Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poNgz0r
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-08-2020
Goedemiddag,

Ik ben me heel erg aan het inlezen op glasvezel, glasvezel met eigen router en hoe je dat dan zou moeten instellen. Ik zit momenteel bij Ziggo daar werkt TV via de coax kabel dus het is een beetje nieuw voor me. Ik ben van plan om over te stappen op KPN. Daar wil ik dan een glasvezel abonnement nemen van 100/100 mbit.

Ik heb onlangs een aardige dikke router gekregen waarvan ik weet dat deze IPTV ondersteunt. Het gaat hier om de Asus AC5300. Deze wil ik dan in plaats van de Experiabox v8/v9/v10? inzetten.

Ik weet niet welke Experiabox ik ga krijgen met een 100/100mbit abonnement, dat is denk ik ook niet interessant aangezien ik die niet wil gaan gebruiken (tenminste, dat is het plan, mits ik mijn eigen router zou kunnen configureren)

Wat ik weet is dat KPN tegenwoordig IPTV over alle poorten stuurt (gelezen op http://netwerkje.com/eigen-router), nu is dan ook direct mijn vraag moet ik dan nog wel VLAN's instellen in mijn Asus AC5300 router? Waarschijnlijk wel omdat ik mijn Asus router direct op glasvezel ga aansluiten.

Momenteel is mijn setup als volgt:

Het grote boze internet
|
|
Ziggo router
|
|----- Asus router (switches zitten in LAN1 en LAN2, Ziggo zit in WAN)
.......|
.......|----- switch zolder
.......|......|---- PC 1
.......|......|---- PC 2
.......|
.......|----- switch woonkamer
..............|---- XBOX
..............|---- Mediaspeler

Als ik KPN neem en mijn eigen router wil gebruiken in plaats van de Experiabox dan moet ik PPPoE instellen. Dan kan mijn router en de gegevens die ik moet invullen kan ik ook vinden op http://netwerkje.com/eigen-router onder het kopje "Wat zijn de username en password die ik moet invullen bij PPPoE?"

Tot zover denk ik het nog wel te snappen. Dan nu de vragen:

- Nadat ik PPPoE ingesteld heb moet dan ik nog de VLAN's (IPTV) instellen op mijn router of hoeft dat niet meer?
- Als ik de VLAN's (IPTV) instel moet ik dan ook mijn switches in een andere LAN poort van mijn router stoppen? (Misschien een beetje domme vraag)
- Kan ik "gewoon" een extra kabeltje in mijn switch stoppen en dan de TV decoder van KPN eraan en werkt dat dan? Dit is waarschijnlijk wel afhankelijk van dat ik de VLAN's ingesteld heb
- VLAN's is dat gekoppeld aan poorten? bij KPN is VLAN 6 = internet, VLAN 4 = IPTV (zowel bridged als routed). Is VLAN 6 bijvoorbeeld gelijk aan LAN6 op je router? Want mijn Asus router heeft geen LAN6, die gaat maar tot LAN4.Is dit überhaupt nog relevant omdat internet/ iptv allemaal via 1 kabel verloopt? Tenminste op de Experiabox, je hoeft internet niet specifiek in een LAN poort te doen

Waarschijnlijk denken jullie al, gast dit is al het zoveelste topic. Ik heb serieus veel gelezen erover, maar dan komen juist deze vragen bij mij naar boven.

Een andere optie is dat is mijn Asus router achter de Experiabox ga plaatsen en dan 3 kabels trek.
- 1 direct van de experiabox naar TV beneden.
- 1 direct van de experiabox naar TV boven
- 1 direct van de experiabox naar router waar het internet afgehandeld wordt.

Dit lijkt mij een beetje overbodig omdat ik denk dat het ook allemaal via mijn router zou kunnen? :)

Dit artikel heb ik ook gelezen omdat het bijna dezelfde configuratie bevat als mijn router:
https://forum.kpn.com/internet-9/v8-asus-rt-ac66u-119452 Dan de reactie van simonjanssen, maar dat is alweer 3 jaar oud ondertussen

[ Voor 8% gewijzigd door poNgz0r op 13-09-2016 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ener103
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:23
zat ik ook mee destijds. heb uiteindelijk voor onderstaande oplossing gekozen. tot opheden geen issue. werkt allemaal goed

https://forum.kpn.com/int...ter-de-experia-box-164983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:33
Ik kan niet zeggen of het inderdaad werkt (niet bij KPN, ook geen TV), maar routed IPTV schijnt wel mogelijk te zijn op ASUS routers.

• poNgz0r
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-08-2020
Ener103 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:18:
zat ik ook mee destijds. heb uiteindelijk voor onderstaande oplossing gekozen. tot opheden geen issue. werkt allemaal goed

https://forum.kpn.com/int...ter-de-experia-box-164983
Jij hebt een router achter je Experiabox geplaatst en dan je Experiabox in bridge modus gezet als ik het goed begrijp? Dat is op zich ook wel een optie, maar liever zou ik mijn eigen router als hoofd router gebruiken. Die heeft gewoon veel meer functionaliteit in het verleden heb ik al eens bij KPN gezeten maar toen had ik veel last van poorten die niet open konden en online gamen vooral met de XBOX en XBOX Live leverde veel complicaties.

Iemand die mij kan uitleggen hoe je je eigen router kan gebruiken met uitleg hoe je dan je UTP kabels aansluit in welke poort etc, als dat nog wat uitmaakt. In grote lijnen snap ik hoe het werkt ik snap alleen niet zo goed hoe dat zit met de VLAN's en of dat nog nodig is. Stel je voor VLAN 4 is LAN poort 4 en dat is TV. Kan ik dan alleen via LAN poort 4 TV kijken? Ik lees namelijk ook dat internet en iptv via alle poorten beschikbaar is op de Experiabox.

• Ener103
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:23
pongthamong schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 16:28:

Een andere optie is dat is mijn Asus router achter de Experiabox ga plaatsen en dan 3 kabels trek.
- 1 direct van de experiabox naar TV beneden.
- 1 direct van de experiabox naar TV boven
- 1 direct van de experiabox naar router waar het internet afgehandeld wordt.
omdat je een andere optie aangaf die ook voor je zou kunnen werken heb ik de link geplaatst hoe je dit zou kunnen inrichten. bij mij werkt dit prima zonder verstoringen.

mijn experiabox staat niet in brug-modus. is niet mogelijk bij kpn behalve v8 model met een bepaalde firmware release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len88
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-02-2024
Ik ben ook erg nieuwsgierig naar de mogelijkheden van de optie:
KPN glasvezelmodem met eigen router, zonder een experiabox.

Heeft iemand hier verdere ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:54
https://forum.kpn.com/internet-9/v8-asus-rt-ac66u-119452

En dan de reactie van SimonJansen bijvoorbeeld. Zijn talloze voorbeelden.

VoiP werkt niet zonder Experiabox en je Asus gaat de Vlan's splitsen. Dus eigen kabel voor tv en internet.

Woensdag komt een monteur hier voor de 7e keer proberen de glasvezel te maken, als dat werkt gaat ie hier ook zonder Experiabox draaien.

[ Voor 22% gewijzigd door NiGeLaToR op 21-11-2016 22:47 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len88
in veel van de uitleggen staat de beschrijving dat als username voor de PPPOE het mac adres gebruikt dient te worden van de experiabox.

Ik heb nu een opstelling van KPN zakelijk, waarbij geen experiabox is geinstalleerd, maar direct een cisco router met voorgedefinieerde config. Welk mac-adres dien ik dan te gebruiken als username.

In de Cisco zijn wel PPPPAP instellingen ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaanhoeve
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-11-2023
Ik ben er ook mee bezig.

Eerst geprobeerd met de zelfde router. Kreeg dat niet werkend met originele software omdat je geen vlan kan aanmaken. pppoe gegevens kun je uitlezen van je experia box. even doen voor je hem weghaalt.
Daarna met switch aan de gang (zie KPN Glasvezel ism TL-SG3424P en Asus RT-AC5300 ).

Lees net op KPN forum dat Vlan wat weg gestopt zit in in de setup. Vanavond dat weer eens proberen.

[ Voor 13% gewijzigd door zaanhoeve op 22-11-2016 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len88
probleem is alleen, dat niemand mij kan vertellen, wat te doen als er geen experiabox is.

Ik heb alleen deze gegevens in mijn cisco router staat. Deze oude cisco router is geleverd, en deze wil ik vervangen door een linksys ea7500 ac1900

in cisco staat:
ppp authentication pap callin
ppp pap sent-username kpn1SAGG2152nc0 password ......
no cdp enable

Dien ik dan deze PPP PAP gegevens te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaanhoeve
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-11-2023
Hallo Len,

Zelf gisteren geen tijd gehad om te testen. zal wel weekend worden.

PPPOE naam is mac adres met toevoeging internet of direct-adsl. Dat kun je dus uitlezen als hij aangesloten is. Hij moet er dus ongeveer zo uitzien:
Username: xx-xx-xx-xx-xx-xx@direct-adsl

wachtwoorden die ik op internet heb voorbij zien komen zijn kpn, KPN en welkom1. Wat ik heb begrepen is het ww nodig voor telefonie(?), verder maakt het niet uit wat er staat, als er maar wat staat.

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-07 11:44

ShadowAS1

IT Security Nerd

Len88 schreef op maandag 21 november 2016 @ 23:02:
in veel van de uitleggen staat de beschrijving dat als username voor de PPPOE het mac adres gebruikt dient te worden van de experiabox.

Ik heb nu een opstelling van KPN zakelijk, waarbij geen experiabox is geinstalleerd, maar direct een cisco router met voorgedefinieerde config. Welk mac-adres dien ik dan te gebruiken als username.

In de Cisco zijn wel PPPPAP instellingen ingesteld.
Gezien het zakelijk is zit je op een heel ander netwerk, zeker met die cisco. Volgensmij heb je dan gewoon een static IP dat je moet opgeven. Ik raad je aan om in dit geval toch even bij de KPN desk te porren ;)
De zakelijke desks hebben over het algemeen een stuk meer technische kennis dan de consumenten desks

EDIT: Waarom wil je die cisco eigenlijk vervangen? Volgensmij dient deze alleen als doorgeefluik en routeert hij niet (correct me if i'm wrong ;) )

[ Voor 8% gewijzigd door ShadowAS1 op 24-11-2016 08:44 ]

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len88
De cisco kan oa de snelheid van de glasvezel niet aan.
Ik ga wel even bij KPN kijken of ik wat los kan krijgen.

bedankt voor het meedenken.
ShadowAS1 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 08:43:
[...]

Gezien het zakelijk is zit je op een heel ander netwerk, zeker met die cisco. Volgensmij heb je dan gewoon een static IP dat je moet opgeven. Ik raad je aan om in dit geval toch even bij de KPN desk te porren ;)
De zakelijke desks hebben over het algemeen een stuk meer technische kennis dan de consumenten desks

EDIT: Waarom wil je die cisco eigenlijk vervangen? Volgensmij dient deze alleen als doorgeefluik en routeert hij niet (correct me if i'm wrong ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:57
Ik gebruk telefort Glasvezel en heb geen Experiabox in gebruik.

Vanaf het Glasvezel modem komt 1 UTP en deze komt binnen op de WAN van mijn asus 68U router. De router krijgt automitisch een IP van het modem. Dit is gelijk het internetadres.

Poort 1 em 2 zijn voor het thuisnetwerk. Poort 3/4 heb ik geconfigureerd voor IPtv. Dit werkt goed. Simpel in te stellen op mijn router.
Telefoon gebruik ik niet. Toen ik dit instelde was het niet mogelijk, Misschien dat het veranderd is.
Pagina: 1