Vraag over MSI's M2 Strap (bij o.a. Godlike Gaming)

Pagina: 1
Acties:

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Topicstarter
Ik kom iets raars tegen (althans, mijn mening) en het lijkt me interessant om jullie mening hierover te horen. Ik heb pas een Godlike Gaming Carbon bord gekocht in combinatie met een Samsung 950 Pro. Deze heeft zover ik weet (en AIDA64 ook keurig aangeeft) een PCI Express x4 interface. Qua BIOS instelling kan ik hem strappen over SATA of over PCI Express en bij beide start Windows netjes op (alhoewel reads en writes over de PCI Express bus natuurlijk een stuk sneller gaan dan over de SATA bus) .

Dan nu het volgende.

Ik ben van mening dat als een M2 device aangesloten zit op de PCI Express bus daarbij de SATA poorten ongemoeid worden gelaten. Echter worden bij MSI SATA 5 en 6 bij "PCH PCIEx" uitgeschakeld (wat ook keurig wordt aangegeven als de optie wordt geselecteerd). Dit is ook te zien omdat ik om te testen een storage device had aangesloten op SATA 5 (die tevens dienst doet als M2 poort) en deze niet wordt herkend in het BIOS.

Als ik echter de instelling wijzig naar "PCH SATA" dan wordt deze wel herkend op de gedeelde M2/SATA5 poort

Uiteraard heb ik in beide gevallen niet doorgestart naar de bootloader, omdat ik net Windows 10 enigzins netjes heb draaien en ik geen zin had om rare issues op te lossen :)

Maar anyway, zelf beredenerend zouden SATA 5 en 6 juist vrijgegeven moeten worden als de M2 kaart over de PCI Express bus met het moederbord praat en afgesloten moeten worden op het moment dat deze over de SATA bus met het moederbord praat. Of zie ik dat verkeerd?

[ Voor 3% gewijzigd door mindcrash op 14-09-2016 23:29 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Jij bent van mening dat... Sja, daar denken ze bij MSI blijkbaar anders over ;)

Ik heb zelf ook n MSI board en heb voor aanschaf ook goed zitten kijken dat ik genoeg SATA poorten zou hebben naast M.2.
"Helaas" hebben ze het zo geimplementeerd dat er 2 SATA poorten vervallen als je M.2 PCIe/NVMe gebruikt.
Ik gok dat dat iets te maken heeft met de SATA controller die aan dezelfde PCIe lanes zal hangen. Daar heb je slechts beperkte hoeveelheden van en dus moet er gewisseld worden.

Bij mijn board (Z170A PCMate) vervallen poorten 1+2 als je M.2 AHCI/SATA gebruikt en 3+4 als je M.2 PCIe/NVMe gebruikt. Zal bij jou waarschijnlijk ook iets dergelijks het geval zijn.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Topicstarter
McKaamos schreef op woensdag 14 september 2016 @ 23:31:
"Helaas" hebben ze het zo geimplementeerd dat er 2 SATA poorten vervallen als je M.2 PCIe/NVMe gebruikt.
Ik gok dat dat iets te maken heeft met de SATA controller die aan dezelfde PCIe lanes zal hangen. Daar heb je slechts beperkte hoeveelheden van en dus moet er gewisseld worden.
Dat verklaard echter niet waarom SATA devices op M2/SATA5 en SATA6 (dus de uitgeschakelde poorten bij PCH PCIEx) wel gedetecteerd worden op het moment dat PCH SATA actief is. Het lijkt me immers dat het dan een stuk drukker wordt op de SATA bus, dan als de M2 kaart gekoppeld is aan de PCI Express bus.

[ Voor 31% gewijzigd door mindcrash op 15-09-2016 01:10 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

mindcrash schreef op donderdag 15 september 2016 @ 00:39:
[...]

Dat verklaard echter niet waarom SATA devices op M2/SATA5 en SATA6 (dus de uitgeschakelde poorten bij PCH PCIEx) wel gedetecteerd worden op het moment dat PCH SATA actief is. Het lijkt me immers dat het dan een stuk drukker wordt op de SATA bus, dan als de M2 kaart gekoppeld is aan de PCI Express bus.
Misschien heb je een (bijvoorbeeld) een 8port SATA controller, waarvan 6 fysiek aanwezig en 1 naar net M.2 slot? en nog eentje extra voor b.v. eSATA?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?