Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben een ICT-er die al bijna 2 jaar werkzaam is.
Echter heb ik niet super veel kennis van systemen zoals Windows omgevingen en Cisco.
En helaas heb ik amper iets op school geleerd (MBO sucks).

Ik wil deze graag opbouwen alleen gaat dat moeizaam tijdens het werk.

Mij werd CBTnuggets aangeraden. Is dit voldoende om kennis op te bouwen?
En zijn er andere manieren of goedkopere manieren om aan deze videos te komen? Ik vind 100$ per maand best duur :(

Mijn dank alvast!

[ Voor 7% gewijzigd door naitsoezn op 13-09-2016 11:44 . Reden: Niet vragen naar pm/dm ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:23

St@m

@ Your Service

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 09:18:
Hallo allemaal,

Ik ben een ICT-er die al bijna 2 jaar werkzaam is.
Echter heb ik niet super veel kennis van systemen zoals Windows omgevingen en Cisco.
En helaas heb ik amper iets op school geleerd (MBO sucks).

Mij werd CBTnuggets aangeraden. Is dit voldoende om kennis op te bouwen?
En zijn er andere manieren of goedkopere manieren om aan deze videos te komen? Ik vind 100$ per maand best duur :(

Mijn dank alvast!
Wat voor werk doe je?
Wat wil je gaan doen?
Hoe leer jij goed? Door filmpjes te kijken? Door dingen zelf te doen? Door boeken te lezen?

Ik ga je niet vertellen hoe je op andere manieren aan nuggets kan komen, maar als je een IT-er bent, dan moet je toch wel de bekende wegen kennen denk ik zo..

En na 2 jaar in de IT (nogmaals, wat voor werk doe je?) zou je toch in ieder geval een gevorderde kennis moeten hebben van Windows client systemen.

Uit een ander topic zie ik dat je nu op een servicedesk zit en graag richting netwerkbeheer wil. Netwerkbeheer is natuurlijk ook vrij breed. Wellicht eens bij de basis beginnen? Subnetten e.d. Ik heb er verder geen verstand van want ik ben geen netwerkbeheerder :P Maar je zit in het Cisco topic wel goed denk ik. Dus ik zou zeggen, ga je CCNA halen.

[ Voor 15% gewijzigd door naitsoezn op 13-09-2016 11:44 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
St@m schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 09:22:
[...]

Wat voor werk doe je?
Wat wil je gaan doen?
Hoe leer jij goed? Door filmpjes te kijken? Door dingen zelf te doen? Door boeken te lezen?

Ik ga je niet vertellen hoe je op andere manieren aan nuggets kan komen, maar als je een IT-er bent, dan moet je toch wel de bekende wegen kennen denk ik zo..

En na 2 jaar in de IT (nogmaals, wat voor werk doe je?) zou je toch in ieder geval een gevorderde kennis moeten hebben van Windows client systemen.

Uit een ander topic zie ik dat je nu op een servicedesk zit en graag richting netwerkbeheer wil. Netwerkbeheer is natuurlijk ook vrij breed. Wellicht eens bij de basis beginnen? Subnetten e.d. Ik heb er verder geen verstand van want ik ben geen netwerkbeheerder :P Maar je zit in het Cisco topic wel goed denk ik. Dus ik zou zeggen, ga je CCNA halen.
- Ik doe voornamelijk 1e lijns support op mijn huidige werk als ICT servicedeskmedewerker. Dus basis Windows en basis Windows server dingen zoals AD. Maar ik wil leren hoe ik meer ingewikkelde storingen kan oplossen.

- Ik wil systeembeheer(Windows server) of Netwerkbeheer(Cisco) uiteindelijk gaan doen. Maar voorlopig wil ik van beide leren zodat ik de basis heb.

- Ik denk dat ik het beste door videos kan leren en door het in praktijk uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-09 10:30

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 10:11:
[...]

- Ik denk dat ik het beste door videos kan leren en door het in praktijk uit te voeren.
Zet thuis in de avond uren eens zelf een vm met AD op, samen met dns en dhcp bijvoorbeeld. Tutorials en leerzame videos zat te vinden op youtube. Als je namelijk iets niet lukt ga je probleem oplossend zoeken, waar je ook weer van leert.

Je kunt natuurlijk ook jezelf gaan certificeren mits je werkgever daar natuurlijk iets in ziet.

[ Voor 9% gewijzigd door Lawwie op 13-09-2016 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 09:18:
Wat vind je moeizaam gaan en waarom? Juist als je nog niet veel weet van een omgeving is de handen uit de mouwen en aan de slag gaan een ideale manier om snel veel te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zal met de billen bloot moeten. Leren betekent gewoon dat je er veel tijd in moet steken. Dat gaat makkelijk(er) als jer er lol in hebt om dingen uit te zoeken en voor elkaar te krijgen.
Er zijn een aantal zaken die je als theorie zal moeten doorwerken.
Ik zou beginnen met bijv subnetten. Daar zijn prima whitepapers voor te vinden. Maar er zijn ook edu-games zoals op de cisco website (wel eerst registreren) https://learningnetwork.c...ity/learning_center/games
Je kan daarna allerlei basis services leren zoals DNS, DHCP etc.... Als je deze dingen _begrijpt_ dan is een stuk eenvoudiger om de examen specifieke zaken te moeten leren.
Ikzelf heb destijds http://www.ipprimer.com/#/ gebruikt om subnetting te leren. Net zo lang lezen en proberen totdat je _begrijpt_ wat er gebeurd. (dit is waar het naar mijn mening op veel MBO's fout gaat: er wordt een kunstje geleerd hoe bij Windows Server iets moet worden ingesteld, maar het proces zelf wordt niet begrepen)
Succes met doorgroeien.

PS: ipv gamen kan je ook gaan leren. ;) En natuurlijk leer je op je werk, door te doen. Verder is de tijd op je werk, om te werken en niet om uren lang in de boeken te duiken. Dat zal je echt in je eigen tijd moeten doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2016 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 10:20:
[...]

Wat vind je moeizaam gaan en waarom? Juist als je nog niet veel weet van een omgeving is de handen uit de mouwen en aan de slag gaan een ideale manier om snel veel te leren.
Ik merk dat vooral 2e lijns of professionals hun kennis niet willen delen.
Ik vind het soms lastig om trouble te shooten als het iets lastigs is. Soms kom ik er niet uit omdat het te ingewikkeld is. Dan schakel ik het over naar de 2e lijns. Maar in de ticket word ook nooit vermeld hoe het word opgelost etc.

Dus helaas kan ik moeilijk uit mijn werk halen.
En voorlopig gaat niemand mijn certificeringen betalen omdat ik geen vast contract heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-09 10:30

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 10:29:
[...]

Maar in de ticket word ook nooit vermeld hoe het word opgelost etc.
Heb je ze het wel eens persoonlijk gevraagd? Lijkt me stug dat iemand zijn kennis niet wil delen. En bovendien, is daar tijd voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-09 10:42

Auredium

Informaticus Chaoticus

Kennis opbouwen kan moeilijk zijn. Werknemers zijn niet altijd bereid te schieten voor een cursus zeker niet in de support sector. Zelf een cursus volgen is vaak duur (goede cursussen kosten zonder blikken of blozen 2000+ euro). Dus wat betreft een cursus of doorleren (HBO) moet je al echt weten wat je precies wilt doen in de ICT anders loop je het risico heel veel geld weg te gooien zonder iets te bereiken.

ICT is een heel erg breed begrip; systeembeheerder, applicatiebeheerder, netwerkbeheerder, developer, etc. etc. Orienteren kan soms heel lastig zijn. Probeer vooral uit te vinden wat je leuk vind en waar je goed in bent en pak dan iets waar je van beide veel elementen in hebt. Pak je iets waar je goed in bent maar wat je niet leuk vind kom je mogelijk in een carriere die je stress opleverd. Andersom iets doen wat je leuk vind maar niet goed in bent en je bereikt vrij snel niets.

Een virtual machine opstarten is een goed begin. Maar doe ook vooral veel gewoon testen. Misschien wil je buiten de Windows cirkel bewegen en is Linux fo Mac wat voor je. Misschien is netwerking wat voor je of blijk je aanleg te hebben voor programmeren. Probeer te luisteren van tijd tot tijd naar podcast en probeer ervaringen te zoeken van mensen uit verschillende richtingen in de ICT en wat zij zeggen en vinden van hun richting.

Als je eenmaal je orientatie hebt gevonden kun je je erin vastbijten. Zelf doorleren via een VM en via informatie op websites en wellicht kijken of je op zelfleer sites meer kunt bijleren. Als je dan je bodem hebt verstevigd en je vertrouwen in de basis sterk is geworden kun je besluiten om meer geld te stoppen in je studie in die richting.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:19
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 10:11:
[...]

- Ik doe voornamelijk 1e lijns support op mijn huidige werk als ICT servicedeskmedewerker. Dus basis Windows en basis Windows server dingen zoals AD. Maar ik wil leren hoe ik meer ingewikkelde storingen kan oplossen.

- Ik wil systeembeheer(Windows server) of Netwerkbeheer(Cisco) uiteindelijk gaan doen. Maar voorlopig wil ik van beide leren zodat ik de basis heb.

Zoals anderen hierboven al hebben aangegeven kun je het beste kijken naar studie in je eigen tijd. Zoek anders op Comcol.nl of bol.com naar studieboeken om te beginnen met je Microsoft certificering.

Wellicht ook anders eens vragen aan 2e of 3e lijn of je eens mee kan kijken wanneer zij een storing oplossen ? Anders de calls die in inschiet voor 2e / 3e lijn goed blijven volgen en kijken hoe zij het probleem oplossen.

Wat heeft je werkgever voor mogelijkheden mbt cursus ? Anders eens tijdens een POP-gesprek hierover vragen of anders eens binnenlopen bij je manager en vragen naar de mogelijkheden ?

[ Voor 8% gewijzigd door nextware op 13-09-2016 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lawwie schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 10:31:
[...]

Heb je ze het wel eens persoonlijk gevraagd? Lijkt me stug dat iemand zijn kennis niet wil delen. En bovendien, is daar tijd voor?
Te druk...en als ze proberen uit te leggen doen ze dat wel in 1-2 zinnen heel krom waarvan ik juist meer vragen krijg.

De tijd hebben ze wel, maar willen natuurlijk voor wat anders gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 10:53:
Te druk...en als ze proberen uit te leggen doen ze dat wel in 1-2 zinnen heel krom waarvan ik juist meer vragen krijg.

De tijd hebben ze wel, maar willen natuurlijk voor wat anders gebruiken :)
Met alle respect, maar het klinkt niet alsof je bij een gezond bedrijf werkt. Natuurlijk heeft iedereen altijd genoeg andere dingen te doen, maar als niemand ooit enige kennis wil delen zit er iets toch niet helemaal goed.

Sowieso is het erg dubieus dat oplossingen niet vastgelegd worden. Daar is een ticketsysteem juist voor - zodat je de volgende keer niet weer vanaf nul hoeft te beginnen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2016 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 11:17:
[...]

Met alle respect, maar het klinkt niet alsof je bij een gezond bedrijf werkt. Natuurlijk heeft iedereen altijd genoeg andere dingen te doen, maar als niemand ooit enige kennis wil delen zit er iets toch niet helemaal goed.

Sowieso is het erg dubieus dat oplossingen niet vastgelegd worden. Daar is een ticketsysteem juist voor - zodat je de volgende keer niet weer vanaf nul hoeft te beginnen.
Met alle respect lijkt het toch ook wel te schorten aan initiatief bij de topicstarter. Natuurlijk moet een oplossing in een ticket staan. Maar kom op zeg, TS heeft inmiddels bergen met opties voorgeschoteld gekregen. Het wordt nu tijd dat hij die gaat onderzoeken of deze voor hem geschikt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-09 10:42

Auredium

Informaticus Chaoticus

Nouja, een probleem voor veel mensen is dat ze vast zitten in een patroon. Ik ken dat zelf ook wel hoor. Als je net 8 uur lang gewerkt hebt en je moet daarna nog koken kan het lastig zijn om in de avonduren een VM aan te slingen en ermee te gaan spelen terwijl een podcast op de achtergrond draait.
Vooral thuis kan afleiding een probleem zijn. Als je bij je ouders woont kunnen zij je afleiden of wellicht woon je op jezelf en doet je vriendin je afleiden ( ja, dat kunnen ze vrij goed. :P ) Maar zelf als je op jezelf alleen werkt zoals ondergetekende kan zoeits als gamen je erg afleiden.

Wat dat betreft is het net zoals met dieten in het begin; Je moet je actief gaan zitten voor te starten en alle normale afleiding aan de zijkant schuiven, doe je dat een paar avonden in de week voor een weekje of twee dan heb je een nieuw patroon ontwikkeld. Maar die eerste paar weken zijn gewoon lastig. Helemaal als je een zware dag hebt gehad.

Zet ook mijlpalen en noteer wat van te voren wat je allemaal wilt leren. Zelfs als je een richting hebt gekozen voor te leren; als je in die richting geen doelen hebt en geen plan van aanpak dan zal de wil om te leren laag zijn omdat je nergens naartoe werkt en dus weinig motivatie voor progressie zult hebben.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Auredium schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 12:01:
Nouja, een probleem voor veel mensen is dat ze vast zitten in een patroon. Ik ken dat zelf ook wel hoor. Als je net 8 uur lang gewerkt hebt en je moet daarna nog koken kan het lastig zijn om in de avonduren een VM aan te slingen en ermee te gaan spelen terwijl een podcast op de achtergrond draait.
Vooral thuis kan afleiding een probleem zijn. Als je bij je ouders woont kunnen zij je afleiden of wellicht woon je op jezelf en doet je vriendin je afleiden ( ja, dat kunnen ze vrij goed. :P ) Maar zelf als je op jezelf alleen werkt zoals ondergetekende kan zoeits als gamen je erg afleiden.
De truc is om wat je doet leuk te vinden. Dan moet je juist momenten kiezen om ook nog eens wat anders te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chiefmaster
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-08 19:51
Ik herken me wel in wat TS zegt en had daar vroeger ook last van.
Met betrekking tot kennisoverdracht is het misschien idee om te vragen of je buiten kantoortijden mee mag helpen. Met beetje mazzel krijg je daarvoor betaald indien niet zou ik het nog steeds doen.
Wat ook mega helpt is dat je daarmee inzet toont die ze niet verwachten waardoor ze misschien eerder geneigd zijn om je te helpen.
Als PC gamen voor je een probleem is kan je hetzelfde doen als wat ik gedaan heb toen ik aan het studeren was voor mijn VCAP en mijn andere studie's en dat is gewoon linux installeren en dan middels virtual box aantal vm's starten. Nadat ik mijn doelen bereikt had installeerde ik gewoon weer windows en kon ik weer gamen. Dit proces herhaalde ik elke keer als ik een nieuwe doel had.

Voor leren kan je misschien eens kijken naar pluralsight ben daar wel tevreden om en kost ongeveer €250 per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:48
Auredium schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 12:01:

Wat dat betreft is het net zoals met dieten in het begin; Je moet je actief gaan zitten voor te starten en alle normale afleiding aan de zijkant schuiven, doe je dat een paar avonden in de week voor een weekje of twee dan heb je een nieuw patroon ontwikkeld. Maar die eerste paar weken zijn gewoon lastig. Helemaal als je een zware dag hebt gehad.

Zet ook mijlpalen en noteer wat van te voren wat je allemaal wilt leren. Zelfs als je een richting hebt gekozen voor te leren; als je in die richting geen doelen hebt en geen plan van aanpak dan zal de wil om te leren laag zijn omdat je nergens naartoe werkt en dus weinig motivatie voor progressie zult hebben.
Dit is gewoon een kwestie van discipline en willen. 8)7

Ik heb thuis een heel gezin en games en tv en series en hobbies die mij afleiden maar toch neem ik de tijd mijn kennis op peil te houden.

De 1e die bij mij komt met dat hij niet kon leren want hij was afgeleid door het gamen ben ik meteen klaar mee. ;w

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HADES2001
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als je meer kennis wil opdoen maar geen geld wil uitgeven kan je www.coursera.org gebruiken.
De meeste leerstof is gratis en alleen somige examens moet je voor betalen, en ook die bedragen zijn soms maar 25-50 euro, goed te doen op eigen kosten.
Je moet alleen wel zelf de discipline nemen om hier dan ook echt voor te gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt leren door te doen. Bouw een virtueel domein door gratis testversies van Microsoft te downloaden. Zorg voor een paar DC's met failover, een fileserver, automatische deployment en al de andere standaard zaken in een domein. Als je dat een keer aan elkaar hebt geknoopt en alles dat daarvoor nodig is bij elkaar hebt gezocht, dan weet je al heel veel meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2016 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 10:29:
[...]

Ik vind het soms lastig om trouble te shooten als het iets lastigs is. Soms kom ik er niet uit omdat het te ingewikkeld is. Dan schakel ik het over naar de 2e lijns. Maar in de ticket word ook nooit vermeld hoe het word opgelost etc.

Dus helaas kan ik moeilijk uit mijn werk halen.
En voorlopig gaat niemand mijn certificeringen betalen omdat ik geen vast contract heb.
Inherent aan je functie; eerstelijns heet niet voor niks zo ;)
Maar snap dat je hogerop wilt dus ga met je baas praten. En als die niet wil: genoeg bedrijven die wel iets in een gemotiveerde medewerker zien :)

Los daarvan: CBT nuggets zijn leuk maar als IT'er leer je vaak het meeste door het gewoon te doen. Dus regel ergens ISO's en ga op je laptopje een zwik VM's in elkaar knallen met clients en servers. Of verdiep je in redhat ofzo. Kun je ook mooi aangeven bij een sollicitatie, dat geeft aan dat je ook in je vrije tijd daad bij het woord voegt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-09 16:11
Ik vind dat een bedrijf dit soort zaken moet faciliteren. Ik heb thuis niet de apparatuur (lees: krachtige laptop of workstation) om allerlei VM's te gaan bouwen.

Ook geldt dat niet iedereen de poen heeft om die zaken aan te schaffen.

Wordt soms erg makkelijk over gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ooit aan cloud gedacht? Pay per use :)
Als jij zelf graag iets wilt zul je er tijd in moeten steken.

En nofi, je mag dat vinden, maar dan gaat er natuurlijk niks gebeuren. Lijkt me ook niet de juiste instelling. Pas als jij duidelijk kunt maken aan je baas dat de evt kosten meer baten op gaan leveren zal ie overstag gaan. Dus vertel hem wat de meerwaarde is van jou op training sturen. Alleen "ik wil het en ik ben van mening dat jij het moet dokken" gaat het niet redden kan ik je melden ;)

Met twee jaar eerstelijns ervaring menen dat je eisen kunt stellen aan je baas is trouwens uberhaupt geen goede zet. Ik hoop voor hem iig niet dat TS dat zo ook op je werk ventileert. Je jaagt er mensen wellicht onbedoeld mee tegen je in het harnas.

[ Voor 3% gewijzigd door The Eagle op 13-09-2016 22:34 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Lensent
The Eagle schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 22:30:
Ooit aan cloud gedacht? Pay per use :)
Als jij zelf graag iets wilt zul je er tijd in moeten steken.

En nofi, je mag dat vinden, maar dan gaat er natuurlijk niks gebeuren. Lijkt me ook niet de juiste instelling. Pas als jij duidelijk kunt maken aan je baas dat de evt kosten meer baten op gaan leveren zal ie overstag gaan. Dus vertel hem wat de meerwaarde is van jou op training sturen. Alleen "ik wil het en ik ben van mening dat jij het moet dokken" gaat het niet redden kan ik je melden ;)

Met twee jaar eerstelijns ervaring menen dat je eisen kunt stellen aan je baas is trouwens uberhaupt geen goede zet. Ik hoop voor hem iig niet dat TS dat zo ook op je werk ventileert. Je jaagt er mensen wellicht onbedoeld mee tegen je in het harnas.
Ik doelde meer op het feit dat als dit vanuit de werkgever verwacht wordt.

• HADES2001
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Lensent schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:36:
Ik vind dat een bedrijf dit soort zaken moet faciliteren. Ik heb thuis niet de apparatuur (lees: krachtige laptop of workstation) om allerlei VM's te gaan bouwen.

Ook geldt dat niet iedereen de poen heeft om die zaken aan te schaffen.

Wordt soms erg makkelijk over gedacht.
Dat is juist het mooie, VMWare player is gratis voor thuisgebruik, daarbij kan je gratis een 90 dagen versie van Windows server 2012 R2 downloaden (90 dagen demo) Ubuntu server is ook gratis.
Op deze manier kan je op je eigen computer een heel netwerk virtueel maken en zeker een netwerk van 20 non-gui linux systemen kost je niets aan systeemeisen.
Draai het zelf op een laptop van 5 jaar oud met 4GB ram en een normale hard disk.

Leren hoeft niet duur te zijn en in veel gevallen kost het niets, alleen scholen/universiteiten zijn duur.
Denk dat OP best ver kan komen zonder een cent uit te geven

• Lensent
HADES2001 schreef op woensdag 14 september 2016 @ 08:31:
[...]

Dat is juist het mooie, VMWare player is gratis voor thuisgebruik, daarbij kan je gratis een 90 dagen versie van Windows server 2012 R2 downloaden (90 dagen demo) Ubuntu server is ook gratis.
Op deze manier kan je op je eigen computer een heel netwerk virtueel maken en zeker een netwerk van 20 non-gui linux systemen kost je niets aan systeemeisen.
Draai het zelf op een laptop van 5 jaar oud met 4GB ram en een normale hard disk.

Leren hoeft niet duur te zijn en in veel gevallen kost het niets, alleen scholen/universiteiten zijn duur.
Denk dat OP best ver kan komen zonder een cent uit te geven
Goeie tip!
Pagina: 1