Polariteit meten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik heb jullie help even nodig. Ik ben bezig met het vervangen van de speakers in m'n auto. De fabrieksspeakers in deze auto hebben, zoals zoveel auto's, een proprietary connector. Geen probleem, ik heb bij m'n nieuwe set converters besteld.

Bij m'n nieuwe composet zit een losse tweeter die op een polariteits-gevoelig tweeterfilter zit aangesloten. Het tweeterfilter zelf is parallel aangesloten vanaf de main speaker. Voor het aansluiten is het belangrijk dat ik de polariteit bepaal van de draden die vanaf de radio komen. Ik heb dit gepoogd te doen door met een multimeter de gelijkspanning te meten en naar het +/- symbooltje op het display te kijken, echter als ik de VmA aansluiting van de multimeter aansluit op de + en de Com aansluit op de - , krijg ik een negatieve waarde in m'n display. Zodra ik de multimeter draden omdraai, krijg ik een positieve waarde. Dit laatste betekent toch simpelweg dat de indicatie van "+" min is en de indicatie van "-" plus? Dus dat ik de draden moet omdraaien? Ik vraag dit omdat op de propietary connector een plus indicator staat. Deze propietary connector kan maar op één manier op de convertor worden aangesloten dus je zou zeggen dat het goed zit, maar die negatieve waarde brengt mij aan het twijfelen.

Schema (kleurcodes hetzelfde gehouden, uiteraard anders in de auto):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0ax4UcmjpMjdf9OMda8U35G7/full.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door temp00 op 13-09-2016 19:56 ]

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 32GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:04

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Wat meet je nu dan? Op een luidsprekeruitgang staat wisselspanning, geen gelijkspanning (tenzij offset, maar dat is meestal in de mV range).
Staat er inderdaad een constante spanning op de draden, dan lijkt mij iets niet in orde.
Zo'n filter is overigens veelal niet meer dan een elco en een spoel, en is niet kritisch. Verkeerd om aansluiten geeft alleen een faseverschil, nauwelijks hoorbaar in dat frequentiegebied.

Zijn het actieve filters?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Sorry; mierenneuken, maar toch ...
DeBolle schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:13:
Zo'n filter is overigens veelal niet meer dan een elco en een spoel, en is niet kritisch. Verkeerd om aansluiten geeft alleen een faseverschil, nauwelijks hoorbaar in dat frequentiegebied.
:( Je bedoelt waarschijnlijk een condensator, maar de meeste elco's zijn WEL gevoelig voor polarisatie en kunnen exploderen indien verkeerd aangesloten!

[ Voor 3% gewijzigd door kluyze op 13-09-2016 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
Oh wisselspanning godver natuurlijk die speaker beweegt op en neer. Stom van me |:( . Phaseverschil vind ik wel vervelend. Niet zozeer voor de tweeter, maar wel voor de main speakers. Hoe kan ik nu het beste bepalen dat de composet links en rechts dezelfde fase-gang (is dat een woord?) hebben. Dus dat links en rechts beide beginnen met omhoog bewegen wanneer de stroom erop komt? Ik bedoel, ik wil niet dat de linkerkant eerst omlaag gaat en de rechtkant eerst omhoog gaat wanneer de stroom erop komt. Hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg.

Geen actieve filters trouwens.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 32GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

kraats

Ik rol

Fase kun je niet meten met een gewoon uitgangssignaal van je radio. Nu maakt absolute fase ook niet zoveel uit, als je deze maar overal in je installatie hetzelfde houdt. Als je moet terugredeneren welke van de twee draden naar je speaker de 'plus' is, zou je de speaker kunnen loskoppelen en met een batterijtje de draden kunnen aantikken om te kijken of de speaker naar voren beweegt of naar achteren.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:04

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

kluyze schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:21:
[...]
:( Je bedoelt waarschijnlijk een condensator, maar de meeste elco's zijn WEL gevoelig voor polarisatie en kunnen exploderen indien verkeerd aangesloten!
Jij je zin, een bi-polaire elco. Meestal gebruikt in filters, in tegenstelling to de normale elco's.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
Ok van de week even proberen met een batterijtje. Nog even over dat filter. Kan ik er zeker van zijn dat dat ding niet polariteitsgevoelig is? Want in de summiere handleiding staat wel dat de draad naar het filter met de transparante isolatie "-" moet zijn en de draad met de transparant & zwarte isolatie "+" moet zijn. Of is dat meer een richtlijn zodat je in heel je installatie dezelfde fase aanhoudt? (wat kraats ook zegt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11193

Wat gebeurde er toen je alles aansloot zoals de bedoeling is? Ontevreden met resultaat?

Het is overigens vooral van belang dat beide speakers op dezelfde manier zijn aangesloten dus gewoon de kabels monteren zoals bedoeld en daarna genieten.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 11193 op 13-09-2016 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-06 21:31
Is er geen wiring schema te vinden van jouw auto?? Vaak zijn die wel in omloop op internet, of in een werkplaatshandboek, en kun je aan de kleur van de draden precies zien wat + en - (hoort) te zijn. Paars met blauw stippeltje = + , oranje met wit streepje = -, dat soort schema's

• EHelmond
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-06 13:34
Even naar de iso stekker van de radio kijken.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/34/ISO_10487_connector_pinout.svg

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

ISO schema kan handig zijn als de kleuren van de draden doorgetrokken zijn in de rest van de auto. Dat zijn ze alleen meestal niet.

Als je wil weten wat de negatieve aansluiting is, trek je aan beide kanten de speakers uit de auto/deuren.
De draadkleuren die overeenkomen zijn normaliter de massa/minus.
De positieve draad is meestal verschillend tussen links en rechts zodat je de linker en rechter kant uit elkaar kan houden in de kabelboom.
temp00 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:40:
Ok van de week even proberen met een batterijtje. Nog even over dat filter. Kan ik er zeker van zijn dat dat ding niet polariteitsgevoelig is? Want in de summiere handleiding staat wel dat de draad naar het filter met de transparante isolatie "-" moet zijn en de draad met de transparant & zwarte isolatie "+" moet zijn. Of is dat meer een richtlijn zodat je in heel je installatie dezelfde fase aanhoudt? (wat kraats ook zegt.)
Zeer waarschijnlijk om de fases in check te houden indedaad.
Speakers zijn wisselspanning gestuurd, dus er is eigenlijk helemaal geen sprake van polariteit.
DeBolle schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:22:
[...]

Jij je zin, een bi-polaire elco. Meestal gebruikt in filters, in tegenstelling to de normale elco's.
Elco die bij de psycholoog loopt? :+

[ Voor 54% gewijzigd door McKaamos op 14-09-2016 09:21 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• EHelmond
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-06 13:34
McKaamos schreef op woensdag 14 september 2016 @ 09:18:

De draadkleuren die overeenkomen zijn normaliter de massa/minus.
De min van een speaker ligt zeer zeker niet aan de massa en hebben voor links en recht vrijwel altijd een andere kleur.

In de meeste gevallen zijn de min aansluitingen van de speakers wel een kleur gecombineerd met zwart, bijvoorbeeld paars/zwart voor de min van de speaker rechts achter. de plus is dan vaak alleen paars.

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
@Roys:
Niet echt, maar als ik het doe wil ik het gelijk goed doen.
@jorisjan:
Moet wel ergens te vinden zijn maar ik kom er denk ik nu wel uit met de tips uit dit topic. Bedankt voor het meedenken.
@EHelmond:
Ook nog een optie. Kleurschema zou inderdaad anders zijn in de rest van de auto, maar dat is in principe niet zo'n probleem daar ik evt. de draad vanaf de iso-stekker naar de speaker connector kan doormeten (uiteraard wanneer alles is afgekoppeld).
@McKaamos: ok bedankt nuttige info.

Iedereen bedankt voor het meedenken. Met de tips uit dit topic en een beetje logisch nadenken moet ik er nu denk ik wel uitkomen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Hoe het mij is aangeleerd:

Speaker met de aansluiting naar je toe houden, de rechter is de min als de aansluitingen onder de magneet zitten.
Je kan dan zien welke draad kleur de min heeft.
Doe dit bij elke aansluiting en je hebt overal de zelfde fase.

[ Voor 9% gewijzigd door MdBruin op 16-09-2016 09:28 ]

Pagina: 1