Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

vlan naar unifi AP

Pagina: 1
Acties:

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-11 11:12
Opstelling: USG ---- SG3210 ---- AP

Ik heb het een en ander al afgezocht maar het wil me niet lukken.

Ik heb een USG router, hierop heb ik een extra lan aangemaakt met vlan ID 5 (192.168.2.1/24).

Nu heb ik een extra WLAN gemaakt die gebruik moet maken van VLAN ID 5. Tussen de USG en de AP zit een TP-Link SG3210.

Nu moet die switch de VLAN doorsturen naar de AP op poort 2. Maar ik krijg het niet voor elkaar. Telkens kan ik niet verbinden met het netwerk.

Wat ik dacht dat moest is poort 2 op trunked zetten? Maar dan krijg ik dus geen netwerk en is de AP ook niet te vinden (pingen).

Toen een vlan config aangemaakt in de tp-link en die op poort 2 vlan 5 gezet. Ook hier geen netwerk meer na het instellen.

Ook al poort 2 op general gezet. Dan is de AP wel bereikbaar. Maar de wlan met vlan werkt niet.

Zoals je al kunt zien heb ik hier weinig kaas van gegeten, maar wat doe ik verkeerd?

screenshots:

VLAN: http://imgur.com/a/KC18U
WLAN: http://imgur.com/a/GXca8

[ Voor 9% gewijzigd door sweebee op 12-09-2016 16:50 ]

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:51
Heb je zowel de poort van je router, en beide poorten op de switch (uplink router en ap) tagged vlan 5 staan ?

• sweebee
De poort van de router (unifi usg) kan ik verder niets instellen. Hierop heb ik alleen een vlan gemaakt. Uplink had ik idd nog niet aan gedacht. Maar zodra ik ze op tagged zet dan heb ik geen netwerk meer.

Edit: Ah nu lukt 't wel. Nu het volgende. Er zit nog een (unmanaged) switch op poort 3 van de TP-link. Is het mogelijk dat die unmanaged switch en alles wat daar aanhangt te verbinden met een vlan?

[ Voor 32% gewijzigd door sweebee op 12-09-2016 17:28 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je moet op je TP-link instellen dat VLAN 5 tagged naar je AP gaat en VLAN 1 (of wat je ook voor de rest van je lan gebruikt) untagged. Soms heet dat native vlan. De management interface van unifi APs moet untagged blijven.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• sweebee
Thx! het is allemaal gelukt.

Edit: de unmanaged switch (airport extreme) krijgt gewoon een ip in de 192.168.2.x range. Ook apparaten die via lan verbonden zijn aan die airport.

Maar via wifi krijg ik geen ip adres.

[ Voor 77% gewijzigd door sweebee op 12-09-2016 19:04 ]

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:26

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Is er een DHCP server actief op het VLAN 5 netwerk? Waarschijnlijk niet ;)

En je kan de functionaliteit checken door een apparaat op je wifi tijdelijk een vast adres te geven in de 192.168.2.0/24 reeks.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• sweebee
Ah nvm, perongeluk poort van router naar switch terug gezet zonder vlan.
Pagina: 1