Wet tegemoetkoming Chronisch Zieken

Pagina: 1
Acties:

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-12 07:52
Beste Tweakers,

Ik zit al een tijdje met de vraag of er nog een vervanging is voor de WTCG. Vroeger had je het CAK waardoor je via hun een gedeelte van je eigen risico kon terug krijgen. Ik ben me al aan het suf zoeken bij de gemeente zelf maar kom alleen uit bij een WMO alleen lijkt mij dit niet de bedoeling

Members only: Background
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De vraag is of misschien iemand van jullie weet of er überhaupt nog een tegemoetkoming is?

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12 13:15
Pukson schreef op donderdag 15 september 2016 @ 09:28:
Beste Tweakers,

Ik zit al een tijdje met de vraag of er nog een vervanging is voor de WTCG. Vroeger had je het CAK waardoor je via hun een gedeelte van je eigen risico kon terug krijgen. Ik ben me al aan het suf zoeken bij de gemeente zelf maar kom alleen uit bij een WMO alleen lijkt mij dit niet de bedoeling

De vraag is of misschien iemand van jullie weet of er überhaupt nog een tegemoetkoming is?
Heb je geen zorgtoeslag?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-12 08:03
Dat staat natuurlijk los van een toeslag voor chronisch zieken, die min of meer 100% zeker weten elk jaar eigen risico kwijt te zijn.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Pukson schreef op donderdag 15 september 2016 @ 09:28:
Beste Tweakers,

Eerst hits op Google als je zoekt op WTCG + UWV:
http://www.uwv.nl/particu...ming-arbeidsongeschikten/
http://www.uwv.nl/particu...oming-arbeidsongeschikten
http://www.uwv.nl/particu...beidsongeschikten-betaald

Ey!! Macarena \o/

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Er is geen algemene regeling meer als ik de informatie van de overheid mag geloven.

Er zijn een aantal zorgverzekeraars die gespreide betaling mogelijk maken. Ik zou daarom proberen om voortaan maandelijks he deel van het eigen risico te betalen. Voor wat betreft de voorgaande jaren is het m.i. aan de ouders op grond van de normale zorgplicht.

• ExploitSolo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-12 18:21
Members only: title

[ Voor 6% gewijzigd door ExploitSolo op 15-09-2016 09:40 ]

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-12 18:18

Bergie

Lekker belangrijk...

Beetje offtopic; maar mag een zorgverlener in juli nog facturen over 2015 indienen? Moet zoiets niet binnen 3 maanden (ik roep maar iets) gedaan worden?

Yamaha MT-09

• Pukson
Dankje, maar naar mij inziens ben ik niet arbeidsongeschikt. Ik studeer alleen nog
Het CAK doet er niet meer aan hier kon ik vroeger nog wel eens 100 euro compensatie krijgen

[ Voor 17% gewijzigd door Pukson op 15-09-2016 09:43 ]

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-11 13:43
Informatie over het afschaffen: https://www.hetcak.nl/por...-compensatie-eigen-risico . Als ik het goed interpreteer, heeft de gemeente deze rol overgenomen. De invulling ervan zal wel per gemeente verschillen.

Ik zou dus eens gaan informeren bij jouw gemeente naar de mogelijkheden. :)

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

• Pukson
Coffeemonster schreef op donderdag 15 september 2016 @ 09:43:
Informatie over het afschaffen: https://www.hetcak.nl/por...-compensatie-eigen-risico . Als ik het goed interpreteer, heeft de gemeente deze rol overgenomen. De invulling ervan zal wel per gemeente verschillen.

Hier is al eens contact over geweest, wat blijkt mijn gemeente heeft het budget gestoken in uitkeringen en thuiszorg wat ik begreep.. ;(

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-11 13:43
Dan vrees ik dat je wat betreft compensatie eigen risico achter het net vist. Mogelijk dat je op andere gebieden wel ondersteuning kunt krijgen in je ziektekosten (inkomstenbelasting, zorgtoeslag, of misschien andere potjes), maar daar heb ik geen ervaring mee.

Of schiet eens een raadslid of wethouder (die houden vaak een spreekuur) aan met vragen over het gemeentebeleid op dit gebied. Dat kan natuurlijk altijd.

[ Voor 23% gewijzigd door Coffeemonster op 15-09-2016 09:47 ]

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-12 14:12

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Bergie schreef op donderdag 15 september 2016 @ 09:41:
Beetje offtopic; maar mag een zorgverlener in juli nog facturen over 2015 indienen? Moet zoiets niet binnen 3 maanden (ik roep maar iets) gedaan worden?
Nee, diensten mogen tot 5 of 20 jaar (afhankelijk van het soort dienst) na levering nog in rekening gebracht worden.
Coffeemonster schreef op donderdag 15 september 2016 @ 09:43:

Dit klopt, dit is allemaal overgedragen aan de gemeenten, maar tegelijk met een forse taakstelling qua bezuiniging. De gemeenten zijn ook niet meer verplicht om hiervoor geld vrij te maken, de budgetten zijn zgn. 'taakstellend' en kunnen dus flexibel ingezet worden. Je ziet een algemene trend om zoveel mogelijk terughoudendheid in de uitgaven voor zowel de jeugdzorg als de wmo (laat staan dit soort compensatieregelingen) in afwachting van wat de ontwikkelingen van de budgetten gaan zijn. Het geld hiervoor komt namelijk nog steeds van het Rijk.

• Pukson
Als ik het zo lees word het toch de knip trekken, uiteraard in termijnen beide maar dan zit ik zojuist gehoord 77 euro per maand 10 maanden lang. Plus me zorg kom je op 207 per maand.. Blijft moeilijk om zo uitgeknepen te worden. Studeert hard doe me best in bijbaantjes. Ik heb er zelf niet voor gekozen om zo te zijn

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:07
Pukson schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:24:
Als ik het zo lees word het toch de knip trekken, uiteraard in termijnen beide maar dan zit ik zojuist gehoord 77 euro per maand 10 maanden lang. Plus me zorg kom je op 207 per maand.. Blijft moeilijk om zo uitgeknepen te worden. Studeert hard doe me best in bijbaantjes. Ik heb er zelf niet voor gekozen om zo te zijn
Ja helaas is dit een uitwerking van ons fantastische kabinet. Bezuinigen op de makkelijkste manier. Namelijk alles over de gemeentelijke schutting flikkeren en dan zeggen dat je bezuinigd hebt. 8)7 .

Hoewel het natuurlijk voor de volgende keer een goede les is om te kijken of je het zorgtoeslag geld dat je krijgt (als je dat krijgt. geen idee hoveel dat is per maand) op te potten juist voor dit soort situaties. Zit zelf in een dergelijke situatie waarbij ik steevast aan het begin van het jaar mijn eigen risico kwijt ben. Gelukkig heb ik de mogelijkheid om daarvoor te kunnen sparen ( 33 euro per maand opzij leggen).

[ Voor 24% gewijzigd door Webgnome op 15-09-2016 10:32 ]

Strava | AP | IP | AW

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-12 20:09
De overheid probeert te bezuinigen op de verkeerde dingen heb ik het idee. Zorg minder, Leger minder enz enz. Uit eindelijk moet er een moment komen dat we americaanse taferelen gaan krijgen.
Aaah u kunt het niet betalen helaas dan krepeer je maar.

Members only: Welcome to the club

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Webgnome
lordgandalf schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:36:
De overheid probeert te bezuinigen op de verkeerde dingen heb ik het idee. Zorg minder, Leger minder enz enz. Uit eindelijk moet er een moment komen dat we americaanse taferelen gaan krijgen.
Aaah u kunt het niet betalen helaas dan krepeer je maar.

Verrassing. Die zijn er al. Echter wordt dat niet groot in het nieuws gebracht. Eerder deze week een itempje op de radio dat maar liefst 1 op de 5 mensen problemen had met betalen van zorg gelden. 1 op de 5! De kloof tussen arm en rijk wordt in Nederland ook steeds groter en zo zijn er nog wel een paar dingen die niet helemaal zijn gegaan zoals men had gehoopt. Maar dat is voer voor een andere discussie.

Strava | AP | IP | AW

• lordgandalf
Webgnome schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:42:
[...]

Verrassing. Die zijn er al. Echter wordt dat niet groot in het nieuws gebracht. Eerder deze week een itempje op de radio dat maar liefst 1 op de 5 mensen problemen had met betalen van zorg gelden. 1 op de 5! De kloof tussen arm en rijk wordt in Nederland ook steeds groter en zo zijn er nog wel een paar dingen die niet helemaal zijn gegaan zoals men had gehoopt. Maar dat is voer voor een andere discussie.
Klopt maar mensen die de zorg niet kunnen betalen hebben meestal te weinig inkomen en kunnen dat laten aanvullen met zorgtoeslag. Ik heb het geluk dat ik genoeg verdien en daarom krijg ik geen zorg toeslag.

Hier kun je checken of je mogelijk recht hebt op een zorgtoeslag: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

En hier kun je zorgtoeslag aanvragen to september 2017 : http://www.belastingdiens...en/toeslag_2016_aanvragen

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-12 15:37

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Webgnome schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:30:
[...]
Hoewel het natuurlijk voor de volgende keer een goede les is om te kijken of je het zorgtoeslag geld dat je krijgt (als je dat krijgt. geen idee hoveel dat is per maand) op te potten juist voor dit soort situaties.
Student hier, ik ontvang +/- 80 euro per maand zorgtoeslag en ik ben maandelijks 110 euro aan de zorgverzekering kwijt. Je legt dus elke maand toe, geen enkele manier om dit op te potten helaas.

• lordgandalf
Lawwie schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:52:
[...]

Student hier, ik ontvang +/- 80 euro per maand zorgtoeslag en ik ben maandelijks 110 euro aan de zorgverzekering kwijt. Je legt dus elke maand toe, geen enkele manier om dit op te potten helaas.
Daarom is het een zorgtoeslag het is geen betaling van zorgtoeslag. Daarvoor is het volgens mij ook nooit gemaakt. Het is een aanvulling op je eigen geld zodat je met een klein beetje geld je zorgverzekering kan betalen

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
lordgandalf schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:56:
[...]

Daarom is het een zorgtoeslag het is geen betaling van zorgtoeslag. Daarvoor is het volgens mij ook nooit gemaakt. Het is een aanvulling op je eigen geld zodat je met een klein beetje geld je zorgverzekering kan betalen
Dat kleine beetje geld is makkelijk gezegd.

Voor mensen die in principe geen inkomen hebben en niet gezond zijn komt het met gemak neer op 50 euro per maand (resterende premie + eigen risico). 50 euro terwijl je eigenlijk geen inkomen hebt is veel. En laten we ajb stufi niet als inkomen gaan beschouwen, want dat is gewoon een lening ten behoeve van onderwijs en niet bedoeld noch voldoende om structurele medische kosten te dekken.

Buiten studenten zijn er zo nog een paar categorien waarvoor dit systeem ongepast is.

• lordgandalf
Ik snap dat het niet ideaal is maar de overheid naait iedereen door dit soort trukjes. Hetzelfde met de door jouw genoemde Stufi vroeger werd het kwijtgescholden tegenwoordig moet je het afbetalen als een lening.
De overheid haalt geld weg waar het hard nodig is en geeft het niet terug aan de zwakke groepen in nederland maar dat is de wereld tegenwoordig een regel het zelf lekker mentaliteit heerst.

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-12 16:50
Interesant topic. Mijn moeder heeft zeer zware astma, waardoor ze standaard in maand 2 al door haar eigen risico heen is. Is het rot? ja, is het op te lossen? Ja.

Gaat het helpen om hier in een topic te klagen dat alles zo zwaar is, dat we amerika 2 worden, dat de armen armer worden? Nope. Dat is gewoon off topic en nutteloos.

Afschaffen eigen risico? Dat zie ik echt niet gebeuren. Als je ziet hoeveel moeite zorg verzekeraars al niet hebben met het vergoeden van uitgebreidere behandelingen, en ze rustig zonder nadenken behandelings centra failliet laten gaan voor eigen geld (En ja, dat is afgelopen jaar gebeurd. Mijn moeder zat toen net in die kliniek). Ze gaan dat geld echt niet willen kwijtraken.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• Webgnome
corset schreef op donderdag 15 september 2016 @ 11:08:
Interesant topic. Mijn moeder heeft zeer zware astma, waardoor ze standaard in maand 2 al door haar eigen risico heen is. Is het rot? ja, is het op te lossen? Ja.

Gaat het helpen om hier in een topic te klagen dat alles zo zwaar is, dat we amerika 2 worden, dat de armen armer worden? Nope. Dat is gewoon off topic en nutteloos.

Afschaffen eigen risico? Dat zie ik echt niet gebeuren. Als je ziet hoeveel moeite zorg verzekeraars al niet hebben met het vergoeden van uitgebreidere behandelingen, en ze rustig zonder nadenken behandelings centra failliet laten gaan voor eigen geld (En ja, dat is afgelopen jaar gebeurd. Mijn moeder zat toen net in die kliniek). Ze gaan dat geld echt niet willen kwijtraken.
Afschaffen van het eigen risico zoals vele mensen willen heeft ook helemaal geen zin aangezien dat geld toch ergens vandaan zou moeten komen. Dan zullen de premies omhoog moeten met 7% (ook op de radio gehoord) en of dat men daar op zit te wachten?

Strava | AP | IP | AW

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik weet niet hoe contact met je ouders is, maar mogelijk kunnen die je bijstaan? (tot je 21ste worden die geacht financieel mee te helpen naar vermogen en indien noodzakelijk).

• Pukson

Net contact ook gehad met de gemeente blijkt dat er wel compensatie vergoeding is! maar een wassen neus voor jongeren en studenten. Je kan 100 euro krijgen maar

[ Voor 43% gewijzigd door Pukson op 15-09-2016 11:25 ]

• lordgandalf
Ik zeg ook niet dat het helpt om hier te klagen maar waar zou ik het dan moeten neer leggen ?
De politiek boeit het geen sar dat we bakken met geld moeten betalen omdat we ziek zijn.
Heb even gekeken en voor een simpel ziekenhuis bezoek dus puur een controle betaal ik 731+ euro voor.
Wat heeft mijn arts gedaan even kijken naar bloedwaarden die zien er goed uit hier en daar wat medicijnen veranderd. Was in 5 min ongv. klaar dat kost mij dan 731 euries voor mag ik dat heel gek vinden ?
Mijn eigen risico voor dit jaar is nu 0 euro

• Lawwie

Lawwie

lordgandalf schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:56:
[...]

Dat weet ik maar dat was ook meer om dit duidelijk te maken voor webgnome

• Pukson
lordgandalf schreef op donderdag 15 september 2016 @ 11:25:
Ik zeg ook niet dat het helpt om hier te klagen maar waar zou ik het dan moeten neer leggen ?
De politiek boeit het geen sar dat we bakken met geld moeten betalen omdat we ziek zijn.
Heb even gekeken en voor een simpel ziekenhuis bezoek dus puur een controle betaal ik 731+ euro voor.
Wat heeft mijn arts gedaan even kijken naar bloedwaarden die zien er goed uit hier en daar wat medicijnen veranderd. Was in 5 min ongv. klaar dat kost mij dan 731 euries voor mag ik dat heel gek vinden ?
/Offtopic
Mijn rijbewijs is ook bijv. 5 jaar geldig. en moet elk jaar gekeurd worden om te verlengen ontrole kosten mij 350 euro en zat een kwartier in de kamer en werd beetje algemene dingen gedaan. en dit moet elke 5 jaar gebeuren

• corset
De politiek boeit het geen sar
Joh, waarom zou het ze boeien? "Oh nee, mensen klagen op internet! we moeten het ons aantrekken". En de politieke partijen die voor "opschudding" moeten zorgen zijn een one trick pony geworden met alleen maar immigratie. (Denk, PVV en andere dat soort grap partijen).
Zolang mensen alleen maar klagen en niks anders durven doen, is er geen issue volgens de politiek.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Betaling Tegemoetkoming arbeidsongeschikten

Heeft u volgens ons recht op de Tegemoetkoming arbeidsongeschikten van € 212,06 netto? Dan ontvangt u tussen 15 en 25 september 2016 een brief van ons. Let op: dit bedrag staat dit jaar nog niet op uw betaalspecificatie! Op uwv.nl/tegemoetkoming leest u meer informatie over de Tegemoetkoming arbeidsongeschikten.
Link

• lordgandalf
Uhm wat heeft tegemoetkoming arbeidsongeschiktheid te maken met toeslag zorgverzekeringen ?

Mbt tot het politieke landschap ik denk dat het tijd is dat er een orgaan of iets komt dat de zorgkosten controleert. gewoon geen idioten bedragen zoals hiervoor al genoemd maar een redelijk bedrag voor dit soort dingen ipv honderden euros voor een paar minuten werk.

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
lordgandalf schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:36:
Ik ben het niet met je eens dat het 'gratis geld' is voor de zorgverleners. Zorg is domweg niet gratis.

Ik snap dat je het zo voelt omdat je het per definitie kwijt bent en dat vind ik vervelend voor je maar het is niet gratis.

• djengizz
  • Niet online
lordgandalf schreef op donderdag 15 september 2016 @ 12:22:
Uhm wat heeft tegemoetkoming arbeidsongeschiktheid te maken met toeslag zorgverzekeringen ?
Precies even veel als de WTCG waar de TS naar vroeg en waar dit de vervanger van is.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
je kunt ook bij de belastingdienst niet-vergoede zorgkosten aftrekken, ik weet niet of je die überhaupt hebt of dat alles binnen de basisverzekering valt bij jouw ziektebeeld.

Members only:

• lordgandalf
@RodeStabilo ik betaal me al scheel aan een van de duurdere pakketen die mijn zorgverlener aanbied + daarnaast betaal ik dus mijn eigen risico voor de lol ook nog eens.
Had ik een keuze om ziek te worden nee ik ben er mee geboren dus ik heb niet de keuze om niet ziek te zijn en dat eigen risico op mijn eigen rekening te houden als de meeste gezonde mensen.

@djengizz say what dus volgens jouw is de wet chronisch zieken en gehandicapten vervangen voor een arbeidsongeschiktheids wet :S de Wczg bestaat nog steeds kun je bij de gemeente aanvragen en is dus niet vervangen.

• djengizz
  • Niet online
lordgandalf schreef op donderdag 15 september 2016 @ 12:40:
@djengizz say what dus volgens jouw is de wet chronisch zieken en gehandicapten vervangen voor een arbeidsongeschiktheids wet :S de Wczg bestaat nog steeds kun je bij de gemeente aanvragen en is dus niet vervangen.
In september van elk jaar betaalt UWV de Tegemoetkoming arbeidsongeschikten (voorheen WTCG) aan mensen die (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt zijn.
Link
Per 2014 zijn afgeschaft: de algemene tegemoetkoming Wtcg en de Compensatie eigen risico (Cer).
Link

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:13
Frieda schreef op donderdag 15 september 2016 @ 12:38:
je kunt ook bij de belastingdienst niet-vergoede zorgkosten aftrekken, ik weet niet of je die überhaupt hebt of dat alles binnen de basisverzekering valt bij jouw ziektebeeld.

Members only:
Het "vrijwillig" eigen risico is niet fiscaal aftrekbaar. Eventuele andere medische zorgkosten die niet gedekt worden door de zorgverzekering zijn doorgaans wel fiscaal aftrekbaar, eventueel met verwijzing van behandelend arts. Maar hierin komen jongeren vaak niet uit, gezien de meeste behandelingen toch wel gedekt worden door een jongeren verzekering en je dus alleen het eigen risico over houdt.

Uiteraard kun je fiscaal gezien met een bijbaan het jezelf wel op andere fronten aantrekkelijker maken. Laat daar in ieder geval niet nodeloos de centen liggen. Hoewel het dus geen directe dekking geeft op je eigen risico, kun je wel wat je elders bespaart hiervoor gebruiken. Zoals bijvoorbeeld de aftrek van studiekosten indien je werkzaam bent en geen recht hebt op studiefinanciering.

• lordgandalf
Okee ik heb even gekeken en je hebt gelijk dat de wet chronische zieken en gehandicapten niet meer bestaat. Maaaar tegenwoordig valt het onder de gemeentelijke WMO organizatie en niet onder de arbeidsongeschiktheid wet. Dus beide een beetje correct

• djengizz
  • Niet online
Ook onder het UWV / arbeidsongeschiktheid, je kunt bv. ook studeren en (deels) arbeidsongeschikt zijn.
Lees anders gewoon de links die ik geef, daar staat het in.

[ Voor 24% gewijzigd door djengizz op 15-09-2016 12:58 ]

• lordgandalf
djengizz schreef op donderdag 15 september 2016 @ 12:57:
Ook onder het UWV / arbeidsongeschiktheid, je kunt ook studeren en (deels) arbeidsongeschikt zijn.
Uhm hij heeft er over dat hij chronisch ziek is niet dat hij arbeidsongeschikt is.
Ik ben ook chronisch ziek ik heb uitval van een 4 tal hormonen die toch echt erg nodig zijn.
Zonder medicijnen eindig ik tussen planken.
Maar ben ik arbeidsongeschikt nope ik werk gewoon 5x8 uur in de week dus niet arbeidsongeschikt.
Ik maak nergens uit de OP uit dat de TS arbeidsongeschikt is ? hij zegt zelfs dat hij meerdere bijbaantjes heeft.
Of zeg je dat hij zich maar arbeidsongeschikt moet laten verklaren ?

• djengizz
  • Niet online
Geen woorden in mijn mond leggen, de TS moet doen wat hij zinvol vindt en op hem van toepassing is.

Ik gaf alleen aan waar de WTCG in overgegaan is, iets wat jij tegensprak op het gebied van arbeidsongeschiktheid en dat is niet correct.

• Drentenaar
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 28-11 08:54
Heb je geen brief ontvangen over een extra tegemoetkoming eind deze maand?

Als geen arbeidsongeschiktheid keuring hebt gedaan...waarom zou er dan een regeling zijn voor compensatie?

Trouwens, ik ben ook bijna 100% afgekeurd en werk 32 uur per week.

[ Voor 25% gewijzigd door Drentenaar op 15-09-2016 13:17 ]

• Webgnome
Drentenaar schreef op donderdag 15 september 2016 @ 13:13:
Heb je geen brief ontvangen over een extra tegemoetkoming eind deze maand?

Als je niet arbeidsongeschikt bent...waarom zou er dan een regeling zijn voor compensatie? Ik schat zo in dat 99% van de Nederlanders niet vragen om het verbruik van het eigen risico :)

Trouwens, ik ben ook bijna 100% afgekeurd en werk 32 uur per week.
En het UWV doet daar niet spastisch over? 8)7

Strava | AP | IP | AW

• Drentenaar
Webgnome schreef op donderdag 15 september 2016 @ 13:18:
[...]

En het UWV doet daar niet spastisch over? 8)7
Nee tuurlijk niet. Ook al ben je 100% afgekeurd...is het UWV blij als je werkt hebt/kan vinden. Ze moedigen het zelfs aan.

[ Voor 26% gewijzigd door Drentenaar op 15-09-2016 13:23 ]

• corset
Drentenaar schreef op donderdag 15 september 2016 @ 13:19:
[...]

Nee tuurlijk niet. Ook al ben je 100% afgekeurd...is het UWV blij als je werkt hebt/kan vinden. Ze moedigen het zelfs aan.
Nou echt niet, mijn moeder is 100% afgekeurd, en die krijgt echt te horen dat elke mogelijke vorm van werk het einde betekend van elke uitkering/vergoeding

• Webgnome
corset schreef op donderdag 15 september 2016 @ 13:26:
[...]

Nou echt niet, mijn moeder is 100% afgekeurd, en die krijgt echt te horen dat elke mogelijke vorm van werk het einde betekend van elke uitkering/vergoeding
Precies. Daarom vroeg ik het ook aangezien dat ook de ervaring is die ik van mensen te horen krijg.

Strava | AP | IP | AW

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Pukson schreef op donderdag 15 september 2016 @ 11:23:

Net contact ook gehad met de gemeente blijkt dat er wel compensatie vergoeding is! maar een wassen neus voor jongeren en studenten. Je kan 100 euro krijgen maar
Dat is toch een significant bedrag al op je eigen risico?

En hoewel het offtopic is, maar omdat het er toch over ging: Los van hoe het zorgstelsel zou moeten worden opgezet en wie er nu in de knel komen, in 2016 is er weer 2mld extra de zorg in gegaan (of gaat nog) tov 2015.

• lordgandalf
djengizz schreef op donderdag 15 september 2016 @ 13:06:
Geen woorden in mijn mond leggen, de TS moet doen wat hij zinvol vindt en op hem van toepassing is.

Ik gaf alleen aan waar de WTCG in overgegaan is, iets wat jij tegensprak op het gebied van arbeidsongeschiktheid en dat is niet correct.
WTCG = Wet Tegemoetkoming Chronische zieken en Gehandicapten.

Waarin zie jij iets over arbeidsongeschiktheid staan ? TS werkt gewoon hij heeft alleen een chronische aandoening waarvoor men vroeger via WTCG een vergoeding kreeg.
Tegenwoordig gaat deze vergoeding via de plaatselijke WMO organistatie in je gemeente.
TS is niet arbeidsongeschikt en word het ook niet dus snap niet hoe je daar op komt ?

• Pukson
Tuurlijk mooi verschil, maar ik bedoel zeg nou zelf iedereen met bijbaantje ongeacht de kosten zit snel boven de norm van 229

• Drentenaar
Webgnome schreef op donderdag 15 september 2016 @ 13:34:
[...]

Precies. Daarom vroeg ik het ook aangezien dat ook de ervaring is die ik van mensen te horen krijg.
Zelf heb ik dan Wajong...nu ik meer verdien dan mijn uitkering ontvang ik ook helemaal niks meer van het UWV, en dat hoeft dan ook niet natuurlijk ;-) . Maar ik heb nog wel recht op de wtcg.

Laten we niet te ver off-topic gaan :+

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:00

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Helaas alle regelingen zijn afgeschaft.
Zelf ook opzoek geweest naar compensatie.

Ik ben elk jaar de volgende bedragen kwijt:
1440 euro zorg verzekering. -> geen zorg toeslag want te hoog inkomen
380 euro eigen risico. -> ligt nu bij de gemeenten en die kijken naar het inkomen en ik verdien dus te veel voor compensatie. 1500 euro voor zorg die niet vergoed word -> zou ik kunnen aftrekken echter. dan moet ik meer dan 1700 euro uitgeven voordat er iets gebeurd.

ondertussen 3320 euro per jaar kwijt -> ruim 275 euro per maand. vaste kosten voor zorg, waar ik geen keuze in heb. En alles bij elkaar is echt een enorm gedrag om elke jaar weer "kwijt" te raken vergeleken met de buurman.
enige voordeel: eigen risico is op, dus alle andere uitgaven zijn "gratis".
Heb trouwens diabetes type 1.

Als student kijken wat voor regeling de gemeente heeft,
Maar grote kans dat je alles zelf dient te betalen.
Heb geen oplossing helaas, ik lees wel mee voor als iemand een verborgen gouden ei heeft.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 13:25
lordgandalf schreef op donderdag 15 september 2016 @ 12:40:
@RodeStabilo ik betaal me al scheel aan een van de duurdere pakketen die mijn zorgverlener aanbied + daarnaast betaal ik dus mijn eigen risico voor de lol ook nog eens.
Had ik een keuze om ziek te worden nee ik ben er mee geboren dus ik heb niet de keuze om niet ziek te zijn en dat eigen risico op mijn eigen rekening te houden als de meeste gezonde mensen.
Daar staat dan weer tegenover dat gezonde mensen ook verplicht hun premie moeten betalen en daardoor jouw zorg boven het ER wordt vergoed. Ik heb de afgelopen jaren duizenden euro's aan mijn zorgverzekering betaald en ik ben de afgelopen 10 jaar zelfs niet bij de huisarts geweest. Heb ik daar een keuze in? Nee. Is het mijn schuld dat anderen wel ziek zijn/worden? Nee. En toch mag ik betalen. Zo proberen we de zorg voor iedereen toegankelijk te houden. Wat denk je dat jouw zorg zou kosten als je alles zelf had moeten pinnen?

Het is ontzettend zuur als je puur jouw kosten vergelijkt met die van een gezond iemand, maar dat is eigenlijk appels met peren vergelijken. Vergelijk jouw kosten eens met de kosten die jij zou hebben als je niet in Nederland zou wonen. Er zijn veel plaatsen in de wereld waar je met die 385€ extra nog lang niet klaar bent.

• lordgandalf
SH4D3H schreef op donderdag 15 september 2016 @ 13:59:
[...]

Daar staat dan weer tegenover dat gezonde mensen ook verplicht hun premie moeten betalen en daardoor jouw zorg boven het ER wordt vergoed. Ik heb de afgelopen jaren duizenden euro's aan mijn zorgverzekering betaald en ik ben de afgelopen 10 jaar zelfs niet bij de huisarts geweest. Heb ik daar een keuze in? Nee. Is het mijn schuld dat anderen wel ziek zijn/worden? Nee. En toch mag ik betalen. Zo proberen we de zorg voor iedereen toegankelijk te houden. Wat denk je dat jouw zorg zou kosten als je alles zelf had moeten pinnen?

Het is ontzettend zuur als je puur jouw kosten vergelijkt met die van een gezond iemand, maar dat is eigenlijk appels met peren vergelijken. Vergelijk jouw kosten eens met de kosten die jij zou hebben als je niet in Nederland zou wonen. Er zijn veel plaatsen in de wereld waar je met die 385€ extra nog lang niet klaar bent.
Ik weet dat we het goed hebben in nederland maar het is gewoon zuur dat je bakken met geld kwijt bent en dat de regering je gewoon laat stikken. Ik heb het geluk dat ik alles gewoon kan betalen maar de TS kan dit gezien de vraag er wat anders in. En ik vraag me gewoon af waarom de overheid en de gemeentes hier niet meer aan doen om mensen die net dat steuntje in de rug nodig hebben dat niet krijgen omdat de overheid overal maar nodeloos op bezuinigd en niet nadenkt over gevolgen.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-12 19:12

Dido

heforshe

lordgandalf schreef op donderdag 15 september 2016 @ 14:23:
Ik weet dat we het goed hebben in nederland maar het is gewoon zuur dat je bakken met geld kwijt bent en dat de regering je gewoon laat stikken.
Eigenlijk is het niet minder zuur dan iemand die de capaciteit niet heeft om te studeren en een topbaan te krijgen. Die loopt nog veel meer geld mis dan jij extra uitgeeft...
Ik heb het geluk dat ik alles gewoon kan betalen maar de TS kan dit gezien de vraag er wat anders in. En ik vraag me gewoon af waarom de overheid en de gemeentes hier niet meer aan doen om mensen die net dat steuntje in de rug nodig hebben dat niet krijgen omdat de overheid overal maar nodeloos op bezuinigd en niet nadenkt over gevolgen.
Er zijn een aantal steuntjes in de rug voor mensen die het nodig hebben. Zorgtoeslag (rijk/belastingdienst), de WMO (rijk, via de gemeente), bijzondere bijstand (gemeente), etc. Echter hangt dat allemaal op de definitie van "nodig hebben", en inderdaad, die lijn wordt wel steeds verder opgeschoven. Maar het basisidee is dat als je genoeg verdient, je het zelf op moet hoesten.
Overigens betalen gezonde mensen via de rijkswetgeving natuurlijk wel degelijk mee aan de zorg van chronisch zieken.

Wat betreft het nodeloos bezuinigen denk ik dat je met "nodeloos" wat kort door de bocht gaat. Er is geen partij of regering die roept "er is geen enkele reden voor, maar laten we eens bezuinigen". Of je het eens bent met de noodzaak, en of je het eens bent met de gekozen oplossing is een tweede, maar de nood is voor sommigen wel degelijk daar om te bezuinigen.

Wat betekent mijn avatar?

• lordgandalf
Dido schreef op donderdag 15 september 2016 @ 14:32:
[...]

Eigenlijk is het niet minder zuur dan iemand die de capaciteit niet heeft om te studeren en een topbaan te krijgen. Die loopt nog veel meer geld mis dan jij extra uitgeeft...

[...]

Er zijn een aantal steuntjes in de rug voor mensen die het nodig hebben. Zorgtoeslag (rijk/belastingdienst), de WMO (rijk, via de gemeente), bijzondere bijstand (gemeente), etc. Echter hangt dat allemaal op de definitie van "nodig hebben", en inderdaad, die lijn wordt wel steeds verder opgeschoven. Maar het basisidee is dat als je genoeg verdient, je het zelf op moet hoesten.
Overigens betalen gezonde mensen via de rijkswetgeving natuurlijk wel degelijk mee aan de zorg van chronisch zieken.

Wat betreft het nodeloos bezuinigen denk ik dat je met "nodeloos" wat kort door de bocht gaat. Er is geen partij of regering die roept "er is geen enkele reden voor, maar laten we eens bezuinigen". Of je het eens bent met de noodzaak, en of je het eens bent met de gekozen oplossing is een tweede, maar de nood is voor sommigen wel degelijk daar om te bezuinigen.
De regering zeg wel willen zoveel minder eld uitgeven en dan word er gewoon gesneden zonder te kijken of dat departement het wel aan kan met minder

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01:17

Cbr

Bergie schreef op donderdag 15 september 2016 @ 09:41:
Drie jaar staat me bij...
Zorgverzekeraars weten nu ook nog lang niet hoe hoog hun zorgkosten waren in 2015. Ze hebben alleen een vrij goede schatting.

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01:17

Cbr

We werken met een systeem, of je het ermee eens bent of niet, waarbij we de artsen/ziekenhuizen niet per uur betalen maar per behandeling. Soms valt dit goed uit voor het ziekenhuis, soms is iemand vele malen duurder.
Deze arts die doet misschien 10 van dit soort controle's op een dag, en de tiende persoon daar zit iets mis en deze mag de komende maanden elke week terugkomen. Ook voor die tiende persoon krijgt het ziekenhuis maar €731,-
Bedenk je ook zo'n arts maar een beperkt deel van zijn tijd effectief kan inzetten (er zijn overleggen, bijscholing etc.) en al het ondersteunend personeel betaald moet worden. (Om over managers nog niet te spreken...)

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-12 20:07

Ardana

Mens

@ TS: ik begrijp dat je een bijbaantje hebt? Ik weet niet of je ieder jaar aangifte bij de belastingdienst doet, maar regelmatig krijgen deeltijdwerkers de teveel betaalde belasting zo terug.

Tevens kun je, in het 2e of 3e jaar nadat je afgestudeerd bent en full time werkt, belasting-middeling aanvragen, ook dan kun je weer belastinggeld terug krijgen.

Wellicht heb je hier iets aan?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-12 19:56

TNW

[b]Pukson schreef op donderdag 15 september 2016 @ 09:28:

Je kan het bij de gemeente proberen maar op de site van gemeente Utrecht lees ik dat alleen niet vergoede zorgkosten meetellen, eigen risico niet. Je moet ook minimaal €200 aan dit soort kosten hebben.
Voor zover ik weet vergoedde het CAK vroeger wel deels eigen risico. Ik heb eens uit het niets €300 van ze ontvangen terwijl ik financieel best goed zat, fulltime werken en een goedkope studentenkamer.

Helaas worden tegenwoordig zieke mensen steeds meer op kosten gejaagd. Ik heb zelf ook wat "dingen" zoals medicijnen en speciale contactlenzen. Het afgelopen jaar heb ik ook €150 aan eigen bijdragen voor lenzen moeten betalen, waarvan er geen een goed past. Gelukkig kan ik bij een lenzenspecialist gratis ruilen als de aanpassing niet goed is, maar je betaalt eigenlijk voordat er een daadwerkelijke oplossing is.

De zorg in NL is langzaam naar de klote aan het gaan. Zorgverzekeraars die op miljarden zitten maar toch premies verhogen, eigen risico steeds hoger, bullshit zoals "heeft ziekenhuis X wel een contract met zorgverzekeraar Y". Daarom ben ik er ook helemaal voor om gewoon weer naar zorg vanuit de staat te gaan met het Nationaal Zorgfonds.

Weblog | Straling!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-11 09:24
Lawwie schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:52:Student hier, ik ontvang +/- 80 euro per maand zorgtoeslag en ik ben maandelijks 110 euro aan de zorgverzekering kwijt. Je legt dus elke maand toe, geen enkele manier om dit op te potten helaas.
Jij betaalt dus effectief maar €30 per maand voor een zorgverzekering ?
En dan ook nog klagen ?

Waarom heb jij trouwens een verzekering van €110 per maand, heb je dat echt nodig, of heb je nooit verder gekeken/uitgezocht ?

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:26
Pukson schreef op donderdag 15 september 2016 @ 11:23:

We zijn zo gewend aan de verzorgingsstaat waar we in wonen dat we niet meer gewend zijn dit soort kosten zelf te dragen. Als jij een bijbaantje hebt tijdens je studententijd kan je die 380 euro per jaar makkelijk ophoesten. En ja, het is hartstikke zuur, en jij hebt hier ook niet voor gekozen, maar als je kijkt naar de wereld om ons heen moet je je eigen boontjes leren doppen. Financieel plannen en daarbij rekening houden met kosten waarvan je weet dat je ze jaarlijks terug ziet keren hoort daarbij. Volgens mij heb je dat niet gedaan, anders had je vorig jaar al kunnen sparen voor die van 2015. Klinkt hard misschien, maar is wat mij betreft wel de realiteit. Goed dat je de regelingen uitzoekt, maar je bent hierin slachtoffer van slechte planning van jezelf. Daar is volgens mij helemaal niemand schuldig aan. Balen!

Dat er anderen zijn hier die klagen als ze effectief 30 euro per maand plus eigen risico kwijt zijn aan hun zorgverzekering die ze dubbel en dwars gebruiken dan snap je het niet, vind ik. Hou eens bij wat je werkelijke medische kosten voor een jaar zijn en je zal schrikken.

In 2015 heb ik ongeveer €300.000,- aan zorgkosten gemaakt. Kon ik ook niets aan doen. Maar over eigen risico of de inkomensbelasting die ik betaal hoor je me echt niet.

• Lawwie

Lawwie

bluemoon23 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 22:17:
[...]

Jij betaalt dus effectief maar €30 per maand voor een zorgverzekering ?
En dan ook nog klagen ?

Waarom heb jij trouwens een verzekering van €110 per maand, heb je dat echt nodig, of heb je nooit verder gekeken/uitgezocht ?
Ik klaag er niet over, zeker niet zelfs. Alleen dacht iemand dat je erop overhoud en daar wou ik even een representatief voorbeeld op geven ;) Mij heb je nergens horen zeggen dat ik het te weinig o.i.d vind.

Ik heb deze zorgverzekering gewoon aangehouden toen ik deze zelf moest gaan betalen van mijn ouders. Nooit gekeken eigenlijk naar alternatieven.

Zoals ik zie is de basispremie bij fbto 95 euro en daarbij ben ik voor 500 euro per jaar aan tandheelkunde ingedekt (+20 euro p/m).

[ Voor 17% gewijzigd door Lawwie op 16-09-2016 09:28 ]

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-12 11:43

Stoney3K

Flatsehats!

Dido schreef op donderdag 15 september 2016 @ 14:32:
[...]
Wat je even niet moet vergeten is dat die chronisch zieken (en gehandicapten) door dit soort regels dubbel genaaid worden. Meestal hebben ze namelijk al moeite om werk te vinden vanwege hun ziekte, en doordat ze vaker ziek zijn, wordt het heel moeilijk om een baan vast te houden. Welke werkgever wil je immers een contract aanbieden als je in je proeftijd al 5 keer ziek thuis zit?

Daardoor zijn ze al op het sociale vangnet aangewezen voor hun inkomen en komen ze vaak maar nauwelijks rond, en hebben ze ook veel meer moeite om bijvoorbeeld een zelfstandige woonruimte te vinden. En dan worden ze daarbovenop nog eens in de steek gelaten door het kabinet wat wil "bezuinigen" maar natuurlijk geen cent in wil leveren op bijvoorbeeld de wachtgeldregelingen voor hun eigen mensen.

Je loopt de zwakke onderlaag van de samenleving nog zwakker te maken tot ze uiteindelijk onder hun eigen gewicht bezwijken. Ik weet niet of jij dat erg moreel juist vindt, maar ik in ieder geval niet.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

donleone83 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 08:17:
[...]

We zijn zo gewend aan de verzorgingsstaat waar we in wonen dat we niet meer gewend zijn dit soort kosten zelf te dragen. Als jij een bijbaantje hebt tijdens je studententijd kan je die 380 euro per jaar makkelijk ophoesten. En ja, het is hartstikke zuur, en jij hebt hier ook niet voor gekozen, maar als je kijkt naar de wereld om ons heen moet je je eigen boontjes leren doppen. Financieel plannen en daarbij rekening houden met kosten waarvan je weet dat je ze jaarlijks terug ziet keren hoort daarbij. Volgens mij heb je dat niet gedaan, anders had je vorig jaar al kunnen sparen voor die van 2015. Klinkt hard misschien, maar is wat mij betreft wel de realiteit. Goed dat je de regelingen uitzoekt, maar je bent hierin slachtoffer van slechte planning van jezelf. Daar is volgens mij helemaal niemand schuldig aan. Balen!

Dat er anderen zijn hier die klagen als ze effectief 30 euro per maand plus eigen risico kwijt zijn aan hun zorgverzekering die ze dubbel en dwars gebruiken dan snap je het niet, vind ik. Hou eens bij wat je werkelijke medische kosten voor een jaar zijn en je zal schrikken.

In 2015 heb ik ongeveer €300.000,- aan zorgkosten gemaakt. Kon ik ook niets aan doen. Maar over eigen risico of de inkomensbelasting die ik betaal hoor je me echt niet.
Ah kijk de 'in Afrika hebben ze pas honger'-reactie.

Leuk en aardig alleen dat eigen risico is (zo gezegd) ingevoerd om te zorgen dat mensen nadenken voor ze de zorg in duiken. Hoe verhoudt zich dat tot chronisch zieken die altijd dit geld kwijt zijn?

Al zou een chronische ziekte uitgezonderd zijn van het eigen risico hoor je me alleen over de vraag of een eigenrisico van deze hoogte wel het juiste middel is. Nu echter is een chronsich zieke altijd gestraft voor ziek zijn, hier kan hij 0,0 aan doen en het beoogde nut van het eigen risico is totaal weg.

Dus ja het antwoord is: had je maar niet ziek moeten zijn & houd deze gedachte gang van politieke partijen in gedachten in het stemhokje.

• Webgnome
GoldenSample schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 11:41:
[...]

Ah kijk de 'in Afrika hebben ze pas honger'-reactie.

Leuk en aardig alleen dat eigen risico is (zo gezegd) ingevoerd om te zorgen dat mensen nadenken voor ze de zorg in duiken. Hoe verhoudt zich dat tot chronisch zieken die altijd dit geld kwijt zijn?

Al zou een chronische ziekte uitgezonderd zijn van het eigen risico hoor je me alleen over de vraag of een eigenrisico van deze hoogte wel het juiste middel is. Nu echter is een chronsich zieke altijd gestraft voor ziek zijn, hier kan hij 0,0 aan doen en het beoogde nut van het eigen risico is totaal weg.

Dus ja het antwoord is: had je maar niet ziek moeten zijn & houd deze gedachte gang van politieke partijen in gedachten in het stemhokje.
Ik vind het geen 'in Afrika hebben ze pas honger' reactie. In dit specifieke geval , van de TS, had er inderdaad misschien van te voren plan gemaakt kunnen worden om altijd een x bedrag over te houden. Maar zover ik het topic heb bij gehouden is dat nou juist het probleem. Er is geen geld over (of dat eigenlijk ik heb vind dat ik geen geld over heb betekend weet ik niet) dus gaat die vlieger niet op.

Strava | AP | IP | AW

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
donleone83 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 08:17:
[...]

En ons hoor je niet over het gedeelte van die 300.000 die wij betaald hebben ;) Jij bent waarschijnlijk ook maar wat blij dat je hier woont, waar wij als gemeenschap zo'n bedrag kunnen neerleggen voor mensen die (zoals jij ook ongewild) iets hebben. Dus met het sociale aspect van ons zorgstelsel heb je in princiepe geen probleem;

Mensen met een chronische aandoening met officiële diagnose een eigen risico geven vind ik dan in dat licht niet zo sociaal; het slaat nergens op. Het is naaiziekemensenbelasting; dan moeten ze het ook zo noemen. :)

Ik ben helemaal voor grenzen trekken qua zorguitgaven, en ook dat mensen financieel moeten plannen mbt tot verwachte kosten; maar als je een minimaal inkomen hebt en daarbij iets chronisch hebt kan ik me heel goed voorstellen dat dit geen makkelijk te ondervangen kosten zijn, icm met andere problemen.

Tegen een chronisch zieke "je moet je eigen boontjes doppen" zeggen varieert van goedbedoelt tot extreem lomp, afhankelijk van de context. ;)

specs

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:26
maratropa schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 12:10:
[...]

En ons hoor je niet over het gedeelte van die 300.000 die wij betaald hebben ;) Jij bent waarschijnlijk ook maar wat blij dat je hier woont, waar wij als gemeenschap zo'n bedrag kunnen neerleggen voor mensen die (zoals jij ook ongewild) iets hebben. Dus met het sociale aspect van ons zorgstelsel heb je in princiepe geen probleem;

Mensen met een chronische aandoening met officiële diagnose een eigen risico geven vind ik dan in dat licht niet zo sociaal; het slaat nergens op. Het is naaiziekemensenbelasting; dan moeten ze het ook zo noemen. :)

Ik ben helemaal voor grenzen trekken qua zorguitgaven, en ook dat mensen financieel moeten plannen mbt tot verwachte kosten; maar als je een minimaal inkomen hebt en daarbij iets chronisch hebt kan ik me heel goed voorstellen dat dit geen makkelijk te ondervangen kosten zijn, icm met andere problemen.

Tegen een chronisch zieke "je moet je eigen boontjes doppen" zeggen varieert van goedbedoelt tot extreem lomp, afhankelijk van de context. ;)
Goed punt en misschien kwam ik wat lomp over. Wat ik bedoel te zeggen is niet 'in Afrika hebben ze pas honger' maar wél dat er waardering en begrip moet zijn voor hoe het sociale stelsel hier geregeld is.

Het naaiziekemensenbelasting noemen vind ik dan weer te ver gaan. Naar de overgang van dit stelsel zat namelijk wel een gedachte achter en ook eentje die zich al bewezen heeft. De zorgkosten waren onhoudbaar én mensen namen zorg af waar ze twee keer over na mochten gaan denken in de toekomst. We hebben er wel een systeem voor teruggekregen zonder verschil tussen particulier en ziekenfonds (dan praat je pas over rijken vs minder-rijken) en een vrije keuze van zorgverzekering waarvoor je de basisverzekering niet geweigerd kan worden. In zijn geheel is door de ontstane marktwerking de zorg goedkoper worden door het invoeren van dit systeem. En ja, onder aan de streep zijn met name veel chronisch zieken daar het slachtoffer van geworden. Zo ook ik nu ik een handicap heb opgelopen. Dat is misschien oneerlijk, maar besef je wel dat daar ook vele nieuwe potjes tegenover staan (zoals de Wmo bij de gemeente).

Als de discussie opgestart was over de zin/onzin van dit stelsel had ik wellicht ook anders gereageerd. Maar als je zelf zegt dat sparen voor leuke dingen doen ook belangrijk is (waar ik het overig wel mee eens ben) dan ben je dus wijs genoeg om hierover na te denken. Dat je dan op de blaren moet zitten omdat de rekening van vorig jaar nog niet betaald is, betekent niet dat er iets inherents aan het systeem niet klopt IMO, maar dat je slecht gepland hebt.

• bluemoon23
Lawwie schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 09:23:
Ik heb deze zorgverzekering gewoon aangehouden toen ik deze zelf moest gaan betalen van mijn ouders. Nooit gekeken eigenlijk naar alternatieven.

Zoals ik zie is de basispremie bij fbto 95 euro en daarbij ben ik voor 500 euro per jaar aan tandheelkunde ingedekt (+20 euro p/m).
Met de maximale zorgtoeslag kun je wel degelijk overhouden aan je zorgverzekering, veel studenten bijvoorbeeld doen dat ook.
Ik zit bij Anderzorg, ik heb het maximale vrijwillige eigen risico, ik betaal €69 per maand...........
De laatste 16 jaar heb ik geen zorg nodig gehad die buiten de basisverzekering viel of waarvoor ik mijn eigen risico moest aanspreken.

Heel jammer voor mensen met een chronische ziekte of andere kwalen, die wel veel geld kwijt zijn.
Maar het blijft een bekend gegeven dat veel Nederlanders oververzekerd zijn, ook bij de zorgverzekering. ;)
Als je al vele jaren lang de extra behandelingen van je aanvullende zorgverzekering niet gebruikt, dan kun je dat beter schrappen.
Je moet je ook afvragen of een aanvullende tandartsverzekering van €20 per maand wel nut heeft, als je alleen maar 1x per jaar op controle gaat en verder nooit wat hebt, die controle zelf betalen is dan goedkoper.

• Lawwie

Lawwie

bluemoon23 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 19:37:
[...]

Met de maximale zorgtoeslag kun je wel degelijk overhouden aan je zorgverzekering, veel studenten bijvoorbeeld doen dat ook.
Ik zit bij Anderzorg, ik heb het maximale vrijwillige eigen risico, ik betaal €69 per maand...........
De laatste 16 jaar heb ik geen zorg nodig gehad die buiten de basisverzekering viel of waarvoor ik mijn eigen risico moest aanspreken.

Heel jammer voor mensen met een chronische ziekte of andere kwalen, die wel veel geld kwijt zijn.
Maar het blijft een bekend gegeven dat veel Nederlanders oververzekerd zijn, ook bij de zorgverzekering. ;)
Als je al vele jaren lang de extra behandelingen van je aanvullende zorgverzekering niet gebruikt, dan kun je dat beter schrappen.
Je moet je ook afvragen of een aanvullende tandartsverzekering van €20 per maand wel nut heeft, als je alleen maar 1x per jaar op controle gaat en verder nooit wat hebt, die controle zelf betalen is dan goedkoper.
Heb de afgelopen paar jaar meerdere malen het ziekenhuis moeten bezoeken wegens ongevalletjes. En ik heb altijd wat aan mijn tanden en jaag zo die 500 euro per jaar er doorheen, daarom ook deze extra module :+

• bluemoon23
Brekebeen met kunstgebit ;)

[ Voor 50% gewijzigd door bluemoon23 op 16-09-2016 21:35 ]

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Icephase schreef op donderdag 15 september 2016 @ 10:07:
[...]

Nee, diensten mogen tot 5 of 20 jaar (afhankelijk van het soort dienst) na levering nog in rekening gebracht worden.
Waarom moeten ondernemers eigenlijk wel binnen een maand een factuur opstellen en mag een zorgverlener hier zich buiten plaatsen? Dit geld voor zowel diensten (consult) als goederen (medicijnen).

U verstuurt de factuur uiterlijk op de 15e dag van de maand die volgt op de maand waarin u hebt geleverd.

Bron:
http://www.belastingdiens...bijhouden/facturen_maken/

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Pagina: 1