• Progeny
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-06-2021
Hoi,

Ik ben van plan om een nieuw systeem aan te schaffen met het mobo uit de titel alleen kom ik nou net een video over dit bordje tegen waar ik wel een aantal wijsheden uit kan halen zoals het niet combineren v. een graka met nvme maar dan bij het cpu verhaal raak ik de weg kwijt. Volgens hem is een i5 cpu icm een graka geen strak plan. Kan iemand hier wat meer details over geven svp?

Overigens is dat waarheid dat de graka x8 gaat draaien icm nvme m2? Ik neem aan dat reguliere sata via m2 voluit zal werken voor beide componenten?

YouTube: 2016 Unboxing ASUS MINI ITX DDR4 LGA 1151 B150I PRO GAMING/WIFI/AURA...

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:18
I5 en graka gaan prima samen. I7 is overkill iig. Nvme heb ik verder geen verstand van.

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-12-2025
Hier staat wel wat technische info: https://www.pugetsystems....at-is-the-Difference-635/

Het komt er op neer dat je bij B150 erg moet opletten wat je waar in steekt. Meer dan met Z170, bijvoorbeeld.

B150 heeft via mobo-chipset 8 lanes te vergeven, plus 16 direct op de processor. Zolang je je graka op die x16 prikt die direct aan je processor hangen, kan je die NVMe plus je normale mobo-spul over de x8 van de chipset laten lopen, als het goed is. Denk ik. Het is warrige materie.

Anders heb je kans dat je graka en NVMe die x16 moet delen, wat je op graka zo'n 1-2% performance kan kosten, omdat ie op x8 gaat draaien. Ook niet echt wereldschokkend.

• Progeny
Even nvme weggelaten, was ik ook niet van plan maar gaat de graka nou wel op x16 draaien icm i5?

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:18
Ja

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:34

nelizmastr

Goed wies kapot

Alle processoren op het 1151 platform hebben 16 eigen pcie lanes

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Twam
Oh, haha, ik zie nu pas dat het een mITX-board is met maar 1 x16 slot. Ja, dan ga je gegarandeerd je graka gewoon op x16 hebben - je kan 'm niet per ongeluk in de verkeerde steken, en er zijn geen andere PCIe-slots die misschien op zelfde lanes zijn aangesloten.

Dan is het dus heel eenvoudig:
x16 PCIe-slot: gegarandeerd x16, direct op CPU

Dan totaal x8 te verdelen chipset-lanes (dus totaal los van de x16):
.m2-aansluiting: x4 indien gebruikt met NVMe, loopt via chipset
Al je andere meuk op het moederbord (USB/SATA/Ethernet/etc.): overige chipset-lanes

Met de aansluitingen die dat mobo heeft, kán je de totale lanes niet eens volgooien, eigenlijk ;)

En inderdaad, dit hangt meer van het moederbord af dan van de processor: op datzelfde moederbord zal een Pentium G4400 dual-core nog volop gebruik kunnen maken van je videokaart, geen enkel probleem. Naja, als je Total War-spellen of GTA5 op een Pentium gaat spelen loop je daar natuurlijk gewoon tegen gebrek aan rekenkracht aan, vergeleken met een i5, maar dat is een heel ander verhaal :P

• Progeny
Dus die hele video is gelul?

• Twam
Laat ik het zo stellen: In de eerste drie-vier minuten roept ie al zeker vier dingen die niet kloppen.

1. Skylake/socket 1151 ondersteunt CrossFire/SLI niet echt. Onzin. Zie de diverse Z170 mobo's in de pricewatch, dik de helft van de 1151 mobo's met Z170 chipset en twee of meer (fysieke) x16 slots ondersteunt SLI, bijna allemaal doen CF. Dus die kreet dat je daarvoor eigenlijk x32 nodig hebt - CF werkt al op x8 + x4, SLI wil minimum 2x x8 - ja, dan hadden ze dus nooit al die ondersteuning ingebouwd. Benchmarks wijzen uit dat het verschil ik fps tussen een high end graka (denk 980ti of gtx 1080) op x8 of x16 zo'n 1-2% is. "shooting yourself in the foot" lijkt me dus rijkelijk overdreven.

2. NVMe.2? Bestaat niet. Hij zal NVMe via m.2 bedoelen. Waarbij m.2 gewoon de aansluiting is, je hebt ook NVMe drives die je direct in een PCIe-slot prikt.

3. NVMe gebruikt x16 aan lanes. Nope. Gebruikt x4. Dan zou er al vier in RAID moeten willen, maar dan moet je sowieso met 2 hele prijzige adaptors gaan werken, en dan heb je geen plek meer voor die twee videokaarten waar ie het over heeft.

4. Socket 1151 heeft maar x16 aan pcie lanes te vergeven. Ook onzin, zoals uitgelegd in die link die ik eerder plaatste. Er lopen er x16 direct naar de processor, maar afhankelijk van het type moederbord zijn er dus nog 8-20 pcie lanes te verdelen.

Hij brengt het vrij stellig, maar ik zou het inderdaad met een korreltje zout nemen :P
Pagina: 1