Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 30-08 16:13

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
Gentlepeoples..

Ik zit met een luxe probleem...
Momenteel heb ik een Qnap TS-251 in de meterkast staan. Deze is mijn downloads aan het beheren (Sickrage, Couchpotato etc.) en is mijn Plex media server voor Chromecast en Rasplex devices (Directplay en incidenteel op mijn Sony Xperia Z3-C transcoding Max 1080P + DTS)

Alles werkt als een zonnetje, maar ik stoor me aan wat zaken binnen het OS van QNAP wat niet gewijzigd wordt. (standaard shares die niet te verwijderen zijn etc)

Ook start Plex altijd in brakke staat op bij een systemboot. en moet ik handmatig Plex herstarten.

Nu kan ik voor niet al teveel geld een Synology DS216+II nieuw kopen. Synology bevalt mij als NAS toch beter (met name het OS) en zit ik te dubben om die te nemen en de Qnap weg te doen naar een maatje.

Het opnieuw installeren van de onderdelen vind ik niet zo'n issue want alles wat ik op Qnap kan, gaat ook zonder problemen op de Synology. En de functies die de Qnap extra heeft (HDMI uit, VM's etc) boeien mij niet genoeg om er aan vast te blijven houden.

Alleen als ik de specs naast elkaar leg, dan zie ik dat de CPU van de Qnap toch een flink stuk sneller is dan de net uitgegeven Synology.

Intel Celeron J1800 DualCore 2,41GHz (2.58GHz Burst) van de QNAP vs de Intel Celeron N3060 Dual Core 1,6GHz (2.48 Ghz Burst) van de Synology

Nu ben ik al een hele poos uit de verschillende CPU modellen en zegt het Burst me zoveel als:
"Als het systeem meer eist gaat de CPU tot max 2.48Ghz draaien"

Als ik erop google wordt het ongeveer bevestigd, maar komt het erop neer dat die 2,48Ghz dan op 1 core is en de andere in "slaap" wordt gezet zodra het systeem het niet nodig heeft.

Nu ben ik dus in de war... die 0.10ghz verschil bij "burst" kan me dan gestolen worden als ik dan mijn geliefde synology kan omarmen. Maar wel de 0.8Ghz in de basis.. Dat kan een mogelijk een deal breakertje zijn voor wat services die je draait..

Of toch niet??

Kan iemand mij wellicht wat verhelderen wat dit op NAS gebied betekent?

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
Helemaal niemand?? Of heb ik het gewoon bij het juiste eind?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qnapclub
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23-03-2023
De N3060 is inderdaad trager maar heeft hardware acceleratie en verbruikt minder.
De nieuwe QNAP TS-x51A gebruikt nu trouwens ook die N3060 dus hij is echt wel beter ;)

Heb je d'r al aan gedacht om gewoon je TS-251 naar je zin te krijgen ipv weg te doen? Het gras is altijd groener aan de andere kant, ook nadat je naar de andere kant ging ;)

Als je specifieke problemen met Plex op je NAS hebt wil ik wel eens mijn connecties raadplegen (of een bugreport aanmaken). Hier of op de locatie in m'n sig, maakt niet uit.

QNAPclub België / Nederland forum - App store - twitter @qnapclub_be_nl

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
qnapclub schreef op woensdag 28 september 2016 @ 16:20:
De N3060 is inderdaad trager maar heeft hardware acceleratie en verbruikt minder.
De nieuwe QNAP TS-x51A gebruikt nu trouwens ook die N3060 dus hij is echt wel beter ;)

Heb je d'r al aan gedacht om gewoon je TS-251 naar je zin te krijgen ipv weg te doen? Het gras is altijd groener aan de andere kant, ook nadat je naar de andere kant ging ;)

Als je specifieke problemen met Plex op je NAS hebt wil ik wel eens mijn connecties raadplegen (of een bugreport aanmaken). Hier of op de locatie in m'n sig, maakt niet uit.
Grootste irritatie is niet op te lossen anders dan ze onzichtbaar te maken en dat vind ik enoorm slordig.
De default shared folders:
Download
Multimedia
Public
kan je gewoon niet verwijderen of je ze nu wel of niet gebruikt.. Downloadstation e.d. zijn functies die ik niet gebruik, dan wil ik die rommel gewoon niet op de NAS hebben.
Nee, het vreet niks maar ik irriteer me er toch aan :+

Dat Plex rommelt is meer mijn luiigheid dan dat het aan de Qnap ligt.
Maar er komt binnenkort een 4gb RAM module in en dan ga ik wat zaken even opnieuw inrichten..

Wat ik zei, een luxe probleem :)

Plex transcoding doet die nieuwe CPU volgens Plex dus echt niet, dus stap ik niet over.

• qnapclub
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23-03-2023
Nee, Plex gebruikt geen hardware acceleratie voor transcoding dus moet je gewoon een snelle CPU hebben (i3 of beter).
Kodi doet het wel dacht ik?

Die default shares, daar denk ik dat ze schrik hebben dat een minder goed bedeelde gebruiker ze gaat af zetten en niet meer terugvinden :) Ik zal je bemerking wel overmaken als feature request

QNAPclub België / Nederland forum - App store - twitter @qnapclub_be_nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
qnapclub schreef op woensdag 28 september 2016 @ 17:56:
Nee, Plex gebruikt geen hardware acceleratie voor transcoding dus moet je gewoon een snelle CPU hebben (i3 of beter).
Kodi doet het wel dacht ik?

Die default shares, daar denk ik dat ze schrik hebben dat een minder goed bedeelde gebruiker ze gaat af zetten en niet meer terugvinden :) Ik zal je bemerking wel overmaken als feature request
Ik snap dat ze willen voorkomen dat standaard gebruikers zaken kapot maken. Maar ik denk dat het in eerste instantie foutief opgebouwd is.

Al hun apps (downloadstation e.d.) is volgens mij hard-coded afhankelijk gemaakt van de bijv. multimedia share.
Als je zoals bijv. Synology het doet een unit aflevert zonder shares kan men e.e.a. zelf opbouwen en wijs je in de media of download apps deze zelf aangemaakte shares aan.

Maar goed.. De Synology heeft geen HDMI out waar ook nog afhankelijkheden aan vast kunnen hangen dus misschien is het gewoon niet anders :)

Het zijn schoonheids foutjes. Feature request als een "Force remove share" met een flinke disclaimer of waarschuwing zou voor mij al voldoende zijn en eng genoeg om een standaard gebruiker af te schrikken :+

Voor wat Plex betreft, het transcoden van DTS naar stereo zal de TS-251 soepeler regelen dan de DS216+II van wat ik lees.
En aangezien dat wel eens gebeurt in het huishouden, blijft de TS-251 gewoon aan. Ik zet er een 4GB chipje in voor net dat beetje extra.

Via het mazzeltje kan ik ook goedkoper aan een QNAP komen, dus heb ik nog een TS-251 besteld voor kennissen, dus kan daar die vrijgekomen 1GB module in zodat ze ook wat pittiger kunnen starten.

Pagina: 1