Game/graphic design PC, 950-1000€

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simmke
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16-07-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Op dit moment gebruik ik mijn 4 jaar oude laptop (ASUS K53SD) voor dagelijks surfen, fotobewerking (Photoshop) en grafisch ontwerp (Illustrator, InDesign).
Omdat dit steeds moeizamer gaat (vooral batch bewerkingen in PS en 3D functies in illustrator) wil ik de laptop vervangen voor een desktop. Deze wil ik dan ook gaan gebruiken om met mijn Logitech DrivingForceGT te gaan racen. Het gaat dan om games als F1, Project Cars, Dirt Rally, Need for Speed.
De laptop hou ik voor lekker surfen op de bank, films kijken...

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget dat ik in gedachte had was +- 1000€. Bij voorkeur iets minder dan iets meer.
Ik wil graag (voor het eerst) de computer zelf opbouwen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het toetsenbord, muis, monitor, Spyder4, datacard printer... die ik in bezit heb blijf ik gebruiken. Ik heb geen basiscomponenten uit oude computers, behalve een externe DVD-brander.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Na lezen van verschillende adviestopics, reviews en BBG's kom ik op onderstaande onderdelenlijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 202,95€ 202,95
1Asus B150-PRO€ 98,-€ 98,-
1Asus TURBO-GTX1060-6G€ 295,95€ 295,95
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 69,50€ 69,50
1Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding)€ 84,49€ 84,49
1TP-Link TL-WDN4800€ 32,66€ 32,66
1Microsoft Windows 7 Professional (NL OEM 64bit)€ 34,94€ 34,94
1Arctic Freezer i32€ 27,95€ 27,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 65,95€ 65,95
1Cooler Master GM G550M€ 64,-€ 64,-
1Samsung 750 EVO (retail) 250GB€ 69,90€ 69,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.046,29

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb verschillende Asus laptops gehad, waar ik bijzonder tevreden over was. Verder ben ik niet echt merkgebonden en sta ik zeker open voor onderdelen van andere merken als deze beter of goedkoper zijn dan wat ik geselecteerd heb.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Afmetingen en looks van de computer maken niet echt uit, een simpele case heeft voorkeur boven een case met window en LED verlichting.
De keuze voor deze case is mede bepaald door in de pricewatch te fiteren op "SD slot".
WiFi toegang is ene vereiste aangezien er in huis geen ethernet-bekabeling voorzien is.

Ga je overklokken?
Ik zal niet gaan overklokken.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben vooral geïnteresseerd in het meeste bang-for-buck.
Zit er een bottleneck in het systeem dat ik heb samengesteld? Kan ik beter investeren in een upgrade van een bepaald onderdeel ten koste van een downgrade van een ander onderdeel? Op welke onderdelen kan ik besparen om onder het budget van 1000€ te blijven?
Als laatste misschien een stomme vraag: heb ik behalve deze componenten nog kabels, speciale gereedschappen... nodig? Of worden alle benodigde kabels meegeleverd met de onderdelen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen2702
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-04 14:42
Ziet er al goed uit, maar heb nog wat op en aanmerkingen ;)

- Ga je een dvd-drive nodig hebben? Die zie ik er niet tussen staan (misschien bewust).
- Het moederbord kan een stuk goedkoper. Tenzij je in de toekomst naar SLI wilt, kan je gewoon een mATX aanschaffen ipv een ATX bord.
- Een eventuele besparing is een goedkoper kast kopen en een losse cardreader. Kijk dan wel naar een kast die zo een klein slot heeft waar je de cardreader in kunt zetten.
- Stop dat extra geld in een 6600k. Ik weet dat je niet gaat overclocken, maar het is altijd handig om achter de hand te hebben en mocht je het systeem ooit willen verkopen (of een deel) dan is de 6600k veel waardevaster dan de 6500.

Edit: een losse cpu koeler is ook geen noodzaak als je niet gaat overklokken, daar bespaar je dan nog wat op.

[ Voor 7% gewijzigd door koen2702 op 12-09-2016 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
koen2702 schreef op maandag 12 september 2016 @ 22:54:
- Stop dat extra geld in een 6600k. Ik weet dat je niet gaat overclocken, maar het is altijd handig om achter de hand te hebben en mocht je het systeem ooit willen verkopen (of een deel) dan is de 6600k veel waardevaster dan de 6500.
Het geld wat je er nu extra voor gaat betalen krijg je er later niet meer voor terug. Stel dat er over zes jaar iets anders komt, dan kan de i5 6500 misschien nog zo'n 50 euro waard zijn, maar een i5 6600K is dan niet het dubbele waard, dat kun je vergeten.
Simmke schreef op maandag 12 september 2016 @ 21:45:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Ik ben vooral geïnteresseerd in het meeste bang-for-buck.
Zit er een bottleneck in het systeem dat ik heb samengesteld? Kan ik beter investeren in een upgrade van een bepaald onderdeel ten koste van een downgrade van een ander onderdeel? Op welke onderdelen kan ik besparen om onder het budget van 1000€ te blijven?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 179,-€ 179,-
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 83,50€ 83,50
1Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G€ 289,50€ 289,50
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 69,50€ 69,50
1Cooler Master Silencio 352€ 58,95€ 58,95
1TP-Link TL-WDN4800€ 32,66€ 32,66
1Microsoft Windows 7 Professional (NL OEM 64bit)€ 34,94€ 34,94
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 65,95€ 65,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 59,95€ 59,95
1Samsung 750 EVO (retail) 250GB€ 69,90€ 69,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 943,85

Ik heb niet het idee dat ATX een voordeel zal zijn boven mATX voor jouw, daarom heb ik het moederbord en de behuizing veranderd naar mATX zodat het wat goedkoper wordt zonder dat je veel in levert.

i5 6400 of i5 6500 is lood om oud ijzer, in de meest ideal situatie is een i5 6500 een kleine 10% sneller, maar merken doe je dit normaal gesproken niet. Prijsverschil is ook een kleine 10% dus de beste koop is de i5 6400 omdat de meest ideale situatie niet altijd van toepassing is.

CPU koeler eruit gehaald, de boxed koeler kan vrij stil zijn werk doen, zo bespaar je weer enkele euro's. Mocht die toch niet voldoen, kan die altijd vervangen worden natuurlijk. Maar dat verwacht ik niet als die netjes temperatuur gestuurd zijn werk doet met een stil profiel.

Gekozen geheugen is prima, gewoon goedkoopste 16GB dualchannel setje is het meest logische.

Moederbord is een stukje goedkoper, maar voldoet prima denk ik. Vier geheugen sloten zodat eventueel er gemakkelijk 2x8GB bij kan. Redelijke geluidschip, normaal aantal aansluitingen van alles, tweede PCI Express slot voor de WiFi kaart, prima lijkt mij.

HDD en SSD zijn prima keuzes.

Videokaart veranderd in de Gigabyte GTX 1060 WindForce, verwacht namelijk dat die een stuk stiller en beter zal zijn dan de Asus met blower koeler.

Voeding veranderd in een kwalitatief veel betere Seasonic G-series 360W. PC neemt immers toch maar 200W maximaal onder volledige belasting, dus waarom zou je dan een 550W nemen welke stukken minder is als je ook een goede minder overdreven voeding voor hetzelfde geld kunt halen.

Netwerkkaart is een prima keuze waarschijnlijk, al is dit ook afhankelijk van de router, de plaats van de router en hoe je huis eruit ziet (afstand, metaal in muren/vloer/plafond).

Behuizing veranderd in de kleine versie van de Silencio 550, de 352.
Als laatste misschien een stomme vraag: heb ik behalve deze componenten nog kabels, speciale gereedschappen... nodig? Of worden alle benodigde kabels meegeleverd met de onderdelen?
Alles moet erbij zitten.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simmke
Bedankt voor de snelle reacties.
Ik heb een vernieuwde versie van de wishlist samengesteld.

* Voorlopig nog met de i5 6500 processor, hier ga ik meer over lezen en daarna beslissen welke ik wil.
* Het advies voor µATX behuizing en moederbord heb ik opgevolgd, net als de andere grafische kaart en voeding. Kan op dit moederbord ook de front-usb en cardreader van de case aangesloten worden?
* Een CD/DVD drive staat niet in het lijstje omdat ik nog een externe drive heb liggen; uiteraard neemt deze wel weer een USB-poort in beslag, hier denk ik dus ook nog even over na.
* De PC komt te staan op dezelfde plek waar ik met de laptop werk, hier is prima wifi-bereik.
* Ik heb de keuze gemaakt voor Windows7 en niet Windows10, omdat ik dit fijner / intuïtiever vond werken. Krijg ik met deze keuze problemen met bepaalde software of games? Ik las over Forza Horizon 3 op Windows 10, betekent dit dat het niet of moeilijk zal draaien op Windows 7?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Simmke schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:42:
* Voorlopig nog met de i5 6500 processor, hier ga ik meer over lezen en daarna beslissen welke ik wil.
http://www.cpu-world.com/...Intel-Core%20i5-6400.html
3300 MHz (1 or 2 cores)
3200 MHz (3 cores)
3100 MHz (4 cores)
http://www.cpu-world.com/...Intel-Core%20i5-6500.html
3600 MHz (1 core)
3500 MHz (2 cores)
3400 MHz (3 cores)
3300 MHz (4 cores)
Verschil is dus 300MHz (9,09% meer) bij het vol belasten van één core, 200MHz (6,06% meer) bij het vol belasten van 2 core's, 200MHz (6,25% meer) bij het vol belasten van drie core's en 200MHz (6,45% meer) bij het vol belasten van 4 core's.

Dit is vanzelfsprekend in de meest ideale situatie. Op het moment dat je één of meerdere core's van een i5 6500 maar voor 90% belast zit er natuurlijk 0,0% verschil in prestaties aangezien je immers dan de i5 6400 maar voor ~95% belast. Of te wel in de meest ideale situatie is de CPU zoveel als bovenstaande procenten beter bij het belasten van één of meerdere core's voor 100%. In alle andere situaties, lees meestal, is het verschil dus kleiner. Prijsverschil is een kleine 10%, dus in principe kun je zeggen dat de i5 6400 de betere koop is. Al blijft het lood om oud ijzer.
* Het advies voor µATX behuizing en moederbord heb ik opgevolgd, net als de andere grafische kaart en voeding. Kan op dit moederbord ook de front-usb en cardreader van de case aangesloten worden?
Geen probleem, het moederbord heeft twee front USB 2.0 headers en één USB 3.0 header. Daarmee blijft er nog één USB 2.0 header vrij.
* Een CD/DVD drive staat niet in het lijstje omdat ik nog een externe drive heb liggen; uiteraard neemt deze wel weer een USB-poort in beslag, hier denk ik dus ook nog even over na.
Ik neem aan dat je de drive eigenlijk nooit gebruikt en dus eigenlijk nooit hebt aangesloten. Of gebruik je hem nog vaak?
* Ik heb de keuze gemaakt voor Windows7 en niet Windows10, omdat ik dit fijner / intuïtiever vond werken. Krijg ik met deze keuze problemen met bepaalde software of games? Ik las over Forza Horizon 3 op Windows 10, betekent dit dat het niet of moeilijk zal draaien op Windows 7?
Er zijn idd games welke alleen maar werken onder Windows 10 en dat zullen er veel meer worden. Windows 10 heeft ook DX12 ondersteuning, Windows 7 niet. Overigens kun je Windows 7 nog steeds gratis upgraden naar Windows 10. nieuws: Windows 10-upgrade is eenvoudig gratis via toegankelijkheidspagina te... Lijkt mij trouwens ook slim, ik zou geen Windows 7 meer gebruiken voor een nieuwe PC, je mist allemaal optimalisaties en steeds meer dingen werken niet onder Windows 7. Ook krijg je steeds minder veiligheidsupdates wat het minder veilig maakt.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simmke
Bedankt voor alle info!
De CD/DVD drive zit inderdaad nog in de doos, mijn huidige laptop heeft nog een ingebouwde CD/DVD drive.
Ik luister zo veel mogelijk muziek op hoge kwaliteit. Hiervoor zet ik liefst originele CD's als WAV of ALAC bestand over. De CD drive wordt dus wel regelmatig gebruikt :) maar tussendoor loskoppelen is inderdaad een mogelijkheid die nog niet bij me was opgekomen :p

• SoeperFielix
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-07-2021
Als je de kracht van een 1060 wil, is de RX 480 bijna even goed, en een flink stuk goedkoper. Ook is dat meer future-proof, want de RX 480 heeft betere Vulkan prestaties, FreeSync (waar je gebruik van kan maken met de pricewatch: AOC G2460VQ6 Zwart, ook kan je dan later makkelijk voor nog eens 260 piek upgraden naar een CrossFire situatie, wat kan met dit moederbord.

• Simmke
Bedankt voor alle reacties en adviezen.

Ik heb alles overwogen en vergeleken. Het zal de uATX computer worden zoals voorgesteld door -The_Mask-. Alleen twijfel ik nog over de voeding.
Afhankelijk van de test, recensies en bronnen zou de ene voeding weer beter zijn of de andere. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Be Quiet! Straight Power (niet modulaire versie).
Met een simulatie over het vermogen wat de PC nodig heeft (de site ben ik even kwijt) zou ik 365W nodig hebben. Een andere simulatie zegt weer dat ik meer nodig zou hebben.
Mijn laatste dilemma is dus: 400w of 500w voeding?

• -The_Mask-
  • Niet online
Het systeem wat ik voorstelde zal zo'n 200W onder volledige belasting uit de voeding trekken.

Je kunt het zelf het beste berekenen zie: Voeding advies en informatie topic - Deel 33
PSU calculators zitten er allemaal extreem ver naast.

AMD Nieuwsdiscussie

• Simmke
Oh handig :) ik zat nog in deel 30 te lezen :/
Maar deze voeding wordt ook in deel 33 goed bevonden, dus dat gaat 'm gewoon worden. De 400w versie dus ;)
Pagina: 1