Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

WiFi in netwerk met FRITZ!Box 7490 modem en 3x EnGenius AP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste forumleden,

Ik zit met een uitdaging. In bijgevoegde afbeelding mijn situatie.

http://imgur.com/a/QhdHR

Ik heb een 500Mbit/s glasvezelverbinding van XS4all met bijgeleverd modem (FRITZ!box 7490. Hierachter hang diverse apparatuur, veelal met een vast IP. Om de gehele locatie van draadloos internet te voorzien zijn er 3 AP's toegevoegd. Alle met een vast IP, en verschillende kanalen. Het bereik is op de gehele locatie uitstekend!

Het probleem is dat het internet continu blijft wegvallen vanuit alle AP's. Zowel met verschillende SSID's als éénzelfde SSID voor zowel 2.4Ghz als 5Ghz. Vol bereik, instabiele verbinding. Bedraad geen enkel probleem. Heeft iemand tips hoe de Engenius accespoints ideaal te configureren zijn in samenwerking met het FRITZ!Box modem?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kan op tig manieren, maar ik zie één hoofdverdachte op je plaatje:

17x Sonos :X

Sonos is netwerktechnisch ongelofelijk ranzig. De audiodata wordt vrij netjes als multicast specifiek naar de speakers gestuurd, maar control data gaat als broadcast. Dat betekent dat alle apparaten op zelfde subnet alle broadcasts van al die 17 Sonos gevallen voor z'n kiezen krijgt. De hoeveelheid data is verwaarloosbaar, maar een erg grote hoeveelheid erg kleine pakketjes is dodelijk - en dan vooral voor WiFi: of een pakket nu een volle 1500B groot is of veel kleiner, het wordt in een volle WiFi frame verpakt - en gaat dan zoveel keer verstuurd worden over de WiFi als er apparaten aangesloten zijn (ook al doen ze niets met Sonos). Dat is genoeg om alle airtime van je radio's om zeep te helpen. Komt bij dat zoveel kleine pakketten evt aanwezige memory leaks in korte tijd kunnen triggeren als er bugs in firmware zitten.

Dit is simpel genoeg om uit te sluiten: koppel alle 17 Sonos gevallen af en kijk wat er gebeurt.

Als dan je WiFi stabiel is weet je genoeg. Wat je dan best kunt doen is aparte VLAN voor de Sonos-boxen. Hoe moeilijk/makkelijk dat is hangt af van wat voot switches je hebt enzo.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, hier kan ik iets mee! Ik ga de proef op de som nemen en stel jullie op de hoogte!

Is het overigens ook zo dat wanneer de Sonos speakers bekabeld zijn aangesloten, dat ze toch nog die signalen via wifi verzenden? O-)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2016 21:20 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 21:15:
Kijk, hier kan ik iets mee! Ik ga de proef op de som nemen en stel jullie op de hoogte!

Is het overigens ook zo dat wanneer de Sonos speakers bekabeld zijn aangesloten, dat ze toch nog die signalen via wifi verzenden? O-)
Ja. Ze zenden de broadcasts door het broadcast domain (=subnet). Alle devices in het subnet krijgen ze, dus ook alle devices die draadloos aangesloten zijn. Dat is ook waarom aparte VLAN voor Sonos dit verhelpt: dan heb je een aparte broadcast domain, dus vervuilen ze je WiFi niet.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt nog voor je reactie.
Ik heb inmiddels op 2 speakers na alle Sonos al een dag uitgetrokken. Helaas geen merkbaar verschil.
Zijn er wellicht tips voor een goede analyse van het probleem? Of tools die de kwaliteit van de verbinding kunnen meten?

Ik ben volgende week weer op locatie en wil dan proberen gestructureerd de vinger op de zere plek te drukken.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik zou sowieso alle Sonos apparaten loskoppelen als je ze wilt uitsluiten.

Als dat het niet is zou ik kijken of een bedrade aansluiting achter een van de AP's stabiel is.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Bedraad is geen enkel probleem. Dat werkt als een raket op mijn 500Mbit glasvezel.
Ik ga ze even compleet afkoppelen en de AP's herstarten.

Nog andere tips voor een goede analyse?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 10:44:
Bedraad is geen enkel probleem. Dat werkt als een raket op mijn 500Mbit glasvezel.
Ook achter de AP's (dus netwerkkabel voor testlaptop niet in router of switch maar in tweede poort op een van de AP's)?
Ik ga ze even compleet afkoppelen en de AP's herstarten.

Nog andere tips voor een goede analyse?
Ander AP proberen. Bijvoorbeeld die van de Fritz!box.

Interferentie lijkt me sterk omdat je zegt dat problemen op beide banden voorkomen, dit klinkt meer als rebootende/vastlopende AP's. Vandaar de vraag om het bedraad via AP te proberen. Als dat niets geks oplevert is het toch zaak om een second opinion qua WiFi in de lucht te krijgen.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is verholpen door over te stappen naar 4x Ubiquiti 802.11ac PRO Access Points. Werd probleemloos!

Iemand interesse in 3 Engenius ECB1750 accespoints? :O

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die zo "goed" werken... eeh, laat maar :+

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1