Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hoe anoniem browsen PC wifi tot router?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een nogal brandende vraag. Ben al weken internet aan het uitpluizen maar kom er gewoon niet uit. Erg frustrerend :S

Nu ben ik geen supertechneut maar ook zeker geen noob op technisch gebied.
Met de uiteindelijk juiste informatie kom ik wel verder wat betreft prog/instelling installeren.
Maar ik kom er dus niet uit wat nu juist is voor mijn 'persoonlijke omstandigheden' zal ik maar zeggen.

Kort: Hoe krijg ik mijn pc/internetverkeer private op onze router?

We hebben hier een Ziggo abbo met modem. Daaraan zit een Linksys router (en nog vele andere apparaten die denk ik niet relevant zijn nu)
Zelf zit ik met een laptop Win 10 op het wifinetwerk.

Nu wil ik graag dat mijn data/browsergeschiedenis anoniem blijft op mijn pc. Dus dat je niet via de router, als je daarop inlogt, mijn surfgeschiedenis kan zijn.

Het liefst natuurlijk helemaal anoniem naar de buitenwereld en provider maar weet dat dat niet gaat.

Mijn vriend logt regelmatig in op de router en kan van alles beheren. Nu wil ik dit niet en wil ook gewoon wat privacy wat ik en wanneer ik internet.

Dat allemaal aanpassen in de router is een tweede, daar wil ik later verder mee.
Voor nu wil ik voor mijzelf dat ik prive kan browsen.

Nu ben ik bezig met een VPN op pc te zetten maar heeft dit nut daarvoor?

Ook heb ik https everywhere en hydemyass extensies in mijn browsers gezet.

Hoe zit het met DNS, proxy, VPN? Wat is voor mij van toepassing?

Ik heb nu proxy overal uit. Maar heeft het nut dit alles te gaan opzetten/installeren voor mijn doel?

HELP...

en mega dank vast _/-\o_

Alle reacties

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-11 08:15

amx

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 13:40:

Nu wil ik graag dat mijn data/browsergeschiedenis anoniem blijft op mijn pc. Dus dat je niet via de router, als je daarop inlogt, mijn surfgeschiedenis kan zijn.

Het liefst natuurlijk helemaal anoniem naar de buitenwereld en provider maar weet dat dat niet gaat.

Mijn vriend logt regelmatig in op de router en kan van alles beheren. Nu wil ik dit niet en wil ook gewoon wat privacy wat ik en wanneer ik internet.
Hoe bedoel je dit precies? Op een standaard modem/router van Ziggo kun je geen browsegeschiedenis openen of oproepen.

Simpelste oplossing is zelf je eigen router leren beheren. Zo'n router van de provider heeft een handleiding en is doorgaans vrij eenvoudig qua mogelijkheden en qua leercurve.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:53

Cyphax

Moderator LNX
Je vertrouwt eigenlijk je vriend niet? :P
Weet je zeker dat je router die dingen wel logt? Los van wat er te beheren is?
Zo ja, dan komt het er op neer dat je je router niet vertrouwt (omdat je de beheerder niet vertrouwt). Dan kan je inderdaad met VPN aan de slag; de verbinding tussen je computer en de vpn-server, die buiten je netwerk hangt in dit geval, is versleuteld. Ik doe zoiets andersom; VPN-server in mijn eigen netwerk waar ik met m'n mobiel bijv. mee kan verbinden als ik een accesspoint niet vertrouw.
Er zijn een hoop VPN-providers maar gelukkig ook tests: http://www.pcmweb.nl/nieuws/test-de-beste-vpn-diensten.html
amx schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 13:49:
[...]

Hoe bedoel je dit precies? Op een standaard modem/router van Ziggo kun je geen browsegeschiedenis openen of oproepen.

Simpelste oplossing is zelf je eigen router leren beheren. Zo'n router van de provider heeft een handleiding en is doorgaans vrij eenvoudig qua mogelijkheden en qua leercurve.
Dat is dan die Linksys-router die genoemd wordt. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Cyphax op 13-09-2016 13:50 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 13:40:
...Mijn vriend logt regelmatig in op de router en kan van alles beheren. Nu wil ik dit niet en wil ook gewoon wat privacy wat ik en wanneer ik internet...
Euh, kun je dan niet beter het admin password op de router wijzigen?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Cyphax schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 13:49:
Je vertrouwt eigenlijk je vriend niet? :P
Komt het wel op neer zo ;)
Weet je zeker dat je router die dingen wel logt? Los van wat er te beheren is?
Weet wel zeker dat de router dat niet logt :z

Je provider logt (verplicht) wel waar verkeer van jouw modemrouter naartoe gaat, maar niet wat erin zit.
amx schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 13:49:
[...]

Nope, maar je hoeft geen router admin te hebben om verkeer af te luisteren. Een willekeurig netwerkadapter in promiscuous mode op het netwerk kan alle oorsprong en bestemming van alle verkeer zien, en de inhoud van alle onversleutelde pakketten.

De vraag is wat het belangrijkst is voor je:
- verhullen naar welke sites je surft
- verhullen wat je exact post

Dat laatste vang je met HTTPS af (indien ondersteund door sites), om ook de metadata (waar je heen gaat) te verbergen moet je een versleutelde VPN gebruiken, of iets als Tor.

VPN is makkelijk, maar je moet de provider ervan vertrouwen, aangezien zij de endpoint vormen en wel kunnen zien waar alle verkeer heen gaat. Tor is een stuk ingewikkelder (en trager...), maar daarmee weet de endpoint niet welk verkeer van jou was waardoor je (in theorie en zolang je zelf niets doms doet waardoor je te traceren bent) echt anoniem kunt browsen. Tor is bovendien gratis.

https://www.torproject.org/

Los van het technische: ben groot voorstander van anonimiteit borgen tov derden, maar een relatie zonder vertrouwen is geen goede relatie. Als je per se dingen meent te moeten doen die je verborgen moet houden voor je vriend is sterk de vraag of jullie wel samen passen. Omgekeerd: zou zomaar kunnen dat je hem onderschat en dat datgene wat onbespreekbaar lijkt toch bespreekbaar is als je open durft te zijn. Een ding is zeker: ongeacht wat voor zaken je voor hem verborgen wilt houden, het feit dat je dat doet is een zodanige vertrouwensbreuk dat jullie relatie echt problemen gaan hebben als hij daar ooit achter komt - en die risico is zeer aanwezig: bedenk dat de menselijke schakel in ieder beveiliging de zwakste is, al timmer je het technisch perfect dicht kun je zelf dingen open laten staan of naar de verkeerde sturen :o

[ Voor 18% gewijzigd door dion_b op 13-09-2016 14:07 ]

Oslik blyat! Oslik!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Dat soort maatregelen zou toch niet nodig moeten zijn in je eigen huis?

Simpelste is inloggen op de router, kijken wat er gelogd wordt en zonodig logging uitzetten. En tegen je vriend zeggen dat je het niet op prijs stelt dat je internetverkeer gemonitord wordt.

Als er met Wireshark of zo wordt meegekeken kun je een mobiel abbo gebruiken om je ding te doen.

edit: met hierboven dus, het echte probleem is niet technisch en kun je niet met techniek oplossen.

[ Voor 12% gewijzigd door evilution op 13-09-2016 14:26 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Verwijderd

Als je de boel niet vertrouwt (lees: je vriend), dan is er maar één ding op: VPN. Geen gezeur met vriend, want zelfs als je het "aardig" vraagt, zijn mensen net zo veranderlijk als het weer.

VPN lost alle problemen in één keer op. Voordeel: Als je met jouw PC / laptop ergens op vakantie gaat of zo, heb je altijd je VPN bij je (handig op hotel AP's), en ook dat je een NL IP krijgt (uitzending gemist en zo kijken)....
Pagina: 1