Windows 10 probleem bij installeren update KB3189866 *

Pagina: 1
Acties:

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-06 11:22
Gisteren kreeg ik een update voor de kiezen. Vanmorgen laptop opengeklapt en de update liep lekker door tot 70%. Vanaf daar tergend traag naar de 99% en toen de melding "We couldn't complete the updates. Undoing changes". Daar staat de PC nu al een paar uur op. Weet iemand welke update dit is en hoe ik hier onderuit kan?

Ik heb zojuist de PC toch maar uitgezet (ik moet toch aan het werk) en geprobeerd een safe-boot te doen. Dit werkt ook niet. Het blijkt dat je met UEFI+SSD geen safe boot meer kunt doen. Iemand een idee hoe ik toch weer in mijn PC kan?

Het lijkt te gaan om update KB3189866. De rollback is niet goed gegaan. Vervolgens met een USB recovery stick naar safe boot gegaan. Daarna een reboot en het probleem lijkt over. Dit weekend maar eens KB3189866 opnieuw installeren.

Blijkbaar ben ik niet de enige gezien de vele issues op internet...

[ Voor 29% gewijzigd door BugBoy op 15-09-2016 10:39 . Reden: Specifieke update benoemd ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-06 19:07
De 3189866 is inderdaad drama. Hier op m'n werk ook 3 pc's gehad die de update niet gedownload kregen.

Heb 'm uiteindelijk hier handmatig gedownload en geinstalleerd. In Windows 7 downloaden trouwens, Microsoft heeft de browserdetectie niet voor elkaar. In Windows 10 met Internet Explorer 11 en met Edge zegt ie
U moet Microsoft Internet Explorer versie 6.0 of hoger gebruiken om de functionaliteit van deze website optimaal te kunnen benutten.
:F

[ Voor 26% gewijzigd door FastFred op 15-09-2016 10:48 ]

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-06 20:09

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Cumulative Update for Windows 10 Version 1607 for x64-based Systems (KB3189866)

Waarschijnlijk heb ik geluk gehad ~25 pc's zonder problemen. 20 stuks zijn identiek 5 unieke. 7 van de 10 laptops nog zonder problemen gelukkig. 3 moeten nog..

Alleen geen enkel idee wat deze update doet.

Bij de buren wel gezeur, 8 van de 10 pc's bleven hangen op de update... Wat nou de reden is dat het bij de ene pc wel goed gaat en bij de ander niet..?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-06 22:33
Mijn laptop draaide de updaten, liep vast op 45%, herstartte en toen ging Windows in recovery mode. Iemand enig idee wat er mis is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Op verzoek van TS de titel van het topic even aangepast :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Bij mij deden twee computers niet moeilijk bij die update, maar mijn laptop bleef hangen op 95% downloaden. De melding in de event log was dat de update niet naar staging gezet kon worden.

Ik had eerst de Windows Update service herstart en de downloads map in C:\Windows\Softwaredistribution geleegd, maar helaas weinig resultaat. Heb toen de patch handmatig gedownload via de Windows Update catalogus.

Kennelijk is er iets merkwaardigs aan de hand, Reddit staat ook redelijk vol met meldingen als deze.
prutser001 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 11:00:
Alleen geen enkel idee wat deze update doet.
De cumulatieve bevatten alle beveiligingsupdates voor die maand, soms zitten er bugfixes in maar meestal worden die in een aparte patch beschikbaar gesteld.

[ Voor 24% gewijzigd door CMD-Snake op 16-09-2016 06:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Laatst online: 24-06 20:09

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

CMD-Snake schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 06:39:
Bij mij deden twee computers niet moeilijk bij die update, maar mijn laptop bleef hangen op 95% downloaden. De melding in de event log was dat de update niet naar staging gezet kon worden.

Ik had eerst de Windows Update service herstart en de downloads map in C:\Windows\Softwaredistribution geleegd, maar helaas weinig resultaat. Heb toen de patch handmatig gedownload via de Windows Update catalogus.

Kennelijk is er iets merkwaardigs aan de hand, Reddit staat ook redelijk vol met meldingen als deze.

[...]

De cumulatieve bevatten alle beveiligingsupdates voor die maand, soms zitten er bugfixes in maar meestal worden die in een aparte patch beschikbaar gesteld.
Ja dat snap ik, ik bedoelde meer 'precies' wat het doet.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-04 15:17
Hier de directe download linkjes voor KB3189866:
1. 32-bit versie van de update
2. 64-bit versie van de update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
De handmatige download voor deze update gaf hetzelfde resultaat. Installatie duurt erg lang en op een gegeven moment wordt die weer teruggedraaid (wat ook weer heel lang duurt).

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
prutser001 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 09:30:
Ja dat snap ik, ik bedoelde meer 'precies' wat het doet.
Welke beveiligingsproblemen opgelost worden kan je nalezen in dit artikel:
https://support.microsoft.com/en-us/kb/3189866
BugBoy schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 22:45:
De handmatige download voor deze update gaf hetzelfde resultaat. Installatie duurt erg lang en op een gegeven moment wordt die weer teruggedraaid (wat ook weer heel lang duurt).
Merkwaardig. Ik had alleen problemen met de download, toen ik de boel forceerde middels de msu ging het prima. Wat staat er in je Eventlog? Zal onder het setup log te vinden zijn.

De msu zal de inhoud uitpakken in de directory c:\windows\softwaredistribution\download. Wat je eventueel kan doen is deze map helemaal leeg gooien en dan nogmaals de msu starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Laatst online: 10:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als het blijft falen, kan het om twee dingen gaan: er is een eerdere update die hierin zit die roet in het eten gooit, of een van de updates van deze maand is de schuldige. Even uitgaande van het laatste, kan je de losse updates ook apart downloaden en installeren. Als je er dan nog maar een hoeft, gebruik je deze cumulatieve update om het af te ronden. Faalt die laatste stap, dan installeer je de missende ook apart en check je uiteraard wat de cumulatieve update doet als je 'm weer draait (zou niets moeten doen en melden dat de update niet meer nodig is).

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Theodor
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-05 20:23
Tuurlijk is er wat aan de hand met die update,was hem aan het halen en tijdens het installeren vroeg windows al om mijn pc opnieuw op te starten..
Ook met favorieten problemen,dus ik hem eruit gegooid en met wushowhide.diagcab verstopt.

• BugBoy
CMD-Snake schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 23:19:
De msu zal de inhoud uitpakken in de directory c:\windows\softwaredistribution\download. Wat je eventueel kan doen is deze map helemaal leeg gooien en dan nogmaals de msu starten.
De enige verontrustende melding is: Package KB3189866 failed to be changed to the Installed state. Status: 0x800f0922.

• BugBoy
Hero of Time schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 23:45:
Als het blijft falen, kan het om twee dingen gaan: er is een eerdere update die hierin zit die roet in het eten gooit, of een van de updates van deze maand is de schuldige. Even uitgaande van het laatste, kan je de losse updates ook apart downloaden en installeren. Als je er dan nog maar een hoeft, gebruik je deze cumulatieve update om het af te ronden. Faalt die laatste stap, dan installeer je de missende ook apart en check je uiteraard wat de cumulatieve update doet als je 'm weer draait (zou niets moeten doen en melden dat de update niet meer nodig is).
Ik heb in de Microsoft Update Catalog gezocht naar de afzondelijke updates (dat zijn de KB nummers die genoemd worden in https://support.microsoft.com/en-us/kb/3189866). Helaas kan ik die niet vinden. Ik kan alleen de KB3189866 downloaden. Al 3x geprobeerd, maar elke keer hetzelfde resultaat. Installatie loopt redelijk vlot door tot 70% en dan gaat die heel langzaam richting de 99%. Vlak voordat die klaar lijkt te zijn geeft die aan dat het mislukt en revert alles weer. Alles bij elkaar duurt het zo'n 2-3 uur. Wordt er gek van... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Ik heb nog verder gekeken op het internet. Daar lees ik dat de meeste mensen problemen hebben, omdat de download bleef hangen. Dat is bij mij niet het probleem. De download gaat helemaal goed, maar het gaat dus mis bij de installatie ervan. Daarom werkt de aparte download dus ook niet.

Het vervelende is dat bij elke update check de computer opnieuw deze update ziet en wil installeren. Hij is blijkbaar niet zo slim dat die na 3 failures het niet weer opnieuw probeert. Kan ik op de een of andere manier deze update tegenhouden. In Windows 7 kon dat, maar ik kan die optie nergens meer vinden. :(

[ Voor 35% gewijzigd door BugBoy op 18-09-2016 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertwillem
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-06 11:41
Het probleem blijkt voor te komen als je een SSD hebt. Ik heb 7 laptops geupdate naar de Anniversary update met het Windows update programma en alleen de laptops met een SSD gingen fout. Is een ook door MS erkent probleem. Type maar eens in op Google Anniversary update en SSD.
Nog nergens gelezen dat het probleem zou zijn opgelost dus wacht ik nog even....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Robertwillem schreef op zondag 18 september 2016 @ 15:33:
Het probleem blijkt voor te komen als je een SSD hebt. Ik heb 7 laptops geupdate naar de Anniversary update met het Windows update programma en alleen de laptops met een SSD gingen fout. Is een ook door MS erkent probleem. Type maar eens in op Google Anniversary update en SSD.
Nog nergens gelezen dat het probleem zou zijn opgelost dus wacht ik nog even....
Dit lijkt wel een wat ouder probleem te zijn, want alle links die ik vind zijn van rond Augustus 2016. Ik heb wel een SSD (wie niet tegenwoordig), maar de applicaties heb ik gewoon op mijn SSD staan. Ik denk dat dit een ander issue is dan ik heb.

Overigens lees ik ook bij iedereen dat de download hangt. Daarom werkt de offline update ook voor die mensen. In mijn geval gaat het halverwege de update fout. Bij mij gebeurt er dit:
  • Download wordt juist gedownload.
  • Bij het afsluiten van Windows wordt de update geinstalleerd. Ongeveer rond de 30-35% reboot de PC. Dit gaat allemaal redelijk vlot.
  • Bij het opnieuw opstarten gaat de update verder en loopt die ongeveer vlot door tot circa 65-70%. Daarna gaat hij heel langzaam richting de 95-99%. Van 70% naar 95% kan wel een uur duren.
  • Er komt een melding dat de update is mislukt en de PC doet een rollback. Ook die rollback duurt behoorlijk lang (zeker wel een uur).
Als workaround heb ik deze update verborgen door gebruik te maken van deze tool. Bij de volgende cumulatieve update hoop ik dat de problemen over zijn en dat ik dan weer up-to-date ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theodor
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-05 20:23
BugBoy schreef op zondag 18 september 2016 @ 19:14:
[...]

Dit lijkt wel een wat ouder probleem te zijn, want alle links die ik vind zijn van rond Augustus 2016. Ik heb wel een SSD (wie niet tegenwoordig), maar de applicaties heb ik gewoon op mijn SSD staan. Ik denk dat dit een ander issue is dan ik heb.

Overigens lees ik ook bij iedereen dat de download hangt. Daarom werkt de offline update ook voor die mensen. In mijn geval gaat het halverwege de update fout. Bij mij gebeurt er dit:
  • Download wordt juist gedownload.
  • Bij het afsluiten van Windows wordt de update geinstalleerd. Ongeveer rond de 30-35% reboot de PC. Dit gaat allemaal redelijk vlot.
  • Bij het opnieuw opstarten gaat de update verder en loopt die ongeveer vlot door tot circa 65-70%. Daarna gaat hij heel langzaam richting de 95-99%. Van 70% naar 95% kan wel een uur duren.
  • Er komt een melding dat de update is mislukt en de PC doet een rollback. Ook die rollback duurt behoorlijk lang (zeker wel een uur).
Als workaround heb ik deze update verborgen door gebruik te maken van deze tool. Bij de volgende cumulatieve update hoop ik dat de problemen over zijn en dat ik dan weer up-to-date ben.
toon volledige bericht
Die tool gebruik ik ook,maar om de 3 dagen probeert hij hem toch te downloaden...

• BugBoy
Microsoft heeft een update uitgebracht KB3193821 die het download issue moet oplossen. Deze update bevat dezelfde fixes. Bij mij heeft die dan ook hetzelfde probleem dat de update na een lange tijd weer teruggedraait wordt :-(

Anoniem: 819535

huidige Windows versie 160714393.105

cumulatieve updates lijken nu wel allemaal te mislukken.
1) kb3189866
download gaat goed, herstart na 15 %, daarna updates kunnen niet worden voltooid, rollback
2) KB3193494
vandaag 22-9 precies hetzelfde resultaat

3) voorgestelde KB3193821 gedownload via catalog, is niet geschikt voor deze windowsversie
(windows 10 x64 versie)

reset van Softwaredistribution, etc heeft ook niet gewerkt

• BugBoy
Anoniem: 819535 schreef op donderdag 22 september 2016 @ 09:32:
Voorgestelde KB3193821 gedownload via catalog, is niet geschikt voor deze windowsversie (windows 10 x64 versie)
Het klopt dat KB3193821 het bij jou niet doet. Die is namelijk voor de non-Anniversary versie van Windows 10. Voor jou zou KB3193494 de juiste moeten zijn.

• BugBoy
Ik heb ook een topic geopend op het Microsoft Community forum. We zijn niet de enige...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Er is nu ook een bericht op de frontpage hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Het lijkt er op dat KB3200970 het probleem oplost. Die installeerde (tot mijn verbazing) direct goed. In de tussentijd had ik overigens ook mijn BIOS geupgradet naar A14 en de Intel P530 display driver geupdatet.

Pagina: 1