Monitor op Displayport delen met twee pc's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Scorpio616
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:42

Scorpio616

BOOM headshot!

Topicstarter
Mijn vraag
...
Momenteel heb ik een pc met twee monitoren en ik wil graag een tweede pc ernaast zetten voor mijn vriendin, alleen zij werkt het liefst ook met twee monitoren. Graag zou ik per pc 1 scherm plaatsen en een tweede scherm 'in het midden' plaatsen en deze dan aansluiten op beide pc's. Nu weet ik dat als je een pc hebt met twee monitoren die allebei op DisplayPort werken en je schakelt er één uit, dat de pc dit detecteert alsof je het scherm loskoppelt. Dit is ook de bedoeling, iedere pc heeft 1 scherm en zodra je het 'gedeelde' scherm inschakelt zal de computer de tweede monitor detecteren.

Mijn vraag is dan ook of de pc de 'gedeelde' monitor detecteert als beide pc's aan staan. Ik vind namelijk niets onhandiger dat als 1 pc de tweede monitor gebruikt en dat de andere pc twee schermen detecteert en er op dat moment maar 1 in gebruik heeft.

De reden dat ik een scherm zou willen 'delen' is dat ik een rij van 4 schermen naast duur, ook erg opzichtig en groot vind. Daarnaast is het middelste scherm niet altijd benodigd op beide pc's en het scheelt uiteraard in de aanschafkosten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Dell U2414H

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Internet afgespeurd, maar een antwoord op deze specifieke vraag kon ik nergens vinden.

Beste antwoord (via Scorpio616 op 16-09-2016 17:58)

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04-2025
Scorpio616 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 13:32:
[...]

Ok perfect, maar wat als je dus de pc gebruikt en de laptop ook aan hebt staan. Ondanks dat je het scherm niet voor de laptop gebruikt, ziet de laptop dan ook een 2e scherm?
Ja

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als de monitor een scherm detecteert dan gooit hij er beeld naar toe, ook al staat die uit. Zo wordt mijn TV gewoon gevonden als 3e, ook al staat deze uitgeschakeld (die zit via HDMI, maar werkt verder op dezelfde manier).

Je zou kunnen kijken naar een displayport switch.

• Scorpio616

Scorpio616

BOOM headshot!

Topicstarter
TERW_DAN schreef op woensdag 14 september 2016 @ 16:13:
Als de monitor een scherm detecteert dan gooit hij er beeld naar toe, ook al staat die uit. Zo wordt mijn TV gewoon gevonden als 3e, ook al staat deze uitgeschakeld (die zit via HDMI, maar werkt verder op dezelfde manier).
Dat is dus het punt, het werkt niet op dezelfde manier als HDMI. DisplayPort werkt (voor zover ik er ervaring mee heb) als PnP. Als je 2 schermen op DP hebt aangesloten en je zet er 1 uit, dan zal Windows dat zien alsof je de kabel eruit trekt en ook alle icoontjes e.d. naar je andere bureaublad verplaatsen.

Mijn vraag was dan ook dat als het scherm aan staat met de input van pc 1, of pc 2 dan geen 2e bureaublad detecteert die er dan eigenlijk 'niet is'.

• k995
Scorpio616 schreef op woensdag 14 september 2016 @ 15:15:
Mijn vraag
...
Momenteel heb ik een pc met twee monitoren en ik wil graag een tweede pc ernaast zetten voor mijn vriendin, alleen zij werkt het liefst ook met twee monitoren. Graag zou ik per pc 1 scherm plaatsen en een tweede scherm 'in het midden' plaatsen en deze dan aansluiten op beide pc's. Nu weet ik dat als je een pc hebt met twee monitoren die allebei op DisplayPort werken en je schakelt er één uit, dat de pc dit detecteert alsof je het scherm loskoppelt. Dit is ook de bedoeling, iedere pc heeft 1 scherm en zodra je het 'gedeelde' scherm inschakelt zal de computer de tweede monitor detecteren.

Mijn vraag is dan ook of de pc de 'gedeelde' monitor detecteert als beide pc's aan staan. Ik vind namelijk niets onhandiger dat als 1 pc de tweede monitor gebruikt en dat de andere pc twee schermen detecteert en er op dat moment maar 1 in gebruik heeft.

De reden dat ik een scherm zou willen 'delen' is dat ik een rij van 4 schermen naast duur, ook erg opzichtig en groot vind. Daarnaast is het middelste scherm niet altijd benodigd op beide pc's en het scheelt uiteraard in de aanschafkosten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Dell U2414H

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Internet afgespeurd, maar een antwoord op deze specifieke vraag kon ik nergens vinden.
Gewoon een monitor met 2 displayports? Ik heb een gamepc die op een Philips BDM4065UC aangesloten is via displayport & een macbook pro die ik aansluit op hetzelfde scherm via mini displayport.

Als de PC afstaat en je zet aan detecteert hij die zelf zonder problemen, staan alletwee de PC's aan moet je zelf manueel instellen op welke je het 2e beeld wil.

• Scorpio616

Scorpio616

BOOM headshot!

Topicstarter
k995 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 12:14:
[...]

Gewoon een monitor met 2 displayports? Ik heb een gamepc die op een Philips BDM4065UC aangesloten is via displayport & een macbook pro die ik aansluit op hetzelfde scherm via mini displayport.

Als de PC afstaat en je zet aan detecteert hij die zelf zonder problemen, staan alletwee de PC's aan moet je zelf manueel instellen op welke je het 2e beeld wil.
Ok perfect, maar wat als je dus de pc gebruikt en de laptop ook aan hebt staan. Ondanks dat je het scherm niet voor de laptop gebruikt, ziet de laptop dan ook een 2e scherm?

Acties:
  • Beste antwoord

• k995
Scorpio616 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 13:32:
[...]

Ja

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-01 21:49
Je kan ook bij je beeldscherminstellingen Windows duidelijk maken dat het scherm niet gebruikt mag worden.
Het is wel vervelend dat je dan telkens terug dat scherm moet aanduiden wanneer je het wel gebruikt...
Pagina: 1