Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:55

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
Gisteren een soort shootje gedaan met de D7100, en bij overzetten (via cardreader in de notebook) bleek dat een flink deel van de foto's verknald was: aan de onderkant (en soms over de hele oppervlakte) was het beeld horizontaal verschoven en allemaal vreselijke kleurstrepen groene, rode en blauwe balken, niet om aan te zien. Vooral foto's van later op de middag.

Ik heb de gewoonte om de camera tussen opnames in uit te zetten - komt omdat ik ook wel wat met EVF-camera's doe, en die accu's zijn leeg als je even niet kijkt. Er zat een Samsung EVO 16Gb kaartje in, maar voor zover ik me kan herinneren niet in de camera geformatteerd. Ik hoop dus maar dat het te vroeg uitschakelen of niet in de camera formatteren de oorzaak is. Of deugen de Samsung EVO kaartjes niet, of erger, ligt het aan de camera?

(Een geruststellend antwoord zou welkom zijn)

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
heb je geprobeerd om met een andere kaartlezer het geheugenkaartje te lezen?

kun je op het display van de camera de foto's wel goed terug kijken?

je hebt toch niet de foto's van het kaartje verplaatst naar de notebook, maar toch wel gekopieerd? (zodat je bron nog "goed" is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:03
Grote kans dat je geheugenkaartje niet lekker meer is. Probeer het uit met een ander geheugenkaartje.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Kwestie van eliminatie toch? Bekijk de foto's op je camera en hang je camera direct aan je laptop via een kabel en importeer dan de foto's.

Het zal niet de eerste keer zijn dat een cardreader roet in het eten gooit en je bijna een kaartje de deur uit doet om niets :Y)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Jammer maar helaas wel verplaatst, een aantal van de weggegooide foto's heb ik via recovery tool nogmaals ingelezen, maar wat rot was, bleef rot. Op de camera zag alles er goed uit, maar da's geen wonder - de embedded Jpeg's waren OK, maar de NEF-files niet.

Volgende keer toch maar weer kopieren, via een kabeltje i.p.v. een reader, en een aantal verschillende wegen proberen - maar dit was de eerste keer dat ik dit probleem tegenkwam (hopelijk ook de laatste - het kaartje vliegt er iig. uit)

[ Voor 3% gewijzigd door bobcom op 13-09-2016 10:14 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dit effect:
Afbeeldingslocatie: https://3.img-dpreview.com/files/p/TS560x560~forums/57713471/543a2b2b3a0343968db86ec2eae2baaa
Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/57WXm.jpg
zeker?

Heb je dit al eens gezien:
http://owl.phy.queensu.ca...ol/fix_corrupted_nef.html
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1238382

Op zich komt het probleem van beschadigde NEF files wel eens vaker voor. Vaak het gevolg van transfers (al dan niet via een externe cardreader) die data verminken.
En/of het gebruik van oudere versies van b.v. ViewNX software en/of niet actuele firmware van je body.

[ Voor 19% gewijzigd door ehtweak op 13-09-2016 10:48 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Topicstarter
Precies! Ik ga kijken of ik nog iets met de gerecoverde files kan doen, bedankt in elk geval! En ik doe voortaan wat runamuck @fm zegt: kopieren in plaats van verplaatsen.

Pagina: 1