Koelkast gebruikt meer dan op energielabel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-05 20:30
Mijn vraag
Waarom gebruikt mijn koelkast meer energie dan op het energielabel:

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het gaat om deze koelkast : http://www.koelkaststore....2398.473355410.1472975414

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Geen antwoord.

Ik heb recent deze koelkast gekocht : http://www.koelkaststore....2398.473355410.1472975414
Deze koelkast zou 173 Kwh gebruiken wat ca. 31 euro is.
Met een Voltcraft-meter kom ik op ca 57 euro uit.

Nu is het deze dagen natuurlijk wat warmer dan gemiddeld, maar toch...
De koelkast staat aan de achterkant en 1 zijkant volledig vrij.
Bovenkant is ook 1 meter beschikbaar.

Is deze 173 Kwh alleen met een lege koelkast met "normale" temperaturen of zou dit ook de zomerdag met een volle koelkast zo moeten zijn?

Ik ben benieuwd naar de ervaringen.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Hoe meet je dat ?
Een koelkast koelt een bepaalde tijd, en als hij koud genoeg is schakelt de pomp uit.
Mijn koelkast verbruikt ca 80-90W maar ca 50% van de tijd.

Heb je over een langere tijd gemeten of is dit een momentopname ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:52

Croga

The Unreasonable Man

Er is vast ergens te vinden hoe de tests voor de energie labels gedaan worden.... Heb je dat al eens opgezocht?

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-05 13:37
Die 173Kwh is natuurlijk bij ideale omstandigheden in een lab ofzo. Dus aan alle kanten vrij, helemaal vol met producten, bij een omgevingstemperatuur van 20 graden of iets dergelijks.

[ Voor 8% gewijzigd door Malt007 op 15-09-2016 16:43 ]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:16

Rmg

Deze 173Kwh is wat hij gemiddeld over een jaar verbruikt. De manier waarop de EU dit meet heb ik nog niet gevonden, maar ben ik wel benieuwd naar

Ah iets verder:
https://ec.europa.eu/ener...ucts/fridges-and-freezers

De testmethodes staan dus in IEC 62552-3 Ed1, helaas is dat document niet zo even in te zien, daar moet je dus voor betalen :(

[ Voor 46% gewijzigd door Rmg op 15-09-2016 16:51 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Mijn Volkswagen zou ook 1 op 25 rijden. Bleek dat dat met keiharde banden, zonder spiegels en ruitenwissers, bergaf met de wind mee was...

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

pitchdown schreef op donderdag 15 september 2016 @ 16:38:
Mijn vraag
Waarom gebruikt mijn koelkast meer energie dan op het energielabel:

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het gaat om deze koelkast : http://www.koelkaststore....2398.473355410.1472975414

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Geen antwoord.

Ik heb recent deze koelkast gekocht : http://www.koelkaststore....2398.473355410.1472975414
Deze koelkast zou 173 Kwh gebruiken wat ca. 31 euro is.
Met een Voltcraft-meter kom ik op ca 57 euro uit.

Nu is het deze dagen natuurlijk wat warmer dan gemiddeld, maar toch...
De koelkast staat aan de achterkant en 1 zijkant volledig vrij.
Bovenkant is ook 1 meter beschikbaar.

Is deze 173 Kwh alleen met een lage koelkast met "normale" temperaturen of zou dit ook de zomerdag met een volle koelkast zo moeten zijn?

Ik ben benieuwd naar de ervaringen.
toon volledige bericht
Hier staat 39,- wat denk ik gebaseerd is op oude energieprijs.
pricewatch: Samsung RB37J5018SA

Bij een koelkast is het geheel afhankelijk van de keren die hij open gaat en hoe lang hij open blijft tijdens die opening. Ook hoe vol hij zit scheelt veel, lege koelkasten verbruiken meer.

Ook zal het nu met de warmte wat harder gaan, je moet eigenlijk een heel jaar meten, incl de winter enz.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• pitchdown
Ik heb 72 uur gemeten.
Ik kom dan nu rond de 269 Kwh uit i.p.v. 173 Kwh.

Toch zou ik wel eens een officieel artikel willen zien hoe deze Kwh wordt bepaald voor een product.

• Rol-Co

Rol-Co

72 uur is erg kort, ik meet minimaal een week en ook 1 week na plaatsing. Dan heb je een redelijk gemiddelde x52.

Wel raar dat hij geen ledverlichting heeft, zo'n +++ versie.
Ik kwam op het totaal van mijn koelkast en vriezer (side by side) zelfs lager uit dan opgegeven, dat is bij siemens wel vaker.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:15

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

pitchdown schreef op donderdag 15 september 2016 @ 17:59:
Ik heb 72 uur gemeten.
Ik kom dan nu rond de 269 Kwh uit i.p.v. 173 Kwh.

Toch zou ik wel eens een officieel artikel willen zien hoe deze Kwh wordt bepaald voor een product.
het is nu wel warm natuurlijk, het is de laatste paar dagen wrs warmer in de keuken dan het zou zijn als je de verwarming aan hebt.
maw je kunt geen jaargemiddelde uitrekenen op basis van een paar dagen.
Het opgegeven vermogen is op basis van een bepaalde vulgraad, ruimte temperatuur en een x aantal deurbewegingen per dag. Is net als bij auto's een vergelijkings middel,

[ Voor 13% gewijzigd door Tens op 15-09-2016 18:12 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• pitchdown
Zijn er mensen ook eens de koelkast deze dagen kunnen meten en de specs hier naast leggen?
Mijn voltcraft 1000 werkt prima overigens.

Zoals gezegd zou ik toch wel eens de officiele kwh- procedure ergens willen terugzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:16

Rmg

pitchdown schreef op donderdag 15 september 2016 @ 18:12:
Zijn er mensen ook eens de koelkast deze dagen kunnen meten en de specs hier naast leggen?

Zoals gezegd zou ik toch wel eens de officiele kwh- procedure ergens willen terugzien.
Rmg schreef op donderdag 15 september 2016 @ 16:42:
https://ec.europa.eu/ener...ucts/fridges-and-freezers

De testmethodes staan dus in IEC 62552-3 Ed1, helaas is dat document niet zo even in te zien, daar moet je dus voor betalen :(
Zonder te dokken word lastig

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
72 uur is niet genoeg en dat ook nog eens tijdens de warmste tijd van het jaar. Verder geeft de fabrikant eigenlijk altijd wel het meeste optimale aan net zoals je bij een auto in de praktijk nooit haalt wat de fabrikant aangeeft. Die 2 dingen samen kan het grote verschil prima verklaren.

[ Voor 7% gewijzigd door PilatuS op 15-09-2016 22:40 ]

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 11:50
Klopt vast wel, Fabrikanten plakken zelf het keurmerk dus er zou best wel wat "volkswagen praktijken gebeuren"

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-05 17:26
Sowieso moet je de koelkastdeur niet open doen tijdens het meten.

• PilatuS
  • Niet online
pacificocean schreef op donderdag 15 september 2016 @ 22:52:
Sowieso moet je de koelkastdeu niet open doen tijdens het meten.
Dat is ook nog een goede idd. 1x per dag open of 15x gaat ook een boel schelen. Als je de koelkast vol zet met flessen drinken die een temp van 28 graden hebben zal ook wel weer wat schelen.
met "normale" temperaturen of zou dit ook de zomerdag met een volle koelkast zo moeten zijn?]
Dit maakt natuurlijk heel veel uit. Als je de koelkast buiten zet met een buitentemp van 6 graden en in de koelkast is het ook 6 graden verbruikt ie vrijwel niets. Reken er maar op dat de fabrikant test met een kamertemp van 18 graden of misschien zelfs minder. Als je de koelkast neerzet in een omgevingstemp van 35 graden zal ie natuurlijk nooit halen wat op het energielabel staat. Het is zeker niet zo dat ie altijd hetzelfde gaat verbruiken terwijl de omgevingstemp veranderd, dat zou onmogelijk zijn.

[ Voor 45% gewijzigd door PilatuS op 15-09-2016 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-05 22:16

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

PilatuS schreef op donderdag 15 september 2016 @ 23:01:

Dit maakt natuurlijk heel veel uit. Als je de koelkast buiten zet met een buitentemp van 6 graden en in de koelkast is het ook 6 graden verbruikt ie vrijwel niets.
Persoonlijk denk ik dat hij meer verbruikt dan niets.
https://www.google.nl/web...ow=1&q=klimaatklasse+sn-t

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

pitchdown schreef op donderdag 15 september 2016 @ 18:12:Zijn er mensen ook eens de koelkast deze dagen kunnen meten en de specs hier naast leggen?
Afbeeldingslocatie: http://www.gerla.nl/images/verbruik_koelkast_2013-2016.jpg

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
wat een ontzetten gave meter.
Kan deze op het wifi zodat je centraal kan registreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Het heet Plugwise. Goedkoop is anders. Lees je maar eens in.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Hij hoeft niet meer te koelen, maar hij staat nog steeds wel aan. Zolang de stekker er in zit zal ie wel iets verbruiken. Ik zeg ook vrijwel niets, niet niets.

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 16-09-2016 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Bekend probleem:
https://www.nvwa.nl/actue...-elektronische-apparatuur

Lees zelf maar even, maar volgens mij was de conclusie dat maar zeer weinig apparaten hun energielabel waarmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Nog een aardig stukje m.b.t. het energielabel : https://publications.euro...-baa06228c1b2/language-nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

pitchdown schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 13:15:
[...]

wat een ontzetten gave meter.
Kan deze op het wifi zodat je centraal kan registreren?
Dat kan met Domoticz en een meetstekker ook :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YD5JzXLwicKyZPEEeLB7FyIR/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/b7P3T4Zwc8rYdOLEKyBuJYA5/thumb.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Speedy-Andre op 16-09-2016 16:56 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Nog wijzer geworden?

Je hebt een koel/vriescombinatie of niet?

Mijn ervaring is dat het energieverbruik van een koelkast in vergelijking met een
vrieskast veel variabeler is. Een koelkast gaat tenslotte veel vaker open en dicht.

1) Algemeen kan je stellen: Hoe vaker en langer de deur open gaat des te hoger het energieverbruik.
2) Hoe meer en vaker je iets afkoelt en vooral invriest des te hoger je verbruik.
3) De opstelruimte (temperatuur!) bepaalt voor een niet onbelangrijk deel je jaarverbruik

Mijn A+ vrieskast staat bijvoorbeeld niet in het woongedeelte maar in de onverwarmde berging.
(In de zomer af en toe 27 °C, maar in de wintertijd soms maar 10 °C - scheelt ca. 70% verbruik)
Resultaat: jaarverbruik ca. 150 kWh i.p.v. 208 kWh (fabrieksopgave - label)

Mijn A++ koelkast staat in de keuken (natuurlijk), in de zomer soms 60% hoger verbruik!
Resultaat: jaarverbruik ca. 90 kWh i.p.v. 83 kWh (fabrieksopgave - label)
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-05 22:17
De koelkast is duidelijk voorzien van sjoemel software :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Er zit duidelijk een stijgende lijn in art.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Rol-Co schreef op donderdag 15 september 2016 @ 18:07:
72 uur is erg kort, ik meet minimaal een week en ook 1 week na plaatsing. Dan heb je een redelijk gemiddelde x52.

Wel raar dat hij geen ledverlichting heeft, zo'n +++ versie.
Ik kwam op het totaal van mijn koelkast en vriezer (side by side) zelfs lager uit dan opgegeven, dat is bij siemens wel vaker.
Ledverlichting laat je (verse) voedsel vaak onsmakelijk uitzien. Typisch iets wat niet de bedoeling is in een koelkast. Vandaar dat ze toch meestal nog een gloeilampje toepassen. En die paar seconden per keer dat er even 15W of zo wordt gebruikt maakt ook bijna niet uit.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:58

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NXeTfJbuak9yXH0jyTOjbQqn/full.png

November vorig jaar niet helemaal zuiver, ik denk dat ik toen opnieuw begonnen ben met meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Beekforel schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 08:53:
[...]

[afbeelding]

November vorig jaar niet helemaal zuiver, ik denk dat ik toen opnieuw begonnen ben met meten.
Dat lijkt mij ook nog wel een redelijk zuinige koelkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:58

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

pitchdown schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 09:03:
[...]

Klopt, ben ook niet ontevreden. Ding is al best oud, ik denk wel bijna 10 jaar. Is een inbouw, zat er al toen we dit huis kochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

pitchdown schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 09:03:
[...]

Maar je hebt toch een "A+++ koel-vriescombinatie" en niet alleen maar een koelkast?

Het plaatje van freakstar laat heel mooi het seizoensverloop van de temperatuur in de opstelruimte van de koelkast zien.

Zonder info over het labelverbruik en de opstelruimte (en misschien de inhoud koel/vriesgedeelte)
van een koel-vriescombinatie! kan je het verbruik niet echt beoordelen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
PilatuS schreef op donderdag 15 september 2016 @ 23:01:
[...]Als je de koelkast buiten zet met een buitentemp van 6 graden en in de koelkast is het ook 6 graden verbruikt ie vrijwel niets.
/offtopic:
Inderdaad.
Let wel op: als er een vriesvak in de koelkast zit zal alles daarin ontdooien, als de buitentemperatuur in de buurt van de ingestelde koelruimte temperatuur komt.

Dus als jij je koel/vries combi in een onverwarmde ruimte zet zal de compressor niet of nauwelijks meer inschakelen als de ruimte temperatuur beneden de 8 - 10 graden (of zo) komt. De temperatuur in het vriesvak zal dan navenant *stijgen* , van -12 naar 0, of zelfs naar +6 graden.

Bij koel/vries combi's met gescheiden circuits en thermostaten geldt dit natuurlijk niet. Maar dat is (bij mijn weten) het luxe segment.

[ Voor 34% gewijzigd door joopv op 20-09-2016 15:09 ]

Pagina: 1