Monitor komt niet boven de 30 hz

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Scabtik
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-04-2024
Beste tweakers!

Begin deze week is mijn nieuwe 40' monitor binnen gekomen, een Philips BDM4065UC (40', 4k monitor)

Omdat mijn oude grafische kaart niet over voldoende power beschikte heb ik een nieuwe videokaart aangeschaft, de Radeon RX 460 2gb met zowel een HDMI 2.0 als 1.4 Displayport.

Maar nog steeds weigert mijn computer om boven de 30 hz te gaan, ik heb het al met 2 verschillende HDMI kabels en 2 verschillende displayport kabels geprobeerd.
Het is me één keer met het programma's 'CRU' geprobeerd om de 60 hz te bereiken maar nadat ik mijn systeem opnieuw heb opgestart ben ik weer terug bij 30 hz en zit ik weer vast.

Ik heb zowel mijn resolutiemenu's van Windows als mijn AMD Crimson driver doorgespit maar ik krijg geen oplossing gevonden..

Hopelijk kan iemand mij helpen!

Gr Jeroen

Alle reacties

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Heb je het scherm ook al geprobeerd te gebruiken met enkel een DisplayPort kabel aangesloten?
Alleen via DP is er een hoger aantal Hz dan 30 te halen volgens de handleiding.

HDMI: 3840 x 2160 bij 30Hz, 2560 x 1440 bij 60Hz
DisplayPort: 3840 x 2160 (60Hz)

Testing, one, two ...

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:26
Misschien moet je in het menu van je monitor de displayport even handmatig op V1.2 zetten. Ik heb de iiyama 40" 4K en deze kreeg ik eerst ook met geen mogelijkheid op 60hz.... Daarna wel, stond standaard out of the box op V1.1

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-06 14:07

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

wittereus schreef op woensdag 14 september 2016 @ 21:30:
Misschien moet je in het menu van je monitor de displayport even handmatig op V1.2 zetten. Ik heb de iiyama 40" 4K en deze kreeg ik eerst ook met geen mogelijkheid op 60hz.... Daarna wel, stond standaard out of the box op V1.1
Dit!

Ik heb dezelfde monitor en je moet handmatig de displayport versie op 1.2 zetten.

Standaard staat ie op 1.1 en dan gaat hij niet verder dan 30Hz.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• Scabtik
Tnx voor de tips maar heb vanaf het begin aan mijn monitor op displayport versie 1.2 gezet..

Het gekke is, dat hij het (ik denk met behulp van CRU) eventjes gewoon op 60 hz heeft gedaan en ik het nu op geen mogelijkheid meer voor elkaar krijg..

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Heb je de driver van de monitor geinstalleerd? Dat wil ook nog wel eens maffe probleempjes oplossen.

http://www.philips.nl/c-p...verlichting/ondersteuning

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• Scabtik
Ik heb het nog even gecontroleerd maar de drivers zijn zeker geïnstalleerd!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-06 19:14
Zoals Hardware-Lover al aangeeft.

In de handleiding staat dat HDMI op 30Hz als optimaal ingesteld is voor een 4K resolutie.:

Optimale resolutie
VGA: 1920 x 1080 bij 60Hz
HDMI: 3840 x 2160 bij 30Hz, 2560 x 1440 bij 60Hz
DisplayPort: 3840 x 2160 (60Hz)

Dus haal je HDMI kabel uit de monitor. Herstart je computer en kijk of hij dan wel op 60Hz wilt komen.

Zie verder de resolutie en Hz frequenties in de handleiding: https://www.download.p4c..../bdm4065uc_00_dfu_nld.pdf

En scrol dan naar hoofdstuk 4.1!

Hier staat ook precies hoe je de DP versie veranderd.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Scabtik
Alles wat je verteld Wylana heb ik al geprobeerd. Mijn Hardware voldoet aan de eisen/alles is correct geïnstalleerd...

Ook bij een resolutie van 2560 x 1440 (DisplayPort) is er geen 60 Hz mogelijk, enkel 24 en 30 Hz

Ik zou bijna gaan twijfelen aan mijn DP kabel of grafische kaart maar gisteren kreeg ik het dus wel voor elkaar om 60 Hz te krijgen, ik denk dat het dankzij CRU toch lukte. Maar nadat ik mijn PC opnieuw op heb gestart was ik weer terug bij 30 Hz en nu lukt het me ook niet om deze instelling terug te krijgen..

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:48
De CRU setting is pas actief na een reboot of herstart van je video driver. Dus misschien was 60Hz nog helemaal niet actief via CRU terwijl je dat wel dacht?

Je kan CRU gebruiken samen met de ATI Pixel Patcher, die moet je waarschijnlijk even draaien om je driver te patchen, daarna blijft je CRU setting wel plakken.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Scabtik
Nee krijg die setting van CRU niet meer terug..

Ik ga even bellen met de customer service van Philips, laat het wel even weten als zij een oplossing weten!

EDIT: Bij Philips snappen ze het ook niet.. 'hij zou het moeten doen'..

Ook heb ik dit ontdekt wanneer ik de resolutie in mijn Videokaart software wil veranderen...

https://www.dropbox.com/s...gceb8/amd%20fout.png?dl=0

[ Voor 45% gewijzigd door Scabtik op 15-09-2016 12:26 ]

• Scabtik
Ook krijg ik de volgende melding wanneer ik de instellingen van de AMD software terug wil zetten naar fabrieksinstellingen...

https://www.dropbox.com/s/hz5puy7dz2s8gwh/FOUT.png?dl=0

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Misschien toch een andere DP kabel proberen dan maar, om de kabel uit te sluiten als dader?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scabtik
Had al een andere kabel liggen, nog even voor de zekerheid gechecked maar geen verandering wanneer ik deze aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Ik denk dat het tijd wordt het scherm even op een andere PC te proberen.

Ik vermoed dat er iets met het scherm zelf mis is (storend contact oid). Dit bij voorkeur testen met een bewezen goede DP kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-06 19:14
Misschien als laatste test nog eens de bestaande drivers verwijderen, herstarten en daarna de nieuwe drivers weer installeren?
Misschien dat er iets niet lekker is met de aansturing tussen de videokaart/driver en de monitor.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scabtik
Okee, dit is heel vreemd.

Ik heb de drivers van zowel de monitor als de videokaart verwijderd en nu zit mijn refreshrate volgens mij gelijk op 60...
Ik gok dat er dus wat mis gaat tussen de communicatie tussen deze drivers..
Ik weet alleen niet of het verstandig is om gewoon zo verder te gaan zonder drivers (zie afbeelding)

https://www.dropbox.com/s/cmz5281gcd4zh3o/standaard.png?dl=0

EDIT: Wanneer ik de AMD driver opnieuw installeer gaat de resolutie weer terug naar 30...

[ Voor 10% gewijzigd door Scabtik op 16-09-2016 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scabtik
Excuses voor de bump maar ik heb even contact gehad met de tech support van AMD en de betreffende videokaart ondersteund blijkbaar alleen DisplayPort versie 1.3. Mijn scherm ondersteund versies 1.2 en 1.1, dit zal waarschijnlijk de reden zijn dat de mijn refresh rate zo gek doet...

Nu ben ik waarschijnlijk genoodzaakt een nieuwe videokaart te kopen (en deze proberen te verkopen) maar als ik ga zoeken is het heel lastig om te zien welke videokaarten er nou geschikt zijn voor de juiste versie DP...
Heeft er iemand een suggestie welke graphics card geschikt zou zijn? Ik gebruik mijn PC trouwens niet om te gamen dus mijn budget ligt tussen de 100 en de 150 euro.

Alvast bedankt!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Binnen de Tweakers PW kan je gelukkig het type DP selecteren.

Dit komt tevoorschijn als je de DP 1.2 versie selecteert (tot €140,- ). Wel even goed controleren op de website van de fabrikant of de opgave binnen Tweakers ook correct is. Men zit er namelijk wel eens naast.

Testing, one, two ...

Pagina: 1