Tulp naar speakerkabel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Anoniem: 816367

Topicstarter
Ik ben nieuw hier dus als ik ongeldig een topic heb aangemaakt of mijn vraag niet goed stel zou ik het op prijs stellen dat dit wordt gemeld.

Mijn vraag

In mijn boot heb ik een auto radio, de JVC kd-r671, deze heeft aan de achterkant twee tulp ingangen met low pass filter en met (volgens de handleiding) de mogelijkheid om zonder versterker een subwoofer aan te kunnen sluiten. Ik heb een bass pump 3 gekocht, een 50 watt subwoofer. Nu is het probleem dat je op de radio kan instellen om maar 1 tulp uitgang te gebruiken om met speaker kabel aan te kunnen sluiten, maar hoe sluit ik een tulp stekker aan op speaker kabel. Na wat research weet ik wel dat RCA kabel niet werkt als speaker kabel
...

Relevante software en hardware die ik gebruik

Bass pump III
JVC kd-r671
De tulp uitgang zonder versterker is 50 watt
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb het dus al geprobeerd met de RCA kabel zelf maar toen kwam er geen geluid uit de woofer

Gr. Jesse Kolk
...

Beste antwoord (via Anoniem: 816367 op 14-09-2016 11:29)

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-06 14:04
Ik denk dat je 2 dingen door elkaar haalt, namelijk
  1. Tulpkabels worden gebruikt om een low-level audiosignaal over te brengen
  2. Speakerkabels worden gebruikt om de luidsprekers aan te sturen vanaf de versterker
Een speaker aansluiten op de tulpuitgang (dit zijn uitgangen i.p.v. ingangen) van de autoradio gaat je geen geluid opleveren.

Een RCA/tulpkabel sluit je vanaf de autoradio aan op een versterker en/of actieve subwoofer. In jouw geval heeft jouw sub een aansluiting voor speakerkabels. Volgens de handleiding kun je hiervoor het Achterluidspreker (links) kanaal gebruiken (groen en groen/zwart draad). Op pagina 10 is te lezen hoe je de radio instelt op het gebruik van de RCA-uitgang danwel de speakeruitgang.

Volgens de handleiding kan de radio 50W op 4 ohm leveren op dat ene luidsprekerkanaal, je kunt dan alleen de voorspeakers gebruiken (zie pagina 15). Ik vraag me sterk af of hiermee de radio wel voldoende power kan leveren zonder te gaan oversturen of oververhit te raken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:01
Weet je zeker dat er op de tulp uitgang 50 Watt geleverd kan worden?!
Ik zie in de handleiding dat die tulp aansltuitingen voor een versterker zijn. Voor speakers zijn B1-B8 (4x 50W of 2x 50W + 50W (4 ohm)), je dient e.e.a. in te stellen en de subwoofer dan aan te sluiten op B7/B8 *handleiding P17

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• PatrickPR
  2. Speakerkabels worden gebruikt om de luidsprekers aan te sturen vanaf de versterker
Een speaker aansluiten op de tulpuitgang (dit zijn uitgangen i.p.v. ingangen) van de autoradio gaat je geen geluid opleveren.

Een RCA/tulpkabel sluit je vanaf de autoradio aan op een versterker en/of actieve subwoofer. In jouw geval heeft jouw sub een aansluiting voor speakerkabels. Volgens de handleiding kun je hiervoor het Achterluidspreker (links) kanaal gebruiken (groen en groen/zwart draad). Op pagina 10 is te lezen hoe je de radio instelt op het gebruik van de RCA-uitgang danwel de speakeruitgang.

Volgens de handleiding kan de radio 50W op 4 ohm leveren op dat ene luidsprekerkanaal, je kunt dan alleen de voorspeakers gebruiken (zie pagina 15). Ik vraag me sterk af of hiermee de radio wel voldoende power kan leveren zonder te gaan oversturen of oververhit te raken.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:01
Die 50W geeft een hoop herrie hoor, en dat halen die versterkers wel (zijn vaak class-D tegenwoordig) je hebt eerder een probleem als de subwoofer 8 ohm is: dan haal je veel minder vermogen (de helft om precies te zijn).

• PatrickPR
Een losse versterker zal dit wel halen ja, met een autoradio mag je blij zijn als er effectief 17W uit komt (wat voor de meeste inbouwspeakers ook wel voldoende is). Er is in zo'n radio gewoon geen plek voor fatsoenlijke eindtrappen met bijbehorende warmteafvoer om een sub aan te sturen.

Kortom:
Herrie, ja
Controle over de subwoofer voor een strakke bas, denk het niet

Topicstarter
base_ schreef op woensdag 14 september 2016 @ 10:09:
Die 50W geeft een hoop herrie hoor, en dat halen die versterkers wel (zijn vaak class-D tegenwoordig) je hebt eerder een probleem als de subwoofer 8 ohm is: dan haal je veel minder vermogen (de helft om precies te zijn).
het is een woofer van 4 ohm, daar heb ik idd op gelet omdat autoradio's bijna altijd 4 ohm zijn.
PatrickPR schreef op woensdag 14 september 2016 @ 09:56:

dus als ik de woofer op de links achter luidspreker aansluit zou hij het moeten doen? en op welke instelling moet ik hem dan zetten? rear/sw of sw/sw?
PatrickPR schreef op woensdag 14 september 2016 @ 10:22:
Een losse versterker zal dit wel halen ja, met een autoradio mag je blij zijn als er effectief 17W uit komt (wat voor de meeste inbouwspeakers ook wel voldoende is). Er is in zo'n radio gewoon geen plek voor fatsoenlijke eindtrappen met bijbehorende warmteafvoer om een sub aan te sturen.

Kortom:
Herrie, ja
Controle over de subwoofer voor een strakke bas, denk het niet
controle voor een strakke bass zal niet nodig zijn, de bass pump werkt namelijk niet als een normale subwoofer, dit is een woofer die geen geluid maakt maar trillingen. De bass heb ik wel van mijn speakers maar omdat het bij ons jongeren alleen maar gaat om de trillingen in de bass heb ik dat ding voor 40 euro gekocht. een vriend van me heeft hem in zijn auto op het frame gemonteerd en de hele auto trilt bijna uit elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickPR
Anoniem: 816367 schreef op woensdag 14 september 2016 @ 11:00:
[...]

dus als ik de woofer op de links achter luidspreker aansluit zou hij het moeten doen? en op welke instelling moet ik hem dan zetten? rear/sw of sw/sw?
Volgens pagina 10 van de handleiding moet je:
SUB.W op On zetten
SPK/PRE OUT moet je dan op SUB.W/SUB.W zetten
SUB.W LEVEL op optie SPK-OUT kun je het niveau van de sub in kunt stellen
SUB.W LPF kun je het lowpassfilter instellen
SUB.W PHASE de fase (0 of 180 graden).

Topicstarter
PatrickPR schreef op woensdag 14 september 2016 @ 11:24:
[...]

Volgens pagina 10 van de handleiding moet je:
SUB.W op On zetten
SPK/PRE OUT moet je dan op SUB.W/SUB.W zetten
SUB.W LEVEL op optie SPK-OUT kun je het niveau van de sub in kunt stellen
SUB.W LPF kun je het lowpassfilter instellen
SUB.W PHASE de fase (0 of 180 graden).
Ok, ik ga nog even wat speakerkabel halen en dan ga ik het eens proberen. Ik zal laten weten of hij het doet. heel erg bedankt voor de informatie :)

edit: dames en heren, dank u voor de hulp, ik heb hem aan de praat gekregen d:)b :Y

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 816367 op 15-09-2016 10:09 ]

Pagina: 1