Aankoop SSD voor notebook

Pagina: 1
Acties:

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-02 21:15
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
SSD schijf (minimaal 250 GB tot 480 GB) voor in een notebook (HP Elitebook 8740W). De huidige HDD komt hierdoor te vervallen.

Wat is je budget?
Rond de 100 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen idee, moet betrouwbaar zijn (Samsung / Crucial??) en met MLC?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Is zakelijke laptop, oa Photoshop en andere kantoor apps (Office)

Ik kwam deze recente test tegen, maar wat is jullie ervaring?
http://computertotaal.nl/...r-je-windows-10-pc-69822/

Ik zelf dacht een Samsung EVO 850 van 250 GB of de Crucial MX200 250 GB.

[ Voor 3% gewijzigd door WeHoDo op 15-09-2016 10:06 ]

PSN: plexforce (ps4)

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Crucial MX300 (of eventueel MX200) is volgens mij op dit moment de beste bang for buck aanschaf.

https://discord.com/invite/tweakers

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:55
Voor een SSD in je laptop zou ik naar stroomverbruik en powerloss condensatoren kijken: Crucials hebben een beetje bescherming tegen stroomuitval (worden als complete powerloss gepromote wat niet geheel waar is). Meeste budgetSSDs hebben geen powerloss bescherming (crucial bx 200 iirc ook niet).

• WeHoDo
Ardjee schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:08:
Voor een SSD in je laptop zou ik naar stroomverbruik en powerloss condensatoren kijken: Crucials hebben een beetje bescherming tegen stroomuitval (worden als complete powerloss gepromote wat niet geheel waar is). Meeste budgetSSDs hebben geen powerloss bescherming (crucial bx 200 iirc ook niet).
Ik las dat ik beter sowieso geen BX serie moet nemen. Maar zoals hierboven een MX serie.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het maakt allemaal niet uit.
Zeker voor een laptop kan het ook handig zijn dat je binnen je budget een SSD met voldoende ruimte kan aanschaffen. Koop je een duurdere, en daardoor met minder GB, kan het wellicht gebeuren dat die vol raakt. En dat is onhandig, slecht voor de levensduur en de SSD wordt er langzamer van.

Wat het belangrijkste is: de SSD moet betrouwbaar zijn. Wel, er zijn bij mijn weten geen onbetrouwbare SSD's meer. Dan blijft over de prijs.

Daar heb je overpriced: pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB
en net zo goed: pricewatch: Kingston SSDNow UV400 480GB

Verwijderd

Reepje schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:23:
Het maakt allemaal niet uit.
Zeker voor een laptop kan het ook handig zijn dat je binnen je budget een SSD met voldoende ruimte kan aanschaffen. Koop je een duurdere, en daardoor met minder GB, kan het wellicht gebeuren dat die vol raakt. En dat is onhandig, slecht voor de levensduur en de SSD wordt er langzamer van.

Wat het belangrijkste is: de SSD moet betrouwbaar zijn. Wel, er zijn bij mijn weten geen onbetrouwbare SSD's meer. Dan blijft over de prijs.

Daar heb je overpriced: pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB
en net zo goed: pricewatch: Kingston SSDNow UV400 480GB
Over je opmerking dat de Kingston net zo goed is, dat lijkt mij niet als ik deze benchmarks eens bekijk: http://ssd.userbenchmark....UV400-480GB/3477vsm138433
De iets hogere en dus niet "overpriced" aanschafprijs van de Samsung is alleen in deze benchmarks al gerechtvaardigd gezien de Samsung veel beter uit de tests komt.

Ik heb tot op heden zat vrienden familie, collega's blij gemaakt met de Samsung SSD's. Beide de (EVO en PRO serie). Tevens tot op heden nog geen enkel probleem tegen gekomen, prestaties zijn en blijven top. Ik kan Samsung SSD's niet hoog genoeg aanbevelen.

@TS, Je twijfelt tussen de Crucial en de Samsung, kijk ook even naar de verschillen in de benchmarks tussen de twee: http://ssd.userbenchmark....al-MX200-250GB/2977vs3196 Ook hier is de Samsung een duidelijke winnaar.

Makkelijke keuze lijkt mij.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2016 10:36 ]

• Reepje
  • Niet online
Als je naar userbenchmark kijkt, dan weet ik genoeg (sorry, maar die kan je toch echt niet serieus nemen?)

Tegenwoordig zijn de SSD's van Samsung goed, maar het was nog zeer recent dat er een zeer gebrekkige firmware in zat waardoor de dingen slomer werden dan harde schijven. Maar goed dat is nu opgelost.

Verder zijn de Samsungs zeker betrouwbaar, net zoals de crucials, kingston, adata, plextor, intel en zelfs ocz.

Wat betreft de snelheid. Die is niet af te lezen aan de snelheden die bij benchmarks gemaakt worden. Alleen als je gaat kijken naar: hoe lang duurt het opstarten (in seconden) hoe lang het openen van een programma, pas dan kan je een uitspraak doen.

bijv een test met seconden-tests:
http://techreport.com/rev...formance-with-pcie-ssds/5

Je mag hier niet naar de gekleurde balkjes kijken, dat zijn pcie ssd's met een tot 4 keer snellere doorvoer.

Verwijderd

Reepje schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:38:
Als je naar userbenchmark kijkt, dan weet ik genoeg (sorry, maar die kan je toch echt niet serieus nemen?)
Ik ben wel benieuwd waarom je benchmarks van diverse Read, Write, IO snelheden etc wegwuift als niet belangrijk zonder enige onderbouwing. Deze zijn van groot belang voor hetgeen wat jij als belangrijk aandraagt en dat is de opstart snelheid van applicaties.

• WeHoDo
Thanks voor alle reacties. Dus als ik een Crucial MX200 (250gb) of een Samsung EVO 500 (250gb) neem, dan heb ik gewoon een goede betrouwbare ssd?

Verwijderd

WeHoDo schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:56:
Thanks voor alle reacties. Dus als ik een Crucial MX200 (250gb) of een Samsung EVO 500 (250gb) neem, dan heb ik gewoon een goede betrouwbare ssd?
Yup! Alleen volgens de benchmarks en overige reviews op het internet met de Crucial MX200 een iets langzamere. (zal je nauwelijks merken in real life gebruik overigens)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 10:34

JT

VETAK y0

WeHoDo schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:56:
Ja, zoals Ardjee zei zou ik dan voor de Crucial gaan ivm gedeeltelijke power loss protection.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Reepje
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:53:
[...]

Ik ben wel benieuwd waarom je benchmarks van diverse Read, Write, IO snelheden etc wegwuift als niet belangrijk zonder enige onderbouwing. Deze zijn van groot belang voor hetgeen wat jij als belangrijk aandraagt en dat is de opstart snelheid van applicaties.
Als je naar de test kijkt die ik gelinkt heb, dan zie je juist dat er vrijwel geen verband is. Als dat nog steeds geen goede onderbouwing is, laat jij dan ook maar wat zien.

Dan userbenchmark. Hoe werkt het. Ik heb bijv een oude laptop met SATA1. Ik koop een Samsung en doe de userbenchmark test. Daar komt dan uit read 80 MB, write 40 MB. En die gaan de statistieken in. Dat heeft toch niets meer met een dergelijke SSD te maken? Een ander komt deze bench tegen en denkt, leuk effe testen, maar die SSD is helemaal tjokvol: ook slechte resultaten.

Wat je dus test: hoe doet een bepaalde ssd het in een niet nader gespecificeerd systeem van een gebruiker, waarbij ook niet gekeken wordt naar de gezondheid van de SSD of van het systeem. Waardeloos dus.

• WeHoDo
Top! Nog 1 vraag. Heb in mn notebook een schijf van 300 gb zitten.
Als ik nu een ssd van 250 gb koop, kan ik deze dan ook clonen? of moet de disk even groot zijn?
Die 300 gb is tot 200 gb gevuld. Dus kwa ruimte zou het geen probleem moeten zijn.

Verwijderd

JT schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:58:
[...]

Ja, zoals Ardjee zei zou ik dan voor de Crucial gaan ivm gedeeltelijke power loss protection.
http://www.anandtech.com/...50gb-500gb-1tb-ssd-review

I explained how Crucial's power loss protection in client SSDs is not the same as in enterprise drives, but a backup circuitry that merely protects the existing data from corruption. The MX200 brings no changes to that and only offers data-at-rest protection, meaning that the NAND mapping table as well as any in-flight user data are still vulnerable to sudden power losses.

Dus eigenlijk heeft de powerloss feature van Crucial nauwelijks toegevoegde waarde.. alle andere SSD's doen praktisch het zelfde.

Daarnaast waar hebben we het over.. ik heb al jaren SSD's en best wel wat stroom uitvallen of harde resets gehad, ik ben nog nooit data kwijt geraakt.

• JT

JT

VETAK y0

WeHoDo schreef op donderdag 15 september 2016 @ 11:00:
Als ik nu een ssd van 250 gb koop, kan ik deze dan ook clonen? of moet de disk even groot zijn?
Die 300 gb is tot 200 gb gevuld. Dus kwa ruimte zou het geen probleem moeten zijn.
Ja hoor. Er is genoeg betaalde software die het kan, Clonezilla kan het middels een omweg.
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2016 @ 11:04:
[...]

http://www.anandtech.com/...50gb-500gb-1tb-ssd-review

I explained how Crucial's power loss protection in client SSDs is not the same as in enterprise drives, but a backup circuitry that merely protects the existing data from corruption. The MX200 brings no changes to that and only offers data-at-rest protection, meaning that the NAND mapping table as well as any in-flight user data are still vulnerable to sudden power losses.

Dus eigenlijk heeft de powerloss feature van Crucial nauwelijks toegevoegde waarde.. alle andere SSD's doen praktisch het zelfde.

Daarnaast waar hebben we het over.. ik heb al jaren SSD's en best wel wat stroom uitvallen of harde resets gehad, ik ben nog nooit data kwijt geraakt.
Ok, ik had net even gezocht maar ik kon niet vinden dat de 850 EVO enige voorziening heeft.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

WeHoDo schreef op donderdag 15 september 2016 @ 11:00:
Dat is geen probleem, ik zou echter clonen van een HDD naar SSD wel afraden gezien je daarmee gefragmenteerde data naar een SSD kopieert, je kan een SSD niet defragmenteren dus je zit altijd met een kleine prestatie hit. (nauwelijks merkbaar maar het is er wel)

Nieuwe install van Windows + data kopiëren is ten sterkste aan te raden.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2016 11:08 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Even wat extra info:

Je EB 8740W heeft een Intel Mobile QM57 chipset. Deze heeft maximaal SATA-2 (aka SATA300). De snelste SSD die je kunt krijgen wordt dus toch al beperkt in leessnelheid door je interface. Het maakt dus niet uit of je een dure Samsung Pro SSD koopt of een goedkopere MX300 of zelfs een Kingston SSDnow.

Zodra je je laptop vervangt voor een nieuwer model en je wilt je SSD meenemen wordt dat pas weer interessant.

https://discord.com/invite/tweakers

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2016 @ 11:07:
[...]

Dat is geen probleem, ik zou echter clonen van een HDD naar SSD wel afraden gezien je daarmee gefragmenteerde data naar een SSD kopieert, je kan een SSD niet defragmenteren dus je zit altijd met een kleine prestatie hit. (nauwelijks merkbaar maar het is er wel)

Nieuwe install van Windows + data kopiëren is ten sterkste aan te raden.
Verse install is altijd goed/beter maar je kunt ook eerst je HDD defragmenteren ;)

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

JT schreef op donderdag 15 september 2016 @ 11:06:
[...]

Ja hoor. Er is genoeg betaalde software die het kan, Clonezilla kan het middels een omweg.

[...]

Ok, ik had net even gezocht maar ik kon niet vinden dat de 850 EVO enige voorziening heeft.
Kan het zo snel ook niet vinden voor dit specifieke model maar hier wat algemene info over PLP van Samsung:
http://www.samsung.com/se...r_loss_protection_PLP.pdf

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2016 11:15 ]

• JT

JT

VETAK y0

Ecodan warmtepomp

• WeHoDo
Heb de Crucial MX200 250gb besteld, komt als het goed is vandaag binnen :)
Bedankt voor jullie hulp!

Pagina: 1