Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

KPN IP-TV IGMP Settings voor (oa) Ubiquity (DSL)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals vele hier heb ik een chronische hekel aan provider modem-routers.
Voor KPN is dit de compleet locked-down experia box.

Routertje er achter klinkt makkelijker gezegd dan gedaan, voor internet is het prima... maar televisie blijft problematisch. Sommige mensen nemen, op aanraden van mensen op het KPN forum, dan maar genoege met een apart LAN voor de televisies. Op, onder andere, netwerkje.com staan prima handleidingen voor Glas, maar bijna niks voor ADSL.

Dus hierbij voor de Ubiquity Edge Router de settings:
Werkt volledig incl beveiligde kanalen als HBO!

Belangrijk is om een firewall exception aan te maken.
Vreemd genoeg word het multicast verkeer van KPN dusdanig verzonden dat de Ubiquity-firewall dit niet filter of doorlaat onder "Protocol IGMP", misschien dat iemand met meer netwerk kennis daar verder op in kan gaan.

Verder lijkt het niet te werken als je enkel de fysieke eth0 en eth1 gebruikt voor resp. WAN en LAN. De truc is om eerst de WAN connectie toe te voegen aan een Bridge (br0)

Dit doe je door eerst in de volgende pagina de bridge aan te maken:
onder config tree -> Interfaces -> Bridge
Daar 1 toevoegen door deze te namen, bijv. br0

Daarna kun je gewoon in het homeschreen de bridge connecten met je WAN connectie... hierna verwijst WAN dus naar de bridge br0.

Wat wel werkt zijn de volgende uitzonderingen, voor incomming-wan
213.75.0.0/16
en
10.142.64.0/18

Mijn voorkeur is om exceptions zo beperkt mogelijk te houden, dus vooral enkel UDP door laten.

Daarna onder config tree -> Protocols -> IGMP proxy
Zowel je LAN als je WAN interface invullen

Dan vervolgens:
LAN:
Role: downstream
alt-subnet: 0.0.0.0/0

WAN:
Role: Upsteam
Alt-Subnet:
213.75.0.0/16
10.142.64.0/18

Daarna werkt het als een zonnetje, Smart-QOS is geen probleem, Traffic Analysis werkt ook voor je Televisie! :)

Geen garantie dat het blijft werken, maar zo simpel is het als je geen Glas hebt! :)
Wil je ook TV op je Vlan? Dan gewoon als extra downstream interface toevoegen onder de IGMP proxy.

Aangezien het zo moeilijk te vinden is wat nou de settings zijn voor DSL, plaats ik het hier! :)
Veel plezier er mee ^^

*edit*
Dit lijkt dus enkel te werken als de WAN in een bridge zit.
Offloading lijkt niet uit te maken, waarom dit er toe doet is mij niet duidelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2016 20:14 ]