Mini wifi accespoint opzetten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dis4zter
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09-2019
Ha Tweakers,

Allereerst excuus dat ik deze vraag hier zo maar opgooi, maar mijn kennis op het gebied van networking is nagenoeg nihil.

Situatie:
Wifi signaal Experiabox V8 dekt de hele flat, behalve mijn kamer (beganegrond, ik woon op kamers). Ik heb al wel een kabel naar beneden getrokken. (gebruikte mijn desktop als accespoint met Connectify, maar desktop gaat de deur uit).

Vraag:
Is er een accespoint/repeater voor +-20EUR die het signaal uit de kabel oppikt en het wifi signaal opnieuw uitzend, zonder verstoring te veroorzaken o.i.d.? Snelheid hoeft niet super te zijn, zolang ik maar met mijn smartphone en macbook op het netwerk kan.

Bij voorbaat dank!

Beste antwoord (via Dis4zter op 14-09-2016 19:26)

• citomaster
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-02 22:42
Ik denk dat je beter een goedkope accesspoint aan kan sluiten op de netwerkkabel in je kamer. Dan creëer je je eigen wifi-netwerkje. Zo heb ik het in ieder geval altijd in mijn kamer geregeld.

Denk bijvoorbeeld aan:

Sitecom WLX-2005 (~25 euro)

of

TP-Link TL-WA801ND (~30 euro)

Verwacht geen wonderen van beide access points, maar ze doen waar ze voor gemaakt zijn.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• citomaster
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-02 22:42
Ik denk dat je beter een goedkope accesspoint aan kan sluiten op de netwerkkabel in je kamer. Dan creëer je je eigen wifi-netwerkje. Zo heb ik het in ieder geval altijd in mijn kamer geregeld.

Denk bijvoorbeeld aan:

Sitecom WLX-2005 (~25 euro)

of

TP-Link TL-WA801ND (~30 euro)

Verwacht geen wonderen van beide access points, maar ze doen waar ze voor gemaakt zijn.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Je zoekt inderdaad een Access Point. Je kan ook een wireless router nemen, en daar alle non-Access Point zaken op uitschakelt (dus NAT uit, DHCP uit, IP in het bestaande subnet doen en de WAN poort niet gebruiken).

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:15
Je kan wat je zoekt perfect zoeken in de Pricewatch, dit zou het resultaat zijn:

https://tweakers.net/cate...4kbmFuBhM2QxI2NTQACtfWAgA

Om één kamer van WiFi te voorzien, moeten die wel volstaan, het eerste resultaat (deze pricewatch: Sitecom WLX-2005 - N300 Acces Point lijkt me prima.
johnkeates schreef op maandag 12 september 2016 @ 22:44:
Je zoekt inderdaad een Access Point. Je kan ook een wireless router nemen, en daar alle non-Access Point zaken op uitschakelt (dus NAT uit, DHCP uit, IP in het bestaande subnet doen en de WAN poort niet gebruiken).
Tenzij er ergens een router ligt rond te slingeren, is dat een duurdere optie, en ik zou het ook niet meer doen als die rondslingerende router al oeroud is (bv nog geen 802.11n ondersteunt).

• johnkeates
MacPoedel schreef op maandag 12 september 2016 @ 22:49:
Je kan wat je zoekt perfect zoeken in de Pricewatch, dit zou het resultaat zijn:

https://tweakers.net/cate...4kbmFuBhM2QxI2NTQACtfWAgA

Om één kamer van WiFi te voorzien, moeten die wel volstaan, het eerste resultaat (deze pricewatch: Sitecom WLX-2005 - N300 Acces Point lijkt me prima.

[...]

Tenzij er ergens een router ligt rond te slingeren, is dat een duurdere optie, en ik zou het ook niet meer doen als die rondslingerende router al oeroud is (bv nog geen 802.11n ondersteunt).
De WLX-2005 heeft slechts Ethernet 100Mbps. Natuurlijk is dat nog steeds 1/3e van de theoretische geadverteerde 802.11 snelheid, maar voor 5 euro meer heb je de WLR-4004 en dat ding heeft als voordeel dat je naast 300Mbit 802.11n ook een gratis ingebouwde gigabit ethernet switch hebt, kan prettig zijn als je nog bedraad wat aan wil sluiten.

• Dis4zter
Bedankt!
Hiermee moet het wel lukken.

• Dis4zter
johnkeates schreef op maandag 12 september 2016 @ 22:44:
Ik vond net een tweede Experiabox V8 in de kast. Hoe kan ik deze kan configureren tot een accesspoint m.b.v. de ethernetkabel die er al ligt?

• johnkeates
Dis4zter schreef op maandag 19 september 2016 @ 18:20:
[...]

Ik vond net een tweede Experiabox V8 in de kast. Hoe kan ik deze kan configureren tot een accesspoint m.b.v. de ethernetkabel die er al ligt?
Dat kan niet KPN's firmware niet.

• Dis4zter
johnkeates schreef op maandag 19 september 2016 @ 19:21:
[...]

Dat kan niet KPN's firmware niet.
Spijtig. Ik neem aan dat het niet uitmaakt dat we de Experiaboxen via Telfort hebben gekregen?

Maar goed, dan zal de adviezen hier boven opvolgen!

nogmaals bedankt.
Pagina: 1