Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Multiple Subnets

Pagina: 1
Acties:

• CeroStyle
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-05 12:30
Ik ben bezig met een multi subnet config en hoop dat er hier mensen zijn die mijn verder kunnen helpen.

De hardware 2x Dell N2048(stacked) Layer 3 switching en de 1 Linksys LRT-224 Router.
Tot op heden waren er 5 vlans met eigen subnet / dhcp dit werd netjes door de LRT-224 ondersteund.
Nu heb ik een 6e vlan nodig met eigen subnet en je raad het misschien al maar de LRT-224 geeft aan dat hij niet meer vlans ondersteund.

Dit is voor een gebouw waar meerderen mensen in wonen maar allemaal gescheiden een eigen netwerk willen hebben.. uit eindelijk moeten er 15 vlans komen totaal met eigen subnet.
Er is maar 1 kabel aansluiting en die delen ze samen. (ziggo)

Ik zoek dus een oplossing nu of een vervanger voor de LRT-224 die wel meer vlans met eigen dhcp ondersteund.
Of iemand die een beteren oplossing heeft allemaal op 1 subnet zetten willen ze totaal niet ze willen niet dat ze bij elkaars pc's nas boxen of what ever ze hebben kunnen komen.

Verwijderd

Klopt, de LRT-224 kan maar 5 VLAN's aan.

Wat is de reden waarom voor deze Linksys is gekozen?

Je kan bijvoorbeeld een Mikrotik nemen, die kan een hele hoop VLAN's aan. Dan kan je die zo instellen dat hij dezelfde functies overneemt van die Linksys (bv. VPN inbellen etc).

Maar ook andere merken als Cisco, Draytek etc.... moeten dat aan kunnen.

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:14
Kun je de switch niet laten routeren?

• CeroStyle
My-life schreef op donderdag 15 september 2016 @ 13:57:
Als het goed is zou dat via Layer 3 moeten kunnen nou heb ik dit zelf nog nooit gedaan heb er wel op gezocht op internet maar een echte how to ben ik via mijn vriend google nog niet tegen gekomen. Alleen maar vage beschrijvingen.

• CeroStyle
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2016 @ 13:55:
Klopt, de LRT-224 kan maar 5 VLAN's aan.

Wat is de reden waarom voor deze Linksys is gekozen?

Je kan bijvoorbeeld een Mikrotik nemen, die kan een hele hoop VLAN's aan. Dan kan je die zo instellen dat hij dezelfde functies overneemt van die Linksys (bv. VPN inbellen etc).

Maar ook andere merken als Cisco, Draytek etc.... moeten dat aan kunnen.
Deze Linksys was geadviseerd door iemand die ik ken op basis van snel betrouwbaar en zijn simpele duidelijke interface.
VPN etc. op de LRT-224 word nog niet eens gebruikt het is puur de vlans en en de dhcp in multi subnets

Ga is even naar zo Mikrotik kijken heb er nog nooit van gehoord 8)

[ Voor 4% gewijzigd door CeroStyle op 15-09-2016 14:35 . Reden: aanvulling ]

Verwijderd

Kijk even of je switch voor DHCP server kan spelen, of static routes kan aanmaken. Dan ben je er eigenlijk ook wel.

Maar een router is beter. Want een router routeert, en een switch die switcht. Ieder zijn eigen ding waar iedereen goed in is.

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Je zou ook nog naar de Juniper SRX serie kunnen kijken.

• My-life
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2016 @ 14:55:
Kijk even of je switch voor DHCP server kan spelen, of static routes kan aanmaken. Dan ben je er eigenlijk ook wel.

Maar een router is beter. Want een router routeert, en een switch die switcht. Ieder zijn eigen ding waar iedereen goed in is.
Moderne switches zijn juist goed in inter-VLAN-routing. Een router wordt dan gebruikt voor andere dingen zoals VPN.

• CeroStyle
Nou na een beetje rond gekeken te hebben zat ik eerst naar http://www.routershop.nl/mikrotik-1009-8g-1s/pid=35738 te kijken.
Ik dacht laat ik deze mensen is bellen om te kijken wat hun mijn adviseren en of deze router voldoende moest zijn.
Het gesprek begon goed werd gelijk gezegd dat door de adviseur dat Mikrotik je niet limiteert en zelf tegen de beperkingen zou laten aanlopen van de hardware.
Alleen de support van uit Mikrotik indien nodig was er niet en je bent afhankelijk van de community en deze was hij ook niet echt over te spreken...
Nu adviseerde hij mij om voor deze te gaan http://www.routershop.nl/...rt-router-2-sfp/pid=34962
Heeft iemand ervaring met deze router hier?
Het merk zelf ken ik wel heb wel is wat access points van ze opgehangen en die werken zoals het hoort.

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:48

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Kugh Cisco 887 series kugh >:)

https://www.google.nl/?gf...co+router+887-va&tbm=shop

/end Cisco fanboy

Als je nog ergens een oud barrel heb liggen, zou ik schreeuwen PfSense :D Leuk hobby projectje!

[ Voor 132% gewijzigd door Yariva op 15-09-2016 16:37 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Yariva schreef op donderdag 15 september 2016 @ 16:34:

/end Cisco fanboy

Als je nog ergens een oud barrel heb liggen, zou ik schreeuwen PfSense :D Leuk hobby projectje!
Performance van een 887 is een bottleneck als je >100Mbit internet hebt.
Verder wel perfect stabiel. Als iemand als een dolle gaat torrenten heeft de rest d'r in ieder geval geen last van.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• CeroStyle
Yariva schreef op donderdag 15 september 2016 @ 16:34:

/end Cisco fanboy

haha, ik had een cisco 88X maar die heb ik weg gedaan in het verleden... Maar ik geloof dat deze ook alleen maar 100mbit poorten had als ik me niet vergis. is alweer ruim 2 en half jaar geleden.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-11 21:30
Ik zou ook voor een pfsense doos gaan, samen met een 24 poorts switch die geschikt is om minimaal die 15 vlans aan te maken

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
kijk even op de site van Ubiquity voor meer info heb zelf 2x edgerouter X ingezet voor een gastennetwerk en werken perfect. Zit naar de pro te kijken in verband met een mogelijke triple WAN setup. Voordeel SLI en web interface.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• CeroStyle
Frogmen schreef op donderdag 15 september 2016 @ 21:28:
kijk even op de site van Ubiquity voor meer info heb zelf 2x edgerouter X ingezet voor een gastennetwerk en werken perfect. Zit naar de pro te kijken in verband met een mogelijke triple WAN setup. Voordeel SLI en web interface.
`
Zijn beide op zich leuke routers.. Maar heb de knoop net door gehakt en ga voor de Ubiquity.
Heb ervaring met het merk op het gebied van Access Points en dat beviel me wel..

Denk dat ik overigens als dit afgelopen is ook een Mikrotik aanschaf om mee te spelen.
Ben toch benieuwd naar het apparaat. 8)

• My-life
Waarom niet gebruikmaken van je bestaande switch?

• CeroStyle
My-life schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 09:18:
Waarom niet gebruikmaken van je bestaande switch?
Daar zal ik een eerlijk antwoord opgeven... Hoe graag ik dit ook zou willen doen (de switches Dell N2048 zouden dit prima moeten kunnen doen) Ik heb dit nog nooit gedaan en vind nu op dit moment niet voldoende informatie over hoe ik dit precies zou moeten doen.
Overigens wil ik het probleem dit weekend nog de wereld uit helpen.
Dus mits jij of iemand mijn in een snel vaart kan vertellen hoe ik dit precies zou moeten doen zie ik op dit moment geen anderen keus als de (vertrouwde) weg te bewandelen waar ik nu aan begonnen ben.

• My-life
In de Dell Networking N-Series User Guide (http://downloads.dell.com...etworking_nxxug_en-us.pdf), die overigens op het eerste gezicht goed in elkaar zit, zie ik zo 1-2-3 geen ondersteuning voor een DHCP server op verschillende VLAN's. De webinterface lijkt wel behoorlijk uitgebreid. Heb je daar al weleens in rondgekeken?

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik persoonlijk heb nog nooit gehoord van switches die zelf DHCP server kunnen zijn, misschien DHCP relay maar server niet. Het lijkt me voor de opzet van netwerk ook niet logisch.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Verwijderd

My-life schreef op donderdag 15 september 2016 @ 13:57:
Dit dus. Waarom heb je anders L3 switches?

Heb je alleen een willekeurige DHCP server nodig met 15 scopes, die op basis van het source address (VLAN interface van je switch dus, die het DHCP request naar het IP helper address stuurt) van het DHCP request gaat bepalen uit welke scope het adres moet komen. ACL op uitgaand verkeer op iedere VLAN interface, die ervoor zorgt dat er geen verkeer naar private IP ranges mag. Dan heeft iedereen zijn eigen netwerkje, hebben ze geen toegang tot het netwerk van anderen en kunnen ze toch de internetverbinding delen.
Pagina: 1