Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDikke
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13-09 18:52
Hoi,

Ik heb een vraagje, ik woon sinds kort in belgie. Maar werk nog steeds in Nederland. Ik ben 16 en heb dus een limiet op wat ik mag verdienen. Alleen zijn de regels voor ieder land anders.

Nu vraag ik me af, hoe werkt dit nou? Want mag ik nu 1300 euro verdienen volgens de Nederlandse wet of die 9000 euro van de Belgische wet? En hoe zit het met belasting of wat dan ook. Ik heb hier geen ervaring mee en mijn ouders ook niet helaas.

Nu weet ik ook wel dat Google werkt, enkel wordt ik van de Rijksoverheid.nl niet veel wijzer (lees: ik snap 't gewoon niet).

Heeft iemand hier ervaring mee die het in wat meer basic nederlands uit kan leggen? Of iemand die er gewoon bijzonder veel verstand van heeft, want dat mag natuurlijk ook!

Dank je wel!

EDIT:
Ik zal even een verhaaltje er bij zetten om het iets makkelijker te maken.
(Ik ben 16 jaar)
Stel; ik woon net over de grens bij belgie. Maar ik werk bij de appie net aan de andere grens dus in Nederland. Wat mag ik verdienen en moet ik nog aan andere dingen denken?

[ Voor 15% gewijzigd door MrDikke op 13-09-2016 22:12 ]

Beste antwoord (via MrDikke op 14-09-2016 23:01)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik denk niet dat er een maximaal is wat je mag verdienen. Wel dat er bijv. een kinderbijslag oid komt te vervallen als je meer dan een bepaald bedrag binnenkrijgt.

E.e.a. is afhankelijk van in welk land je belasting betaald lijkt me zo. Wellicht kan je werkgever je verder helpen?
Basis Nederlands bedoel je? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDikke
Aikon schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 22:12:
Ik denk niet dat er een maximaal is wat je mag verdienen. Wel dat er bijv. een kinderbijslag oid komt te vervallen als je meer dan een bepaald bedrag binnenkrijgt.

E.e.a. is afhankelijk van in welk land je belasting betaald lijkt me zo. Wellicht kan je werkgever je verder helpen?

[...]

Basis Nederlands bedoel je? >:)
Ja dat is wat ik bedoel dat vervalt. Komt neer op een limiet in mijn ogen tenzij je echt gaat verdienen dat het de kinderbijslag niet meer waard is.

Ik ben vandaag gewoon veel bezig geweest om het allemaal uit te zoeken. Maar kom niet veel verder?

Sorry voor het typfoutje ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Je woont in belgie, maar ben je wel nederlands burger?
Het is namelijk afhankelijk in welk land jij burger bent. In dat land draag je ook inkomensbelasting af e.d.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDikke
McKaamos schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 22:20:
Het is namelijk afhankelijk in welk land jij burger bent. In dat land draag je ook inkomensbelasting af e.d.
Ja heb 16 jaar lang gewoon in Nederland gewoond maar woon sinds 6 weken in belgie.

Dus ja ben gewoon Nederlander en heb een NL paspoort.

[ Voor 7% gewijzigd door MrDikke op 13-09-2016 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:22
maar je staat ingeschreven als inwoner van een plaats in belgië?
dan zal je daar je belasting moeten afdragen.

...

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Nop, vriendin is Nederlander (Mestreech!), inwoner in Belgie en spijst netjes de Belgische staatskast.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:23
Staatsburgerschap is (uitzonderingen zoals de VS daar gelaten) niet van belang als het gaat om belastingen. Het gaat erom waar je woont en waar je werkt.
koentjuh1987 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 23:04:
maar je staat ingeschreven als inwoner van een plaats in belgië?
dan zal je daar je belasting moeten afdragen.
Het gaat er eigenlijk niet zozeer om of TS daar staat ingeschreven, maar of hij daar (fiscaal gezien) ook echt woont. Het kan natuurlijk wat lastig worden als hij ook veel in Nederland verblijft en dan gaat claimen zowel niet in Nederland als niet in België te wonen - dan krijg je weer zo'n discussie als hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1717027.

[ Voor 41% gewijzigd door Koos Werkloos op 14-09-2016 07:49 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:23

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-09 09:02
Naar mijn weten mag je verdienen wat je wilt.

Maar! Krijgen jij, of je medebewoners (!), toevallig studiefinanciering, zorgtoeslag, of andere gelden van de overheid dan moet je die mogelijk terugbetalen of heb je er volgend jaar geen recht op.

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14:14
Ik denk dat je het goed bedoelt maar het klopt niet helemaal. Ik kan nederlands burgen zijn maar in Monaco wonen. Dan betaal ik belasting in Monaco. Volgens mij is de telling half jaar + 1 dag in het ladn waar je woont, daar betaal je de belasting.

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:08
Koos werkloos zijn link moet je even doorspitten. Het is lastige materie, zeker voor iemand zo jong als jij, maar in feite ben je grenswerker (http://europa.eu/youreuro...er-commuters/index_nl.htm) en zal je belasting moeten blijven betalen in Nederland en gelden de Nederlandse regels.
Wat je ook kunt doen is de belasting telefoon bellen; ik heb daar verbazingwekkend plezierige ervaring mee, misschien omdat je direct met de buitenland afdeling belt:
http://www.belastingdiens...astingtelefoon_buitenland

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06 18:24
Je zal inderdaad belasting betalen in Nederland aangezien je werkelijk in Nederland werkt (je AH voorbeeld).

Als je het nog wat ingewikkelder wilt maken, een ander voorbeeld: je bent consultant in NL maar werkt X dagen van het jaar thuis (in België dus) of voor een BE klant en Y dagen van het jaar in een heel ander land (Singapore, USA, kies maar), dan ben je voor X+Y dagen wel belastingen schuldig in België.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:28

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

sinasappel schreef op woensdag 14 september 2016 @ 09:16:
[...]

Ik denk dat je het goed bedoelt maar het klopt niet helemaal. Ik kan nederlands burgen zijn maar in Monaco wonen. Dan betaal ik belasting in Monaco. Volgens mij is de telling half jaar + 1 dag in het ladn waar je woont, daar betaal je de belasting.
ook dat is onjuist... tenminste als je het hebt over inkomstenbelasting (voor een werkgever, niet zelfstandige arbeid)

Je betaald niet inkomstenbelasting waar je woont, maar in het Land waar je je inkomsten genereert; oftewel waar je werkt.
Vermogensbelasting betaal je wel in het land waar je woont en laat dat bv een erg voordelig iets van Monaco zijn, daar kennen ze geen enkele vermogensbelasting, en dat was altijd de grond waarom veel rijke personen daarheen verhuisden, vooral nog in de tijd dat de vermogensbelasting in andere europese landen veel hoger was.

Als iemand in Belgie woont en in nederland werkt voor een nederlandse onderneming, moet hij inkomstenbelasting over het verdiende loon in nederland betalen.

Als ik het goed heb wordt de belqastingplicht op maand-basis berekend, als je een aantal dagen per maand voor je bedrijf in een ander land werkzam bent, is het goed mogelijk dat de belastingdienst van dat andere land een claim erop doet; dat is vaak afhankelijk van verdragen tussen de anden en de voorwarden die ze onderling of enzijdig opgesteld hebben.

I het geval van zelfstandige arbeid geld wel dat de inkomstenbelasting initieel betaald worden in het bedrijf dat als 'middelpunt' van de activiteiten geld; ofwel de woonplek of eventueel de plek waar iemand een kantoor aanhoud dat als adres voor zn activiteiten geld.

Wat betreft de raag van de Topicstarter over: "Want mag ik nu 1300 euro verdienen volgens de Nederlandse wet"
Ik neem dat dat gaat over het bedrag dat qls bijverdienbedrag bij de kinderbijslag geld... in nederland mag een 16-jarige in de zomervakantie idd exact 1300 netto bijverdienen zonder dat de kinderbijslag gekort wordt, en daarnaast per kwartaal € 1266 (dus in totaal per jaar netto € 6364 ).

Hier geld de regeling van het land waar de kinderbijslag betaald wordt... normaal zal dat in Belgie zijn, als de ouders van de persoon daar woonachtig zijn (alhoewel het soms ook kan zijn dat je ook toeslagen uit nederland kunt ontvangen, als bv een of bede ouders in nederland werkzaam zijn)

[ Voor 41% gewijzigd door RM-rf op 14-09-2016 10:31 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• fisbel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-02-2023
Zoals de link van Koos Werkloos hierboven laat zien is in uw situatie inkomen uit werk belast in Nederland. België verleent aftrek dubbele belasting. (deel inkomstenbelasting)
Dan is er ook nog het ingewikkelde verhaal van de sociale voorzieningen: AOW, ANW, WLZ (voorheen AWBZ)

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Voor werk is een regel met een hoeveelheid dagen (183) die zegt in welk land je belastingplichtig bent. Zit je daaronder dan ben je gewoon in je thuisland belastingplichtig (voor TS nu dus België).
Zit je daar boven dan wordt het echt ingewikkeld en heb je eigenlijk wel belastingadviseurs nodig.
Alleen zit TS nu in een overgangsjaar en wordt het hoe dan ook weer wat ingewikkelder.
Mijn tip, blijft onder het laagste drempelbedrag en houdt het op minder dan 183 dagen.

• fisbel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-02-2023
@mashell:
U heeft de klok horen luiden, maar u weet niet waar de klepel hangt.
Om voor de 183-dagenregeling in aanmerking te komen moet worden voldaan aan 3 voorwaarden. De tweede voorwaarde is dat de werknemer (MrDikke) wordt betaald door of namens een werkgever die NIET is gevestigd in het werkland. De werkgever is hier AH, gevestigd in Nederland. Dus waarover heeft u het eigenlijk?

• MrDikke
Het wordt langzaam een welles nietes spelletje. Het goeie antwoord kan iedereen nalezen op de link van @Kees Werkloos. De korte samenvatting zal je wat verbazen. Maar het komt er op neer dat ik gewoon in Nederland inkomstenbelasting betaal.

Dat regeltje van de 183 dagen kun je op Google nalezen dat dat totaal geen invloed op mij heeft. Dit gaat namelijk over als je tijdelijk in een land zou wonen om te werken.

Zoals hierboven al gezegd is, het is een lastige kwestie. Als iemand dit leest omdat hij/zij met hetzelfde probleem zit, zou ik adviseren om hulp van mensen te zoeken om precies over jouw situatie hiermee te helpen.

Bedankt voor jullie hulp!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:05

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Als je met de belastingdienst belt, zoek dan eens naar het Team Grensoverschrijdend Werken en Ondernemen. 0800-0241212
Deze zitten als ik me niet vergis aan de Via Regia is veranderd, Centre Ceramique in Maastricht, maar ik weet niet of je ook daadwerkelijk langs kunt gaan. Bel even en je weet het, imho capabele en behulpzame mensen die daar zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door DrivinUCrazy op 14-09-2016 23:38 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09 18:07

Yen

In principe ben je belastingplichtig in het land waar je woont en in het land waarin je werkt.

Echter zal je geen dubbele belastingen moeten betalen omwille van dubbelbelastingverdragen tussen twee landen. Voor inkomsten uit arbeid zal het land waar je werkt de belastingen heffen. Wel dien je deze inkomsten aan te geven in je Belgische aangifte omdat je Belgische belastingvoet hierop zal bepaald worden.

Voor mij was dit in mijn Belgische belastingsaangifte:
* Vak IV. A 1) code 1250 = loon - ingehouden belastingen - sociale bijdragen
* Vak IV O = "land & code 1250 & en het eerder ingegeven bedrag"

Let op: ik werk niet in Nederland, dus hier kunnen enkele verschillen in zijn!

Meer info kan je vinden op de startpunt grensarbeid website van de Benelux.

[ Voor 2% gewijzigd door Yen op 25-11-2016 23:51 . Reden: grammer ]

Pagina: 1