Rekcor schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 08:41:
Dit is m.i.
het onderwerp waar we steeds op uitkomen: gelovigen mogen de vrijheden van anderen niet inperken, ook al menen ze daar goed mee te doen. 'Vrijheid' even losjes gedefinieerd als: 'doen wat je wilt, zolang je anderen geen schade toebrengt'.
Ik denk niet dat er veel mensen zijn, behalve misschien sommige gelovigen, die jouw stelling alleen op gelovigen zouden willen laten slaan.
Ben wel benieuwd waarom jij je stelling beperkt tot gelovigen.
Waar ik in geïnteresseerd ben, is waar deze stelling op gebaseerd is. Voor christenen is het namelijk betrekkelijk eenvoudig om dit soort stellingen te onderbouwen: gewoon kijken wat er in de bijbel staat (al kan dat ook een hele klus zijn). Maar als je niet gelooft in een hogere macht, hoe onderbouw je dan deze stelling?
Voor iemand die niet gelooft is jouw bijbel net zo'n logisch onderbouwing als een brief van m'n opa. Je idee dat jouw onderbouwing dus eenvoudig is, raakt voor een niet-gelovige kant noch wal.
Een niet religiegebonden onderbouwing kan zijn de zogenaamde gulden regel (die het christendom trouwens ook zou moeten kennen) en die er in twee smaken is:
* Behandel een ander zoals jij behandeld wilt worden.
* Behandel een ander niet zoals je zelf niet behandeld wilt worden.
Nu wordt ik er gelukkig van als ik (binnen bepaalde grenzen) kan kiezen wat ik doe, dus is het voor mij vanzelfsprekend dat ik anderen die vrijheid ook laat.
Trommelrem schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 08:49:
Huh? Ik vind het een beetje een debiele stelling die kant noch wal slaat.
Ik ben allochtoon. Waar ik vandaan kom, mogen we op een bepaalde geweldadige manier iets doen. Dat is daar onze vrijheid. Hier in Nederland is dat wettelijk niet toegestaan. Of zullen we alle wetboeken maar meteen weggooien? Ik ben in Nederland dus heb ik het met die wet te doen die in dit geval mijn vrijheid beperkt.
Met dat geweld beperk je de vrijheid van een ander, en daarmee valt het dus prima onder die "debiele" stelling.
Gefeliciteerd, er wordt nota bene opgeroepen om het netjes te houden en de
eerste reactie heeft het over "debiel" en reageert op halve zinnen.