Toon posts:

Gigabyte H170N Wifi VRM erg warm als computer uitstaat

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers

Er is een onderdeel op mijn moederbord (na wat gegoogle vermoed ik een VRM chip op het moederbord), de Gigabyte H170n Wifi , die erg warm aanvoelt aan m'n vinger, zo warm zelfs dat het pijn doet. De computer staat echter al bijna een volledige dag uit en is daarvoor niet zwaar belast. Is het dus normaal dat een VRM amper aan te raken is wegens hitte ook al staat de computer al enige tijd uit? De computer staat ook niet in slaapstand, echt volledig uit. De voeding is een Cooler Master V450 (gold rated) die aanstaat (power on) wanneer de computer uitstaat.

Bedankt voor het meedenken!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-01 14:44
Heb je een foto van het onderdeel wat heet wordt ?

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:56

MsG

Forumzwerver

Heb je de stekker ook echt uit het stopcontact? Genoeg hedendaagse moederborden die bijvoorbeeld USB-spanning blijven geven als ze uitstaan. Stop er eens iets in wat een ledje heeft, bijv. Een muis. Gaat die dan branden?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Verwijderd

Topicstarter
De computer staat helemaal uit, maar zit nog wel in het stopcontact. De voeding zelf staat ook 'aan' (I ipv 0 op de switch achteraan de voeding). Een foto volgt zo dadelijk wanneer ik aan m'n pc kan. Een aangesloten muis toont geen lampje (rood).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2016 11:48 ]

• MsG

MsG

Forumzwerver

En wat staat er in het bios omtrent usb spanning? Geen usb led lampje ofzo? Een muis led staat niet altijd permanent aan.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Verwijderd

Topicstarter
Hopelijk werkt deze link: https://imageshack.us/i/pmLag6gFj
Hetgeen aangeduid vermoed ik is een VRM. Het is enkel die VRM die warm wordt, die daarnaast is 'lauw' van temperatuur.

Edit: in het bios kon ik niet zo heel veel terugvinden dat te maken heeft met USB, maar de volgende twee zaken stonden op Enabled: Legacy USB en USB Mass Storage Device Support.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2016 12:04 ]

• hoi3344
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-01 03:42
Kun je makkeljik testen door er een keyboard/muis in te stoppen als je PC uit staat (met voeding aan) Als er lampjes gaan branden van b.v. de caps-lock of de laser van je muis, dan staat er spanning op.

Verwijderd

Topicstarter
Net getest @hoi3344. Er staat sowieso spanning op mijn muis, want als ik die uit de poort haal en nadien terug insteek gaat er kortstondig een rood lampje branden van de muis (flikkert aan en daarna uit). Ik vermoed daarom dat er spanning staat op die poort van het moederbord/muis (constant). Er brandt echter geen lampje van numlock of capslock bij het uithalen en terug insteken van de usbpoort van het toetsenbord in de computer. Dat wil misschien daarom nog wel niet zeggen dat er geen spanning op het moederbord staat, want bij de muis is dit wel het geval.

Is dit normaal? Kan ik hieraan iets doen? Is het gevaarlijk dat die VRM zo warm is dat je je vinger eraan kan verbranden als de computer uitstaat? Ik wil niet weten hoe warm die wordt tijdens het gamen in de zomer! :/

• MsG

MsG

Forumzwerver

Bij sommige BIOS'en kan je reguleren of de PC nog stroom moet afgeven. In mijn P8P67 helaas niet, waardoor mijn webcamlampje de kamer snachts altijd nog mooi blauw laat houden.

Zal de VRM niet alsnog ruim binnen de marge zitten? Zo heet dat je vingers pijn doen is al bij 50? graden oid zo denk ik?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal nog een dieper moeten zoeken, maar op het eerste zicht kon ik dat niet regelen ivm de spanning. Ik heb zonet alle VRM's en capacitors aangeraakt en het is enkel diegene die ik aanduidde in de foto (link) die zo warm wordt. In principe mag een VRM 90 graden worden (of meer? correct me if I'm wrong). Ik neem aan dat ik er me niet al te veel zorgen om moet maken, maar het was toch even schrikken toen ik dat voelde.

Ik gok idd dat de VRM rond de 50 graden is. Het duurt een 2 tal seconde vooraleer je je vinger van de VRM moet halen vooraleer het echt te veel pijn doet.

Kan ik eigenlijk iets kopen om mijn VRM's koel te houden? Een soort van 'cooling pad'? Of is dat niet nodig? Ik las onlangs ook wel dat VRM's een moederbord kunnen kapotmaken als ze te warm worden.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:06

Nemesizz

Untouchable

Gezien de locatie waar die zit (ding wat je aangeeft in de foto is zover ik kan zien een choke) vermoed ik dat het een USB Charge functie is, dan blijft er power op de USB poort staan waar je bijvoorbeeld dingen kan opladen (telefoon, accu van camera, enz).

Alleen worden chokes zelf normaal niet warm, mosfets (die zitten er meestal dicht in de buurt) kunnen wel behoorlijk warm worden. Zonder airflow (PC staat immers uit) kan de temperatuur ophopen, en is het wel mogelijk dat dat ene onderdeel (die choke) ook opwarmt.

Temperatuur meten met je vinger is meestal niet zo accuraat, en zegt ook bar weinig hoe warm dat onderdeel daadwerkelijk is.

VRM's (mosfets althans) kunnen/mogen (afhankelijk van de kwaliteit) wel 90ºC tot 150ºC worden, al is een lagere temperatuur natuurlijk wel aanbevolen. Dus als zo'n ding 50ºC word is te heet voor je vingers, maar totaal niet schadelijk voor dat betreffende onderdeel.
Een soort van 'cooling pad'? Of is dat niet nodig?
Cooling pads koelen niet, ze zorgen voor hitteoverdracht, vaak is er dan een heatsink nodig (metalen blokje met vinnen die warmte afvoert). Rondom je CPU socket wil dat nog wel eens (meer ruimte om koeling aan te brengen) maar bij zo'n locatie aan de rand van je moederbord, met vaak weinig ruimte is dat praktisch niet te doen in de meeste gevallen (en ook niet heel zinvol).

Zou overigens in je BIOS kijken onder power opties (of hoe dat bij dat betreffende bord heet) of daar iets tussen staat van USB charge of iets dergelijks.

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-01 08:09
MsG schreef op woensdag 14 september 2016 @ 13:24:
Bij sommige BIOS'en kan je reguleren of de PC nog stroom moet afgeven. In mijn P8P67 helaas niet, waardoor mijn webcamlampje de kamer snachts altijd nog mooi blauw laat houden.

Zal de VRM niet alsnog ruim binnen de marge zitten? Zo heet dat je vingers pijn doen is al bij 50? graden oid zo denk ik?
Kan wel! Heb hetzelfde mobo gehad. Nu niet meer in mijn bezit. Even je settings goed doorspitten.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2016 @ 13:27:
Kan ik eigenlijk iets kopen om mijn VRM's koel te houden? Een soort van 'cooling pad'? Of is dat niet nodig? Ik las onlangs ook wel dat VRM's een moederbord kunnen kapotmaken als ze te warm worden.
Als ik het goed heb zie ik een Noctua NH-C14S koeler op je CPU zitten. Als de fan naar beneden blaast zorgt dit al voor airflow rondom je CPU socket - dit is dan ook het grote 'voordeel' van een top-down CPU koeler :) Je hebt dus geen VRM heatsink of pads nodig.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

Verwijderd

Topicstarter
stin00 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 14:39:
[...]

Als ik het goed heb zie ik een Noctua NH-C14S koeler op je CPU zitten. Als de fan naar beneden blaast zorgt dit al voor airflow rondom je CPU socket - dit is dan ook het grote 'voordeel' van een top-down CPU koeler :) Je hebt dus geen VRM heatsink of pads nodig.
Bijna ;) Het is een Noctua NH L-12 met enkel de bovenste 120mm fan, de 92mm fan paste niet wegens de USB 3.0 kabel op het moederbord!

Via het overlock.net forum heb ik van een kenner de vraag gekregen of ik de ERP setting kon veranderen. Die stond op disabled, nu op enabled. De temperatuur van de choke is nu, indien de pc lange tijd heeft uitgestaan, kampertemperatuur, als in, hij is helemaal niet meer zo warm als voordien.
Ik merk nu wel dat als ik op de power button klik het systeem een seconde nodig heeft om effectief op te starten. Vroeger als ik op de power button klikte starte het systeem direct op, nu is er precies 1 seconde delay oid. Daarnaast heb ik ook gemerkt dat het systeem soms niet wil doorstarten! De fans gaan dan kort draaien, maar de pc sluit zichzelf meteen terug uit. Heeft dit te maken met de ERP setting die ik veranderd heb?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2016 17:28 ]

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:58
Wat zegt de kenner die jou die functie aan heeft laten zetten? Even zoeken op google gaf mij in ieder geval wat informatie.
Pagina: 1