Nieuwe PC samenstelling en stiller maken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Ik wil graag ermee gamen en voor de toekomst klaar voor zijn. Tevens vind ik dat het geluid die de computer maakt is storend en wil weten wat ik nodig heb. Het huidige is een zalman koeler.

Wat mag het systeem gaan kosten?

opzich heb ik niet echt een maxium prijs maar voor een upgrade van 500 euro word het al wat. Mocht dit niet haalbaar zijn moet ik gaan denken aan een compleet nieuw systeem.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Mijn processor twijfel ik erg aan. Dit is een Xeon 5570 en hoor het verschillende verhalen over. Ook weet ik dat deze processor veel geld waar is, maar als verkopen een beter optie is dan doe ik dat om een uiteindelijk bij een beter systeem te komen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

1 videokaart lijkt mij voldoende. Afhankelijk hoe de rest van het systeem toekomst klaar is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

geen merk voorkeuren

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

de grote van een normale desktop pc die stil is in geluidniveau. Het energie verbruik vind ik minder belangrijk tenzij het naar de 1000W gaat.

Ga je overklokken?

nee ga niet overklokken of ik moet dit uitbesteden aan iemand die hier meer ervaring mee heeft.

Wat verwacht je van ons?

Ik wil weten wat ik nodig heb om mijn systeem weer up to date te krijgen. ook wil ik weten of ik mijn processor beter kan houden of verkopen.
Dat de videokaart een bottleneck is begrijp ik, maar is alleen deze vervangen voldoende?

Misschien om bij een echt goed systeem te komen dat ook het moederbord etc. vervangen moet worden, maar dit hoor ik graag of dat nodig moet zijn ja of nee.

huidige PC configuratie:

intel Xeon 5570 @ 2.93 ghz
16gb ram ddr3 @668 Mhz (9-9-9-24
Asus P6TE (LGA1366)
2047MBNivdia Geforce gtx 770 msi
232 samsung ssd 840 evo en 1836gb WDW als opslag
windows 10 64bit
voeding van 650w

• TheInsomniac
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik verwacht dat je geheugen op 1866MHz loopt. Het lijkt mij dat je processor nog niet de bottleneck vormt, want het is een CPU die ongeveer op 75% loopt van een i5-6400 (ik keek vooral naar de singlecore performance voor gaming).
Zoals ik je systeem interpreteer zit er verder nog niet echt een zware bottleneck in, kun je nog rustig een aantal jaartjes mee vooruit.

Een videokaart die ik dan maximaal zou willen pakken is dan AMD RX 480 of Nvidia 1060, zwaardere kaarten gaat de CPU wel de bottleneck vormen. (dit is een inschatting)

Qua herrie zijn er typisch maar een paar bronnen:
- CPU koeler (als het erg bont is, zou je kunnen overwegen een nieuwe erop te kunnen zetten, veel koelers zou je tzt ook mee kunnen nemen naar de huidige serie moederborden, let op voor sockets die nog moeten uitkomen zul je dan niet de goede bevestigingsklemmetjes voor hebben)

- GPU koeler (los je op met een nieuwe kaart, en is meestal de bron van de herrie, wacht even met andere upgrades tot je zeker weet dat dit de herrie niet oplost)

- Voeding (je geeft een no-name voeding op, wellicht gewoon omdat je het type niet meer weet, die zou ook goed de bron van herrie zijn en als je een pc gaat upgraden en je voeding is al 5+ jaar oud dan zou dat wellicht een goed idee zijn om te upgraden om levensduur problemen te voorkomen)

- Casefans (zelden het probleem, hooguit gebrek eraan waardoor andere fans het zwaar hebben)

- Harddrive (kun je in een muffler zetten, maar als deze heel veel herrie maken zou je een keer SMART data uit moeten lezen(met CrystalDiskInfo bijv.) en eventueel overwegen een nieuwe te halen)

Make it fool proof and someone will make a better fool.

Verwijderd

Topicstarter
super bedankt voor uw reactie.

U zegt dat je met mijn systeem nog wel een paar jaartjes mee voorruit kan. Echter ik ervaar met het gamen dat lang niet alles vlekkeloos verloopt. Vandaar dat ik ook denk om een upgrade te gaan uitvoeren.
Zal dan met de genoemde videokaarten de huidige games weer op max kunnen draaien? Denk aan de games: battlefield 1 en company of heroes 2, total war warhammer. 1920x1080

CPU koeler heb je waarschijnlijk een goed punt. Ik heb deze 2 jaar geleden een keer op marktplaats gekocht met het idee dat deze een stuk stiller zou zijn dan een standaard fan. Echter valt me dit een beetje tegen. stond op internet dat deze stil moest zijn.

GPU zal ik dan moeten kijken welke aanbieder de stilste kaart heeft op dit moment. Uitzoeken dus

Voeding wist ik inderdaad zo de merknaam niet van. Dit heb ik uitgezocht en blijkt een Cooler Master rs-520-asaa-a1 te zijn. Kan het niet zo zijn wanneer de pc hard moet werken dat de voeding te klein is en dan vol moet gaan blazen?

Casefan heb ik er niet in zitten. In verleden geprobeerd, maar dit hielp niets. Dus heb ik de zijkant er maar afgehaald met het idee dat de warmte er direct uit kan. Volgens mij zijn hier de meningen over verdeeld door de flow in de kast die je wegneemt.

Harddrive praat je dan over mijn ssd of hdd? De hdd schakelt pas in wanneer ik de map open. De ssd heb ik geen hinder van. Altans zo ervaar ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheInsomniac
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2016 @ 22:12:
super bedankt voor uw reactie.

U zegt dat je met mijn systeem nog wel een paar jaartjes mee voorruit kan. Echter ik ervaar met het gamen dat lang niet alles vlekkeloos verloopt. Vandaar dat ik ook denk om een upgrade te gaan uitvoeren.
Zal dan met de genoemde videokaarten de huidige games weer op max kunnen draaien? Denk aan de games: battlefield 1 en company of heroes 2, total war warhammer. 1920x1080
Excuus voor de onduidelijkheid van mijn kant, ik bedoelde 'verder geen knelpunten'. Dus naast de videokaart, die zoals jezelf terecht aangeeft op dit moment het knelpunt is, zou je als je die geupgrade hebt weer een paar jaar vooruit moeten kunnen.
Voeding wist ik inderdaad zo de merknaam niet van. Dit heb ik uitgezocht en blijkt een Cooler Master rs-520-asaa-a1 te zijn. Kan het niet zo zijn wanneer de pc hard moet werken dat de voeding te klein is en dan vol moet gaan blazen?
De voeding was op zich prima een prima voeding, alleen zijn voedingen het meest 'slijtage' gevoelige onderdeel, en heeft daarbij als nadeel dat als die niet zo goed meer is, dat het ook funest kan worden voor andere onderdelen. Ik schat dat je voeding nu een jaar of 7-8 oud is, je kan het proberen er nog een paar jaar mee uit te zingen.
Gezien je budget en als je er nog weer een paar jaar van wilt genieten, zou ik aanraden om een nieuwe goede voeding aan te schaffen, mocht je dan over 2-3 jaar een grote upgrade doen, dan kun je die gewoon weer meenemen. Zeker aangezien computers de laatste jaren zeker niet meer zijn gaan verbruiken, kun je daar met een nieuwe pc ook wel weer mee uit de voeten.
Bijvoorbeeld: Corsair RM550x
Harddrive praat je dan over mijn ssd of hdd? De hdd schakelt pas in wanneer ik de map open. De ssd heb ik geen hinder van. Altans zo ervaar ik het.
Als je hinder hebt van een SSD zou ik me zorgen maken, maar inderdaad je HDD kan herrie maken. Het aanpakken van een HDD is redelijk exotisch (stiltefanaten), ik denk in jouw geval dat het eerder de open kast is in combinatie van de GPU bijvoorbeeld.
In jouw geval zal het zeker moeten helpen als je je casefan er weer instopt en de kast weer sluit, dat scheelt gewoon in de herrie die je hoort. Uitzondering zou zijn als de koeling van je kast erg beroerd is, dan zou je eventueel een nieuwe kast kunnen overwegen.(die zijn ook bij nieuwe builds prima mee te nemen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorisderoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-08 16:23
Om een stillere PC te hebben kan de kast ook veel uitmaken. Ik zou zelf de pricewatch: Fractal Design Define S aanraden. Deze heeft speciaal geluidsdempend materiaal op de voorkant en zijpanelen zitten. Heb zelf de voorganger van deze kast en de PC is nauwelijks hoorbaar tijdens gamen (als ik het zijpaneel eraf haal is het wel hoorbaar, dus komt echt door de kast). Wordt ook geleverd met 2 casefans die erg stil zijn, maar best goede airflow leveren.
Is ook tevens een heerlijke kast om in te bouwen, genoeg ruimte voor alles en 2 cm achter de moederbord plaat voor kabels :o

[ Voor 18% gewijzigd door jorisderoo op 16-09-2016 10:20 ]

Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
het uitzoeken van een nieuwe voeding gaat mij wat ver om het allemaal precies naar zin te krijgen. Volgens mij is de voeding die u mij voordraagt een uitstekende voeding.

Wat Jorisderoo zegt vind ik ook wel een goed idee. Mijn huidige kast is zo'n dun metaal dingentje en de kast die hij mij adviseert is wel een serieuze kast volgens mij. Echter ga ik wel voor de R5 variant, deze is iets duurder, maar je hebt wel de usb uitgangen bovenop zitten en komt als 1 van de beste kasten uit de tests.

Ik denk dat ik wat huiswerk moet gaan doen. Nieuwe kast,videokaart, voeding. Volgens mij zit ik dan aardig op de 500,- die ik begroot heb.

Ik ga ook even kijken wat een nieuw systeem kost dan ben ik direct helemaal klaar natuurlijk. Ik verwacht dan dat ik na al mijn wensen wel op het dubbele zit. Dus moet een overweging gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheInsomniac schreef op donderdag 15 september 2016 @ 17:45:
Ik verwacht dat je geheugen op 1866MHz loopt.
Ik niet. Het zal eerder 1333 MHz ram zijn. Dubbele data rate 2x 668=1336.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheInsomniac
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 22:07:
[...]

Ik niet. Het zal eerder 1333 MHz ram zijn. Dubbele data rate 2x 668=1336.
Hij heeft een behoorlijke workstation en zijn mobo ondersteund:
Triple-Channel DDR3 2000(O.C.) / 1866(O.C.) / 1800(O.C.) / 1600(O.C.) / 1333 / 1066 support
Vandaar dat ik dacht dat het een typfout zou zijn, want mijn inschatting was gebaseerd op wat zijn mobo ondersteund.
Is er maar 1 die het echt antwoord kan geven, zou me wel verbazen aangezien er al 16GB in zit, wat behoorlijk high-end is. Zou best kunnen dat dat een recentere upgrade was en 1866MHz ondersteund zijn mobo en is prima verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Misschien dat je hier wat aan hebt?

Geheugen
Type DDR3
Grootte 16384 MBytes
Kanalen # Triple
DRAM Frequentie 668,1 MHZ
CAS# Latency (CL) 9 klokken
RAS# naar CAS# vertraging (tRCD) 9 klokken
RAS# Precharge (tRP) 9 klokken
Cyclustijd (tRAS) 24 klokken
Command Rate (CR) 2T
Fysiek geheugen
Geheugengebruik 15 %
Fysiek totaal 16 GB
Fysiek beschikbaar 14 GB
Virtueel totaal 19 GB
Virtueel beschikbaar 16 GB
SPD
Aantal SPD modules 4
Slot #1
Type DDR3
Grootte 4096 MBytes
Fabrikant Kingston
Maximale bandbreedte PC3-10700 (667 MHZ)
Onderdeelnummer KHX1600C9D3/4GX
Serienummer D03A7747
Week/jaar 39 / 12
SPD Ext. XMP
XMP-1600
Frequentie 800 MHZ
CAS# vertraging 9,0
RAS# naar CAS# 9
RAS# voorladen 9
tRAS 27
Spanning 1,650 V
JEDEC #4
Frequentie 685,7 MHZ
CAS# vertraging 9,0
RAS# naar CAS# 9
RAS# voorladen 9
tRAS 25
tRC 34
Spanning 1,500 V
JEDEC #3
Frequentie 609,5 MHZ
CAS# vertraging 8,0
RAS# naar CAS# 8
RAS# voorladen 8
tRAS 22
tRC 30
Spanning 1,500 V
JEDEC #2
Frequentie 533,3 MHZ
CAS# vertraging 7,0
RAS# naar CAS# 7
RAS# voorladen 7
tRAS 20
tRC 27
Spanning 1,500 V
JEDEC #1
Frequentie 457,1 MHZ
CAS# vertraging 6,0
RAS# naar CAS# 6
RAS# voorladen 6
tRAS 17
tRC 23
Spanning 1,500 V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheInsomniac
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 23:19:
Misschien dat je hier wat aan hebt?
Heel veel getallen
Dat is een hoop informatie, maar inderdaad ACB2401 had het bij het rechte eind.
Moet zeggen dat ik slecht kan beoordelen of dit een bottleneck gaat vormen, je hebt voldoende geheugen, snelheid is normaal niet echt spannend van het geheugen, dus verwacht niet dat het een probleem vormt, wellicht dat iemand anders daar een zinnige inschatting van kan maken.

Verwijderd

Een X5570 is geen hoogvlieger (meer). Zit singlecore op hetzelfde niveau als een AMD FX welke behoorlijk achter lopen op moderne Intel cpu's.
De voeding upgraden kan geen kwaad en zeker niet als je voor een RM550x kiest. Deze kan wel een paar systemen mee. Bij de videokaart ligt dat anders. Wil je nog een paar jaar met dit systeem doen dan is het zonde om er een GTX 1070 in te doen. Hoger dan een GTX 1060/RX 480 zou ik niet gaan.
Nu een goede behuizing aanschaffen is ook niet verkeerd. Deze kan je ook meenemen naar een nieuw systeem. Je lijstje zou er dan zo uit kunnen zien:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 1060 6GT OC€ 284,95€ 284,95
1Nanoxia Deep Silence 3 Dark Black€ 71,49€ 71,49
1be quiet! Pure Rock€ 29,43€ 29,43
1Corsair RM550x€ 89,90€ 89,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 475,77

550w is icm een GTX 1060 behoorlijk veel. Je zou voor een goedkopere pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W of pricewatch: Corsair CX450M kunnen kiezen. Deze zullen geen 10 jaar mee gaan wat gezien de prijs niet te verwachten is. De CX450M is overigens wel erg scherp geprijsd bij Alternate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de reacties dusver. Ik heb er weer een paar opties bij wat ik kan gaan overwegen. Ik vind het ook wel een interessante discussie aan het worden.

Zit nu alleen beetje mee dat de ene zegt dat de processor nog wel aardig mee kan en de andere nu zegt dat de processor eigenlijk achterhaalt is en wat op mij overkomt wel verstandig is om een nieuwe erin te doen.
Als ik dit doe dan kom ik natuurlijk ook uit op een ander moederbord met de bijhorende ram, kast, videokaart, voeding en de rest. Eigenlijk koop ik dan al een nieuw systeem.

Ga ik voor alleen een nieuwe kast, videokaart en nieuwe voeding ben ik beetje bang dat ik over 2/3 jaar weer aan de beurt ben, maar dit blijft natuurlijk een keuze wat ik zelf moet overwegen en hoeveel geld ik er aan wil gaan spenderen.
De 2 kasten ga ik even naast elkaar houden wat het verschil is precies. Ze zien er beide wel erg goed uit en volgens mij doen ze elkaar niet veel onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Die x5570 is nog maar 2 tientjes waard oid en redelijk achterhaald, cinebench 15 single score van 100 en multi van rond de 500 ofzo. Een huidige i5 6400 is allround sneller bijv, vooral qua singlecore.

Maar socket 1366 is nog best leuk qua "rek", als het moederbord het wil pakken dan zou je voor erg weinig geld een 6 core xeon (x5650 bijv) er op kunnen zetten en die wat overclocken met een recente goeie stille koeler er op.

En dan kun je later altijd nog die koeler meenemen naar een nieuwe cpu/mobo combi..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke dat is natuurlijk een goed idee.

Ik ben dan misschien wel eigenwijs en heb een x5675 weten te vinden die ik wel erg leuk vind en deze probeer ik dan nog wat te gaan overclocken.
De voeding wordt dan Cx450M of de Straight power 10. Wanneer ik een nieuw systeem koop neem ik direct ook nieuwe voeding mee.
De koeler die mij aanbevolen wordt kom er ook op samen met de MSI videokaart.
Ben alleen nog niet helemaal over uit welke kast ik nou moet nemen.

Volgens mij wanneer ik dit allemaal doe heb ik weer een aardige pc tot mijn beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Pure Rock is een goede koeler voor een non k cpu. Ga je een S1366 Xeon overklokken dan kan je er beter iets groters op zetten.
pricewatch: Scythe Fuma
pricewatch: Gelid Solutions The Black Edition
pricewatch: Raijintek Tisis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oké bedankt ik heb even bij de alternatieven gekeken en daar staat de scythe mugen 4. Als 1 van de best beoordeelde koelers en lekker stil voor 45,- dit lijkt me wel een mooie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de onderdelen zijn besteld en heb jullie adviezen opgevolgd.

Iedereen bedankt voor de bijdrage.
Pagina: 1