Hoe Ethernet poort stopcontact muur best uitbreiden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sunz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:34
Beste mensjes,

dit komt wss als een heel domme vraag over maar wil 100% zekerheid voor ik overga tot aankoop.

Situatie:

Modem/Router is aangesloten in berging. Vandaar lopen kabels tot naar de living waar ik 2maal 2x ethernet poorten heb in de muur (zoals stopcontact)

Aan de TV-ruimte zijn mijn poorten momenteel opgebruikt (PC en digitale TV).

Ik zou willen uitbreiden zodat ik ook mijn reciever, PS4 en meer kan aansluiten in de toekomst. Dus van die 2 ethernet poortjes meerdere maken simpel gezegd.

Hoe doe ik dit het best? Met een netwerk switch zoals deze?

pricewatch: Netgear Prosafe GS105

Dacht hier direct aan maar hoe sluit ik deze aan? Ik zie enkel 5 uitgangen of ben ik verkeerd en dient aansluiting nr. 1 als ingang en de 4 andere poorten als uitgangen?

Beste antwoord (via Sunz op 12-09-2016 21:50)

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Helemaal goed, netwerk switch kopen, en 1 van deze poorten aansluiten op je 'muuraansluiting'. (maakt niet uit welke poort, de tijd van dedicated up en downlinks zijn al een hele poos achter ons)

Ik zou echter voor die paar euro extra de 8 poorts versie nemen. Extra poorten achter de hand hebben is altijd fijn.
Mocht je om welke reden dan ook overwegen om beiden muur aansluitingen aan de switch te koppelen, doe dit niet. Je creëert zo een network loop, en dat is funest voor je snelheid/stabiliteit/etc.

[ Voor 8% gewijzigd door Madshark op 12-09-2016 20:43 ]

Alle reacties

Verwijderd

Inderdaad, je bent een switch nodig. Je kunt 1 van die 5 poorten op de poort in de muur aansluiten, en er dan nog 4 apparaten op aansluiten. Zo simpel is het. Er zijn niet echt 'in- en uitgangen'.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2016 20:33 ]

• trebor.ed
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-11 21:15
Toevallig heb ik er ook zo eentje liggen. Je kunt een van de poorten gebruiken als uplink naar je andere switch of router en voila ! Oh ja, wil je gebruik maken van vlans dan is er ook nog een GS105e versie van deze switch.

[ Voor 25% gewijzigd door trebor.ed op 12-09-2016 20:39 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Madshark
  • Niet online
Helemaal goed, netwerk switch kopen, en 1 van deze poorten aansluiten op je 'muuraansluiting'. (maakt niet uit welke poort, de tijd van dedicated up en downlinks zijn al een hele poos achter ons)

Ik zou echter voor die paar euro extra de 8 poorts versie nemen. Extra poorten achter de hand hebben is altijd fijn.
Mocht je om welke reden dan ook overwegen om beiden muur aansluitingen aan de switch te koppelen, doe dit niet. Je creëert zo een network loop, en dat is funest voor je snelheid/stabiliteit/etc.

[ Voor 8% gewijzigd door Madshark op 12-09-2016 20:43 ]

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:08

Speedmaster

Make my day...

Madshark schreef op maandag 12 september 2016 @ 20:42:

Ik zou echter voor die paar euro extra de 8 poorts versie nemen.
Deze juist niet, je moet voor internet en ITV een managed switch hebben dus deze

• Sunz
Speedmaster schreef op maandag 12 september 2016 @ 20:51:
[...]

Deze juist niet, je moet voor internet en ITV een managed switch hebben dus deze
Ik ben een totale leek hierin maar ik dacht sindsdien ik over de nieuwste modem/router van Proximus beschik namelijk de BBOX-3 van Sagem dat dit niet meer uitmaakte? Vroeger op de oude BBOX 2 had je 2 ethernet poorten voor Internet e.d en 2 poorten voor digitale tv. (namelijk TV1 en TV2)
Nu is het zo dat ik op eender van de 4 poorten digitale tv kan aansluiten (had ik toch ergens op fora gelezen).

Moet ik dan nog steeds kiezen voor een managed netwerk switch?

Allesinds allemaal al dik bedankt voor de hulp :)

Verwijderd

Het signaal van TV wordt in de router gescheiden van het signaal van internet. Als je dus 1 van de 2 poorten in de muur voor TV gebruikt, en 1 voor internet (wat waarschijnlijk de situatie zoals nu is), dan kun je een 'gewone' switch op de internet poort gebruiken voor apparaten die internet (geen IPTV) nodig hebben.
Een managed switch lijkt me wat overkill voor een thuissituatie.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Die signalen worden steeds vaker niet gescheiden, je kan dan op elke aansluiting elk type apparaat aansluiten.

Je wilt dan wel IGMP snooping hebben anders krijgt elk apparaat standaard het tv signaal geserveerd, dat vertraagt je netwerk.

Wellicht is dit een optie? pricewatch: TP-Link TL-SG108E

Deze heeft 8 poorten en IGMP snooping.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Tsurany schreef op maandag 12 september 2016 @ 21:06:
Die signalen worden steeds vaker niet gescheiden, je kan dan op elke aansluiting elk type apparaat aansluiten.

Je wilt dan wel IGMP snooping hebben anders krijgt elk apparaat standaard het tv signaal geserveerd, dat vertraagt je netwerk.

Ok, ik dacht dat de situatie was zoals hierboven beschreven met 'BBOX 2', losse poorten voor internet en TV op de modem/router.

• Sunz

Deze is dus managed. Aangezien ik hier niet veel kennis van heb :) kan ik deze gewoon nog plug-n-play gebruiken?

Las dit bij bijzonderheden:

Deze Easy smart switch is alleen te managen d.m.v. een bijgeleverde Windows programma en niet via WEB/CLI. Fanless, Max. 32 gelijktijdige VLAN's, IGMP Snooping, Link Aggregation, Port Mirroring, Cable Diagnostics en Loop Prevention.

Wat als ik digitale TV aansluit op 1 ethernet poort en gescheiden hou van mijn 2de ethernet poort waar ik de swtich op aansluit --> IGMP Snooping nog handig of niet?

[ Voor 8% gewijzigd door Sunz op 12-09-2016 21:15 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

IGMP snooping zou standaard aan moeten staan, daarvoor hoef je niks te configureren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Madshark
  • Niet online
Speedmaster schreef op maandag 12 september 2016 @ 20:51:
[...]

Juist wel. Als TS vraagt (no offence!) hoe hij een signaal kan 'uitbreiden', kun je al helemaal niet verwachten dat hij een managed switch gaat kopen en VLAN's gaat instellen. (en al helemaal op een half gaar product dat niet eens een fatsoenlijke webif heeft)
Daarom gewoon simpel houden. Aansluiting naar Digibox lekker laten zitten zoals hij nu zit, aansluiting Smart-TV (=regulier internet vlan), 'opsplitsen' in 4 of 7 extra poorten.

--EDIT--
Lees net dat het hier gaat om Telenet, dat IGMP gebruikt. Blijft situatie nog steeds hetzelfde, 1 kabel houd je voor een rechtstreekse verbinding tussen router en Digibox, de andere aansluiting kun je naar hartenlust opdelen (behalve naar extra Digiboxen).
Wat als ik digitale TV aansluit op 1 ethernet poort en gescheiden hou van mijn 2de ethernet poort waar ik de swtich op aansluit --> IGMP Snooping nog handig of niet?
Dan heb je inderdaad geen IGMP nodig. Gewoon een kwestie van je Digibox gescheiden houden van de rest, dus deze zijn eigen kabel geven. (zowieso aan te raden)

[ Voor 34% gewijzigd door Madshark op 12-09-2016 21:30 ]

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:08

Speedmaster

Make my day...

En wat denk je dat mijn keuze ondersteund? Juist IGMP snooping, het gebruik van VLANs was niet door mij genoemd, maar ik weet dat sommige providers er nog gebruik van maken. Maar met name het IGMP verhaal is de reden waarom ik de link naar de Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108E maakte

Verwijderd

Sunz schreef op maandag 12 september 2016 @ 21:11:
Goede vraag. Dat idee had ik ook, maar mijn kennis / ervaring met IPTV schiet hier wat tekort. Ik ben ook wel geinteresseerd in het antwoord, dus als iemand dat weet? :P

• Sunz
Correctie: ik heb Proximus TV, geen telenet (weet niet of dit uitmaakt behalve VDSL tegen kabel)

• Madshark
  • Niet online
Sunz schreef op maandag 12 september 2016 @ 21:28:
Correctie: ik heb Proximus TV, geen telenet (weet niet of dit uitmaakt behalve VDSL tegen kabel)
Proximus router die ik eens ook gezien had werkt inderdaad nog met VLAN's. Maar ongeacht je ISP, als je Digibox gewoon op een eigen rechtstreekse verbinding laat zoals het nu is, en je 'internet' verbinding naar je Smart-TV opsplitst met een switch, werkt het altijd.

• Sunz
Madshark schreef op maandag 12 september 2016 @ 21:33:
[...]

Proximus router die ik eens ook gezien had werkt inderdaad nog met VLAN's. Maar ongeacht je ISP, als je Digibox gewoon op een eigen rechtstreekse verbinding laat zoals het nu is, en je 'internet' verbinding naar je Smart-TV opsplitst met een switch, werkt het altijd.
Heb ff hier gelezen (sorry pagina in Frans) dat deze gebruiker last had van trage verbinding, traag menu, slechte PVR tot hij IGMP bruikbare switch had aangeschaft (deze die hier boven beschreven staat dan nog wel :D )

https://tibius.be/2015/02...-switch-pour-proximus-tv/

Nu blijft de vraag over. Maakt het iets uit als ik de poorten gescheiden (anders blijft er toch een poort vrij) hou of heeft IGMP nog voor meerdere zaken nut?
Een 8-poort switch met IGMP kost dan weer wat duurder en zoveel poorten heb ik momenteel nog niet nodig. Totaal 4 waarvoor 1 voor connectie, 1 voor HTPC, 1 voor PS4 en 1 voor reciever. Kan nog altijd later PS3 aansluiten maar komt er wss toch nooit van hehe.

VLAN ken ik niet en zal ik dus wss ook niet gebruiken :P

• Madshark
  • Niet online
Zolang jij je Digibox een eigen rechtstreekse connectie laat met je router (je huidige situatie), heb je niets te doen met IGMP, VLAN's etc, en heb je dus ook geen managed switch nodig.
IGMP heb je dus alleen nodig als je alles over hetzelfde kabeltje zou willen hebben. (dus Digibox, PS4, etc. over dezelfde verbinding)
(tenzij de buildin switch van Proximus zelf geen IGMP snapt, maar dat lijkt me echter heel erg stug

[ Voor 15% gewijzigd door Madshark op 12-09-2016 21:48 ]

• Sunz
Madshark schreef op maandag 12 september 2016 @ 21:46:
Zolang jij je Digibox een eigen rechtstreekse connectie laat met je router (je huidige situatie), heb je niets te doen met IGMP, VLAN's etc, en heb je dus ook geen managed switch nodig.
IGMP heb je dus alleen nodig als je alles over hetzelfde kabeltje zou willen hebben. (dus Digibox, PS4, etc. over dezelfde verbinding)
(tenzij de buildin switch van Proximus zelf geen IGMP snapt, maar dat lijkt me echter heel erg stug
Kort en duidelijk ! Bedankt!

Dan ga ik gewoon voor deze gaan:

• Madshark
  • Niet online
Sunz schreef op maandag 12 september 2016 @ 21:50:
[...]

Kort en duidelijk ! Bedankt!

Dan ga ik gewoon voor deze gaan:

Yep, helemaal goed ;)

Toch zou ik voor die €2,50 extra een 8 poorts nemen ;) Heeft verder geen invloed op de werking, of technisch nadeel (behalve iets groter en duurder), maar houd je wel 3 extra poorten over. Voor in de toekomst als je extra apparaten gaat aansluiten (Xbox, een extra draadloze AP, Domotica controller, etc) of om vanaf dat punt weer met een lange kabel elders een netwerk-punt erbij te maken. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat je vaak verkijkt op hoeveel poorten je nodig denkt te hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Madshark op 12-09-2016 22:11 ]

• Sunz
Nja, was erg aan het twijfelen maar de uitendelijke groote van de switch gaf de doorslag :)
Die 5-poort switch is 10 cm breed ipv de 16 cm van de 8-poort switch.
Wil dat ding deftig kunnen wegwerken want het oog wil ook wat :P
En nog 1 extra poort over dat wss nog ff zo zal blijven :)
Pagina: 1