Omdat mijn huidige pc (q6600, hd4870, 4 GB RAM, 1 TB HDD) zijn 10 jarig bestaan viert dit jaar(videokaart en hard disk zijn de afgelopen jaren wel al eens vervangen), wordt het tijd om hem met pensioen te sturen en een minder energiehongerig, maar performanter systeem aan te kopen. Oude systeem ga ik gebruiken om een keer in de maand mijn NAS naartoe te backuppen(naast de dagelijkse backup op een externe schijf).
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gebruiken voor werk op afstand, Hyper-V machines draaien, surfen, mails en af en toe een game kunnen spelen(resolutie: 1680*1050 tot mijn huidig scherm defect is, daarna Full HD). Ook de vriendin en dochter zullen deze pc gaan gebruiken
Wat mag het systeem gaan kosten?
900 à 1000 euro
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Scherm, toetsenbord, muis en luidsprekers gaan mee
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Enkel de pc kast met een cpu en videokaart die aardig mee kunnen. Ook voor de VM's mag het RAMgeheugen iets meer zijn als standaard. Zie hieronder lijstje wat ik zelf al had samengesteld:
Moederbord, case, DVD speler, RAMgeheugen en SSD gebruiken wij op het werk ook voor onze standaardpc's(weliswaar maar de 250 GB versie van SSD en 8 GB RAM) en daar ben ik best tevreden over. Weinig uitval, stabiel en snel zat. We gebruiken ook de I3, maar die lijkt me te weinig, vandaar de I5. Stock koeler is ook stil genoeg voor mij, zit ook nog eens in een gesloten bureau. De videokaart en voeding wijken wel af, maar voor de rest lijkt me dit systeem vrij uitgebalanceerd?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor processor in ieder geval Intel, voor de rest niet echt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet meteen
Ga je overklokken?
Neen, gedaan in het verleden, toen was het leuk, maar nu wil ik een systeem waar ik niet naar moet omkijken en dat altijd werkt.
Wat verwacht je van ons?[i]
Vraag me af of de videokaart niet overkill is en ik niet beter de 3 GB versie zou gebruiken ivm mijn resolutie? Aan de andere kant wil ik wel Battlefield 1 op ultra kunnen spelen...
Is het ook nog steeds zo dat een I5 evenwaardig is als een I7 op vlak van gaming, dus dat HT bijna niets toevoegt? Vooral belangrijk voor Battlefield 1 (hoewel die nog niet uit is, is het dus wat gissen).
Ook belangrijk is of de voeding kwalitatief nog goed genoeg is. Wilde wel een Antec vanwege goede ervaringen zowel op werk als thuis. En aangezien ik ook een modulaire voeding wilde, leek me dit wel een goede keus.
Zou het systeem half oktober willen kopen wanneer het spel uitkomt.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gebruiken voor werk op afstand, Hyper-V machines draaien, surfen, mails en af en toe een game kunnen spelen(resolutie: 1680*1050 tot mijn huidig scherm defect is, daarna Full HD). Ook de vriendin en dochter zullen deze pc gaan gebruiken
Wat mag het systeem gaan kosten?
900 à 1000 euro
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Scherm, toetsenbord, muis en luidsprekers gaan mee
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Enkel de pc kast met een cpu en videokaart die aardig mee kunnen. Ook voor de VM's mag het RAMgeheugen iets meer zijn als standaard. Zie hieronder lijstje wat ik zelf al had samengesteld:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-6500 Boxed | € 202,95 | € 202,95 |
| 1 | Asus B150M-C | € 84,11 | € 84,11 |
| 1 | Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G | € 289,50 | € 289,50 |
| 1 | Antec NSK3100 | € 36,45 | € 36,45 |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR21N15D8K2/16 | € 71,95 | € 71,95 |
| 1 | Lite-On IHAS124 Zwart | € 13,95 | € 13,95 |
| 1 | Antec HCG-520M | € 79,- | € 79,- |
| 1 | Samsung 850 EVO 500GB | € 154,90 | € 154,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 932,81 | |
Moederbord, case, DVD speler, RAMgeheugen en SSD gebruiken wij op het werk ook voor onze standaardpc's(weliswaar maar de 250 GB versie van SSD en 8 GB RAM) en daar ben ik best tevreden over. Weinig uitval, stabiel en snel zat. We gebruiken ook de I3, maar die lijkt me te weinig, vandaar de I5. Stock koeler is ook stil genoeg voor mij, zit ook nog eens in een gesloten bureau. De videokaart en voeding wijken wel af, maar voor de rest lijkt me dit systeem vrij uitgebalanceerd?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor processor in ieder geval Intel, voor de rest niet echt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet meteen
Ga je overklokken?
Neen, gedaan in het verleden, toen was het leuk, maar nu wil ik een systeem waar ik niet naar moet omkijken en dat altijd werkt.
Wat verwacht je van ons?[i]
Vraag me af of de videokaart niet overkill is en ik niet beter de 3 GB versie zou gebruiken ivm mijn resolutie? Aan de andere kant wil ik wel Battlefield 1 op ultra kunnen spelen...
Is het ook nog steeds zo dat een I5 evenwaardig is als een I7 op vlak van gaming, dus dat HT bijna niets toevoegt? Vooral belangrijk voor Battlefield 1 (hoewel die nog niet uit is, is het dus wat gissen).
Ook belangrijk is of de voeding kwalitatief nog goed genoeg is. Wilde wel een Antec vanwege goede ervaringen zowel op werk als thuis. En aangezien ik ook een modulaire voeding wilde, leek me dit wel een goede keus.
Zou het systeem half oktober willen kopen wanneer het spel uitkomt.