Reizen door Cuba, tips?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258387

Topicstarter
Ik ga over een paar maanden 2 weekjes naar Cuba. Nu had ik het plan opgevat om in ieder geval te proberen zoveel mogelijk van het eiland te zien. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Hoe regel je een lekkere slaapplek? Hoe kom je voordelig aan een auto of is het handiger om een taxi chauffeur te charteren?

Ik ben gewend aan het 'alles is mogelijk' in Amerika waar ik jaarlijks naartoe ga. Mijn Amex kent geen acceptatie op Cuba en ik heb eigenlijk ook geen zin om met een paar duizend euro rond te lopen om alles cash af te kunnen rekenen. Ik had gehoopt dat er inmiddels wel solide autoverhuurbedrijven zouden zijn, maar dat is me ook nog al tegengevallen :D Ik ben van plan om dus rond te reizen om zo het meeste te kunnen zien, ik vraag me af wat de meest handige manier is om dan slaapplaatsen te regelen Ik blijf max 2 dagen op 1 slaapplaats denk ik.

Waar moet je geweest zijn en wat mag je echt niet missen? Ik heb hier en daar wel wat gelezen, het schijnt echt een enorm leuk land te zijn en ik wil het graag gezien hebben voordat de Amerikaanse invasie langskomt.
Wat zijn de prijzen daar gemiddeld?

Iemand die er geweest is en ervaringen heeft met deze dingen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-06 20:16
Het is voor mij al weer 4 jaar geleden, maar ik heb autohuur en verblijf al in Nederland geregeld. In meer ontwikkelde landen is het allemaal snel geregeld vanuit een internet cafe ter plaatse, maar dat kan (kon?) je in Cuba vergeten. Het kan ongetwijfeld om alles op de bonnevooi te doen, maar zeker met maar 2 weken verlies je imho teveel tijd aan regelwerk wat niet nodig is.

Auto huren is goed te doen, wegen vond ik best meevallen in de meeste gevallen en er is weinig verkeer (zelfs in Havana rijd je zo weg, lekker tussen de 50's sleeen en jaren 80 oostblok dozen :D). De auto en verblijf heb ik via Cuba online geregeld (auto uiteraard met alle verzekeringen nemen die je kan aanvinken) en dat ging allemaal prima. De auto kwam uiteindelijk via REX.

In twee weken zou ik zeker niet proberen het hele eiland te zien, wij hadden 3 weken en zijn maar tot Camagui geweest. Op de 8 baans soviet snelweg rijd je wel redelijk door (oppassen voor mensen die ineens de weg oplopen), maar op de normale 2 baanswegen schiet het niet echt op en de afstanden zijn best fors. Je wilt tenslotte ook niet alleen maar in de auto zitten, maar ook lekker genieten van je mojito :+
Havana zou ik zeker meer dan 2 dagen voor nemen, meer dan genoeg te zien en te doen daar. Weet niet wat verder je route plannen zijn?

Kwa geld, dat hebben wij destijds cash meegenomen (verblijf was in NL betaald, autoborg kan op VISA of MC (geen AMEX)) en verspreid door de bagage. Wisselen doe je uiteraard alleen bij de officele kantoren of in het hotel en niet op straat oid (zoals nergens ter wereld).

[ Voor 4% gewijzigd door Speedy op 13-09-2016 09:39 ]

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
[TAG]Speedy schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 09:29:
Het is voor mij al weer 4 jaar geleden, maar ik heb autohuur en verblijf al in Nederland geregeld. In meer ontwikkelde landen is het allemaal snel geregeld vanuit een internet cafe ter plaatse, maar dat kan (kon?) je in Cuba vergeten. Het kan ongetwijfeld om alles op de bonnevooi te doen, maar zeker met maar 2 weken verlies je imho teveel tijd aan regelwerk wat niet nodig is.

Auto huren is goed te doen, wegen vond ik best meevallen in de meeste gevallen en er is weinig verkeer (zelfs in Havana rijd je zo weg, lekker tussen de 50's sleeen en jaren 80 oostblok dozen :D). De auto en verblijf heb ik via Cuba online geregeld (auto uiteraard met alle verzekeringen nemen die je kan aanvinken) en dat ging allemaal prima. De auto kwam uiteindelijk via REX.

In twee weken zou ik zeker niet proberen het hele eiland te zien, wij hadden 3 weken en zijn maar tot Camagui geweest. Op de 8 baans soviet snelweg rijd je wel redelijk door (oppassen voor mensen die ineens de weg oplopen), maar op de normale 2 baanswegen schiet het niet echt op en de afstanden zijn best fors. Je wilt tenslotte ook niet alleen maar in de auto zitten, maar ook lekker genieten van je mojito :+
Havana zou ik zeker meer dan 2 dagen voor nemen, meer dan genoeg te zien en te doen daar. Weet niet wat verder je route plannen zijn?

Kwa geld, dat hebben wij destijds cash meegenomen (verblijf was in NL betaald, autoborg kan op VISA of MC (geen AMEX)) en verspreid door de bagage. Wisselen doe je uiteraard alleen bij de officele kantoren of in het hotel en niet op straat oid (zoals nergens ter wereld).
toon volledige bericht
Dank voor je link over Cuba Online, daar staat inderdaad nog iets op over autoverhuur. Ik denk, hoewel ik het behoorlijk aan de prijs vind (hoogseizoen), dat ik dat toch maar ga doen. Ik wilde eerst eigenlijk met taxi's of het OV maar gezien de tijd die ik daar heb lijkt me dat niet handig.

Ik heb verder qua route nog steeds niks gepland eigenlijk. Ik land op Varadero en wilde sowieso naar Havana (noorden) en Guantanamo (zuiden). Dat is een behoorlijke reis en ik weet ook niet of het realistisch is. Ik zag wel dat er in het zuiden een aantal parken lagen. Mijn doel was om eerst 2 dagen in Varadero te blijven en dan verder te reizen. Ik hoef niet alles van een eiland te zien, meestal bezoek ik sowieso de highlights maar hoef daar geen uren te struinen.

Ik las in een ander topic dat het meenemen van een smartphone al problematisch kon zijn? :o Ik ga in ieder geval kijken of ik nog een Visa kan regelen. Lijkt me stuk makkelijker dan alles in contanten mee te slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149800

Mijn tip is ga naar Maria la Gorda.

Maar 1 hotelletje stelt niet veel voor maar gigantische mooie stranden en nog nooit in m'n leven de sterrenhemel zo gezien. Het ligt helemaal geïsoleerd aan de westkust.

Voor een dagje of twee is het heerlijk toeven.
Minpunt het eten is daar slecht dus zelf eten meenemen.

En neem niet het kleinste autootje.
De wegen zijn erg slecht op de meeste plaatsen met echt flinke gaten die je niet altijd kunt ontwijken. Dan zit je toch wel wat beter in een iets betere auto.

En een of andere navigatie is handig maar geen pre. Ik was blij dat ik wel iets had. 😅

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 149800 op 13-09-2016 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
Smartphone mee is geen probleem, die hebben ze daar ondertussen ook wel ;)
De navigatie tip is wel een goede, zelf ook gebruik van gemaakt en dat is toch wel relaxed rijden. Tip wat betreft dat rijden, houd je aan de snelheid bij die politieposten. Die zijn van te voren aangegeven en je moet daar echt van het gas.

Eten is op meer plekken vrij matig, meestal betreft het dan hotel/restaurants gerund door de staat. Als je de kans hebt zoek dan een particulier op die vanuit z'n eigen keuken kookt. Nog niet hoogstaand, maar wel beter en in ieder geval leuker :)

Wat betreft de Visa heb ik geen idee hoe en waar je daar geld mee op kan nemen, vond het cash systeem eigenlijk wel prima werken :D
Maar lees je goed in over wat je in 2 weken wil, weet niet of je alleen rijd, maar de afstanden zijn best fors (je rijd niet zo snel als in NL) en ik denk dat je je in de westelijke helft meer dan prima kan vermaken. Zal thuis nog eens naar onze planning van destijds kijken.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-06 14:36
Vorig jaar ben ik in Cuba geweest met een groepsreis van ongeveer 20 personen. Wat een geweldig land, super dat je er heen gaat! :)

Zelf rijden schijnt goed te doen te zijn, maar ga ervan uit dat je niet overal hard kunt rijden, er zitten veel gaten in de weg, er steken mensen over of een kudde koeien }:O ... Er zijn ook veel lifters die met je mee willen.

Als je aankomt op Havana, let dan op de scams met geld wisselen zoals Kees van der Spek heeft laten zien in 'Opgelicht in het Buitenland'. Wij zijn geland op Varadero, daar heb ik op de terugreis gewisseld, maar ben niet opgelicht. Wel meer fee betaald dan elders in het land. Wij hebben altijd in de hotels gewisseld met Mastercard. Visa wordt wat minder vaak geaccepteerd. Zorg wel dat je altijd contant geld op zakt hebt, vaak ligt de communicatie plat en is geld opnemen niet mogelijk! Je hebt ook altijd je paspoort nodig om te wisselen. Er werd mij zelfs gevraagd naar mijn ouders, werkgever en hotelnaam. :o

Zoals [TAG]Speedy al zegt, in Havana kun je je makkelijk meerdere dagen vermaken. Wij zijn naar Plaza de la Revolucion, Havana Club museum, de begraafplaats Cristobal Colon en het centrum met Bodeguita del medio en het Capitol geweest. Allemaal zeker het bekijken waard. :) Het is leuk om een boek of gids mee te nemen, zo kom je de verhalen te weten. Wij hadden in de groepsreis een Nederlandstalige gids.

We zijn verder in Pinar del Rio geweest, een prachtig gebied met uitzicht over de Vinales vallei. De Cueva del Indio is niet zo bijzonder. In Playa Largo zijn mooie stranden te vinden met leuke plekken om te snorkelen. Koraal en mooie vissen!

Cienfuegos en Trinidad zijn twee hele mooie steden. Trinidad is echt een aanrader. De straatjes, de gebouwen... alles is alsof je jaren terug gaat in de tijd. :)

In Santa Clara is het gedenk momument van Che Guevara te zien, mooi om te zien maar zou er niet te ver voor omrijden.

De vakantie afgesloten in een geweldig resort in Varadero, nog nooit zo mooi hotel gehad! 8)

Het leven in Cuba is erg duur voor de Cubanen, ze willen dus allemaal iets aan je verdienen. Gelukkig zijn ze niet opdringerig. Veel Cubanen vragen om zeep, pennen en andere dingen die voor ons voor een paar euro te koop zijn. Ballonnen, kleurpotloden voor kinderen, hoedjes, petjes en dat soort spullen zijn ze meer blij mee dan geld. Aanrader om dat mee te nemen en weg te geven. Ze zijn je zo dankbaar. :> De kamermeisjes mogen de overgebleven zeepjes niet meenemen uit de kamers dus die kun je ook weggeven aan mensen op straat. Oude kleding, slippers, shampoo en wat eten hebben wij achtergelaten.

Smartphones doen ze niet moeilijk over, maar GPS apparatuur zou je op moeten geven op je visaformulier die je in het vliegtuig in vult. Die geef je dan af in een apart hokje op de luchthaven. Iedereen moet hier apart naar binnen. Er wordt een foto gemaakt en er worden enkel kritische vragen gesteld. Kan intimiderend overkomen. :/

Wij zijn alleen in het westelijke gedeelte tot aan de helft geweest, dit deel van het eiland bevat meer 'cultuur'. De oostelijke helft van het eiland zou meer 'natuur' zijn volgens onze gids ;)

[ Voor 3% gewijzigd door wautah91 op 13-09-2016 16:28 ]

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-06 23:42
Anoniem: 258387 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 15:48:
[...]

Dank voor je link over Cuba Online, daar staat inderdaad nog iets op over autoverhuur. Ik denk, hoewel ik het behoorlijk aan de prijs vind (hoogseizoen), dat ik dat toch maar ga doen. Ik wilde eerst eigenlijk met taxi's of het OV maar gezien de tijd die ik daar heb lijkt me dat niet handig.
Ik ben afgelopen december met een klein budget in Cuba geweest en kan mijn ervaring wel met je delen:

Taxi's zijn op zich goed te doen en zeker niet duurder dan 'gewoon' OV. De goedkoopste manier is een collectivo, waarbij je ook met anderen in een taxi zit. Dit is meestal wel goed geregeld, hoewel de auto's vaak wel gewoon vol zitten. Je heb dit soort taxi's 'officieel', maar ook bij mannetjes op straat die weer een stuk goedkoper zijn. Als je naar de gewone grote plaatsen wil dan is dat met een collectivo prima te doen. Wij zijn twee keer per bus gereisd en dat was ook prima. Wat alleen irritant is, is dat je die niet van tevoren op afstand kan boeken. In het hoogseizoen zitten bussen nog wel eens vol en moet je dus weer een dag wachten.

Slaapplekken zijn wisselend. Ik heb zelf niet in hotels geslapen omdat ik had gelezen dat hotels qua comfort erg tegenvallen een dat een casa (particular) minstens zo goed is voor een lagere prijs. Dit zijn kamers die veel Cubanen aan toeristen verhuren om zo bij te verdienen. Het inkomen wat ze hiermee krijgen is enorm hoog in vergelijking met wat ze met een 'normale' baan verdienen, vandaar dat het voor hen erg lucratief is. Deze casa's zijn bijna nauwelijks online te boeken. Wij hebben via via een casa geregeld voor onze eerste 2 nachten in Havana, en vervolgens steeds in onze huidige casa iets laten regelen voor de volgende plaats. Hierdoor heb je het zelf dus niet echt voor het zeggen, maar wij hebben op zich geen slechte plekken gehad (nouja, alleen de laatste slaapplek weer terug in Havana was vervelend klein en vies). Je kan in alle casa's ook eten en dat eten is vrijwel overal hetzelfde, waarbij je gewoon moet kiezen of je beef, pork, chicken, shrimp of lobster wil, de bijgerechten zijn toch hetzelfde.

Plaatsen die ik kan aanraden: Havana (uiteraard), Vinales (vond ik de mooiste plek) en Trinidad (oud, maar wel enorm toeristisch). Wij zijn er uiteindelijk bijna 3 weken geweest: van Havana via Vinales naar Holguin, en vervolgens een paar dagen chillen aan de noordkust (guardalavaca) in een all-inclusive resort. Dat laatste zal jij wel in Varadero doen ;) Vervolgens met een nachtbus weer naar Havana en terug naar NL.

Dan nog even de belangrijke tips qua geld en veiligheid:
Cuba is een veilig land. Je zal niet snel worden overvallen of iets dergelijks. Wel zijn Cubanen (uit armoede) gewiekst om je een loer te draaien en is er een grote commissie-wereld: Men betaalt elkaar voor de omzet die ze door jou draaien.

Qua geld: Contact betalen it is. Je kan bijna nergens pinnen of met je CC betalen. Let heel goed op met geld wisselen bij een bank (CADECA). Tel je geld op de balie uit en zorg dat je niet wordt afgeleid. Cubanen zijn super goed in trucjes waardoor je wordt opgelicht (even een briefje van 50 onder de toonbank schuiven oid. Check de uitzending van oplichters in het buitenland over Cuba). Ik ging dikwijls met veel geld over straat, verdeeld over verschillende plekken in verschillende tassen. In casa's en hotels durfde ik geld prima achter te laten.

Restaurants, trips etc: Er zijn honderdduizend mensen die je continu vragen of ze wat voor je kunnen doen. Zodra zij jou naar een restaurant brengen, krijgen ze commissie van de restaurant eigenaar en betaal jij meer voor je eten/drinken. Hetzelfde geldt voor scams op straat.

Dat even tot zover, ik merk dat mijn geheugen ook niet meer alles is :P

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
Wat betreft het toeristische Trinidad, dat klopt zeker. Prachtig oud centrum, maar wel het meest toeristische wat ik van Cuba heb gezien. Gelukkig bleven wij een paar dagen in de stad zelf, daardoor kan je als je de toeristenbussen uit Varadero voor zijn en nog rustig lopen als ze weer vertrokken zijn. Zeker de moeite waard om een paar nachten te zijn.

Zelf het rondje Havana - Vinaeles - Cienfuegos - Trinidad - Camaguey - uitstapje naar een All In op Cayo Santa Maria (afrader*) - Santa Clara - Havana gedaan in 18 dagen tijd. Op zich prima bevalen (op Cayo SM na dan), maar als ik van te voren had geweten hoe ver Camaguey in verhouding tot de bezienswaardigheid was had ik het waarschijnlijk anders ingedeeld en waarschijnlijk al "gedraaid" bij Sancti Spiritus en bv vanaf Vinaeles een uitstapje naar het hier eerder genoemde Maria la Gorda. Santiago de Cuba had ik wel graag willen zien, maar dat had ik op voorhand al laten vallen ivm afstand/tijd.

Eet tip voor wat het nog waard is (de Tripadvisor lijst is al een stuk langer zie ik net) : Cafe del Oriente, enige keer dat ik goed heb gegeten (de rest was naar maastaven wel ok en zoals hierboven al word aangegeven overal een beetje hetzelfde, maar dit was echt meer dan imho). Mindere ervaring met El Floridita, heeft wel de naam en moet je geweest zijn (denk ik?) maar ik vond het echt vergane glorie en het eten was, voor zover uberhaupt te bestellen, niet bijzonder. De Daiquiri's overigens wel :D

Wat ik zelf nog wel indrukwekkend, buiten die lege 8 baans Soviet weg, vond tijdens het rijden was de rit langs de varkensbaai en dan vooral de kleur. Wel een "kleine" omweg van Havana naar Cienfuegos, maar imho de moeite waard (niet om er langer te blijven overigens :P)

Zit net weer wat foto's te kijken, maar krijg zo weer zin, geweldig land!

* wat betreft de afrader, als all-in je ding is zal het vast geweldig zijn, maar ik vond het echt de smet op onze vakantie. Alle all-in vooroordelen die ik had kon ik aftikken :P

Flickr | Lego collectie

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-06 23:42
[TAG]Speedy schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:00:
Alle all-in vooroordelen die ik had kon ik aftikken :P
Smerig eten, dikke canadezen everywhere? 8)7

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Ik sluit mij aan bij alle tips die hier gegeven zijn. Wij hebben onze huwelijksreis in Cuba doorgebracht. 3 weken. Wij zijn in het oosten begonnen en naar het westen getrokken. Laatste 4 dagen in Varadero een all-in resort en de eerste dag/nacht ook in Guardelavaca.

Wij hebben voor het oosten eerst gekozen, i.t.t. wat de meeste reisorganisaties als trip aanbieden. Dit op basis van ervaringen van vrienden en collega's. Het Oosten is wel een stukje armer dan het Westen was ons gevoel. In het Oosten werden we ook na ons eerste keer rijden met huurauto voor ons gevoel 'lastig gevallen'. We kwamen aan in Santiago de Cuba en zochten naar ons Hotel, kaart en navigatie hadden moeite met de lokale een richting wegen in het centrum, die vanwege de weekmarkt toen afgesloten waren. Uiteindelijk de gok gewaagd en ingegaan op het aanbod van 2 gasten op een brommer die ons natuurlijk direct eruit pikten en wel wilden helpen.

Gevraagd of hij er geld voor moest hebben en dat was niet nodig. Eenmaal bij het hotel aangekomen stonden ze direct om onze auto en werd mij vrouw door een andere vrouw meteen lastig gevallen en werd aan haar blouse geplukt. Die wilde die vrouw wel graag hebben. De andere gasten wilden wel 'helpen' en onze koffers dragen. En ineens wilden ze per se een fooi. Ofwel ze wilden toch geld (waren ook van plan een fooi te geven, maar als er dan ineens wordt geëist een fooi te geven schiet dat je verkeerde keelgat in).

Voelde echt niet cool. Uiteindelijk is dat wel goedgekomen door te zeggen: Eerst naar het hotel, dan fooi.
De gastheer van het hotel kende die gozers ook wel en hij gaf die gozers bij de hotel balie te kennen dat ze weg moesten gaan en ons met rust laten. Aardig wat heen en weer gemopper, en heb hen toen uiteindelijk 1 CUC (1 €) fooi aangeboden. Toen vond meneer dat weer weinig en was ie daar weer boos over.

Als je weet dat een gemiddeld maandloon daar 16 CUC is, is dat toch aardig wat voor die gozers, voor 5 minuten de route wijzen en vooruit rijden op een brommer.

Hij accepteerde uiteindelijk het geld en gaf ineens te kennen dat ie wel wat Nederlands begreep, want hij had familie in Rotterdam! Dus hij had ook een aardig deel van ons overleg onderling opgevangen en was vandaar een beetje gepiekeert omdat wij ons niet 'veilig' voelden of zo.

Nah ja, dat was onze eerste ervaring en die bevestigde wel het 'vooroordeel' wat we hadden meegekregen door vrienden en collega's.

Gaandeweg leer je wel wanneer er van dat soort figuren contact met je zoeken en leer je er netjes mee om te gaan. Een simpele 'No, gracias' voldeed uiteindelijk in 99% van de gevallen.

Richting het westen werd het steeds gastvriendelijker, en merkte je dat ze daar beter met toeristen om wisten te gaan.

Sancti Spiritus was echt het meest gastvriendelijke dorp/stad wat we hebben meegemaakt tijdens onze vakantie.

Wij zijn geweest in: Holguin (landen vliegreis en bustrip naar resort), Guardelavaca (1 dagje/nachtje), Santiage de Cuba (paar dagen), Camaguey (2 dag/nacht), Santa Clara (1 dag/nacht), Sancti Spiritus (1 dag/nacht) en uitstapje naar Trinidad (lekker aan het strand gezeten bij Playa Ancon) en natuurpark Topes de Collantes, Colon (1 dag/nacht), Cienfuegos (1 dag/nacht), Havana (4 dagen), Vinales (1 dag/nacht), Pinar del Rio, en Varadero (4 dagen).

Bij Camaguey hebben we nog een uitstapje gemaakt naar Cayo Coco, waar onze auto midden in een verlaten natuurpark er mee op hield. Dat was nog een spannend verhaal want ons was duidelijk verteld dat je beter niet in het donker kon gaan rijden. We waren die dag precies om 19:00 binnen in het hotel in Ciënfuegos.

Ook was het leuk met het rijden, want als je bij kruisingen kwam, stonden er vaak vele mensen die een lift nodig hadden, en vaak waren de borden niet of half aanwezig. Dus dan moest je in je spiegel kijken als je de kruising over was of je dan de richtingen kon spiegelen met jouw rijrichting (om te weten of je nog de goede kant uit ging).

Vragen aan de mensen hebben we niet te vaak gedaan. Je bent niet verplicht zoals de Cubanen om een lifter mee te nemen, maar dat zullen velen wel bij je proberen. Wij hebben kennissen in Cuba, echte Cubanen, en die hadden ons daar wel al voor gewaarschuwd. En ook anderen waarschuwden ons ervoor. Er zijn er namelijk die graag met je meeliften en vlak voor ze instappen je achterband lek prikken, zonder dat je het door hebt. Als je dan na een aantal kilometer pech hebt, weten ze wel iemand die je kan komen helpen... voor de hoofdprijs.

Maar goed, dat was vanaf Santa Clara dus helemaal niet meer zo.

Wel 1 ding gehad onderweg van Havana naar Vinales, een politiepost die er niet meer was aan onze kant van de weg (alleen de wegmarkeringen), en aan de overkant wel. Wij reden er weer bewust langzaam en na 1 kilometer werden we aan de kant gezet door een politiejeep.

We reden te hard volgens die kerel. Echt niet dus... 80 CUC... Pff.. Ga je dan de discussie aan? Het voelde niet goed en alsof we erbij gelapt werden. Met krokodillentranen bij mijn vrouw merkten we al snel dat er onderhandelingsruimte was. Het bedrag werd al snel minder en wij bleven volhouden dat we echt niet te hard reden.

Uiteindelijk is meneer met een halfvol flesje handreiniging (alcohol/gel) en lippenbalsem afgedropen. Er werd natuurlijk om parfum gevraagd en weet ik het allemaal.

Je raakt gehard tegen dit soort praktijken haha.

Maar wat een mooi land, en 99% van de mensen is geweldig. Veel gezien, gedaan en beleefd.

De moeite:En daar hou ik even een beetje op. Havana kun je zelf wel de noemenswaardige dingen over vinden denk ik.

Dat is trouwens ook echt geweldig aan Cuba, overal zijn er wel mensen in de buurt van het hotel die graag samen met je aan tafel gaan zitten en je dus uitnodigen om even wat Cuba libres met ze weg te tikken en vrienden te worden. Elke provincie heeft zijn eigen lokale rum en het werd op een gegeven moment een sport voor ons om ze allemaal geproefd te hebben en die we echt lekker vonden een flesje van aan te schaffen en uiteindelijk een paar ervan mee naar huis te nemen.

De mensen willen ook vaak heel graag vrienden worden met je, vooral als het Cubanen betreft die het aardig voor elkaar hebben en ook het geld hebben om een reis naar het buitenland te maken. Daarvoor hebben ze wel vrienden nodig die hen uitnodigen, anders mogen ze niet zo maar naar het buitenland. Dus dat zal je ook vast wel gebeuren haha. Na een paar keer was het ons wel duidelijk wat het doel vooral was. Toch leuk hoor, als de vrouw van die man graag met je gaat dansen (en oh oh wat zijn die buitenlanders toch houterig - wordt je ook gezegd en om gelachen maar op een goede manier). Als je dan uiteindelijk moe naar je hotelkamertje wil (is ons 1 keer gebeurd) dan worden ze claimerig en willen ze je niet laten gaan. Ze nodigen je dan ook bij hen thuis uit en dat was ook echt wel leuk, behalve die ene keer. We zijn ook niet meer gegaan nadat ze onze hotelkamer blokkeerden. De man wilde ons niet meer met rust laten (had flink gezopen) en zijn vrouw probeerde hem bij ons weg te krijgen. Bizar avontuur weer.

Wij hebben uiteindelijk veel gehaald uit de reisgidsen (we hadden er drie of zo).

Maar goed, ik hoop dat je er wat aan hebt :) En veel plezier!

[ Voor 27% gewijzigd door Jivebunny op 14-09-2016 12:59 . Reden: Handig linkjes naar leuke plekken op Cuba toegevoegd. Sorry, het is een beetje een epistel geworden haha. ]

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

• Speedy
Maardiweb schreef op woensdag 14 september 2016 @ 10:17:
[...]

Smerig eten, dikke canadezen everywhere? 8)7
Correct! :D

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolaf
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-05 17:55
Ook Santiago de Cuba is het waard om een bezoekje te doen. Hier staat namelijk nog de oude leegstaande villa van de Martini-familie. Hier hadden we ook een contactpersoon die op nader te noemen manier sigaren kon regelen. Verder is dit gewoon een prima stad waar je wat rond kan hangen en de lokale bevolking kan leren kennen, zeker in de haven. Hier is het namelijk altijd rustig en niet overladen met toeristen. De enige toeristen hier zijn enkele zeilbootjes die overtochten maken.
Vanuit Santiago kun je ook prima een goedkope taxi regelen, al dan niet een vrachtwagen die je in 15 uur naar Havana rijdt. Anders heb je nog de vervoerder met de wat luxueuze coachbussen, wel wat duurder dan 30CUC.

Het centrum van Santiago is wel heel druk, maar toch leuk om te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:14

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Ik heb besloten dat ik 20-30 december in Cuba ga zijn :P zoals ik gewend ben van mezelf solo zonder groepsreis en al die onzin zoals ik het al jaren doe (of met vrienden als ze kunnen/willen)

nu is de tijd veel korter dan ik normaal gewend ben maar wilde er even uit (en een goede Business class deal helpt) , ik heb dus 10 dagen (nou ja minder met reizen) dus bedankt voor alle tips, zover ik het nu zie zal ik rond havana blijven en een uitstapje richting vinales en als laatste relaxen ergens aan een strand, en vooral voor het laatste hoop ik nog op wat tips wat niet te ver weg is (reizen zal ik via bus doen)

Slapen zal ik doen in casa particular

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank allemaal voor de uitgebreide replies! _/-\o_

Probleem is echter wel dat ik over een week of 3 al vertrek maar eigenlijk nog steeds niet weet wat ik nu precies wil gaan doen.

Ik moest een hotel opgeven waar ik 2 dagen zou verblijven en omdat ik via Varadero vlieg heb ik daar een hotel genomen voor die 2 dagen.

Het was mijn plan om een dag of 3 in Havana te blijven en daarna naar Santiago de Cuba te gaan om daar door te reizen naar bijvoorbeeld Baracoa en om bij Guantanamo te kijken.

Ik weet nu alleen niet of ik beter in het westen kan blijven of toch deze opzet moet volgen. Als ik het hier zo lees is op het westelijke deel ook genoeg te doen en te zien.

Qua vervoer lees ik ook verschillende dingen. Het lijkt me prachtig om gewoon een taxi te pakken in plaats van een huurauto, maar wat betaal je daar voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-06 09:24

Basszje

Reisvaap!]

Ik denk dat je moet kiezen tussen westen of het oosten. Sowieso is Cuba niet klein en reizen gaat niet al te snel. Destijds heb ik gewoon de bus genomen, maar dat is alweer een tijdje geleden.

Santiago werden de meeste mensen ( again ouwe informatie :P ) niet heel enthousiast. We zijn naar o.a. naar Santa Clara / Camaguey / Gibara geweest. Maar er is nog meer te beleven. Volgens mij zijn kleinere plaatsen (en de natuur) op Cuba al snel leuker dan de grotere steden, afhankelijk van je voorkeuren natuurlijk.

Rond Havana heb je trouwen Jardin Botanico met een 'restaurant' waar je zaken uit het park te eten krijgt ( buffet ), een aanrader want de rest van de trip was het eten vaak bar slecht maar daar erg goed :)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Basszje schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 11:06:
Ik denk dat je moet kiezen tussen westen of het oosten. Sowieso is Cuba niet klein en reizen gaat niet al te snel. Destijds heb ik gewoon de bus genomen, maar dat is alweer een tijdje geleden.

Santiago werden de meeste mensen ( again ouwe informatie :P ) niet heel enthousiast. We zijn naar o.a. naar Santa Clara / Camaguey / Gibara geweest. Maar er is nog meer te beleven. Volgens mij zijn kleinere plaatsen (en de natuur) op Cuba al snel leuker dan de grotere steden, afhankelijk van je voorkeuren natuurlijk.

Rond Havana heb je trouwen Jardin Botanico met een 'restaurant' waar je zaken uit het park te eten krijgt ( buffet ), een aanrader want de rest van de trip was het eten vaak bar slecht maar daar erg goed :)
Ja, ik denk het ook. Als ik er wat langer over nadenk neig ik nu toch een beetje naar:

Varadero
Havana
Vinales
Maria La Gorda
Trinidad(optie)

Mijn eerste opzet was:

Varadero
Havana
Santiago de Cuba
Baracoa (en het gebied er tussenin)

Ik merk toch dat die 2e optie behoorlijk veel gereis is en ik dan veel onderweg ben. Ik wil juist daar lekker veel foto's kunnen maken, een beetje kunnen struinen en lekker kunnen genieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Die optie van Trinidad zou ik sowieso als vast opnemen. Prachtige stad, met nog een heel koloniale uitstraling, prachtge architectuur etc.

Cienfuegos kan ik je ook aanraden overigens. Heel bijzondere stad, omdat het door de Fransen is gesticht ipv door de Spanjaarden (zoals de rest van Cuba), waardoor het toch weer een heel andere sfeer heeft. Ook een leuk centrum om doorheen te wandelen (wel stuk kleiner dan Trinidad).

Varadero is leuk om ff te relaxen aan het strand (ben er zelf ook geweest vorig jaar, met veel uitstapjes), maar met het echte Cuba heeft het weinig tot niets te maken, Als je dan toch meer de 'local' sfeer in die buurt wil opsnuiven zou je naar Matanzas of Cardenas moeten gaan.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks! Varadero ben ik alleen maar omdat ik moest doorgeven waar ik de eerste 2 nachten ben. Omdat ik niet veel zin had om direct na mijn vlucht door te reizen heb ik daar een hotel geboekt. Ik verwacht dat ik overdag er op uit trek buiten Varadero.

Hoe zit het met de kosten van een taxi? En klopt het echt dat ze je hard willen naaien met omwisselen van geld? Ik neem een creditcard mee en wide €2000,- contant meenemen. Maar weet weer niet of dat veilig genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Je moet die 2 rug niet in je portemonnee laten zitten als je iets wilt betalen. Verder gaat dat prima, ik had ook zoiets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-06 09:24

Basszje

Reisvaap!]

Anoniem: 258387 schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 17:45:
En klopt het echt dat ze je hard willen naaien met omwisselen van geld? Ik neem een creditcard mee en wide €2000,- contant meenemen. Maar weet weer niet of dat veilig genoeg is.
Ja. Het is handig als je wat Spaans kan en een beetje stevig in de schoenen staan. Het is niet zozeer naaien als flexibel omgaan met onderhandlingen in dit soort landen.

1 CUC / Euro is een aardig deel van een maandsalaris voor de een, en weinig voor de ander. Je moet een beetje opletten maar ik zou vooral niet gaan mieren over de centen.

Contanten zou ik een beetje verspreiden door je tas en uit elkaar houden als iemand er met iets vandoor gaat. Creditcard en pinpas ook, zodat je een backup hebt als je gerolt wordt.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommert38
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-06 23:06
Ik ben een maand geleden naar Cuba geweest met mijn vriendin, en wij hebben het hele eiland in 25 dagen gedaan. Alleen het uiterste zuid-oosten niet (inclusief Guantanamo), want dat was onbereikbaar vanwege orkaan Matthew.

Qua geld hadden wij beide €2000 cash mee, en ik nog een Mastercard voor eventuele noodgevallen. We vlogen via Havana, en hebben op het vliegveld €50 gewisseld, enkel om de taxi naar onze casa particular te kunnen betalen. Vervolgens in het centrum bij de cadeca nog €1950 laten wisselen, zodat we ergens halverwege de reis de overige €2000 nog konden wisselen (of een deel daarvan). De wisselkoers op het vliegveld is namelijk wat minder gunstig.

Bij het wisselen je paspoort en euro's bij de hand houden. Het geld leg je biljet voor biljet op de toonbank, zodat je zelf weet welk bedrag je hebt neergelegd. De medewerker van de cadeca telt dit vervolgens zelf nog eens voor jouw ogen na. Als je gewoon goed oplet en meetelt kan dit niet fout gaan. Vervolgens telt de medewerker de CUC's (convertible peso's) ook biljet voor biljet en geeft ze vervolgens aan jou. Tel dit direct na, voor het oog van de medewerker. Zo kunnen er geen (al dan niet bewuste) misverstanden ontstaan. En neem je tijd, laat je niet opjagen. Ik heb 4 keer gewisseld, en dit is 4 keer goed gegaan. Wissel overigens ook 20 CUP ofzo (ook wel MN, moneda nacional), is zeer handig op bepaalde plekken. Zoek van tevoren op hoe de verschillende biljetten en munten eruit zien, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. De CUP (= MN) is 25 keer zo weinig waard als de CUC (= US Dollar).

Qua vervoer hebben wij kortere afstanden, dus tot een uur of 4 rijden, met een taxi collectivo gedaan. De kans is heel groot dat je de taxi met anderen moet delen, maar dit kan heel gezellig en leerzaam/handig zijn. Reken dan op een een halve CUC per kilometer. Je wordt dan van deur tot deur gebracht. Je moet wel redelijk kunnen onderhandelen wil je op een mooi bedrag uitkomen. Spaans kunnen is een dikke pré. Wij spreken geen woord Spaans (dos cervezas, por favor :+). Vergeet niet vooraf het offline Spaans woordenboek voor Google Translate te downloaden als je geen Spaans kunt, kan je ongemakkelijke conversaties mee voorkomen :9. Je kunt ook veel met de Viazul-bussen reizen, dit hebben wij voor de langere ritten gedaan vanwege het comfort, maar is niet aan te raden voor nachtritten. Wij hebben 2 keer een nachtelijke rit gedaan, scheelt ook weer een overnachting, maar er rijden alleen touringcar bussen, dus geen comfortabele slaapbussen zoals in de verschillende Aziatische landen. De bus stopt gemiddeld elke 2 uur, dus echt slapen is moeilijk.

Qua verblijf hadden wij onze eerste nacht via Airbnb geboekt bij een casa particular, oftewel bij iemand thuis. Dit hebben wij het grootste deel van de vakantie gedaan. Mensen verhuren 1 of meerdere kamers, en dragen een vast bedrag per kamer af aan de staat, ongeacht of de kamer verhuurd is of niet. Via deze mensen kun je een casa voor je volgende bestemming regelen. Dit hoeft natuurlijk niet, je kunt ook gewoon door de straten lopen en zelf een casa zoeken, je herkent ze aan een soort blauw anker boven de deur. Wij sliepen voor 15 tot 25 CUC per nacht, afhankelijk van de locatie. Bij sommigen is ontbijt inbegrepen, vraag dit van tevoren. Ga bij jezelf na wat je wilt, en vraag vooraf of dit inbegrepen is (denk aan ontbijt, warm water, airco, eigen badkamer/wc). Voldoet een casa niet, loop dan gewoon door naar de volgende.

Voor Havana moet je zeker 3 à 4 dagen rekenen, als je alles wilt zien. Het is echt een geweldige stad. Wij hebben verder taxi naar Viñales, taxi naar Playa Girón (prachtig snorkelen in die regio), taxi naar Cienfuegos, taxi naar El Nicho (f*cking mooie watervallen), taxi naar Trinidad, bus naar Cayo Santa Maria (even relaxen aan het strand bij Las Brujas), nachtbus naar Santiago de Cuba (het fort was echt mega cool, de stad zelf was echt ruk), bus naar Holguin, taxi naar Guardalavaca (all inclusive relaxen aan het strand/zwembad), taxi naar Holguin (tussenstop van een paar uur, maar erg leuk), nachtbus naar Varadero. Tja.. Varadero. Kun je net zo goed naar Turkije/Spanje gaan. Wij hebben er gerelaxt voor de terugvlucht naar huis, meer is er ook niet te doen.

Al met al een super leuke vakantie, ondanks dat we niet naar Baracoa konden vanwege de orkaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-06 16:23
Ik ben ook van plan om voor een dag of 11/12 naar Cuba te gaan. We willen eigenlijk alleen het hotel in Havana vast zetten voor als we aankomen. De rest komt tijdens de reis wel. Is dit aan te raden? Daarnaast de vraag of we een auto huren voor deze dagen of dat het OV/taxi volstaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommert38
Heel veel mensen regelen alleen de eerste overnachting vooraf, en de rest pas op de plaats van bestemming. Hebben wij ook gedaan en dat is ook geen enkel probleem, er zijn overal casa particular (te herkennen aan een omgekeerd blauw anker aan de gevel).

Aangezien je niet heel veel tijd hebt, zou een huurauto misschien handiger zijn. Als je al het vervoer ook nog eens ter plekke moet regelen, kost dat te veel tijd (en geld) vrees ik. Met een huurauto heb je veel meer vrijheid (als je je strikt aan de verkeersregels houdt :+). Zorg dan wel voor een goede wegenkaart, want apparaten met GPS zijn in principe verboden in Cuba. Je zult maar net door die ene chagrijnige agent worden aangehouden..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:10

Yucon

*broem*

Er rijden ook een soort intercity-touringcars. Die dingen werken prima en ik vind dat ze een huurauto overbodig maken. Bijkomend voordeel is dat bij de haltes al mensen die kamers verhuren staan te wachten. Dat is ook een informeel netwerk, want als je ergens hebt geslapen en je vertelt naar welke stad je daarna toe gaat kennen ze daar ook wel weer kamerverhuurders.

Het mooie is dat daar veel sociale controle op is. Als je een goede kamer gevonden hebt kun je er goed op vertrouwen dat de volgende kamer dat ook is als de eerste eigenaar die voor je geregeld heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-06 16:23
Yucon schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 11:30:
Er rijden ook een soort intercity-touringcars. Die dingen werken prima en ik vind dat ze een huurauto overbodig maken. Bijkomend voordeel is dat bij de haltes al mensen die kamers verhuren staan te wachten. Dat is ook een informeel netwerk, want als je ergens hebt geslapen en je vertelt naar welke stad je daarna toe gaat kennen ze daar ook wel weer kamerverhuurders.

Het mooie is dat daar veel sociale controle op is. Als je een goede kamer gevonden hebt kun je er goed op vertrouwen dat de volgende kamer dat ook is als de eerste eigenaar die voor je geregeld heeft.
Maar hoe vaak rijden die bussen? En is er een dienstregeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommert38
Die bussen zijn van Viazul. Die rijden op bepaalde tijden, maar stipt zijn ze alles behalve. Ze stoppen zoals gezegd in meerdere steden. Als nachtbus zeker niet aan te raden.

De mensen die bij de bushaltes staan vragen uiteraard de hoofdprijs voor een slaapplek en ze krijgen er ook nog eens provisie voor. Vermijden dus. Hetzelfde voor de schreeuwtaxi's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:10

Yucon

*broem*

Sunri5e schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 11:35:
[...]

Maar hoe vaak rijden die bussen? En is er een dienstregeling?
Een paar keer per dag volgens mij. Er was inderdaad een dienstregeling en er waren aparte bussen gericht op touristen. Dit om aan te geven dat je niet aan het beeld van een indiaase vrachtwagen met mensen op het dak moet denken. Je kunt het wel vergelijken met eurolines hier in europa.

[ Voor 6% gewijzigd door Yucon op 11-01-2018 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melvinhoo
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-04-2021
Hebben jullie misschien nog tips voor het huren van een auto in Cuba? Er zijn enorm veel blogs die bepaalde aanbieders aanbevelen, maar allemaal via een tracking link.

Waar hebben jullie gehuurd en wat is jullie ervaring daarmee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb vorig jaar een Cuba rondreis gemaakt, in stijl, in een Oldsmobile uit 1953. Met lokale chauffeur en lokale gids. Lekker zorgeloos. Heel veel info over het land uit eerste hand, en tips die je niet uit een boekje haalt.
Reisprogramma kun je baseren op voorstellen van het reisbureau en vervolgens helemaal op maat maken. Altijd bij mensen thuis geslapen. Erg leuk. https://www.puracuba.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-06 18:37
melvinhoo schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 11:11:
Hebben jullie misschien nog tips voor het huren van een auto in Cuba? Er zijn enorm veel blogs die bepaalde aanbieders aanbevelen, maar allemaal via een tracking link.

Waar hebben jullie gehuurd en wat is jullie ervaring daarmee?
Ik ken helaas geen specifieke bedrijven om het vooraf te regelen, maar als je buiten het hoogseizoen gaat kun je via vliegvelden nog wel eens auto huren. Als je in een casa particular verblijft kun je via de eigenaar proberen iets te regelen.

Ga voor jezelf wel bewust even na of je daar echt een auto wilt huren. Het geeft je natuurlijk wel veel vrijheid, maar aan de andere kant zijn de wegen echt heel beroerd en houden veel Cubanen er een eigenzinnige rijstijl op na, hoewel er ook wel weer relatief weinig auto's rijden. Cubanen doen overigens wel aan heel 'actief' autorijden: iedereen communiceert voortdurend met elkaar met handgebaren en seinen met de koplampen/toeter. Dat is erg leuk om mee te maken en compenseert enigszins het machogedrag dat ook in hun rijstijl wel naar voren komt. :P

Je kan er op zich prima met een huurauto rond gaan rijden hoor, maar je moet je wel willen schikken in het onberekenbare karakter van Cuba: Beperkte beschikbaarheid van benzine, slechte wegen en als het even kan wordt er flink doorgereden. Als je zelfverzekerd voelt in een auto in spannende situaties red je je wel.

[ Voor 14% gewijzigd door Wouterkaas op 23-10-2018 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjen9551
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:11
Wouterkaas schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 15:15:
[...]
Je kan er op zich prima met een huurauto rond gaan rijden hoor, maar je moet je wel willen schikken in het onberekenbare karakter van Cuba: Beperkte beschikbaarheid van benzine, slechte wegen en als het even kan wordt er flink doorgereden. Als je zelfverzekerd voelt in een auto in spannende situaties red je je wel.
En om daar aan toe te voegen:
Geen GPS en daarbij slechte bewegwijzering. Dus regel inderdaad een goede kaart van het land. Daarnaast van andere reizigers gehoord dat je wat moet opletten met de weg vragen aan locals daar, die hebben nogal de neiging om gewoon bij je in de auto te stappen. Ze brengen dan vooral zichzelf thuis en jou niet op je plek van bestemming haha.

Ik heb in Cuba niet zelf gereden, maar het vervoer tussen de Casa Particulars mee geboekt. Dat werkte echt voortreffelijk kan ik je zeggen.

n.a.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:57
Je hebt tegenwoordig verschillende applicaties welke met GPS werken op je telefoon en waar je prima mee kan navigeren. Wij zijn afgelopen zomer geweest en dat was geen enkel probleem. We hadden zelf geen huurauto maar transfers geregeld. Wel verschillende andere Nederlandse mensen gesproken en dat was eigenlijk allemaal prima geregeld. Dit was echter wel via een reisorganisatie, cubaonline.nl.

Ook qua verkeer vond ik het heel erg meevallen, de steden waren af en toe druk en ook de paarden en koeien langs de kant van de weg waren wat anders dan we gewend waren, maar zolang je daar rekening mee houdt is het te doen volgens mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonaldJ
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:52
Ben afgelopen zomer in Cuba geweest en raad het eigenlijk af om een huurauto te nemen. Waarom? Kost bakken met geld en de service wanneer je auto kapot is, is (wat wij hebben meegemaakt van andere mensen in een van de casa's) langzaam en slecht. Als je auto moet worden gerepareerd ben je gerust een dag verder, en dat moet je willen. Ook zijn er weinig borden die vertellen waar welke afslag heen gaat, alhoewel je dit kan oplossen door Maps.Me te downloaden (kaart van Cuba downloaden als je in NL bent, dan heb je in Cuba offline navigatie).

Vanwege het lage aanbod en de hoge vraag zijn de huurauto's ongelofelijk duur. Voor een 3-deurs Chinees/Russisch koekblik ben je zomaar €700,- per week kwijt, om te zwijgen over moderne auto's. Daarnaast zijn er inderdaad niet heel veel tankstations, maar dat is makkelijk op te lossen door overal je tank vol te gooien waar het kan. Als westerling zul je aan het rijgedrag van Cubanen moeten wennen, alhoewel het zeker niet erbarmelijk is. Maar kijk niet raar op als je paard en wagen op de snelweg tegenkomt, of dat iemand een U-bocht maakt om terug te rijden naar het tankstation...

Een meer dan prima alternatief zijn de Viazul bussen. Dit zijn lijnbussen voor toeristen die tussen de grote steden rijden. Kan je van tevoren via de website reserveren, rijden (redelijk) op tijd, hebben airco en het kost geen drol. Voor een 7 uur durende busrit betaalden wij p.p. nog geen €32,-. De overige ritjes kan je met de taxi's doen, die je altijd wel via je casa kan regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:24
https://www.cubareizen.com/ (geen aandelen ;)
Koop hier even zijn boekje. Heeft ons een mooi inzicht in het land gegeven en ook wat tips. Wij hebben bij hem via https://tripuniq.com/ een tour voor Havana samen laten stellen. Veel gelopen maar zeer de moeite waard.
Één van de belangrijkste tips die ik kan geven is LEER SPAANS (mocht je dat niet kunnen). Helaas was die van ons erg ondermaats en miste we een beetje de connectie met de lokalen. De rest van info staat allemaal in dat boekje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wouterkaas
arjen9551 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 16:04:
[...]

En om daar aan toe te voegen:
Geen GPS en daarbij slechte bewegwijzering. Dus regel inderdaad een goede kaart van het land. Daarnaast van andere reizigers gehoord dat je wat moet opletten met de weg vragen aan locals daar, die hebben nogal de neiging om gewoon bij je in de auto te stappen. Ze brengen dan vooral zichzelf thuis en jou niet op je plek van bestemming haha.

Ik heb in Cuba niet zelf gereden, maar het vervoer tussen de Casa Particulars mee geboekt. Dat werkte echt voortreffelijk kan ik je zeggen.
Goed punt! Download de app Maps.me en download dan de kaart van Cuba voor offline gebruik. Werkte voor mij ideaal en bovendien gebruiken de mensen daar (zelfs de politie) het ook veel, waardoor ze je makkelijker kunnen helpen.

En inderdaad, vanwege de (voor Cubanen) erg hoge kosten die auto's met zich meebrengen proberen ze overal mee te liften, wat ook risicovol kan zijn voor jou als toerist. Een tip daarbij kan zijn, als iemand je probeert aan te houden om mee te liften en je zit daar niet op te wachten: wijs met je wijsvinger naar beneden naar het stuur. Dat betekent daar dat je in de buurt moet zijn en dus niet ver meer hoeft te rijden, waardoor liften zinloos is. In de meeste gevallen zullen ze dan afdruipen. (Dat hele 'taaltje' daar met gebaren vond ik overigens fascinerend)

[ Voor 24% gewijzigd door Wouterkaas op 24-10-2018 11:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04:15

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sygic heeft ook offline kaarten beschikbaar.

Met het huren van een auto (een schitterende Geely in ons geval!) was ook weinig mis. Wel duur natuurlijk, maar dat is niet zo heel gek.

Schitterende ervaring, dat land. Maar zorg dat je van de resorts af blijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[En inderdaad, vanwege de (voor Cubanen) erg hoge kosten die auto's met zich meebrengen proberen ze overal mee te liften, wat ook risicovol kan zijn voor jou als toerist.
Zelf ook een paar jaar geleden in Cuba geweest, van te voren een auto gehuurd en als het mogelijk was lifters meegenomen,
Mensen zijn zeer dankbaar voor een lift en kunnen je veel vertellen, over hoe het leven daar is en wat ze meemaken.
Daar gewoon genieten, mensen zullen je ook dankbaar zijn als je cremes etc. meeneemt, met name de vrouwen.
p.s. je kan in bijna iedere plaats voor een paar dollars/euro's een lokale gids huren die vaak zaken voor je kan regelen zoals een goed restaurant of goedkope drankjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• melvinhoo
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-04-2021
Bedankt voor de tips! Hier hebben we met het boeken veel aan gehad en gaan we tijdens de reis ongetwijfeld ook veel aan hebben _/-\o_

De websites van verhuurbedrijven lijken rechtstreeks uit het vorige decennium te komen, waardoor we wat sceptisch waren om daar al onze gegevens achter te laten. Dus hebben we toch maar een reisgids gekocht en daar stonden ook tips op voor het huren van auto's, inclusief de bedrijven en websites (die er allemaal inderdaad wat verouderd uit zien.
Uiteindelijk via Transtur geboekt (http://transturcarrental.com), je de weer doorzet naar (https://www.cubatravelnetwork.com/). Zag er allemaal prima uit, we laten na onze reis weten wat onze ervaringen met deze bedrijven zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wouterkaas
melvinhoo schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 09:42:
Bedankt voor de tips! Hier hebben we met het boeken veel aan gehad en gaan we tijdens de reis ongetwijfeld ook veel aan hebben _/-\o_

De websites van verhuurbedrijven lijken rechtstreeks uit het vorige decennium te komen, waardoor we wat sceptisch waren om daar al onze gegevens achter te laten. Dus hebben we toch maar een reisgids gekocht en daar stonden ook tips op voor het huren van auto's, inclusief de bedrijven en websites (die er allemaal inderdaad wat verouderd uit zien.
Uiteindelijk via Transtur geboekt (http://transturcarrental.com), je de weer doorzet naar (https://www.cubatravelnetwork.com/). Zag er allemaal prima uit, we laten na onze reis weten wat onze ervaringen met deze bedrijven zijn.
Uit het vorige decennium? Dat valt dan nog wel mee. De rest van Cuba zit nog ergens vorige eeuw. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

melvinhoo schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 09:42:

Inmiddels al geweest? Ben wel benieuwd naar jullie ervaringen. Wij hadden uiteindelijk via TUI geloof ik de reis geboekt, nadat destijds (naam kwijt) een andere toko was omgevallen en door TUI overgenomen. Die hadden ook de auto geregeld.

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Pagina: 1