• Bidebade
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 05-08-2020
Hey Tweakers,

Na jaren een laptop te hebben gehad miste ik toch het gamen op een normale computer met een "groot" scherm. Ik heb al even rond gekeken en heb al een idee wat voor systeem ik zou willen. Ik heb echter niet heel veel verstand van van pc's dus het zou fijn zijn als jullie mij zouden kunnen helpen met de laatste details zoals of alles wel compatible is en of iets goedkoper kan.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zal vooral op mijn pc gaan gamen en video's streamen en internet. Ik wil graag games zoals Fallout 4, The Witcher 3, Totalwar: Warhammer en Deus Ex: Mankind Divided op hoge kwaliteit kunnen spelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zat te denken aan een systeem tussen de 900 en 1200 euro incl scherm, Windows 10 en toetsenbord. Als er onderdelen zijn die eventueel goedkoper kunnen zonder de kwaliteit op te offeren dan sta ik daar zeker voor open.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb op dit moment alleen een draadloze muis van logitech.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb via Tweakers het volgende samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 202,95€ 202,95
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 53,95€ 53,95
1EVGA GeForce GTX 1060 GAMING 6GB€ 281,49€ 281,49
1Cooler Master N200 Closed€ 45,50€ 45,50
1Iiyama ProLite B2483HS-B1 Zwart€ 168,76€ 168,76
1Microsoft Windows 10 Home NL 32/64bit, USB€ 112,40€ 112,40
1Logitech Wireless Keyboard K270 qwerty€ 23,98€ 23,98
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 65,95€ 65,95
1Corsair CX450M€ 52,95€ 52,95
1Samsung 750 EVO (retail) 250GB€ 69,90€ 69,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.077,83

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur gaat uit naar intel maar daar is verder geen specifieke reden voor, daar weet ik gewoon op dit moment meer van af.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag gewoon een goed systeem dat doet wat het moet doen. Het hoeft er niet mooi uit te zien of geruisloos te zijn.

Ga je overklokken?
Ik heb verder geen interesse in overklokken

Wat verwacht je van ons?[i]
Zoals hierboven al aangegeven wil ik graag een goede pc zonder te veel gedoe en niet al te duur. Verder vroeg ik mij de volgende dingen nog af:
  • Kijkend naar de 1060 wat voor monitor kan ik het beste kopen? Heeft het zin om een scherm van 1440 te kopen? Zijn er nog andere dingen waarmee ik rekening mee moet houden? Is een scherm met een refreshrate van 144 hertz de moeite waard? Is het slim om een monitor te kopen met een display port of is HDMi beter?
  • Ik heb thuis nog een externe hardeschijf waar het meeste van mijn data op staat en belangrijke dingen staan nu ook op mijn laptop. Op dit moment zou ik genoeg hebben aan een 250GB SSD. Is het aan te raden om er ook nog een 1TB HDD bij te doen?
  • Waar moet je op letten met het moederbord?
  • Heb ik een casefan nodig??? of zit die al in de case zelf?
  • Wat is het verschil tussen de tussen de EVO 750 en 850 SSD van Samsung?
  • Kan ik beter een PSU: bronze of gold kopen?
  • Ik moet helaas Windws 10 opnieuw kopen omdat mijn huidige Windows licentie gekoppeld is aan het Moederbord van mijn laptop. Kan ik beter een Retail versie kopen of een OEM?
  • Ik heb zelf niet echt de kennis en vooral niet de tijd om mijn PC zelf in elkaar te zetten. Ik weet dat je deze kan laten assembleren bij bijvoorbeeld azerty en Afuture. Is er een winkel die betrouwbaar is en niet te duur?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om de laatste punten op de i te zetten. Ik ben toe om eindelijk weer een keer kwalitatief te gamen! :)

Alvast heel erg bedankt!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Azerty en Afuture zijn beide goed.

Zie zo niet meteen iets dat fout is aan je build.

Verschil tussen de evo750 en evo850 is ongeveer 23 euro. Verder geen verschil. Als je denkt met alleen de SSD toe te kunnen, houden zo.(goed plan, een computer zonder HDD is vlotter en geen irritant getik van de harde schijf).

• Bidebade
Top! Bedankt. Zou ik met deze build dus bijvoorbeeld Fallout 4 op 1080 met minmaal 60fps kunnen spelen? Dan laat ik mijn systeem denk ik samenstellen bij Afuture. Voor zo ver ik zie is die goedkoper (biedt langer garantie voor dezelfde prijs)

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:22

RvL

Voor Windows kun je net zo goed een OEM versie kopen. Enige nadeel is dat die na installatie fysiek aan je hardware gekoppeld zit waardoor je 'm bij een eventuele nieuwe computer niet kan hergebruiken. Scheelt je wel zo'n €70

Verschil is moederborden voor socket 1151 zit 'm in de technische details. H110 is min of meer de instap, voor de meeste computers voldoende. Onder andere maar 2 RAM sloten, max 4 USB 3.0 en 4x SATA 3.

B150 is officieel een zakelijke chipset, maar wordt ook erg vaak gebruik. Wat uitgebreider dan de H110 met max. 4 RAM sloten, max 8x USB 3.0 en 6x SATA 3

H170 is weer een stukje hoger in het segment en Z170 is de meeste uitgebreide qua features. De Z170 is tevens de enige die overclocken mogelijk maakt.

Voor wat betreft je monitor denk ik dat je met een GTX 1060 het beste uit bent met een Full HD monitor. Een 1440p monitor zal ook nu kunnen, als ik productreview: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G review door Foritain goed lees. Al zal dat bij de zwaardere games nu al betekenen dat je wat concessies moet doen in de grafische instellingen. Een 144Hz lijkt me niet de met een GTX 1060, want om daar echt gebruik van te kunnen maken moet je ook voldoende FPS halen.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
RvL schreef op woensdag 14 september 2016 @ 14:24:
Voor Windows kun je net zo goed een OEM versie kopen. Enige nadeel is dat die na installatie fysiek aan je hardware gekoppeld zit waardoor je 'm bij een eventuele nieuwe computer niet kan hergebruiken. Scheelt je wel zo'n €70
Het is alleen als je bij een shop als Azerty of Afuture koopt, je geen illigale key (van 30 euro inderdaad) kan kopen. Als je dan laat assembleren kan je wel inderdaad zonder windows erop kiezen, en deze er dan later zelf opzetten mbv zo een "aanbiedingskey"

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 19:42
2 kleine aanmerkingen:
1: Qua moederbord zou ik voor een B150 gaan: meer USB en rampoorten en mogelijk betere bouwkwaliteit (als iemand daar een bron voor heeft zou dat fantastisch zijn)

2: Qua SSD zou ik 500 GB aanraden: Als je games op je SSD wilt zetten gaat 250 tegenwoordig heel snel vol zitten: Games tikken tegenwoordig al snel 80 GB aan: dan ga je niet ver komen met "slechts" 250 GB

• Toxic_Dreams
  • Laatst online: 09-09 13:05
•Kijkend naar de 1060 wat voor monitor kan ik het beste kopen? Heeft het zin om een scherm van 1440 te kopen? Zijn er nog andere dingen waarmee ik rekening mee moet houden? Is een scherm met een refreshrate van 144 hertz de moeite waard? Is het slim om een monitor te kopen met een display port of is HDMI beter?

Scherm van 1440p is natuurlijk duurder en je zal met de 1060 niet goed in staat zijn om op die resolutie te gamen, dus gamen zal nog wel op 1080p moeten, maar voor films etc. is 1440p natuurlijk mooier. Je kan nog rekening houden met IPS en TN, IPS heeft mooiere kleuren, maar TN reageert weer sneller. DisplayPort verschilt niet extreem veel van HDMI, de maximale lengte van de kabels is bij DisplayPort beter, voor de rest doen ze grotendeels hetzelfde.

•Ik heb thuis nog een externe hardeschijf waar het meeste van mijn data op staat en belangrijke dingen staan nu ook op mijn laptop. Op dit moment zou ik genoeg hebben aan een 250GB SSD. Is het aan te raden om er ook nog een 1TB HDD bij te doen?

HDD kan je er altijd nog bijkopen.. Misschien zoals ardjee zegt meteen een 500GB SSD kopen?

•Waar moet je op letten met het moederbord?

Zoals ze al zeiden, aansluitingen ( en natuurlijk de socket etc. ), maar omdat je niet gaat overklokken is een B150 of H170 prima.

•Heb ik een casefan nodig??? of zit die al in de case zelf?

In jouw case worden al 2 casefans meegeleverd, nu zou je andere kunnen kopen omdat dit natuurlijk niet de beste zijn en wat herrie kunnen maken, maar in principe zouden ze geschikt moeten zijn voor wat ze moeten doen.

•Wat is het verschil tussen de tussen de EVO 750 en 850 SSD van Samsung?

De 850 is iets sneller dacht ik, het geld niet waard voor een normale consument :)

•Kan ik beter een PSU: bronze of gold kopen?

Bronze is prima hoor.

•Ik moet helaas Windws 10 opnieuw kopen omdat mijn huidige Windows licentie gekoppeld is aan het Moederbord van mijn laptop. Kan ik beter een Retail versie kopen of een OEM?

Persoonlijk zou ik voor OEM gaan. Is gewoon veel goedkoper..

•Ik heb zelf niet echt de kennis en vooral niet de tijd om mijn PC zelf in elkaar te zetten. Ik weet dat je deze kan laten assembleren bij bijvoorbeeld azerty en Afuture. Is er een winkel die betrouwbaar is en niet te duur?
Het is niet extreem moeilijk hoor en je kan er altijd dingen over lezen / bekijken, maar als je hem in elkaar wil laten zetten zijn Azerty en Afuture prima.
Ardjee schreef op woensdag 14 september 2016 @ 14:35:
2: Qua SSD zou ik 500 GB aanraden: Als je games op je SSD wilt zetten gaat 250 tegenwoordig heel snel vol zitten: Games tikken tegenwoordig al snel 80 GB aan: dan ga je niet ver komen met "slechts" 250 GB
Games 80GB? :o

• Bidebade
Ja voor Windows twijfelde ik ook om eventueel een OEM te kopen omdat je over 5 jaar als de PC eventueel vervangen wordt je dan net zo goed weer de laatste OEM versie kan kopen ( ben je nog steeds goedkoper uit). Even kijken wat er verder nog bij komt kijken met het zelf installeren van de OEM als ik het zo goedkoop mogelijk wil hebben.

Ik hoef niet alles op ultra te spelen dus dan ga ik denk ik voor een1080 en 60HZ monitor. Zolang ik maar niet alle instellingen op low of medium hoef in te stellen om een beetje performance te krijgen vind ik het goed.

Qua moederbord denk je dat het aan te raden is? Ik heb nu twee keer 8 gb aan ram, Denk je dat ik al snel nog meer nodig heb? Ik heb nu het idee dat ik ook niet veel meer usb poorten nodig heb...

Dan ga ik even kijken wat handig en voordelig is qua SSD/HDD omdat een SSD qua prijs per GB een stuk duurder is. Ik had in mijn hoofd dat ik toch niet alles tegelijk speel en dus maar 1 a 2 spellen tegelijkertijd geinstalleer dheb staan. maar met spellen van 80 gb gaat dat niet lukken nee.

• Bidebade
Met B150 moederbord zou je dan hier op uitkomen? : pricewatch: Gigabyte GA-B150M-D3H

• Bidebade
Maakt het trouwens veel uit om games te installeren op een SSD of een HDD? Ik kan natuurlijk een 500GB SSD nemen voor 60 euro meer of een HDD met 1 TB voor 47 euro extra (kost echt niks meer tegenwoordig:)): pricewatch: WD Blue WD10EZEX, 1TB

• Toxic_Dreams
Dat is een prima moederbord ja ;)
Bidebade schreef op woensdag 14 september 2016 @ 15:10:
Maakt het trouwens veel uit om games te installeren op een SSD of een HDD? Ik kan natuurlijk een 500GB SSD nemen voor 60 euro meer of een HDD met 1 TB voor 47 euro extra (kost echt niks meer tegenwoordig:)): pricewatch: WD Blue WD10EZEX, 1TB
Nouja, ze zijn merkbaar sneller met opstarten etc. Daarbij zijn games eerder rond de 30GB ( Wat de meeste ook nog niet halen ) en is 500GB SSD dus wel genoeg voor een lange tijd. Dan kan je later altijd nog indien nodig een HDD kopen..

• Bidebade
Top! heel erg bedankt!

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-09 00:29
Voordeel van games op een ssd installeren is inderdaad sneller opstarten, maar ook veel kortere laadtijden. Dit is iets wat je bij veel mmos en rpgs wel duidelijk merkt. Je krijgt er geen extra fps van ofso dus qua performance maakt het helemaal niks uit.

Op 1080p zal voorlopig wel ultra settings kunnen halen met een 1060:) vanaf 1440p gaat deze het wel moeilijk krijgen en zal je settings lager moeten zetten, maar een beetje fatsoenlijke 1440p scherm kost je ook al rond de €300 minimaal

• Toxic_Dreams
Brandonvds schreef op woensdag 14 september 2016 @ 15:50:
Voordeel van games op een ssd installeren is inderdaad sneller opstarten, maar ook veel kortere laadtijden. Dit is iets wat je bij veel mmos en rpgs wel duidelijk merkt. Je krijgt er geen extra fps van ofso dus qua performance maakt het helemaal niks uit.
Kortere laadtijden bedoelde ik dus met sneller opstarten :p

Ho, te snel gelezen, maar het opstarten van de game en het laden is inderdaad sneller :D

[ Voor 9% gewijzigd door Toxic_Dreams op 14-09-2016 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bidebade
Brandonvds schreef op woensdag 14 september 2016 @ 15:50:

Op 1080p zal voorlopig wel ultra settings kunnen halen met een 1060:) vanaf 1440p gaat deze het wel moeilijk krijgen en zal je settings lager moeten zetten, maar een beetje fatsoenlijke 1440p scherm kost je ook al rond de €300 minimaal
Ik denk dat ik wel tevreden zal zijn met 1080 op ultra settings :) Ik vind het voor nu een beetje veel om meteen minimaal 300 voor een 1440 scherm neer te leggen. Dat komt later wel weer een keer.

Ik denk dat ik dan ook even ga kijken naar een SSD van 500gb ipv een HDD. ook weer minder onderdelen en betrouwbaarder.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 19:42
Toxic_Dreams schreef op woensdag 14 september 2016 @ 14:51:
•Kijkend naar de 1060 wat voor monitor kan ik het beste kopen? Heeft het zin om een scherm van 1440 te kopen? Zijn er nog andere dingen waarmee ik rekening mee moet houden? Is een scherm met een refreshrate van 144 hertz de moeite waard? Is het slim om een monitor te kopen met een display port of is HDMI beter?

Scherm van 1440p is natuurlijk duurder en je zal met de 1060 niet goed in staat zijn om op die resolutie te gamen, dus gamen zal nog wel op 1080p moeten, maar voor films etc. is 1440p natuurlijk mooier. Je kan nog rekening houden met IPS en TN, IPS heeft mooiere kleuren, maar TN reageert weer sneller. DisplayPort verschilt niet extreem veel van HDMI, de maximale lengte van de kabels is bij DisplayPort beter, voor de rest doen ze grotendeels hetzelfde.

•Ik heb thuis nog een externe hardeschijf waar het meeste van mijn data op staat en belangrijke dingen staan nu ook op mijn laptop. Op dit moment zou ik genoeg hebben aan een 250GB SSD. Is het aan te raden om er ook nog een 1TB HDD bij te doen?

HDD kan je er altijd nog bijkopen.. Misschien zoals ardjee zegt meteen een 500GB SSD kopen?

•Waar moet je op letten met het moederbord?

Zoals ze al zeiden, aansluitingen ( en natuurlijk de socket etc. ), maar omdat je niet gaat overklokken is een B150 of H170 prima.

•Heb ik een casefan nodig??? of zit die al in de case zelf?

In jouw case worden al 2 casefans meegeleverd, nu zou je andere kunnen kopen omdat dit natuurlijk niet de beste zijn en wat herrie kunnen maken, maar in principe zouden ze geschikt moeten zijn voor wat ze moeten doen.

•Wat is het verschil tussen de tussen de EVO 750 en 850 SSD van Samsung?

De 850 is iets sneller dacht ik, het geld niet waard voor een normale consument :)

•Kan ik beter een PSU: bronze of gold kopen?

Bronze is prima hoor.

•Ik moet helaas Windws 10 opnieuw kopen omdat mijn huidige Windows licentie gekoppeld is aan het Moederbord van mijn laptop. Kan ik beter een Retail versie kopen of een OEM?

Persoonlijk zou ik voor OEM gaan. Is gewoon veel goedkoper..

•Ik heb zelf niet echt de kennis en vooral niet de tijd om mijn PC zelf in elkaar te zetten. Ik weet dat je deze kan laten assembleren bij bijvoorbeeld azerty en Afuture. Is er een winkel die betrouwbaar is en niet te duur?
Het is niet extreem moeilijk hoor en je kan er altijd dingen over lezen / bekijken, maar als je hem in elkaar wil laten zetten zijn Azerty en Afuture prima.

[...]

Games 80GB? :o
GoW4 heeft bijv al 80 gb nodig en komt gewoon op de pc uit. Weliswaar een worse case scenario, maar wel al werkelijkheid.

http://www.game-debate.co...game=Gears%20of%20War%204
Pagina: 1