Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Futureproof gaming- en allround-PC, ~1000,-

Pagina: 1
Acties:

• Kaasrol
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-10 12:10
Ha Tweakers, ik ben van plan een PC aan te schaffen om mijn laptop te vervangen. Nu is geld geen groot issue, maar gaat het voornamelijk om het feit dat het een grote eerste aanschaf is. Later wil ik nog (kunnen) upgraden. Op welke punten denken jullie dat ik de prijs kan schaven? Mijn richtlijn is €1000.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Eigenlijk alles. Dus huis-tuin-keukengebruik, maar ook softwareontwikkeling en gaming. Ik kijk erg uit naar Battlefield 1 en Star Citizen, deze wil ik allebei wel op zijn hoogst kunnen draaien op 1080p (of 1440p als dat geen al te grote sprong is, ik overweeg ook een betere monitor te kopen).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Om en nabij €1000,-. Later wil ik nog verder gaan uitbreiden, dus daar leg ik hier ook de focus op. Ik wil geen componenten kopen die ik over een jaar (of 2) weer moet gaan verkopen als ik wil opschalen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, toetsenbord, muis.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb gekozen voor het tussenmodel i5, maar hier twijfel ik nog over. Is de performance veel beter als ik 30 piek meer besteed? Ik kan me dit zelf niet voorstellen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik neig naar Intel/Nvidia, eigenlijk vooral vanwege reputatie en eerdere ervaring. Ik sta wel open voor AMD als dit veel verschil zou maken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil geen flashy case met neonlichten, liever iets wat ook in je woonkamer zou kunnen passen zonder dat het opvalt. Daarnaast wil ik geluid laag houden, maar ook niet teveel zelf eraan hoeven sleutelen (custom koeling, enz). Klik en klaar zou ideaal zijn wat mij betreft.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik vraag me dus vooral af of ik voor de duurdere i5 zou moeten gaan, of dat deze ok is. Daarnaast vraag ik me af of mijn keuze voor GPU goed is. Ik ben van plan op termijn een tweede 1070 in SLI erbij te zetten, maar online lees ik dat het dan een betere keuze is om voor een duurder model te gaan. Wat denken jullie?
Daarnaast vraag ik me af of jullie onderdelen zien die overkill zijn, waar ik geld op kan besparen. En of mijn build überhaupt klopt qua compatibiliteit / hitteproductie, gezien dit de eerste PC is die ik zelf bouw.

Specs zijn als onderstaand:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 202,95€ 202,95
1MSI Z170A SLI€ 125,01€ 125,01
1Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming€ 469,50€ 469,50
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 69,50€ 69,50
1Fractal Design CORE 2500€ 55,50€ 55,50
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 39,80€ 39,80
1Corsair CX550M€ 64,90€ 64,90
1Samsung 850 EVO 500GB€ 154,90€ 154,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.182,06

Alvast bedankt voor jullie mening!

R7 5800X3D | RX 7900XT | 32GB Kingston 3600MHzC16 | Samsung 980 Pro 2TB | be quiet! Pure Power 12 M 1000W

• koen2702
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-11 21:27
Als je voor futureproof wilt gaan, zou ik toch de 6600k nemen. Je zegt dat je niet gaar overclocken, maar daat gaat voor mij tegen het idee van futureproofen in. Het is veel goedkoper om de mogelijkheid tot overclocken te hebben als je vind dat je cpu begint achter te lopen over een paar jaar, dan dat je een nieuwe moet kopen.
Daarnaast klopt het inderdaad dat SLI niet al te geweldig is (naar mijn mening). Te weinig games ondersteunen het. Het is leuk voor hoge benchmarks en een verlicht window, maar in de praktijk zal je er niet veel aan hebben. Daarnaast is een enkele 1070 al op het niveau van een 980ti en dat lijkt me wel genoeg ;).

Door niet voor SLI te gaan hoef je niet zo een duur moederbord te kopen, daar zou je de 6600k mee kunnen betalen. Maakt het waardevast verhaal je niet zo uit en wil je écht niet overclocken, dan kan je dat geld ook nog in een SSD steken.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Als je nog vragen heb stel ze gerust :)

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-11 00:23
Met dit moederbord zit je prima, pricewatch: Gigabyte GA-B150M-D3H en bespaart je weer een paar tientjes.
Ook zou ik voor een 450 watt voeding gaan. Je huidige build gebruikt rond de 300watt en in de toekomst word alles steeds zuiniger dus zal je echt niet meer nodig hebben hiervoor.

Zoals je het nu hebt met 1 1070 kan je op 1440p bijna alles wel op max settings 60+ fps draaien.

Zoals hierboven al vermeld kan je beter bij 1 kaart blijven en deze dan over 1.5-2 jaar gewoon weer vervangen voor een gtx 1170/1270 bespaart je nu geld, 1440p gamen gaat hier toch prima mee, en over 1 of 2 generaties is een enkele kaart toch weer krachtiger dan een 1070sli setup.
Ook is het per game verschillend of sli wel of niet word ondersteund of goed draait.

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:52

RvL

Geheugen kan iets goedkoper: pricewatch: Crucial CT2K4G4DFS8213

Minder mooi, maar je kiest voor een dichte kast dus je ziet er niets van.

Belangrijker is echter dat dit 2133MHz geheugen is, wat de maximale snelheid is die de geheugencontroller in de processor ondersteunt. Zeker als je er voor kiest om een B150 moederbord te halen zoals Brandonvds aanhaalt heeft het geen enkele zin om er sneller geheugen op te zetten.
koen2702 schreef op maandag 12 september 2016 @ 23:05:
Als je voor futureproof wilt gaan, zou ik toch de 6600k nemen. Je zegt dat je niet gaar overclocken, maar daat gaat voor mij tegen het idee van futureproofen in. Het is veel goedkoper om de mogelijkheid tot overclocken te hebben als je vind dat je cpu begint achter te lopen over een paar jaar, dan dat je een nieuwe moet kopen.
Daarnaast klopt het inderdaad dat SLI niet al te geweldig is (naar mijn mening). Te weinig games ondersteunen het. Het is leuk voor hoge benchmarks en een verlicht window, maar in de praktijk zal je er niet veel aan hebben. Daarnaast is een enkele 1070 al op het niveau van een 980ti en dat lijkt me wel genoeg ;).

Door niet voor SLI te gaan hoef je niet zo een duur moederbord te kopen, daar zou je de 6600k mee kunnen betalen. Maakt het waardevast verhaal je niet zo uit en wil je écht niet overclocken, dan kan je dat geld ook nog in een SSD steken.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Als je nog vragen heb stel ze gerust :)
Mijn inziens weegt de winst die je doorgaans haalt met overclocken niet op tegen de meerprijs van een K processor en een Z170 moederbord. Maar dat is iets wat ieder voor zich moet weten :)

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...