Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Computer geeft geen post, voeding stuk?

Pagina: 1
Acties:

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:34

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Gister m'n PC nog prima gebruikt, werkt al jaren perfect. Vanochtend ineens geen POST, hij start prima op net als gewoon, alleen beeld blijft zwart (scherm springt wel actief aan) en geen POST biep.

Heb een Antec Earthwatts EA 500. Paar jaar geleden van een tweaker gekocht, voor een tientje, toen m'n vorige voeding bij een stroomstoring in het huis de geest gaf.

Eergister wel de boel spontaan uitgevallen door een kortsluitingmakende waterkoker in huis, lijkt me ook niet heel bevorderlijk voor de voeding.

Ik heb nog niet echt verder getroubleshoot, wil dat vanavond verder doen. Wel heb ik uit China eens zo'n voedingstester gehaald, deze prikte ik even aan mijn voeding en ik zag dat het -5 Volt lampje uitbleef. Mijn USB-keyboard gaf ook geen lampjes bij het aan doen van de PC, maar bijv. de ventilatorverlichting wel.

Is dit nog te fixen eventueel? En is dit een gebruikelijke rail om stuk te gaan?

Ik heb de tester ook even aangesloten op een werkend ander systeem, en daar branden wèl alle lampjes. lijkt dus dat de Chinese tester ook daadwerkelijk iets doet :-P.

Optie is om het werkende systeem te ontdoen van de voeding, maar vind het ook wel leuk om eens een stapje verder te gaan.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

-5V zit op heel veel voedingen er niet meer op, ik dacht dat dat na de 2.1 spec gedropt was, jouw voeding is een ATX v2.2. Dus dat zal niet de oorzaak zijn dat je systeem niet start.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Ah thanks daar kan ik wat mee. Dan ga ik vanavond toch even verder puzzelen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Hmm, na een BIOS reset dmv bios batterij er uit. Alle USB-apparaten er even uit, start hij nu weer normaal. Alle USB-devices er weer in en werkt nog steeds. Wellicht een gaar USB-apparaat, zal het even in de gaten houden.

Goed om te weten iig dat die -5 volt rail niks meer zegt bij moderne voedingen. Had zonder deze suggestie anders voor jan lul voedingen lopen wisselen met dit warme weer :-P.