel moet je dan even strippen en aansluiten op de juiste manier, zit vaak een beschrijving bij de WCD, anders ff googlen.
https://www.google.nl/sea...PAhVFVhoKHUGMCnoQ_AUIBigB

Vanaf de WCD naar de computer heb je ook weer een kant en klaar kabeltje nodig.

Als er verder geen super snelheid (>1Gb) nodig is of extra bescherming (meerder kabels bij elkaar kan storing geven) hoef je je niet druk te maken over hoge CAT of shielding etc, gewoon simpel CAT5 is al goed genoeg.

Winkelmand:
kant en klaar kabel (10-20m?) - 10 euro
kant en klaar kabel (1-5m?) - 5 euro
wandcontactdoos ethernet (met 1 aansluiting) - 10 euro
(trekkabel, zo'n simpele van plastic/nylon) - max 5 euro
Ben je waarschijnlijk voor 25-30 euro klaar.

Wil je het simpeler houden kost een powerline 40-80 euro, werkt vaak wel net iets minder goed (afhankelijk van de elektrische situatie bij jullie thuis).

Als het in jouw kamer ook niet mooi hoeft kun je natuurlijk ook gewoon de kant en klaar kabel door de PVC buis proberen te trekken en gewoon uit je muur laten komen zonder WCD.
Kans is wel aanwezig dat je de stekker niet door de PVC buis krijgt, dan moet ie er alsnog af en dan moet je weer een stekkertje en krimptang kopen (en dan ben je bijna net zo duur uit als met WCD).

• 1234pk6
ik ben klaar met het bouwen van pc en heb voor een groot deel de installaties al gedaan, maar mijn pc ziet denk ik mijn interne hardeschijf niet, wat moet ik doen zodat hij hem wel ziet? (windows 10 als dat helpt).

Verwijderd

Is Windows 10 geïnstalleerd op de ssd? Zo ja, ga dan naar schijfbeheer en formatteer de hdd.

• 1234pk6
ja, windows 10 is op de ssd geinstalleerd en in de bios kan ik wel zien dat hij op de sata is aangesloten maar op windows kan ik tussen opslag de hdd niet zien.

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-01 16:15
1234pk6 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 09:21:
ja, windows 10 is op de ssd geinstalleerd en in de bios kan ik wel zien dat hij op de sata is aangesloten maar op windows kan ik tussen opslag de hdd niet zien.
Hier een filmpje met de benodigde uitleg wel in het Engels maar ik weet 99% zeker dat dit je probleem oplost ;)
Link: YouTube: How to Create a Partition on Windows 10

• 1234pk6
het is gelukt, bedankt "ACB2401" en "Lars.ruiter", het werkt nu zoals het zou moeten.

• 1234pk6
ik heb van de meeste producten nog de antistatische zakken liggen, is dat handig om te bewaren of heb je daar niks aan en kan het gewoon weg?

• mitsumark
Ik bewaar altijd doosjes en zakjes etc, helpt met de verkoop.

• 1234pk6
Ik zit er aan te denken om een ventilator te kopen voor voor in de grill van mij pc kast, voor betere luchtstroom. Ik zat te kijken naar de orginele ventilatoren van de kast, maar wat is het verschil tussen de Phanteks PH-F 140 xp, Phanteks PH-F 140 mp en Phanteks PH-F 140 cp?

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:15
Als je bij Phanteks kijkt, dan zie je de volledige namen van de ventilatoren:

- PH-F140MP Radiator Fan (t.o.v. de 2 andere: hoger vermogen en meer druk om door een radiator heen te komen, ook meer geluid)
http://www.phanteks.com/PH-F140MP.html

- PH-F140XP Case Fan (met verlengkabels, 4->3 pin adapter en anti-vibratie-rubbertjes, adapter om hem op een lager voltage te laten lopen)
http://www.phanteks.com/PH-F140XP.html

- PH-F140HP Cooler Fan
http://www.phanteks.com/PH-F140HP.html

• 1234pk6
Oh sorry dat heb ik niet gezien, maar wat is nou het verschil tussen de cooler fan en de case fan.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:15
Ze zijn qua specs 99% gelijk aan elkaar. De Cooler Fan kan iets meer lucht verplaatsen en de Case Fan zal iets stiller zijn.

De verschillen zijn vooral de accessoires (extra lange voedingskabel, extra verlengstuk voedingskabel, adapter 4-3 pins, rubber anti-vibratierubbertjes bij de Case Fan).

Ik zou gewoon lekker de Case Fan pakken.

• 1234pk6
White Feather bedankt voor alle informatie

• mitsumark
Waarom wil je een extra fan?
Je PC is erg zuinig, je hebt al 1 case fan en de fans op videokaart en processor zorgen ook al voor de nodige flow.
Worden de temperaturen te hoog?

• 1234pk6
Ik wil liever een blazende fan voor, zodat er coole lucht naar de gpu en cpu wordt geblazen en een zuigen fan aan de achterkant, om de warme lucht weg te halen.
Kortom ik wil gewoon wat betere lucht flow in mijn pc.
Pagina: 1