ik wil een case kopen, kan ik deze goed aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• yusisushi
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-08 12:08
Mijn vraag,
Ik heb een aantal maanden geleden mijn eerste pc samengesteld.
En heb me laten adviseren hier op de forums (help, ik wil pc upgraden.. extra ramgeheugen en processor?)
Uiteindelijk heb ik de componenten gekocht die mij werden aangeraden,
eigenlijk alles behalve een case, want ik had nog een oude staan.. ;)
Maar nu zou ik toch graag nog een nieuwe kopen, ik heb al iets gevonden die ik interresant vind;
pricewatch: Raijintek Aeneas Window Wit
maar ik vroeg me af of ik de 4 meegeleverde fans wel kan aansluiten? ik heb gezien dat ik
2x 4pinnen heb voor 'system fans' dus ik veronderstel dat ik er slechts 2 zal kunnen gebruiken??
of sluit je deze direkt aan op de power-supply??

bedankt alvast.

Beste antwoord (via yusisushi op 15-09-2016 11:08)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Als je de casefans direct aansluit op de PSU, met bijv. een 4-pin to molex connector, zal deze altijd op de volle snelheid draaien met 12v.

Wat je nodig hebt is een fan splitter kabel zodat je meerdere fans op één fan-header kan aansluiten. Hierbij moet je rekening houden dat beide fans dan even snel zullen draaien; als je de ene aanpast qua snelheid, zal de andere volgen omdat er maar 1 'PWM' signaal gedetecteerd kan worden door je moederbord 4-pin fan header.

Optie 1: 2 keer: pricewatch: Akasa PWM fan splitter

Onderbouwing: Een 4pin fanheader op je moederbord kan prima 2 fans van stroom voorzien zónder extra stroomaansluiting. Aangezien je 2 headers hebt kan je dan 2 x 2 = 4 fan aansluiten.

Optie 2: pricewatch: Gelid Solutions PWM 1-to-4 Splitter

Onderbouwing: 4 fans aansluiten op 1 enkele moederbord fanheader. Deze kabel heeft een extra sata power connector zodat de fans worden gevoed direct vanuit de voeding ipv via de fanheader, aangezien deze te weinig vermogen levert om 4 fans van stroom te voorzien.

Ik denk dat ik zelf voor optie 1 zou gaan. Ziet er wat netter uit en de kans dat je ooit voor meer dan 4 casefans gaat is klein (+onnodig).

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Als je de casefans direct aansluit op de PSU, met bijv. een 4-pin to molex connector, zal deze altijd op de volle snelheid draaien met 12v.

Wat je nodig hebt is een fan splitter kabel zodat je meerdere fans op één fan-header kan aansluiten. Hierbij moet je rekening houden dat beide fans dan even snel zullen draaien; als je de ene aanpast qua snelheid, zal de andere volgen omdat er maar 1 'PWM' signaal gedetecteerd kan worden door je moederbord 4-pin fan header.

Optie 1: 2 keer: pricewatch: Akasa PWM fan splitter

Onderbouwing: Een 4pin fanheader op je moederbord kan prima 2 fans van stroom voorzien zónder extra stroomaansluiting. Aangezien je 2 headers hebt kan je dan 2 x 2 = 4 fan aansluiten.

Optie 2: pricewatch: Gelid Solutions PWM 1-to-4 Splitter

Onderbouwing: 4 fans aansluiten op 1 enkele moederbord fanheader. Deze kabel heeft een extra sata power connector zodat de fans worden gevoed direct vanuit de voeding ipv via de fanheader, aangezien deze te weinig vermogen levert om 4 fans van stroom te voorzien.

Ik denk dat ik zelf voor optie 1 zou gaan. Ziet er wat netter uit en de kans dat je ooit voor meer dan 4 casefans gaat is klein (+onnodig).

• yusisushi
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-08 12:08
ach zo. bedankt! dit lost het inderdaad op. :-)