Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Iets dat Australië al jaren heeft, zo ook Nieuw-Zeeland en Singapore, krijgen de Britten nu ook plastic geld.
Waarom de EU niet?
Geen gescheurde smerige papiertjes meer, lekker zwemmen met je portemonnee in je broekzak.
De EU wil wel pas vanaf 2019 wel fairtrade katoen gaan gebruiken.

http://www.volkskrant.nl/...ten-van-plastic~a4376103/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vermoedelijk omdat er in de EU (de mediterraanse landen daargelaten) relatief vrij veel met bankpassen gedaan wordt. En als je ziet wie er nu over zijn op dat plastic, dan zijn dat allemaal rijke landen. Voorzichtige conclusie is dan ook dat een platic bankbiljet relatief (intrinsiek) meer waard is dan eentje van katoen, en duurder is om te maken. Dat kunnen we in NL makkelijk, maar ga maar eens tegen een land als Griekenland of Portugal zeggen dat ze onnodig veel geld uit moeten geven omdat er zo nodig een plastic bankbiljet moet komen waar niemand behoefte aan heeft. Not gonna happen

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-10 16:11

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De Bank of England gaat ook over op plastic/polymeer biljetten en zegt dat ze 50% duurder zijn in productie. Daar staat dan wel tegenover dat ze twee keer zo lang meegaan, dus onder de streep is dat toch voordeliger.
De vraag is wel wat er allemaal in die productiekosten is meegerekenend. Ook een nieuwe drukpers?

Signatures zijn voor boomers.

• jpiwf
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-10 16:39

jpiwf

licenced pepernootaddict

Als dat betekent dat je ze slechts eens in de 10 jaar hoeft te vervangen ipv eens in de 2 (dat schijnt de gemiddelde levensduur te zijn volgens google) dan is het zomaar een idee als ze maar dubbel zoveel kosten.

member of Los Alcoholicos ban dhmo

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:47

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik dacht altijd dat de eurobiljetten ook een soort van plastic waren. ze zijn iig niet volledig van papier.
ze kunnen wel redelijk tegen water en dergelijke

[ Voor 18% gewijzigd door mrc4nl op 14-09-2016 09:50 ]

ora et labora

Verwijderd

Die zijn er toch al?! Die noemt men CC. Plastic geld

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 20:24
De huidige bankbiljetten worden niet van bomen gemaakt, maar van katoen.

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:26
Toen ik een jaartje geleden in Engeland was, had ik daar al vijf-pond biljetten van dat plastic spul. Heel apart om te voelen, maar het leek een heel stuk steviger.
Waarom het nu overigens opeens nieuws is weet ik ook niet, ze hebben ze dus al een behoorlijke tijd daar.

[ Voor 10% gewijzigd door EDIT op 14-09-2016 09:57 ]

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-10 13:48
Maasluip schreef op woensdag 14 september 2016 @ 09:47:
De Bank of England gaat ook over op plastic/polymeer biljetten en zegt dat ze 50% duurder zijn in productie. Daar staat dan wel tegenover dat ze twee keer zo lang meegaan, dus onder de streep is dat toch voordeliger.
De vraag is wel wat er allemaal in die productiekosten is meegerekenend. Ook een nieuwe drukpers?
is dit voor alleen het plastic of inclusief ombouwen productie faciliteit?
denk dat dit namelijk nogal een verschil maakt en gezien onze euro machines niet zo oud zijn kan het best kostbaar zijn dit allemaal te vervangen lijkt mij.

• Facer
  • Niet online

Facer

Ken net.....

EDIT schreef op woensdag 14 september 2016 @ 09:56:
Toen ik een jaartje geleden in Engeland was, had ik daar al vijf-pond biljetten van dat plastic spul. Heel apart om te voelen, maar het leek een heel stuk steviger.
Waarom het nu overigens opeens nieuws is weet ik ook niet, ze hebben ze dus al een behoorlijke tijd daar.
Apart, dat je al een jaar geleden een vijf-pound biljet kreeg in Engeland. De Engelse bank heeft ze pas sinds afgelopen dinsdag beschikbaar gesteld. ( http://www.bbc.co.uk/news/business-37338979 ) Heb je een foto van het biljet gemaakt of heb je nog een examplaar beschikbaar?

Zelf woon ik al een jaar in England en alleen maar polymeer biljetten gezien.

Vanaf 5 mei 2017 worden de polymeer biljetten met een waarde van 5 pound niet meer geaccepteerd als geldig betaal bewijs.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:47

mrc4nl

Procrastinatie expert

Facer schreef op woensdag 14 september 2016 @ 11:11:
[...]

Apart, dat je al een jaar geleden een vijf-pound biljet kreeg in Engeland. De Engelse bank heeft ze pas sinds afgelopen dinsdag beschikbaar gesteld. ( http://www.bbc.co.uk/news/business-37338979 ) Heb je een foto van het biljet gemaakt of heb je nog een examplaar beschikbaar?

Vanaf 5 mei 2017 worden de polymeer biljetten met een waarde van 5 pound niet meer geaccepteerd als geldig betaal bewijs.
Polymeer is een algemene naam ;) , daar vallen zowel kunstoffen als natuurlijke vezels onder. (zetmeel bijv)

ora et labora

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

[...]

Ik denk dat je bedoeld dat de papieren versie in 2017 niet meer geaccepteerd wordt.

The old paper note, first issued in 2002 and bearing the image of the prison reformer Elizabeth Fry on the reverse, will be phased out by 2017.[1]
Wikipedia: Bank of England £5 note

De polymer 5 pound note is net nieuw inderdaad, en is de eerste polymeer note in de UK.

Zelf heb ik een aantal van die HK$ 10 briefjes hier, polymeer, gebruiken ze al sinds 2007
(de 5 pound note met dat doorzichtige venster heeft veel weg van de HK$ 10)

[ Voor 12% gewijzigd door Kenzi op 14-09-2016 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

The Eagle schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 22:07:
Vermoedelijk omdat er in de EU (de mediterraanse landen daargelaten) relatief vrij veel met bankpassen gedaan wordt. En als je ziet wie er nu over zijn op dat plastic, dan zijn dat allemaal rijke landen. Voorzichtige conclusie is dan ook dat een platic bankbiljet relatief (intrinsiek) meer waard is dan eentje van katoen, en duurder is om te maken. Dat kunnen we in NL makkelijk, maar ga maar eens tegen een land als Griekenland of Portugal zeggen dat ze onnodig veel geld uit moeten geven omdat er zo nodig een plastic bankbiljet moet komen waar niemand behoefte aan heeft. Not gonna happen
Roemenie was in 1999 de eerste (Europa) die naar een volledig plastic set ging. Assumptions much? ;)
Wikipedia: Polymer banknote

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:26
[...]

Ik denk dat ik het al weet: de Schotten zijn de Engelsen al voor met het plastic spul. Het was inderdaad een vijf pond briefje van de Clydesdale bank.
Grappig, schijnbaar werd het spul toen voor 100 pond verkocht op ebay als collectors item 8)7
http://www.mirror.co.uk/n...-5-notes-sell-100-5590322

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:10

arie_papa

Running on Ubuntu

Plastic geld is wel weer lastiger te vernietigen. Normaal katoenen biljetten worden versnipperd en dan tot briketten gedrukt om uiteindelijk als brandstof te eindigen. Het compacter maken van plastic snippers is een stuk lastiger.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

arie_papa schreef op woensdag 14 september 2016 @ 12:48:
Plastic geld is wel weer lastiger te vernietigen. Normaal katoenen biljetten worden versnipperd en dan tot briketten gedrukt om uiteindelijk als brandstof te eindigen. Het compacter maken van plastic snippers is een stuk lastiger.
Maar dat is ook wat bij hergebruik van plastic afval gebeurt, waarom zou dat bij biljetten lastiger zijn? Zijn die van een plastic-soort die zich minder leent (bijv sterker of elastischer) dan plastic verpakkingen?

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Nee, het probleem met geldvernietiging is dat ze zeker moeten weten dat de biljetten al hun waarde verliezen. Dit doe je niet bij een normale recyclingboer, maar wordt alleen door de centrale banken zelf gedaan. In principe is het niet onmogelijk, maar het vergt wel een totaal ander logistiek proces dan wat de centrale banken nu gewend zijn.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:22

Stoney3K

Flatsehats!

Plastic kun je dan wel weer smelten, dat lijkt me een gegarandeerder methode om een biljet te vernietigen dan versnipperen.

En dat maakt het ook makkelijker om oude plastic biljetten te recyclen tot grondstof om nieuwe biljetten van te drukken.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Niet echt. Net zoals gewoon katoenen biljetten niet echt willen branden, is het smelten van dat type plastic niet zo eenvoudig als het lijkt.

edit:
Hmm, plastic biljetten zouden tot 140 graden celcius bestand moeten zijn (iig in Canada), dus smelten zou wel een optie zijn.

Wel zal het volume nog eens problemen op kunnen leveren. Zo zijn er vernietigingsmachines waar in één keer een paar duizend kilo afgekeurde biljetten opgegooid worden. Hoe je dat in een relatief kort tijdsbestek gesmolten krijg, vraag ik me af.

[ Voor 64% gewijzigd door arie_papa op 14-09-2016 15:01 ]

• EdjeCageman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03:55
Daar ben ik het niet echt mee eens, ik heb het gevoel dat het buiten de Benelux niet zo ingeburgerd is als hier. Afgelopen zomer in Duitsland al op enkele plekken contant moeten betalen omdat ze geen pinautomaat hebben, net zoals in Oostenrijk. Niet overal natuurlijk maar op redelijk wat plekken, kan ook toevallig de plekken zijn waar ik kwam :+

• BobB
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:06
EdjeCageman schreef op woensdag 14 september 2016 @ 14:52:
[...]

Daar ben ik het niet echt mee eens, ik heb het gevoel dat het buiten de Benelux niet zo ingeburgerd is als hier. Afgelopen zomer in Duitsland al op enkele plekken contant moeten betalen omdat ze geen pinautomaat hebben, net zoals in Oostenrijk. Niet overal natuurlijk maar op redelijk wat plekken, kan ook toevallig de plekken zijn waar ik kwam :+
Dat is geen toeval. In Duitsland is dat inderdaad heel normaal, niet kunnen pinnen. Is naast gewoonte en cultuur ook een privacydingetje: als je ergens pint, wordt altijd vastgelegd waar je bent en wat je dan afrekent. Duitsers zijn duidelijk voorzichtiger met hun privacy dan wij en mede daarom kun je op veel plekken ook niet pinnen. Denk ook aan het hele streetview-verhaal en hoeveel voeten dat in de aarde had om dat in Duitse steden voor elkaar te krijgen. De cultuur daarin is echt anders dan bij ons.

• arie_papa

arie_papa

Running on Ubuntu

Sterker nog, in Duitsland kun je blijkbaar met cash, online bestellingen doen.
linkje

helaas beetje offtopic, excuus ;)

• The Eagle
  • Laatst online: 00:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2016 @ 11:21:
[...]

Roemenie was in 1999 de eerste (Europa) die naar een volledig plastic set ging. Assumptions much? ;)
Wikipedia: Polymer banknote
.RO had ik ff gemist idd. Maar die kunnen zelf bepalen. Wij hebben last van de EU. Kun jij het politiek verkopen aan je land dat je tich miljarden in .GR pompt en ze vervolgens verplicht om een flink deel van dat geld wat toch al down de drain was aan nieuwe gelddrukmachines moeten besteden?
En uiteraard de rest van de EU ook, want ieder land drukt bankbiljetten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
The Eagle schreef op woensdag 14 september 2016 @ 20:39:
[...]

.RO had ik ff gemist idd. Maar die kunnen zelf bepalen. Wij hebben last van de EU. Kun jij het politiek verkopen aan je land dat je tich miljarden in .GR pompt en ze vervolgens verplicht om een flink deel van dat geld wat toch al down de drain was aan nieuwe gelddrukmachines moeten besteden?
En uiteraard de rest van de EU ook, want ieder land drukt bankbiljetten.
Je kan toch gewoon in delen overgaan zonder gelijk alles te moeten vervangen. Je bespaard ook heel veel geld door minder vaak te moeten herdrukken omdat ze kapot gaan. Het kan best zijn dat het over 20 jaar gezien meer opleverd dan dat het kost. Geen idee of dit zo is, maar dit uitzoeken lijkt mij een prima plan. Sowieso word vervalsen ook een stuk lastiger. Er is toch een goede reden dat andere landen dit aan het doen zijn lijkt mij.

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 14-09-2016 20:47 ]

• Tommert38
  • Laatst online: 17-09 23:00
Ik vraag me af of vervalsen moeilijker zou worden met plastic biljetten. In de huidige papieren biljetten zitten bizar veel kenmerken (zichtbaar, maar zeker ook onzichtbaar) die onmogelijk in falsificaten zijn te verwerken. De machines bij de banken die dit geld verwerken zijn uitgerust met verschillende sensoren en camerasystemen en plukken een falsificaat in een fractie van een seconde eruit. Naar mate criminelen beter worden in vervalsen, worden de nieuwe series biljetten met nóg meer unieke kenmerken uitgerust, en zullen de telmachines ook uitgebreid moeten worden met meer en betere sensoren. Ik denk dat met plastic biljetten zowel de productie als de controle lastiger en duurder wordt, en laat dat nou net een belangrijke factor zijn: het totale kostenplaatje.

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2016 @ 09:52:
Die zijn er toch al?! Die noemt men CC. Plastic geld
Nee, dat is eigenlijk electronisch geld. Dat pasje op zich heeft geen waarde. Alleen de rekening die er aan vast hangt.
Dit plastic geld is gewoon een vervanger voor ons huidige "papieren" geld.. Dus je kunt er niet mee pinnen, alleen contant betalen. Het is dus geen bankpas.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
arie_papa schreef op woensdag 14 september 2016 @ 14:51:
Niet echt. Net zoals gewoon katoenen biljetten niet echt willen branden, is het smelten van dat type plastic niet zo eenvoudig als het lijkt.

edit:
Hmm, plastic biljetten zouden tot 140 graden celcius bestand moeten zijn (iig in Canada), dus smelten zou wel een optie zijn.
Die conclusie kun je niet zo trekken. Wat gebeurt er boven de 140 graden? Ik vermoed dat de biljetten dan niet smelten, maar ongecontroleerd verder polymeriseren. Waar je mee eindigt is geen vloeistof, maar een vieze bowlingbal - een klomp plastic met daarin opgelost de originele inkt. Totaal onbruikbaar.

Nee, verbranden zal de beste optie zijn. Je kunt die koolstofketens niet gecontroleerd opbreken, dus CO2 er van maken is de snelste methode van recycling.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:36

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

En als je ziet wie er nu over zijn op dat plastic, dan zijn dat allemaal rijke landen.
polymeer biljetten worden ook gebruikt door Vietnam, Nicaragua, Mozambique, Roemenie, Papoea-Nieuw-Guinea...

geenszins enkel rijke landen.
Wat overigens voor de euro wel veel uitmaakt is dat een grootschalige vernieuwing van een eurobiljet een erg grote operatie is...

Tot nu toe zijn de meeste munteenheden die overgestapt zijn toch kleinere hoeveelheden geweest en had het deels ook een enigszins experimenteel karakter (ook ontwikkeld in australie).

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 13:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik wilde net inderdaad ook Vietnam noemen. Kunststof bankbiljetten zijn veel duurzamer dan papier. Juist in een land als Vietnam, waar geld heel erg lang in omloop kan zijn voor het weer eens bij een bank terechtkomt door een voornamelijk op lokaal ondernemerschap gebaseerde cash economy, is kunststof geld gewoon vele malen goedkoper. En voor een beetje aankoop heb je nogal een flink pak geld nodig... Het grootste biljet is 500.000 dong, wat zo'n €20 waard is. :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 20:15

icecreamfarmer

en het is

Mx. Alba schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 10:39:
Ik wilde net inderdaad ook Vietnam noemen. Kunststof bankbiljetten zijn veel duurzamer dan papier. Juist in een land als Vietnam, waar geld heel erg lang in omloop kan zijn voor het weer eens bij een bank terechtkomt door een voornamelijk op lokaal ondernemerschap gebaseerde cash economy, is kunststof geld gewoon vele malen goedkoper. En voor een beetje aankoop heb je nogal een flink pak geld nodig... Het grootste biljet is 500.000 dong, wat zo'n €20 waard is. :D
Plus het is in die landen ook veel vochtiger.
Nadeel is wel dat het iets te clean en nep aanvoelt die plastic biljetten.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 13:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

icecreamfarmer schreef op maandag 19 september 2016 @ 10:06:
[...]

Plus het is in die landen ook veel vochtiger.
Nadeel is wel dat het iets te clean en nep aanvoelt die plastic biljetten.
Ja maar daar wen je aan. En met kunststof kan je ook coole dingen doen zoals transparante stukken in het biljet.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommert38
  • Laatst online: 17-09 23:00
Die transparante stukken zitten ook al in de nieuwe €20 en €50 serie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dit is best een nadeel :P

Nieuwe biljet van vijf pond krimpt in de was tot monopolygeld

Geen flauw idee hoe waar dit is, overigens. Het is het internet, dus het kan zowel waar als een hoax zijn.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:06

Kettrick

Rantmeister!

Hoewel ik weinig cash gebruik vind ik plastic geld hier ( Australie ) wel erg fijn. Ik kan gewoon wat geld in mijn broekzak stoppen en in de zee springen of surfen zonder er over na te denken.

Je hebt ook veel minder oude biljetten, alle biljetten die ik door mijn handen krijgen voelen als nieuw aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:37

Onbekend

...

anandus schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 12:29:
Dit is best een nadeel :P

Nieuwe biljet van vijf pond krimpt in de was tot monopolygeld

Geen flauw idee hoe waar dit is, overigens. Het is het internet, dus het kan zowel waar als een hoax zijn.
Uit de link:
Misschien ben je er proefondervindelijk al eens achter gekomen, maar onze eurobankbiljetten krimpen niet in de was.
Ons geld krimpt wel degelijk, maar niet veel.
Begin vorige maand was bij een winkel een 20-euro-biljet aangenomen en aan het eind van de dag de kas tellen viel het op dat 1 briefje iets kleiner was. Het biljet was 2mm kleiner t.o. de andere biljetten, maar alle echtheidskenmerken zaten er gewoon in.
Wij vermoeden dat dat briefje met een kookwas was meegewassen, maar elk materiaal krimt en zet uit bij temperatuurswisselingen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Pagina: 1