Makkelijkste manier van drivers updaten/up-to-date houden?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Anoniem: 641336

Topicstarter
Dag mede-tweakers,

Wat is nou echt de makkelijkste en juiste manier om drivers te updaten en te controleren of ze up-to-date zijn? Is het nou echt de bedoeling om elk onderdeel apart naar de fabrikant zijn website te gaan om dit te controleren? Ik heb wel eens gebruik gemaakt van bijv. Driverpack solution maar lijkt me niet dat dit ge-update wordt aangezien dit op een USB staat.

Beste antwoord (via Anoniem: 641336 op 15-09-2016 17:43)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Op Mac OS X en Linux gaat dit automatisch via centraal package en update beheer, op Windows niet. Je kan soms wel via Windows Update / Microsoft update driver updates krijgen, maar meer is er helaas niet.

Er zijn wel veel shady programma's die suggereren al je drivers voor je uit te zoeken, maar een echte oplossing is er niet. Sommige Intel systemen kan je bijvoorbeeld met Intel's DUU up-to-date houden, en sommige externe apparaten zoals toetsenborden, muizen, printers, scanners etc. hebben losse stukjes software die en auto-update functie heeft. Sommige GPU's hebben hetzelfde.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Op Mac OS X en Linux gaat dit automatisch via centraal package en update beheer, op Windows niet. Je kan soms wel via Windows Update / Microsoft update driver updates krijgen, maar meer is er helaas niet.

Er zijn wel veel shady programma's die suggereren al je drivers voor je uit te zoeken, maar een echte oplossing is er niet. Sommige Intel systemen kan je bijvoorbeeld met Intel's DUU up-to-date houden, en sommige externe apparaten zoals toetsenborden, muizen, printers, scanners etc. hebben losse stukjes software die en auto-update functie heeft. Sommige GPU's hebben hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik gebruik soms SlimDrivers Free. :)

De juiste manier is om er handmatig op te controleren, zo hou je de meeste vat er op. Dergelijke tooltjes ben ik eigenlijk niet zo heel erg weg van, omdat ze vaak spy-, mal- of adware bevatten.

An sich hoef je stuurprogramma's ook niet vaak bij te werken, alleen voor een GPU zou dat zo nu en dan hoeven, omdat er bijvoorbeeld een bug opgelost is, of een bepaald (CF / SLI) profiel erbij is gekomen voor een bepaald spel.

Zelf update ik dus tussendoor de drivers nooit, ik installeer ongeveer 1x per jaar mijn PC en dan installeer ik ook altijd de nieuwste drivers die beschikbaar zijn. Overigens doet Windows Update ook drivers updaten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:42
CH40S schreef op donderdag 15 september 2016 @ 13:45:

An sich hoef je stuurprogramma's ook niet vaak bij te werken, alleen voor een GPU zou dat zo nu en dan hoeven, omdat er bijvoorbeeld een bug opgelost is, of een bepaald (CF / SLI) profiel erbij is gekomen voor een bepaald spel.
Ik update mijn drivers ook nooit, met uitzondering van mijn GPU. vaak is er ook geen reden om te updaten.
vaak zijn het bugs die opgelost worden ofzo.. maar als jij daar geen last van hebt, who cares :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:39
Drivers updaten doe ik eigenlijk alleen als er problemen mee zijn (of als ik problemen ondervind die mogelijk driver-gerelateerd zijn). Ik ben er door de jaren heen steeds minder fan van geworden om drivers standaard te updaten, ze slopen soms meer dan ze oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:11
Kijk is naar Snappy Driver Installer

Dit programma is Portable en er zijn regelmatig updates in de driverpacks. Installeert alles netjes en geen last van reclame en ongewenste andere software. Ook geen Installer die je andere zaken aansmeert sinds het dus gewoon portable is.

Anoniem: 641336

Topicstarter
Ik ga dat programma even gebruiken, ziet er veelbelovend uit. :)
xFeverr schreef op donderdag 15 september 2016 @ 17:27:
Kijk is naar Snappy Driver Installer

Dit programma is Portable en er zijn regelmatig updates in de driverpacks. Installeert alles netjes en geen last van reclame en ongewenste andere software. Ook geen Installer die je andere zaken aansmeert sinds het dus gewoon portable is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16:56
Driver booster is ook een goed programma.

Link: https://www.lifewire.com/free-driver-updater-tools-2619206

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-05 11:30
1 jaar later ;)
Maar wel een goede vraag, van de GPU krijg je een melding als er een update is.
Nooit van de cpu, bios, SSD enz. Waarom is dat eigenlijk?

• Jeanke117
Arjantje72 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 17:34:
[...]

1 jaar later ;)
Maar wel een goede vraag, van de GPU krijg je een melding als er een update is.
Nooit van de cpu, bios, SSD enz. Waarom is dat eigenlijk?
Ik was ook en programma aan het zoeken maar nu geeft het programma Driver Booster aan dat ik voor bepaalde drivers en updates de PRO versie moet kopen. Dit kost 24 euro per jaar.

Beter laat dan nooit he ;)

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-05 11:30
Jeanke117 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 21:14:
[...]

Ik was ook en programma aan het zoeken maar nu geeft het programma Driver Booster aan dat ik voor bepaalde drivers en updates de PRO versie moet kopen. Dit kost 24 euro per jaar.

Beter laat dan nooit he ;)
Dat ga je toch niet echt kopen?

• Jeanke117
Arjantje72 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 22:22:
[...]

Dat ga je toch niet echt kopen?
Nee tuurlijk niet hè. Het programma scant de programma's en dingen die geüpdate moeten worden en dan doe ik zelf die programma's updaten.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-05 22:40
En dan nog alle software die je geïnstalleerd hebt, nog updaten met de hand.
Legale kopen.
Illegale, een nieuwe illegale versie installeren, en kans op rotzooi installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
jan99999 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 23:35:
En dan nog alle software die je geïnstalleerd hebt, nog updaten met de hand.
Legale kopen.
Illegale, een nieuwe illegale versie installeren, en kans op rotzooi installeren.
Er is geen illegale software bij. Dit is gewoon de free versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:02

nelizmastr

Goed wies kapot

Of je gebruikt gewoon geen brakke driver update utilities. Updaten van drivers is onnodig tenzij je problemen ervaart.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1