Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-07 09:20
Het is 2016, Tesla update de automatische piloot en bigdata is hard in opkomst. Toch lopen consumenten een beetje verdwaasd door de supermarkten en kopen ze doosjes, blikjes en pakjes 'eten' want wie weet nog wat die eet?...

Voor de kritische voedsel consument wordt het leven er niet makkerlijker op gemaakt
Na het zien van de zoveelste video over voedsel (Consumentenbond, 2012)
YouTube: tros radar E-Nummers.avi

en als je kijkt dat steeds meer fabrikanten 'alternatieve' namen gebruiken om beruchtte E-nummers te verstoppen en dit zo klein mogelijk op de verpakking zet, dan kan ik niet anders als denken: "Dan kan anders".
Dat moet toch ook gewoon anders anno 2016...

Technisch kan het niet zo moeilijk zijn om een barcode scan app te koppelen aan een voedsel database en ingredienten informatie....

Ja, een database moet wel groot zijn, maar als Wikipedia kan ontstaan kan een open voedsel database dat ook...
Zelfs de minister heeft er al om gevraagd:
(http://nos.nl/artikel/208...el-van-boer-tot-bord.html)

Bestaan er al van deze apps misschien?
Of een dergelijke database?
Misschien moeten we maar een Tweakers projectje hiervoor starten?

Graag wil ik in dit topic de mogelijkheden, moeilijkheden en onmogelijkheden hievan bespreken.

PS: Ik wist niet goed waar dit neer te zetten, maar vond het duurzame thema hier wel passen.
verplaatsen mag, in dien gewenst.

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ded > az

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:22

vhal

ಠ_ಠ

liquid_ice schreef op maandag 12 september 2016 @ 23:38:

Bestaan er al van deze apps misschien?
Of een dergelijke database?
Misschien moeten we maar een Tweakers projectje hiervoor starten?
https://www.myfitnesspal.com/nl

alstu, kom maar weinig dingen tegen die de app niet herkent..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Dit bestaat al een tijdje, ruim 4.5 jaar ondertussen:
http://nl.openfoodfacts.org/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-07 09:47
Ik weet gelukkig wel wat ik eet, omdat voeding en gezondheid een hobby van mij is. Dus ik lees alle ingrdiëntenlijsten en ik maak zoveel mogelijk vers klaar.

Ik ben het met je eens dat het erg onduidelijk is wat in voeding zit, wat het met het lichaam doet en waar het vandaan komt. Deels omdat het productieproces grotendeels grootschalig industrieel wordt uitgevoerd (sinds WOII toen we zo snel mogelijk veel en goedkope voeding moesten gaan produceren) en daarbij vooral wordt gekeken naar winst en kostenbesparing. Gevolg: ingrdiënten worden zo goedkoop mogelijk gekozen en nog goedkopere alternatieven is een big business. (zoals natuurlijke aroma's)

Daarnaast is de wetenschap nog relatief jong op dit gebied. We weten nog niet echt wat voeding doet in het lichaam en wat allemaal in voeding zit. Er zijn hier zeker goede onderzoeken naar gedaan, maar we weten ook nog heel veel niet. Daarom ben ik altijd erg terughoudend met kant-en-klaar producten, waar zoveel gram eiwitten/koolhydraten/vetten/vitamines/mineralen inzitten, wat dan zou duiden op een gezonde maaltijd. Volgens is dat een veeel te simplistische voorstelling van wat voeding doet in je lichaam. Er zijn nog veel meer stoffen in voeding waarvan we het bestaan nog niet weten, of niet weten wat het precies doet. En daarnaast is je lichaam geen mechanisch systeem wat altijd dezelfde behoeftes heeft en uitkomsten. Iemand kan best prima leven op een dieet van "te weinig" eiwitten, omdat je lichaam zichzelf kan aanpassen aan de omstandigheden.
Dus alleen naar cijfertjes kijken is niet voldoende. Vandaar ik zelf ook zeer geïnteresseerd ben in andere voedingsleren, zoals ayurveda, waar wordt gekeken naar de totale persoon en zijn klachten en die worden opgelost aan de hand van voeding (in plaats van te zeggen: je krijgt zoveel stoffen binnen, dus je bent gezond). De grieken wisten het al: Let food be thy medicine.

Maar goed, terugkomend op jouw verzoek om inzichtelijk te krijgen wat allemaal in voeding zit. Ik weet niet of dat zoveel zin heeft. Ik juig toe dat fabrikanten transparant en eerlijk zijn over hun producten (vooral ook omdat ik zelf vegan ben en altijd flink moet gaan zoeken wat nu exact in een product zit).
Maar of dat dan zoveel zegt? Wat nu als jij weet dat een tomatensoep 100 gr tomaten heeft, afkomstig van boer Piet op de veluwe, en rietsuiker afkomstig ergens uit zuid amerika, en verder zout wat gewonnen is in Frankrijk (ik noem maar wat). Wat schiet je ermee op? Je kunt denken: nou, 100 gr tomaten, dat is zo en zo gezond en zoveel voedingsstoffen, dus bingo, dit product neem ik.

Maar is dat wel zo? Je weet niets van hoe dit tomaat (of graan in geval van brood) is verbouwd, met welke grondstoffen, etc. Stel nu dat deze tomaat in een kas heeft gegroeid met ledverlichting als warmtebron en verder op een verhoging in een mengsel van water en krachtstoffen. Die tomaat heeft daarmee geen voedingsstoffen uit de bodem kunnen halen, die nuttig zijn voor jouw lichaam. Je krijgt dan een prachtige rode tomaat, goedkoop, eventueel zonder bestrijdingsmiddelen... maar met bijzonder weinig "inhoud". Want alle belangrijke grondstoffen tijdens de groei ontbraken. Iets waar wij behoefte aan hebben als we die tomaat eten.

Iets van 80-100 jaar geleden is in Engeland een grote studie gedaan naar de voedingsstoffen in verschillende groenten (en ik dacht ook fruit): zoveel koolhydraten, eiwitten, vitamine A, B, kalium, foliumzuur, whatever. 10-20 jaar geleden is deze studie herhaalt, en wat blijkt? De groentes zijn een stuk minder voedzaam geworden. Dit komt door de landbouwindustrie die in de loop der tijd vooral heeft ingezet op gewassen te kweken die snel groeien, resistent zijn tegen ziektemakers en een mooie vorm hebben. Maar helemaal niet geselecteerd zijn op voedzaamheid. Ofwel, dergelijke producten zijn over de afgelopen 50-100 jaar een stuk verarmd in samenstelling. En ik vermoed dat hetzelfde is gebeurd met granen.

Dus dan zegt de afkomst en samenstelling van een voedingsproduct nog niet zo heel veel ben ik bang.

Ik denk dat het een illusie is om te verwachten dat door bij te houden hoeveel je binnenkrijgt aan alle voedingsstoffen, je daarmee kunt zeggen dat je gezond bent. Het is hoogstens een indicator, maar geen feit. Hetzelfde geldt ook voor stappen tellen, slaap tellen, dat soort zaken. Je lichaam is geen machine (hoe graag we dat de afgelopen paar honderd jaar willen geloven :))
Ik zou zeggen, wees kritisch op wat je eet, verdiep je erin, eet zo min mogelijk samengestelde producten ("eatible food like substances"), maar luister vooral naar je lichaam en hoe die reageert op wat je eet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:43
Goed verhaal! helemaal mee eens!

Eet niks wat je overgroot oma niet (her)kent
En probeer producten waar reclame voor word gemaakt te vermijden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Vervelende bij zo'n verhaal is dat het lekker wegleest, maar ik nergens maar enkele onderbouwing terugzie. Zelfs de onderzoeken kun je verder niet aantonen? Dat van die groentes klinkt als een mooi verhaal, kan makkelijk broodje aap zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenerniet
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01:13
segil schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 15:30:
[...]

Ik ben het met je eens dat het erg onduidelijk is wat in voeding zit, wat het met het lichaam doet en waar het vandaan komt. Deels omdat het productieproces grotendeels grootschalig industrieel wordt uitgevoerd (sinds WOII toen we zo snel mogelijk veel en goedkope voeding moesten gaan produceren) en daarbij vooral wordt gekeken naar winst en kostenbesparing. Gevolg: ingrdiënten worden zo goedkoop mogelijk gekozen en nog goedkopere alternatieven is een big business. (zoals natuurlijke aroma's)

[...]
Om hier maar even op in te haken: Ik zou overstappen op babyvoeding, fabrikanten kunnen hier zich vanwege reputatie (zowel binnenlands, als naar landen als china) geen fouten op veroorloven, wat dit het meest veilige fabrieksvoedsel maakt. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-07 09:47
Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:48:
Vervelende bij zo'n verhaal is dat het lekker wegleest, maar ik nergens maar enkele onderbouwing terugzie. Zelfs de onderzoeken kun je verder niet aantonen? Dat van die groentes klinkt als een mooi verhaal, kan makkelijk broodje aap zijn.
Wat betreft het onderzoek naar groentes, daar ga ik naar op zoek. Die las ik enkele jaren geleden tijdens een online cursus over voeding (via coursera), maar heb het nergens bookmarked.

Edit: okay, ik heb enkele links gevonden, die onder andere verwijzen naar het Engelse artikel waarover ik het had:
http://www.yourhealthbase.com/foodandmedicine.htm
http://soils.wisc.edu/fac...gallery/minneapolis2000a/

Als je meer wilt lezen over ayurveda en hoe die aankijken tegen voeding, dan kan je daar makkelijk genoeg over vinden op internet.

En hoe we tegen de mens aankijken als een machine, hebben we, zover ik weet, te danken aan de filosoof descartes. Dat dit momenteel tot uiting komt dat mensen van alles meten en denken dat je hiermee je gezondheid kunt controleren, is mij vrije interpretatie. Overigens is gelukkig het machine beeld in de 20e eeuw door andere filosofen bediscusieerd en zij zien eerder dan lichaam en geest een samenspel is.
ikbenerniet schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:59:
[...]

Om hier maar even op in te haken: Ik zou overstappen op babyvoeding, fabrikanten kunnen hier zich vanwege reputatie (zowel binnenlands, als naar landen als china) geen fouten op veroorloven, wat dit het meest veilige fabrieksvoedsel maakt. :Y)
Ik zou overstappen op zelf gemaakte voedsel :) En of babyvoeding gezond is, dat weet ik niet, daar weet ik te weinig vanaf. Ik heb wel een persoonlijke mening over babymelk op basis van koemelk en dat is niet positief ;)

[ Voor 28% gewijzigd door segil op 13-09-2016 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:07

sapphire

Die-hard pruts0r

duc848 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 17:05:
Goed verhaal! helemaal mee eens!

Eet niks wat je overgroot oma niet (her)kent
En probeer producten waar reclame voor word gemaakt te vermijden
Dat word dus bijzonder beroerd eten....aardappelen, veel roomboter, veel vet en zout en alleen Hollandse groenten.

Laatste keer dat mijn oma een week voor me kookte was mijn complete darmstelsel van slag door de hoeveelheid vet in het eten. Geloof me als ik alleen een wat oma (her)kent was ik modder vet geweest.

Gabriël AM5

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-07 16:21
sapphire schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 23:57:
[...]

Dat word dus bijzonder beroerd eten....aardappelen, veel roomboter, veel vet en zout en alleen Hollandse groenten.

Laatste keer dat mijn oma een week voor me kookte was mijn complete darmstelsel van slag door de hoeveelheid vet in het eten. Geloof me als ik alleen een wat oma (her)kent was ik modder vet geweest.
Je hebt boerenkool en je hebt boerenkool zoals mijn ex dat at. Inclusief de 4 lepels jus. Dat maakt de boerenkool niet minder ongezond. Wel minder lekker in mijn ogen...... Eten moet je zien als vrouwen. Niet te veel vet terwijl te weinig er ook niet uitziet en er moet zo min mogelijk plastic opzitten.

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:43
Ik denk dat "ietsje" meer vet niet slecht is voor de mensen op dit moment,

met de huidige voedingsgewoonte heb je vooral een overschot aan koolhydraten.

GOEDE! vetten en eiwitten zijn een stuk lastiger binnen te krijgen

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-07 10:03

Crazy D

I think we should take a look.

vhal schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 13:56:
https://www.myfitnesspal.com/nl

alstu, kom maar weinig dingen tegen die de app niet herkent..
Ik kom daar vooral ook veel dingen tegen die niet de juiste waardes bevatten als ik het vergelijk met de verpakkingen. En tig x een bepaald product (zeg Banaan) met tig verschillende waarden. Qua app vind ik m handig maar het zou fijn zijn als er wat controle zou zijn op de lijst met producten....

Exact expert nodig?

• anandus
  • Niet online
liquid_ice schreef op maandag 12 september 2016 @ 23:38:
en als je kijkt dat steeds meer fabrikanten 'alternatieve' namen gebruiken om beruchtte E-nummers te verstoppen en dit zo klein mogelijk op de verpakking zet
Welke E-nummers zijn berucht?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

anandus schreef op woensdag 14 september 2016 @ 13:48:
[...]
Welke E-nummers zijn berucht?
E621 is een goed voorbeeld. Geen consensus of ook maar steekhoudend onderzoek dat het slecht voor je is, toch raken er complete volksstammen van in paniek. Behoorlijk berucht, dus.

Terwijl iedereen wel tomaat eet, voedsel met zoveel glutamaat dat het verboden zou zijn als het geen natuurlijk product was :+

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:22

vhal

ಠ_ಠ

Crazy D schreef op woensdag 14 september 2016 @ 13:46:
[...]

Ik kom daar vooral ook veel dingen tegen die niet de juiste waardes bevatten als ik het vergelijk met de verpakkingen. En tig x een bepaald product (zeg Banaan) met tig verschillende waarden. Qua app vind ik m handig maar het zou fijn zijn als er wat controle zou zijn op de lijst met producten....
Dat is zeker waar maar het gros gaat wel goed na het scannen van de barcode. Overigens is het dan wel grappig om te zien dat veel gelijke voedingsmiddelen gewoon een andere verpakking hebben. Het enige wat wel lastig is, zijn zwlf samengestelde maaltijden.
kenneth schreef op woensdag 14 september 2016 @ 14:12:
[...]

E621 is een goed voorbeeld. Geen consensus of ook maar steekhoudend onderzoek dat het slecht voor je is, toch raken er complete volksstammen van in paniek. Behoorlijk berucht, dus.
E621, daar krijg je toch een gigantische opgezwollen gevoel van als je weer eens afhaalchinees eet?

E948/9 is ook een beruchte :+ dat niemand die grap al heeft gemaakt

Strava

• liquid_ice
psychodude schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 14:57:
Dit bestaat al een tijdje, ruim 4.5 jaar ondertussen:
http://nl.openfoodfacts.org/
Thanks, ze hebben nog maar 400 producten uit/in Nederland. Toch een mooi open source systeem.

• liquid_ice
kenneth schreef op woensdag 14 september 2016 @ 14:12:
[...]

Terwijl iedereen wel tomaat eet, voedsel met zoveel glutamaat dat het verboden zou zijn als het geen natuurlijk product was :+
Los van of het slecht voor je is...
E621 beperkt het 'ik zit vol'-signaal, waardoor je door blijft eten.

Ik wil niet dat ze iets aan m'n eten toevoegen waardoor ik NIET vol zit ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-07 23:37

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Voedsel....

Mensen laten zich tegenwoordig helemaal gek maken door de media.
En voor bepaalde argumenten worden bepaalde onderzoeken aangehaald, terwijl er net zo veel onderzoeken zijn die het tegendeel van die stelling bewijzen.

Eet gezond; luister naar je lichaam. En laat je niet gek maken door vrienden, familie, onderzoekjes en vooral de media.
En wat ik vooral zie bij mensen: veel speelt zich af tussen de oren. Als je iets eet waarvan je voortdurend tegen jezelf zegt dat het slecht is dan ga je je ook slecht voelen.

Ikzelf eet normaal. Geen excessen. Kost onnodig veel tijd en beter wordt je er niet van. Het moet wel leuk blijven. En ik voel mij prima en lever ook goede sportprestaties :)

En E-nummers zijn niet per definitie slecht. En over dat 'ik-zit-vol' signaal: je ziet toch zelf hoe veel je eet. Gewoon tijdig stoppen!

Mijn muziekcollectie op Discogs

• liquid_ice
Nyarlathotep schreef op donderdag 15 september 2016 @ 11:21:
En E-nummers zijn niet per definitie slecht. En over dat 'ik-zit-vol' signaal: je ziet toch zelf hoe veel je eet. Gewoon tijdig stoppen!
Helemaal mee eens, maar als iemand allergisch is of gewoon een E-nummer niet wilt, dan moet het mogelijk en duidelijk zijn. Alleen door duidelijkheid kan je goede keuzes maken.
20+ namen voor een en hetzelfde helpt niet ;)

Over het 'je ziet hoeveel je eet', dat is maar een voorbeeld. Het gaat om duidelijkheid zodat mensen kunnen kiezen wat ze willen...

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

liquid_ice schreef op donderdag 15 september 2016 @ 11:05:
E621 beperkt het 'ik zit vol'-signaal, waardoor je door blijft eten.
Daar zou ik wel wat meer over willen lezen, heb je daar wat meer informatie over?

Vraag ik mij af, zouden Italianen (tomaatveelvraten dat het zijn) dan ook structureel te veel eten?
Nyarlathotep schreef op donderdag 15 september 2016 @ 11:21:
Voedsel....

Mensen laten zich tegenwoordig helemaal gek maken door de media.
En voor bepaalde argumenten worden bepaalde onderzoeken aangehaald, terwijl er net zo veel onderzoeken zijn die het tegendeel van die stelling bewijzen.
De waarde van wetenschappelijk onderzoek zit hem in de consensus (comunis opinio), niet in een enkel onderzoek. Niet elk onderzoek is even goed uitgevoerd, en uit een onderzoek worden nog wel eens conclusies getrokken die niet direct uit het onderzoek volgen Resveratrol heeft op bepaalde gebieden goede eigenschappen. Resveratrol zit in rode wijn. Journalist: RODE WIJN IS GOED VOOR JE!!!11
Eet gezond; luister naar je lichaam. En laat je niet gek maken door vrienden, familie, onderzoekjes en vooral de media.
En wat ik vooral zie bij mensen: veel speelt zich af tussen de oren. Als je iets eet waarvan je voortdurend tegen jezelf zegt dat het slecht is dan ga je je ook slecht voelen.

Ikzelf eet normaal. Geen excessen. Kost onnodig veel tijd en beter wordt je er niet van. Het moet wel leuk blijven. En ik voel mij prima en lever ook goede sportprestaties :)

Wat is gezond? Wat is normaal? Wat is gewoon? Als het allemaal zo voor de hand ligt, waarom zitten we als maatschappij dan in onze maag :P met zoveel mensen met obesitas, diabetes type 2, metabool syndroom en hart- en vaatziekten?

Over zien hoeveel je eet: mensen onderschatten structureel hoeveel ze eten en het is lastig zonder al te veel kennis van voeding te zien hoeveel calorieën iets bevat.

200 kcal:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SdyccG0.jpg

Ook 200kcal:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ySHHln0.jpg

Allebei gezond, maar compleet andere volumes.

En daartussen zit nog een hele berg voeding met elk weer zijn eigen voors en tegens. Pindakaas is enorm gezond (onverzadigd vet, veel eiwitten, vitamine E, vitamine B, fosfor, magnesium, voedingsvezel) maar is wel weer calorierijk. De meeste pindakaasvarianten bevatten ook nog eens suiker en we zijn het inmiddels allemaal eens dat we te veel suiker eten. Maarrrr: pindakaas met suiker is wél caloriearmer dan pure pindakaas.

Kortom: zo simpel is het allemaal niet.

[ Voor 17% gewijzigd door kenneth op 15-09-2016 11:48 ]

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-07 12:58

Barrycade

Through the...

liquid_ice schreef op donderdag 15 september 2016 @ 11:37:
[...]

Helemaal mee eens, maar als iemand allergisch is of gewoon een E-nummer niet wilt, dan moet het mogelijk en duidelijk zijn. Alleen door duidelijkheid kan je goede keuzes maken.
20+ namen voor een en hetzelfde helpt niet ;)

Over het 'je ziet hoeveel je eet', dat is maar een voorbeeld. Het gaat om duidelijkheid zodat mensen kunnen kiezen wat ze willen...
Allergisch kan je alleen zijn voor eiwitten.
Allergenen moeten en worden gewoon duidelijk op de verpakking weergegeven (dik gedrukt). Dus als je allergisch bent zal je melk toch wel herkennen?

En wat is volgens jou het verschil tussen E330 en citroenzuur en waarom zou de een verwarrend zijn tov de ander? En de MNG haters weten volgens mij uit hun hoofd wel welke producten evil zijn. ;)

Oftewel: als je om wat voor reden ook de verpakkingen leest als je het nu doet om gezondheidsredenen of voedingsreligieuze redenen zal je ondertussen toch wel bedreven er in zijn toch? Waarom moet het dan ook nog via een app die dezelfde info laat zien?

• liquid_ice
Barrycade schreef op donderdag 15 september 2016 @ 11:53:
[...]

Allergisch kan je alleen zijn voor eiwitten.
Allergenen moeten en worden gewoon duidelijk op de verpakking weergegeven (dik gedrukt). Dus als je allergisch bent zal je melk toch wel herkennen?

En wat is volgens jou het verschil tussen E330 en citroenzuur en waarom zou de een verwarrend zijn tov de ander? En de MNG haters weten volgens mij uit hun hoofd wel welke producten evil zijn. ;)

Oftewel: als je om wat voor reden ook de verpakkingen leest als je het nu doet om gezondheidsredenen of voedingsreligieuze redenen zal je ondertussen toch wel bedreven er in zijn toch? Waarom moet het dan ook nog via een app die dezelfde info laat zien?
Het maakt mij niet uit wat de reden is, Irritatie, Allergie, Intolerantie, Pseudo-allergie, Malabsorptie, Overgevoeligheid of gewoon geen zin.

Het gaat mij om keuze vrijheid en er is geen keuze vrijheid als het niet duidelijk is wat je wanneer kiest.

Pagina: 1