Asus of Medion kiezen bij ongeveer dezelfde specs en prijs?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Onderstaande ASUS of Medion laptop hebben ongeveer dezelfde eigenschappen voor dezelfde prijs. Naar welk merk gaat jullie voorkeur? Gebruikt Medion nog steeds CPU's die bij de kwaliteitscontrole van intel minder goed scoren?

ASUS VIVOBOOK R753UA-TY169T-BE AZERTY (niet in pricewatch)
http://www.laptopshop.be/...3ua-ty169t-be-azerty.html

Medion Akoya P7641
pricewatch: Medion Akoya P7641 (30020880, Azerty toetsenbord)

Wat ga je met je laptop doen?
Gebruik voor thuiswerk (remote desktop) en basis programmeren (C#.net en java).

Wat is je budget?
€800

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
17 inch is een must

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
SSD is een must, meer dan 256GB heb ik echt niet nodig (kom ik zelfs bij mijn desktop mee toe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjornski
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 11:51
Tja. De vraag is, wat vind je belangrijker:
Meer opslagruimte (128GB SSD + 500GB HDD, intel HD graphics voor de Asus) versus een grafische kaart (256GB, 930M) voor de Medion.

Je zegt dat je wilt gaan programmeren in C# én Java. Dat impliceert dat je twee complete ontwikkelomgevingen wilt gaan installeren (bijvoorbeeld VS2015 en Eclipse o.i.d.). Dat neemt een serieuze hoeveelheid opslagruimte in beslag. Ook kan het fijn zijn om dingen te kunnen testen in virtuele machines. Vanuit die gedachte zou ik kiezen voor de Asus en/of de SSD uitbreiden. Zonder uitbreiding heb je denk ik net genoeg ruimte voor OS + applicaties op de SSD en dan nog een hele sloot trage, maar werkbare opslag voor de rest. Voor programmeren heb je in principe geen dedicated GPU nodig (tenzij je games of GPGPU toepassingen gaat bouwen).

Ik zie niet heel veel Medion spullen in mijn omgeving, maar wat ik zie is redelijke hardware met niet al te denderende bouwkwaliteit (veel plastic / niet altijd even netjes aansluitend). Voor de meeste mensen meer dan goed genoeg. De grotere SSD is wel een voordeel, maar 256GB storage in totaal is niet heel veel.

Ik heb zelf een Asus notebook (wel high-end, +/- 3x jouw budget, dus niet geheel vergelijkbaar) en vind de bouwkwaliteit zeer goed.

Beide machines zou ik te allen tijde schoon installeren i.v.m. onnodige voorgeïnstalleerde rommel. Asus heeft op zijn site alle drivers beschikbaar, geen idee hoe dat bij Medion werkt.

In het kort denk ik dat je je aan beide machines niet direct een buil zult vallen. Zelf zou ik een lichte voorkeur hebben voor Asus, i.v.m. (naar verwachting) betere bouwkwaliteit.

Ik denk dat je in beide gevallen blij zou worden van een grotere SSD (500GB bijvoorbeeld), SSD vervangen zou binnen je budget prima haalbaar moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-07 13:43
M.b.t. opslag zou je ook kunnen kiezen voor een HDD caddy i.p.v. de ODD en dan hier een extra HDD/SSD in mikken. Persoonlijk vind ik 128GB erg krap en veel software zul je toch automatisch op C: installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie antwoorden.

Videokaart had ik zelfs nog niet naar gekeken, ik speel geen games op PC.

Op mijn desktop kom ik ruim toe met mijn 256GB SSD, maar 128 zou inderdaad nipt zijn (er staat geen data op).

Mijn virtuals draai ik op een externe SSD via USB3, snel genoeg.

Besluit: keuze tussen 'A-merk' ASUS met betere bouwkwaliteit tegenover de 256GB SSD van de medion ipv 128GB.

Zal gokken worden :)