Magnetronelektronica zit zonder rook

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10 18:48
Gisteren kwam er opeens rook uit mijn magnetron, beter gezegd, uit het rooster bovenin de magnetron waar de elektronica gehuisvest is. Er klonk ook een geknetter. Snel de stekker eruit en daarna was het gelukkig over met de rook.

Ik heb de magnetron opengemaakt om eens te kijken wat er aan de hand is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rvM89AYdjyZBdoPWFmHvPMkG/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LGt6csqu6en4dJ3B1BPke7Ov/medium.jpg

Er is dus een condensator op de voedingsPCB uitgefikt. Daarover een aantal vragen:
1. Kan ik dit zelf repareren? Of geeft dat nadelen voor kwaliteit van de print als geheel?
1.a Is dat slim? (inzake bijvoorbeeld inboedelverzekering etc.)
2. Monteur kost iig 108 euro voorrijkosten, ex kosten voor nieuwe PCB. Doen?
3. Kun je deze PCB's ergens bestellen als particulier?
4. Is er hier enkel een onderdeel gesneuveld en kan ik ervan uitgaan dat de rest van de magnetron nog in orde is?

Alle andere goede ideeën worden uiteraard gewaardeerd!

Alle reacties

• Ryen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-10 14:50
Ik zou de condensator vervangen en het gewoon proberen. Misschien een idee om dat buiten te doen, om rook/brand buiten de deur te houden. Monteurs voor huishoudelijke apparaten vervangen alleen hele prints voor een belachelijke prijs.

• dragoncry
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
1. Met de juiste onderdelen wel, dit lijkt de filterprint (ontstoorcircuit) te zijn, deze zijn vaak los te bestellen.
1a. Nee, sleutelen aan dingen waar je niet in thuis bent is nooit verstandig, daarbij, een magnetron kan gevaarlijk zijn, ivm hoogspanning en straling van de magnetronbuis (alleen als deze is ingeschakeld, maar toch)
2. afwegen wat goedkoper is, nieuw app. of herstellen.
3. dat is even zoeken en afhankelijk van merk, leeftijd e.d.
4.Waarschijnlijk niet, het doormeten van een magnetron is een uitdaging, maar wel te doen, afhankelijk van de kosten van een vervangend onderdeel kun ook proberen eerst het printje te vervangen en te kijken wat hij dan doet.

Tipje: Het zelf repareren, zonder de nodige kennis brengt risico met zich mee, houd hier rekening mee!

• Jape
dragoncry schreef op woensdag 14 september 2016 @ 16:28:
1. Met de juiste onderdelen wel, dit lijkt de filterprint (ontstoorcircuit) te zijn, deze zijn vaak los te bestellen.
1a. Nee, sleutelen aan dingen waar je niet in thuis bent is nooit verstandig, daarbij, een magnetron kan gevaarlijk zijn, ivm hoogspanning en straling van de magnetronbuis (alleen als deze is ingeschakeld, maar toch)
2. afwegen wat goedkoper is, nieuw app. of herstellen.
3. dat is even zoeken en afhankelijk van merk, leeftijd e.d.
4.Waarschijnlijk niet, het doormeten van een magnetron is een uitdaging, maar wel te doen, afhankelijk van de kosten van een vervangend onderdeel kun ook proberen eerst het printje te vervangen en te kijken wat hij dan doet.

Tipje: Het zelf repareren, zonder de nodige kennis brengt risico met zich mee, houd hier rekening mee!
1. De print zelf is makkelijk te vervangen, zit met van die kabelschoenen aan de overige pcb's en met 2 schroefjes in de behuizing, dat krijg ik probleemloos vervangen.
Ik zou niet snel alleen de condensator vervangen.
2. Nieuw apparaat wordt lastig, het is een incourante maat (42cm) en hij matcht met de oven, dus ik wil dan dezelfde, maar die levert de IKEA niet meer.
3. Kan ik nog niet vinden helaas :'(
4. Wat is je verwachting dat er nog meer kapot is? En waarom verwacht je dat er nog meer kapot is?

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ook wel handig om te weten waarom hij nou kapot is gegaan, is het warm binnen, staat het ding een beetje geventileerd?

[ Voor 9% gewijzigd door Soldaatje op 14-09-2016 16:48 ]

• Jape
Soldaatje schreef op woensdag 14 september 2016 @ 16:48:
Ook wel handig om te weten waarom hij nou kapot is gegaan, is het warm binnen, staat het ding een beetje geventileerd?
IKEA Nutid MW9 (op de sticker staat MOD MWN 200S - 901.825.73.

Geen idee waarom hij kapot ging, om een uur of 5 waren er 2 porties ovenfriet mee gemaakt. En om een uur of 8 begon hij te knetteren en te roken. Was toen dus al ruim 2 uur niet gebruikt. Hij is ingebouwd in de meegeleverde kast van de IKEA, met ventilatierooster onder in de plint en centimeter of 5 diepte erachter naar boven toe ventilerend. Hij heeft het in elk geval 5,5 jaar zonder problemen gedaan.

Het is inderdaad wel warm binnen, graadje of 25 à 26, maar niet overdreven heet dus.

[ Voor 5% gewijzigd door Jape op 14-09-2016 17:02 ]

• Soldaatje
  • Niet online
Jape schreef op woensdag 14 september 2016 @ 17:02:
[...]

IKEA Nutid MW9 (op de sticker staat MOD MWN 200S - 901.825.73.

Geen idee waarom hij kapot ging, om een uur of 5 waren er 2 porties ovenfriet mee gemaakt. En om een uur of 8 begon hij te knetteren en te roken. Was toen dus al ruim 2 uur niet gebruikt. Hij is ingebouwd in de meegeleverde kast van de IKEA, met ventilatierooster onder in de plint en centimeter of 5 diepte erachter naar boven toe ventilerend. Hij heeft het in elk geval 5,5 jaar zonder problemen gedaan.

Het is inderdaad wel warm binnen, graadje of 25 à 26, maar niet overdreven heet dus.
Ik snap het even niet: hij ging om 8 uur knetteren terwijl hij niet gebruikt werd?

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Soldaatje schreef op woensdag 14 september 2016 @ 16:48:
Denk je?

Soms gaan die dingen gewoon... Het ziet er naar uit dat die nog aan de 220v kant zit en samen met die spoel daarboven een netfilter vormt.

Gewoon vervangen en weer proberen of als het idd het netfilter is gewoon even weg laten.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Jape
Soldaatje schreef op woensdag 14 september 2016 @ 17:04:
[...]

Ik snap het even niet: hij ging om 8 uur knetteren terwijl hij niet gebruikt werd?
Klopt, alleen aangesloten op de netspanning.
memphis schreef op woensdag 14 september 2016 @ 17:04:
[...]

Denk je?

Soms gaan die dingen gewoon... Het ziet er naar uit dat die nog aan de 220v kant zit en samen met die spoel daarboven een netfilter vormt.

Gewoon vervangen en weer proberen of als het idd het netfilter is gewoon even weg laten.
Het lijkt inderdaad het netfilter te zijn, het is in ieder geval de PCB waarop de Fase, de Nul en de Aarde binnenkomen.

Ik heb er één gevonden Veels te duur :/

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-10 23:35
Nee joh, gewoon de cap vervangen! :). Betreft een X2 cap, B3292 x2 mkp, maar hoeveel uF?

[ Voor 43% gewijzigd door Puch-Maxi op 14-09-2016 18:45 ]

My favorite programming language is solder.

• dragoncry
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Dat is flink veel geld voor een filterprintje, weet je zeker dat er niet meer op zit dan alleen het netfilter?

Wat betreft je reactie op mijn post:

Ik verwacht niet zo zeer dat er meer defect is, maar controleren kan geen kwaad, zou zonde zijn om een onderdeel te bestellen om er vervolgens achter te komen dat er meer aan de hand is :)

nog even gekeken, een filterprintje zier er ongeveer uit zoals in de link, en de prijs ervan is gemiddeld, bij een prijs van over de 100€ vermoed ik dat er meer op zit dan allen het netfilter

http://www.onlineonderdel...magnetron-onderdelen.html (linkt niet direct naar onderdeel, even zoeken naar netfilter)

[ Voor 4% gewijzigd door dragoncry op 14-09-2016 17:30 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Gezien hij in stand-by uit zichzelf is gaan smelten zou ik eigenlijk denken aan een simpel defect in de condensator zelf. Misschien dat hij langzaam is gaan uitdrogen door een fabricage defect...

Gewoon vervangen en zien wat het doet! Wel even buiten testen zoals al gesuggereerd was ;-)

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:55

MsG

Forumzwerver

Ik heb iets soortgelijks gehad met een affikkende Samsung magnetron. Dat bleek uiteindelijk door een slechtzittende zekering, wat zeer veel weerstand en dus warmte met zich meebracht. Nieuw printje was los wel te vinden. Staat er op de gehele printplaat niet ergens een bepaald typenummer oid? Denk dat dat meer geaccepteerd wordt door enige verzekering dan zelf een los onderdeel er weer op zetten, al is dat laatste natuurlijk een goedkopere handeling.

Los van verzekering zou ik het gewoon doen, maar mocht je wel ooit brand krijgen door de magnetron krijg je een enorm juridisch gevecht als blijkt dat er aan geknoeid is.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-10 08:32

BasilFX

BasilFX

Puch-Maxi schreef op woensdag 14 september 2016 @ 17:28:
Het is een B3292 x2 mkp, maar hoeveel uF?
Op de eerste foto lees ik in de tweede regel: 2µ2 305V ~ (AC).

Zoiets?

[ Voor 27% gewijzigd door BasilFX op 14-09-2016 18:10 ]

http://www.basilfx.net

• Puch-Maxi
BasilFX schreef op woensdag 14 september 2016 @ 18:07:
[...]
Zoiets?
Jep! Dat is hem, ff Mux porren :>.

• Jape
dragoncry schreef op woensdag 14 september 2016 @ 17:29:
Dat is flink veel geld voor een filterprintje, weet je zeker dat er niet meer op zit dan alleen het netfilter?

Wat betreft je reactie op mijn post:

Ik verwacht niet zo zeer dat er meer defect is, maar controleren kan geen kwaad, zou zonde zijn om een onderdeel te bestellen om er vervolgens achter te komen dat er meer aan de hand is :)

nog even gekeken, een filterprintje zier er ongeveer uit zoals in de link, en de prijs ervan is gemiddeld, bij een prijs van over de 100€ vermoed ik dat er meer op zit dan allen het netfilter

http://www.onlineonderdel...magnetron-onderdelen.html (linkt niet direct naar onderdeel, even zoeken naar netfilter)
Gevonden, thanks! Is erg duur inderdaad.

Het is een heel simpel printje, met een vijftal kabels erop aangesloten, een paar condensatoren en een smoorspoel en wat kleine componentjes. Niets was een hoge prijs zou rechtvaardigen.

Het onderdeel zelf kost hooguit een paar euro, dus dat zijn de kosten niet. Als de print niet meer dan 50 euro zou kosten zou ik bij voorkeur de hele print vervangen, voor hetzelfde geld gaat straks een van de andere condensatoren eraan.
BasilFX schreef op woensdag 14 september 2016 @ 18:07:
[...]

Zoiets?
Yup, dat lijkt er wel op _/-\o_
Puch-Maxi schreef op woensdag 14 september 2016 @ 18:51:
[...]

Jep! Dat is hem, ff Mux porren :>.
Jammer dat dat niet met een @mux oid kan hier op het forum >:)

Ik ga er nog even over nadenken, ik ben in ieder geval erg blij met jullie input!

[ Voor 6% gewijzigd door Jape op 14-09-2016 19:12 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:06

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Puch-Maxi schreef op woensdag 14 september 2016 @ 17:28:
Nee joh, gewoon de cap vervangen! :). Betreft een X2 cap, B3292 x2 mkp, maar hoeveel uF?
2µ2 305VAC? Dat is een raar getal neem de 400VAC versieSpuit 11 O-)

Mux: http://onderdelen.muxtronics.nl/

[ Voor 9% gewijzigd door Damic op 14-09-2016 20:57 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:11
Of hier, alleen drie weekjes geduld ... :o

@Mux is top overigens! _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Houtenklaas op 14-09-2016 21:10 ]

• Puch-Maxi
Niet vergeten om er direct twee stuks te bestellen (wel letten op de juiste pitch). Ik meen te zien dat er twee gelijke X2 caps op het PCB zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jape
Puch-Maxi schreef op woensdag 14 september 2016 @ 21:27:
Niet vergeten om er direct twee stuks te bestellen (wel letten op de juiste pitch). Ik meen te zien dat er twee gelijke X2 caps op het PCB zitten?
Twee bestellen om die andere ook te vervangen bedoel je?

Het zijn inderdaad 2 dezelfde. Ik moet nog even kijken welke pitch het is.

• Ryen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-10 14:50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jape
Gisteren de IKEA nog maar even gebeld omdat ik het niet acceptabel vindt dat zo'n apparaat in brand vliegt. Dat ze kapot gaan, oké, maar dit is heel link als je er niet snel bij bent. Gelukkig reageerden ze heel begripvol en komt er maandag kosteloos een monteur langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-10 12:43
Jape schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 16:10:
Gisteren de IKEA nog maar even gebeld omdat ik het niet acceptabel vindt dat zo'n apparaat in brand vliegt. Dat ze kapot gaan, oké, maar dit is heel link als je er niet snel bij bent. Gelukkig reageerden ze heel begripvol en komt er maandag kosteloos een monteur langs.
Hoe weet je dat hij in brand zou zijn gevlogen als je er niet snel bij was geweest? Met dit soort failure modes is zeer zeker rekening gehouden in het ontwerp, die condensator voldoet aan allemaal richtlijnen wat betreft veiligheid. Hoop rook, ja, brand, nee.

Wel netjes dat ze het komen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
Tom-Z schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 16:24:
[...]
Hoe weet je dat hij in brand zou zijn gevlogen als je er niet snel bij was geweest? Met dit soort failure modes is zeer zeker rekening gehouden in het ontwerp, die condensator voldoet aan allemaal richtlijnen wat betreft veiligheid. Hoop rook, ja, brand, nee.

Dat weet ik niet inderdaad. Ik heb wel wat kennis van elektronica, maar niet van failure modes etc. bij het ontwerp. Desalniettemin, als ik geknetter hoor en rook uit een apparaat zie komen ga ik niet eerst checken of dat volgens de juiste normen ontworpen is :P

Voor mijn vrouw is het overigens heel simpel, waar ze rook ziet is er vuur. Dus die schrok zich naar.

Dat jij en ik dat weten als techneuten (neem aan dat je dat bent) is mooi. Maar het grootste deel van Nederland heeft geen idee en redeneren zoals mij vrouw dat doet.

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Tom-Z schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 16:24:
[...]

dan ken jij de magnetrons van binnen nog niet zo goed.

heb zelf lange tijd die dingen gerepareerd. bij somige magnetrons zat het hele filter printje zelfs onder de frituurvet!
80% is meestal al heel vettig en stoffig van binnen. meneer hier gebruikt zijn magnetron met liefde, dus die is nog lekker schoon.
mocht deze situatie gebeuren bij zo'n smerige magnetron dan had hij waarschijnlijk brand gehad.

ben zelfs een paar keer zo'n vieze magnetron tegengekomen, dat de magnetron modulle zelf gesmolten was, en straling lekte

Ben niet slim, maar wel dom

• ThinkPad
  • Laatst online: 11:51
Waarschijnlijk werkt de magnetron na het vervangen van de X2 condensator wel weer, die dingen gaan vaker stuk. Zie ook: CircuitsOnline.net: Fotos en verhalen over ontploffende X2 condensatoren en CircuitsOnline.net: Verzameltopic: (on)betrouwbare, nieuwe condensatoren.

Waar ik mij wel een beetje over verbaas is dat nog niemand heeft gewaarschuwd hoe gevaarlijk een magnetron is! :o Er zit een joekel van een condensator in (gaat al gauw richting formaat colablikje soms), als je de aansluitingen daarvan aanraakt dan kun je een beste doodsklap krijgen, als je pech hebt zo erg dat je het niet kunt navertellen. Zie ook: burne in "Magnetron condensator". Zorg dus dat je eerst die condensator ontlaad (veilig, dus met rubberen handschoenen aan e.d.), dan kun je daarna veilig aan de magnetron werken. En natuurlijk nooit zonder kap laten draaien ivm de straling die wellicht vrij kan komen dan.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 17-09-2016 09:31 ]

• Jape
ThinkPadd schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 09:22:
Waarschijnlijk werkt de magnetron na het vervangen van de X2 condensator wel weer, die dingen gaan vaker stuk. Zie ook: CircuitsOnline.net: Fotos en verhalen over ontploffende X2 condensatoren en CircuitsOnline.net: Verzameltopic: (on)betrouwbare, nieuwe condensatoren.

Waar ik mij wel een beetje over verbaas is dat nog niemand heeft gewaarschuwd hoe gevaarlijk een magnetron is! :o Er zit een joekel van een condensator in (gaat al gauw richting formaat colablikje soms), als je de aansluitingen daarvan aanraakt dan kun je een beste doodsklap krijgen, als je pech hebt zo erg dat je het niet kunt navertellen. Zie ook: burne in "Magnetron condensator". Zorg dus dat je eerst die condensator ontlaad (veilig, dus met rubberen handschoenen aan e.d.), dan kun je daarna veilig aan de magnetron werken. En natuurlijk nooit zonder kap laten draaien ivm de straling die wellicht vrij kan komen dan.
Ik ben gelukkig bekend met het fenomeen condensator op hoog voltage. Maar bedankt voor de waarschuwing.

Magnetron geeft sowieso al wat straling door. De wifi gaat bijna plat als hij aanstaat.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:55

MsG

Forumzwerver

Jape schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 16:10:
Ditzelfde heb ik bij Samsung uiteindelijk ook gedaan. Was geheel buiten de garantie, en ik wilde ook niet per se iets gratis er uit slepen maar ik vond het niet te verkopen dat iets niet alleen stukgaat maar ook actief een soort van doorfikt. Uiteindelijk wel een nieuwe magnetron gekregen gratis van Samsung. Ze namen de situatie ook redelijk serieus op.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Pagina: 1