Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarCreative
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-04 13:24
Heren en dames Tweakers,

Normaal ben ik niet zo van het posten op forums en dergelijke. Maar nu zit ik toch wel met een vraagstuk wat een behoorlijk impact heeft op mijn persoonlijke levenssfeer.

Op dit moment ben ik werkzaam in de IT als software ontwikkelaar (medior/senior). Ik heb een klein decennia geleden voor dit vak gekozen omdat ik graag mooie dingen mocht maken, wat toen ook gewoon super gaaf was! Vandaag de dag doe ik dit professioneel maar ik ben nogal een jobhopper. De romantiek van mooie dingen maken, een uitdaging, die heb ik niet meer. Ondanks dat ik in de detachering zit (om het hoppen te voorkomen) verveel ik mij stierlijk. Allemaal wel leuk, en sommigen zouden willen ruilen als ik vertel dat ik met cutting edge software werk als Angular 2 en frameworks als dotnet core voor grote klanten in Nederalnd. Dat zou toch uitdaging genoeg moeten zijn?

Neen... Eigenlijk vind ik dat ik formuliertjes aan het maken ben met weer een nieuwe techniek. Het zelfde verhaal, met een andere strekking voor een andere opdrachtgever. En ik ben het helemaal zat. Elke dag 8 uur code kloppen...

De liefde voor het ICT vak is er niet meer. Ik ben niet meer enthousiast en het liefst zou ik er gewoon mee stoppen. Maar als ik privé dingen doe (domotica) of andere IT gerelateerde zaken merk ik dat soms mijn hart (net als voorheen) sneller gaat kloppen. Veel van jullie zullen dat vast herkennen bij nieuwsberichten op deze site :+

Mijn concrete vraag is nu, kunnen jullie mij misschien op weg helpen een goede uitdagende en leuke job te vinden? Iets waar ik mij weer in thuis voel. Ik wil des noods de studieboeken wel weer in.. Ik heb een afgeronde HBO Opleiding, uiteraard in de Informatica en een breed kennisspectrum. Wat ik nog niet ken of weet kan ik natuurlijk altijd leren. Voordat ik echt helemaal ongelukkig ben. Het is nu inmiddels al bijna vier uur.. Nog een uurtje en ik mag weer uitklokken! Yes 8)

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:30
Ik zeg kijk eens richting de procestechniek. Diverse uitdagingen en als ICT er heb je een link met de besturingssystemen. Nee geen kennis van de werking maar wel begrip voor de beslis structuren die in die dingen zitten.

Daarnaast zit er in de procesindustrie veel denk door problemen die pas na oeverloos uitzoekwerk zich laten zien. Ook een uitdaging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

MarCreative schreef op maandag 12 september 2016 @ 15:48:
Mijn concrete vraag is nu, kunnen jullie mij misschien op weg helpen een goede uitdagende en leuke job te vinden? Iets waar ik mij weer in thuis voel. Ik wil des noods de studieboeken wel weer in.. Ik heb een afgeronde HBO Opleiding, uiteraard in de Informatica en een breed kennisspectrum. Wat ik nog niet ken of weet kan ik natuurlijk altijd leren. Voordat ik echt helemaal ongelukkig ben. Het is nu inmiddels al bijna vier uur.. Nog een uurtje en ik mag weer uitklokken! Yes 8)

Bedankt alvast!
Misschien een rare optie, maar kun je voor het bedrijf waar je nu werkt in de pre-sales of sales gaan werken?

Met je technische achtergrond weet je perfect wat wel en niet kan. Maar in plaats van dat je het werkelijk zit te maken, mag je met je klant de concept bedenken en de planning maken die eromheen zit. Je komt op veel verschillende plekken met veel variatie en je blijft overal van op de hoogte, maar je ziet niet maanden vast aan 1 project.

En vaak is de compensatie ook nog een stuk beter :)

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-02 17:16
Je kunt ook kijken in de richting van Marketing / Database analyse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik herken het wel, maar nu klinkt eerder als het nodig hebben van een sabbatical/break, niet zozeer het perse nodig hebben van een andere type werk. Ook mis ik wat je zelf doet om het uitdagender te maken.

En ja, werk is nu eenmaal niet iets wat altijd leuk kan zijn. Anders zou je het wel gratis doen en het een hobby noemen ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarCreative
Helemaal mee eens. Werk is natuurlijk niet altijd leuk. En tot op zekere hoogte ook routine. Marketing lijkt me wel leuk, evenals database analyse. Maar is dat niet min of meer hetzelfde als nu?

Een break heb ik wel vaker dan eens gehad. Dit vraagstuk dwaalt al een behoorlijk wat maanden door mijn hoofd. En het antwoord vinden lukt mij niet echt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-04 17:39
Een stap maken naar teamleider? Andere kwaliteiten die je dan ook nodig hebt en je kan dingen beargumenteren vanuit de techniek.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

MarCreative schreef op maandag 12 september 2016 @ 16:01:
Helemaal mee eens. Werk is natuurlijk niet altijd leuk. En tot op zekere hoogte ook routine. Marketing lijkt me wel leuk, evenals database analyse. Maar is dat niet min of meer hetzelfde als nu?
Ik kan je serieus aanraden de film Office Space te kijken ;) . De hoofdpersoon eindigt als een sloper met buitenwerk :+

Het is niet realistisch om te verwachten dat het probleem op te lossen is met ander werk. Elk werk heeft een routine component, en hoogstens stel je het probleem uit met een ander type werk. Het onderliggende probleem ligt bij jezelf [/amateurpsycholoog].

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

gambieter schreef op maandag 12 september 2016 @ 16:05:
[...]

Het is niet realistisch om te verwachten dat het probleem op te lossen is met ander werk. Elk werk heeft een routine component, en hoogstens stel je het probleem uit met een ander type werk. Het onderliggende probleem ligt bij jezelf [/amateurpsycholoog].
Onzin natuurlijk. Ik had in mijn werk hetzelfde probleem en ben er niet op tijd mee gestopt. Resultaat was dat ik jaren tegen mezelf vocht, ongelukkig was en eindigde met een burnout. Je bent gewaarschuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-05 12:54

artificial_sun

Mazda Rx7

Ik herken je verhaal wel, ik werk zelf als programmeur in de procestechniek (PLC, SCADA, DCS) en haal ook weinig voldoening meer uit programmeren.

Ik ga een opleiding projectmanagement volgen, zodat ik mijn werk beter kan delegeren (dat is de bedoeling, ben nu meewerkend projectleider). Vergaderen vind ik het leukste van mijn werk, dan moet ik tenminste echt nadenken, mijn standpunten verdedigen, met andere disciplines bemoeien (dat is het leukste :) ), en dan wordt ik ook niet afgeleid door tweakers.

Stadia was beter....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:53

TommyGun

Stik er maar in!

Herkenbaar, af en toe zou ik graag kraanmachinist of zo zijn :+

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

445033 schreef op maandag 12 september 2016 @ 16:09:
Onzin natuurlijk. Ik had in mijn werk hetzelfde probleem en ben er niet op tijd mee gestopt. Resultaat was dat ik jaren tegen mezelf vocht, ongelukkig was en eindigde met een burnout. Je bent gewaarschuwd!
Da's wat anders :) . De TS lijkt uit te stralen dat het alleen het specifieke werk is wat hem ongelukkig maakt. Als het om stress gaat, dan is het verstandiger om eens met een psycholoog te gaan praten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarCreative
445033 schreef op maandag 12 september 2016 @ 16:09:
[...]

Ik zit volgende week bij de dokter met burn-out verschijnselen. Twee weken geleden ben ik volledig ingestort. Vandaag weer mijn eerste werkdag. Begon goed met twee uur reistijd :(

Afijn. Iets met "leidinggeven" is tof ja. Ik kan mij heel erg goed vinden in "kantoorpolitiek" en ben communicatief vaardig... Maar goed. Hoe wordt je teamleider? Ik woon ook niet in de randstad, dus echt voor het uitkiezen heb ik ook niet (omgeving Zwolle).

Het topic helpt nu al! Sowieso wat voer tot nadenken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

gambieter schreef op maandag 12 september 2016 @ 16:11:
[...]

Da's wat anders :) . De TS lijkt uit te stralen dat het alleen het specifieke werk is wat hem ongelukkig maakt. Als het om stress gaat, dan is het verstandiger om eens met een psycholoog te gaan praten :)
Nee, juist routine en verveling, geen stress. Oordeel niet te snel over ziektes als je het zelf niet hebt meegemaakt. En een smiley hierom is helemaal te triest voor woorden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

MarCreative schreef op maandag 12 september 2016 @ 16:12:
[...]

Ik zit volgende week bij de dokter met burn-out verschijnselen. Twee weken geleden ben ik volledig ingestort. Vandaag weer mijn eerste werkdag. Begon goed met twee uur reistijd :(

Afijn. Iets met "leidinggeven" is tof ja. Ik kan mij heel erg goed vinden in "kantoorpolitiek" en ben communicatief vaardig... Maar goed. Hoe wordt je teamleider? Ik woon ook niet in de randstad, dus echt voor het uitkiezen heb ik ook niet (omgeving Zwolle).

Het topic helpt nu al! Sowieso wat voer tot nadenken _/-\o_
Dat bedoel ik dus! Maak het comfortabel voor jezelf en leg jezelf geen druk op. Hou jezelf voor dat je gelukkig moet zijn in je werk, dan komt de rest pas. Ik zal waarschijnlijk nooit meer de oude worden en weet wat je meemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-04 11:10
TommyGun schreef op maandag 12 september 2016 @ 16:11:
Of heerlijk schoffelen in de gemeente tuinen ipv runbooken maken en data analyses :-)

oh en ik ben ook unit manager geweest bij een IT bedrijf en als er iets saai is dan is het wel leiding geven aan IT'ers. Eigenwijs volk echter zijn de managers meestal de mensen die net niet goed genoeg waren om echt een expert te worden binnen de IT dus dat geeft ook geen voldoening ;-)

[ Voor 35% gewijzigd door rikoos op 12-09-2016 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

445033 schreef op maandag 12 september 2016 @ 16:18:
Nee, juist routine en verveling, geen stress. Oordeel niet te snel over ziektes als je het zelf niet hebt meegemaakt. En een smiley hierom is helemaal te triest voor woorden. ;)
Dan moet je de openingspost nog eens lezen. Niets over burn-out, alleen dat de uitdaging mist (zie ook de topictitel). De burn-out verschijnselen worden pas na mijn posts genoemd door de TS. Iets minder aanvallend mag ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastie-88
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-05 23:52
Wat je misschien kan overwegen is de Automatisering/Procestechniek in gaan.
Voordeel van die tak is dat je (soms) kunt zien wat je programmeert.

Ikzelf doe dit in de Chemie dus buiten het schakelen van ventielen en pompen zie je weinig maar in bijv. de automotive tak is het wel erg visueel. Echter ligt de werkdruk daar wel erg hoog als ik dat van collega's mag geloven.

Maar na verloop van tijd slaat ook daar de verveling helaas toe..

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winandus
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-12-2024
Eigenlijk vind ik dat ik formuliertjes aan het maken ben met weer een nieuwe techniek. Het zelfde verhaal, met een andere strekking voor een andere opdrachtgever. En ik ben het helemaal zat. Elke dag 8 uur code kloppen...
Maar als ik privé dingen doe (domotica) of andere IT gerelateerde zaken merk ik dat soms mijn hart (net als voorheen) sneller gaat kloppen.
Misschien is een overstap naar technische software/embedded systems een optie? Dit is een heel ander type software dan de hoek waar je nu in zit en blijkbaar heb je daar (getuige de tweede quote) nog wel interesse in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarCreative
gambieter schreef op maandag 12 september 2016 @ 16:26:
[...]

Dan moet je de openingspost nog eens lezen. Niets over burn-out, alleen dat de uitdaging mist. De burn-out verschijnselen worden pas na mijn posts genoemd door de TS. Iets minder aanvallend mag ook :)
Klopt. Ik loop er niet mee te koop en schaam mij er ook een beetje voor. Ik zie mensen om mij heen die het financieel en qua werk een stuk minder hebben. En ik loop te klagen...

Ik heb slechts de verschijnselen hoor. Zo nu en dan benauwd en wat rare pijntjes / snel geïrriteerd. Dokter dacht dat het verstandig was om te praten. Afijn.

Eventueel iets met embedded doen heb ik ook wel eens over nagedacht ja! Dingen die "bewegen" is super tof. Maar ook dit wordt vaak gesimuleerd, en dan ga je richting PLC/Scala. Dat is (voor wat ik weet) meer grafisch programmeren. Dat lijkt mij nog een stuk minder uitdaging bieden.. Of heb ik het mis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastie-88
Hangt er een beetje van af.
Sommige producten (Siemens) zijn inderdaad aardig visueel ingesteld. Daar is de drempel om op in te stappen niet heel hoog imho. Als je daarentegen naar ABB 800XA, Yokogawa, Honeywell, DeltaV of Foxboro gaat wordt het wat technischer.

Qua simuleren, ja klopt absoluut. Die mogelijkheden hebben bijna alle pakketten tegenwoordig.
Maar dat neemt niet weg dat je de software bij een klant moet laden en dan nog een opstart hebt. Van alle dingen die je kunt testen zitten er altijd wel een paar interessante missers in die op een testsysteem moeilijk na te bootsen zijn. (Denk bijv. aan een waterslag na het te snel sluiten van ventielen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

MarCreative schreef op maandag 12 september 2016 @ 16:30:
Klopt. Ik loop er niet mee te koop en schaam mij er ook een beetje voor. Ik zie mensen om mij heen die het financieel en qua werk een stuk minder hebben. En ik loop te klagen...

Ik heb slechts de verschijnselen hoor. Zo nu en dan benauwd en wat rare pijntjes / snel geïrriteerd. Dokter dacht dat het verstandig was om te praten. Afijn.
Het is niets om je voor te schamen. Ik heb voor mezelf gezegd dat ik 5 jaar ergens ga werken, en dan kijk of het tijd is om verder te gaan, en heb bij mijn laatste baan de fout gemaakt te lang te blijven zitten (9 jaar). De laatste twee jaar waren zwaar, ik had het steeds moeilijker om mijn bed nog uit te komen om te gaan werken. De wetenschap was leuk, mensen op de werkvloer leuk, baan zelf niet. De uitdaging van een nieuwe omgeving helpt vaak heel erg, maar dat vereist wel verhuizen (of in mijn geval, emigreren). En daar ben ik ook mee bezig, ik begin over een paar weken elders en ben nu aan het verhuizen.

Je zegt dat je in Zwolle woont, is verhuizen een optie als je daarmee meer mogelijkheden krijgt? :)

[ Voor 17% gewijzigd door gambieter op 12-09-2016 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarCreative
gambieter schreef op maandag 12 september 2016 @ 16:40:
[...]

Het is niets om je voor te schamen. Ik heb voor mezelf gezegd dat ik 5 jaar ergens ga werken, en dan kijk of het tijd is om verder te gaan, en heb bij mijn laatste baan de fout gemaakt te lang te blijven zitten (9 jaar). De laatste twee jaar waren zwaar, ik had het steeds moeilijker om mijn bed nog uit te komen om te gaan werken. De wetenschap was leuk, mensen op de werkvloer leuk, baan zelf niet. De uitdaging van een nieuwe omgeving helpt vaak heel erg, maar dat vereist wel verhuizen (of in mijn geval, emigreren). En daar ben ik ook mee bezig, ik begin over een paar weken elders en ben nu aan het verhuizen.

Je zegt dat je in Zwolle woont, is verhuizen een optie als je daarmee meer mogelijkheden krijgt? :)
Ik woon eigenlijk in Steenwijk. Ik had moeten zeggen Zwolle Omgeving. Ik ben die kant op verhuist vanuit Emmen. Waar helemaal niks te doen is qua werk. Verder dan Zwolle wil ik ook niet, aan de "verkeerde kant van de IJssel" (Noordeling hé :9).

Vanavond ga ik mij maar eens meer verdiepen in de industriële automatisering. Wellicht is dat meer voor mij inderdaad. Zo nu en dan naar de klant om te installeren en dergelijke lijkt mij ook wel wat. Helemaal als dat in het buitenland is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-05 16:27
Ik sluit me aan bij de mensen die een andere branche aanraden. Niets is saaiers dan eindeloze CRUD-software bouwen, ondanks dat de technieken mode-gevoelig en er elke zes maanden weer een nieuwe manier van doen opkomt waar iedereen achteraan holt.

CRUD is CRUD, en dat klinkt niet voor niets als PRUT ;) Inderdaad, machines programmeren, da's veel leuker (en als je geluk hebt, kun je goed verdienen).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

MarCreative schreef op maandag 12 september 2016 @ 16:44:
Vanavond ga ik mij maar eens meer verdiepen in de industriële automatisering. Wellicht is dat meer voor mij inderdaad. Zo nu en dan naar de klant om te installeren en dergelijke lijkt mij ook wel wat. Helemaal als dat in het buitenland is!
Mooi :) . Maar wees zelf scherp op de onderliggende oorzaken, die kunnen ook bij andere werkzaamheden doorkomen, zeker als het routine wordt en dat het probleem zou kunnen zijn. Anders komt het gewoon weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

programmeur en uitklokken? is toch een grap hopelijk. Ik kan tussen 7 uur en 10 uur beginnen en werk ik tot 15:30-18:30 en als ik thuis wil werken kan ook prima.

Daar vind je misschien ook al stuk meer plezier in, als ze je wat vrijheid gunnen.

Ik begin soms om 7 uur, ga naar huis om 12 en werk s avonds nog een paar uur. Of als ik zin heb midden in de nacht, heb namelijk ook nog een team in de VS.

Ideaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 319464 op 12-09-2016 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarCreative
Anoniem: 319464 schreef op maandag 12 september 2016 @ 16:58:
programmeur en uitklokken? is toch een grap hopelijk. Ik kan tussen 7 uur en 10 uur beginnen en werk ik tot 15:30-18:30 en als ik thuis wil werken kan ook prima.

Daar vind je misschien ook al stuk meer plezier in, als ze je wat vrijheid gunnen.

Ik begin soms om 7 uur, ga naar huis om 12 en werk s avonds nog een paar uur. Of als ik zin heb midden in de nacht, heb namelijk ook nog een team in de VS.

Ideaal.
Ook ik begin en ga wanneer "ik wil". Maar. Ik zit nu wel in de detachering, de klant betaald voor 40 uur per week. Dan moet ik ook (zichtbaar) 40 uren maken. Of ik nou productief ben of niet. Dat zegt de manager niet zoveel. En vaak krijg ik werk van 8 uur wel in een uur of 4 gedaan..

Ik ga vanavond gewoon op onderzoek uit. Maar inderdaad. Ik moet uitkijken voor onderliggende problemen.. Wellicht is het ook verstandig om een loopbaancoach in te huren. Alleen vind ik dat nogal zweverig.

Het onder woorden brengen van mijn probleem als (C)PRUT applicaties brengt mij wel aan het denken. Maar industriële automatisering, wat is eigenlijk het verschil? Behalve de machines voor het uploaden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

[...]

Dan moet je de openingspost nog eens lezen. Niets over burn-out, alleen dat de uitdaging mist (zie ook de topictitel). De burn-out verschijnselen worden pas na mijn posts genoemd door de TS. Iets minder aanvallend mag ook :)
Waarop ik stel dat je daarvan een burnout kan krijgen. Jij wimpelt dat te makkelijk weg. Iets minder aanvallend? Ik word moe van het onbegrip waar je tegenaan loopt bij dit soort problemen en zeker als jij daar om lacht dat je dan maar naar de psycholoog moet gaan. Lach je ook als iemand met een ernstige ziekte naar het ziekenhuis moet? Geen verschil. Rest my case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:40

JaQ

445033 schreef op maandag 12 september 2016 @ 17:45:
Waarop ik stel dat je daarvan een burnout kan krijgen. Jij wimpelt dat te makkelijk weg. Iets minder aanvallend? Ik word moe van het onbegrip waar je tegenaan loopt bij dit soort problemen en zeker als jij daar om lacht dat je dan maar naar de psycholoog moet gaan. Lach je ook als iemand met een ernstige ziekte naar het ziekenhuis moet? Geen verschil. Rest my case.
Misschien helpt het als je niet alles op jezelf betrekt? Als je zo fel reageert op het moment dat er iets gezegd wordt "waar je moe van wordt" zou je je kunnen afvragen of reageren wel een goed idee is. Wat voor jou werkt hoeft niet perse voor ieder ander te werken....

@TS: random nieuwe dingen proberen (bijvoorbeeld procesautomarisering) klinkt niet heel structureel als aanpak, vind je wel? Het klinkt voor mij alsof je op een te laag niveau opereert. Detachering helpt daarin niet ("handjes" blijven uitvoerders en detacheerders hebben veelal dezelfde soort klusjes).

Wellicht is het verstandig om met een gerichte opleiding of complexere opdrachten te krijgen of andere (meer?) verantwoordelijkheid te krijgen. In alle gevallen is dat een lange termijn strategie.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:04
TS in hoeverre herken jij je hier in: Wikipedia: Bore-out

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evilbee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:05
[...]

Maar ook dit wordt vaak gesimuleerd, en dan ga je richting PLC/Scala. Dat is (voor wat ik weet) meer grafisch programmeren. Dat lijkt mij nog een stuk minder uitdaging bieden.. Of heb ik het mis?
Niet persé. Je kan ook nog een laag hoger dan PLC/Scada kijken: naar Manufacturing execution systems. Dan (afhankelijk van het project) programmeer je de process-workflows en de business-workflows in de software om alle mogelijke informatie bij te houden.

LinkedIn - Collega worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draak42
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05-05 10:18
Het klinkt alsof je wel wat met ict wil blijven doen maar niet het hardcore programmeerwerk. Kun je niet kijken of je kan doorgroeien naar een andere functie binnen de ict, eventueel in combinatie met een opleiding? Denk dan aan telecom, netwerken, databases, het is erg breed. Of misschien zoals eerder al genoemd project management?

Oost west 127.0.0.1 best

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

embedded hoeft helemaal niet alleen industriele automatisatie te zijn. Iets als IoT is booming, maar dan heb je nog genoeg andere soorten embedded devices. Van automotive over military, avionics & aerospace tot betaalterminals of telecom.

Andere mogelijkheden zijn ook meer backend systemen. Cloud toepassingen, server software allerhande, etc.

Het soort CRUD wat je beschrijft had ik al voor ik mijn opleiding begon een afkeer van. Daarom ben ik eerst in embedded gestapt en nu recent in cloud storage. Beide technisch continue uitgedaagd, veel geleerd, etc. Natuurlijk, YMMV ;)

En als je burn-out of bore-out hebt, laat je dan zeker goed begeleiden!

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanR1969
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-05 23:02
MarCreative schreef op maandag 12 september 2016 @ 16:44:
[...]

Ik woon eigenlijk in Steenwijk. Ik had moeten zeggen Zwolle Omgeving. Ik ben die kant op verhuist vanuit Emmen. Waar helemaal niks te doen is qua werk. Verder dan Zwolle wil ik ook niet, aan de "verkeerde kant van de IJssel" (Noordeling hé :9).
Ik werk in Emmen bij een middelgroot IT-bedrijf (180 werknemers). Er zijn ook nog aardig wat kleinere IT-bedrijfjes. Om nou te zeggen dat er hier niks te doen is qua werk.. :-) Is natuurlijk wel zo dat er in Groningen en Zwolle meer werk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:40

Metalfreak

Hoije woh!

Herkenbaar, maar dan als systeembeheerder. Ik vind er werkelijk geen zak meer aan, ik weet alles bij het bedrijf waar ik nu werk en met de dag wordt er meer en meer extern gezet waardoor er steeds minder uitdaging overblijft. Maar als ik al denk aan het moeten solliciteren, dan zakt me de moed al in de schoenen en vraag ik me af of ik niet weer hetzelfde krijg, maar dan bij een ander bedrijf. Ben ooit opgeleid als programmeur, maar aan het einde van mijn studie was ik daar zó ontzettend klaar mee dat ik het systeembeheerdersvak ben ingerold.

Ik lees met interesse mee in dit topic.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-05 12:54

artificial_sun

Mazda Rx7

Om nog even in te haken op Industriële automatisering. Programmeertalen zijn er in alle soorten en maten, we gebruiken bijvoorbeeld ook C en VB, maar soms ben je blokjes met touwtjes aan het verbinden.

Voor mij ligt echter de uitdaging in multidisipliaire projecten, waar ik met Process technologen, werktuigbouwkundigen, processoperators, ICT'ers (ja die ook),elektromonteurs enz moet samenwerken. Om zo na een half jaar / jaar een fabriek, waterzuivering in bedrijf te stellen. Dit moet dan vaak ook nog met zeer korte stilstand tijden.

Tussen PLC/DCS en de "kantoor ICT" zit vaak ook nog een MES laag (zoals Evilbee al zegt), dit is momenteel nog een hot item. Die MES laag wordt gebruikt om geschiedenis op te bouwen en rapportage te doen, maar bied ook mogelijkheden om bijvoorbeeld een klanten portal te maken (je klant inzage te geven in de voortgang van zijn bestelde order, door processdelen te visualiseren). Dit geeft vaak meer projectmatig werk, waardoor je werk in iedergeval dynamischer wordt.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Al vaak gezegd maar denk inderdaad goed na of een nieuwe baan is wat je wilt en de oplossing. Als dat namelijk niet zo is zit je na 6 maanden weer met hetzelfde, alleen nu misschien met een baan waar je je nog erger voelt en weer minder vooruitzicht. Aan de andere kant, als je weg wilt, gaan! Geen jaren verspillen. Maar, bedenk wel dat elke IT baan een element heeft van8 uur code kloppen, weer hetzelfde probleem oplossen, legacy-troep onderhouden en office politics...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05 13:47

Basszje

Reisvaap!]

Ipv dezelfde formuliertjes bij de dezelfde werkgever te tappen kan je ook eens kijken naar een kleinere werkgever ( durf ik te zeggen 'start-up' :P ) , waar je veel meer van een bepaald systeem in elkaar kan zetten dan uitsluitend bepaalde onderdelen waarop lang gebureaucraat is. Dat is ook een andere tak van sport en vaak moet je dan ook zelf nog andere dingen doen ( ontwerpen, nadenken over structuur etc ) . Kan wellicht al uitdaging genoeg zijn.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-04 12:58

page404

Website says no

[...]

Er bestaat ook zoiets als een bore-out. Dat is een burnout door verveling, gebrek aan uitdaging of andere niet-inspirerende werkomstandigheden.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastie-88
Als de OP leest lijkt het er inderdaad wel veel van weg te hebben.

@TS mocht industriele automatisering je interesseren:
Om de post van artificial_sun nog wat aan te vullen.
Als wij met een project starten gaan we vaak met de klant in overleg wat ze precies willen.
Tussen de opdracht en wat men wilt zit vaak een verschil en aan ons de taak dat glad te strijken.
Meestal zijn dit meetings die bij de klant op het terrein plaatsvinden en dan loop je ook meteen een rondje door de installatie. Als dat volledig duidelijk is komt er (inderdaad) een periode aan dat je aan het programmeren (code kloppen) bent.

Dan volgt meestal een FAT (simulatie test) en daarna een SAT (site acceptance test).
Bij die laatste ben je bij de klant op het terrein om je project te op te starten. Bij chemische installatie's (heb ik ervaring mee) houd dit in dat er vaak eerst water testen gedaan worden alvorens er met de daadwerkelijke producten getest word.

De variëteit in projecten hangt hier wel sterk van je werkgever af.
De ene werkgever doet voornamelijk waterzuiveringsinstallaties, de ander brug/sluissturingen, weer een ander automotive etc.
De kunst is, en het zijn er niet veel trust me, is om een werkgever te vinden die meerdere industrieën covert.
Het voordeel daarvan is dat je uitstapjes kan maken naar andere takken van sport binnen je vak en bedrijf.
Daarnaast moet je ook goed kijken hoe de werkgever te werk gaat.
Doet een werkgever projecten of detachering?
Ik doe projecten maar ik heb ook collega's die vast gestationeerd zijn bij een klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarCreative
Wat veel reacties Super bedankt allemaal! Het geen bore-out klinkt inderdaad bekend. Wellicht heb ik daar nu last van en ga ik richting een burn-out :( Afijn, de dokter zal het weten.

Werkinhoudelijk: PLC's en dergelijke zijn inderdaad super interessant, net als embedded (C/C++) wat meer aansluit bij mijn huidige werkervaring en opleiding. Helaas is dat wel wat minder in het noorden :(

Ik begin te realiseren na de reacties dat zomaar een nieuwe baan zoeken en daar beginnen geen structurele oplossing zal gaan bieden. Dat is leuk voor een paar maand, maar is slechts symptoombestrijding. Mijn gevoel nu is dat ik meer richting de NON-CRUD omgevingen moet of meer richting "kantoorpolitiek". Bij een klein bedrijf zal ik het voordeel hebben dat ik niet slechts de code schrijf, maar ook meedenk met de klant en wellicht in oplossingen. Wat mij betreft hoef ik ook niet meer per-c te programmeren.

Een onderdeel wat ook mijn werk zeer vervelend maakt is de lange reistijd. Hier moet ik vanaf. Ik heb ooit gesolliciteerd en mondeling afgesproken maximaal een uur te rijden, derhalve ook vlakbij de werkgever een huis gekocht. Je raad het al. De eerste keer dat ik onder een uur reistijd thuis of op het werk ben moet nog komen. Ik ben blij als ik het in 1.5 uur kan doen. Dit is dus ook iets waar ik op moet letten: iets in de (relatieve) buurt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Als ik het topic zo lees is de 'spark' weg. Het is iets waar heel veel mensen last van krijgen als ze lange tijd 'hetzelfde' doen. Ik zet het tussen haakjes, want in de praktijk groei je vaak wel en is het inhoudelijk wel iets anders.

Andere comments zeiden al kijk in een andere branche of ga een andere richting op (Sales/Management), maar ik moet je toch verzoeken goed bij jezelf te zoeken. Je geeft aan de voorliefde voor het vak bestaat nog wel, maar komt pas tot uiting in hobbymatige projecten. De routinematige aspecten van je werk lijken je tegen te staan ('8 uur code kloppen'). Het is misschien wat kort door de bocht, maar daarvoor zit ik niet met je om tafel als psycholoog, is het jobhoppen niet deels te duiden als de zoektocht naar deze 'spark'? Naar jezelf kijken is nooit gemakkelijk, omdat je altijd met een roze bril (of de slechte variant) zal kijken. Je ziet slecht de zwakke/slechte kanten, evenals de sterke/goede kanten. Neemt niet weg dat deze informatie een beter beeld geeft over wat je wil bereiken. Waar zie je jezelf? En vraag gelijk je omgeving, waar zou jij mij zien?

Als je jezelf als medior/senior ziet vraag ik altijd automatisch of je de kant van leidinggeven wat vindt. Immers is merendeel van de development in een vorm of variant van scrum-methodiek met vaak management taken/rollen eromheen. Als developer komt je gemakkelijk in aanraking met dit soort vormen van leidinggeven/management/verantwoordelijkheden. Dit is, vanaf jouw niveau, waarschijnlijk een makkelijk te nemen stap, maar je moet hier wel 'zin in' hebben. Doe het niet omdat het maar wat anders is.

Sorry voor de ramblings @MarCreative, maar hopelijk heb je er wat aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 13:17
Ik denk dat ik het zelf had een paar jaar terug werkte voor lange tijd bij een werkgever en raakte na het eerste jaar al verveelt. Dan kan ik nog wel 2 jaar verder maar dan is de kous op maar omdat ik in loondienst was en huisje boompje beestje en kids is overstappen niet zo simpel dus modder je verder.

Na mijn laatste werkgever hetzelfde verhaal 1-2 jaar fun lol na jaar 3 was het niet meer dus na aandringen van een vriend overstap gemaakt naar freelance. Waarbij ik volledige controle heb over welke klus ik aanneem voor hoe lang. Als ik het zat ben gewoon lekker wat anders uitzoeken wat ik wel leuk vind. Nu ook klus is nu nog look maar shift met collega's en werk maakt het een stuk minder leuk. Normaal blijf je zitten en dus verveeld raken en dus niet blij meer. Ga ik gewoon kijken voor wat anders dat wel leuk is heb mijn werk goed gedaan project is klaar dus no regrets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Metalfreak schreef op maandag 12 september 2016 @ 22:11:
Herkenbaar, maar dan als systeembeheerder. Ik vind er werkelijk geen zak meer aan, ik weet alles bij het bedrijf waar ik nu werk en met de dag wordt er meer en meer extern gezet waardoor er steeds minder uitdaging overblijft. Maar als ik al denk aan het moeten solliciteren, dan zakt me de moed al in de schoenen en vraag ik me af of ik niet weer hetzelfde krijg, maar dan bij een ander bedrijf. Ben ooit opgeleid als programmeur, maar aan het einde van mijn studie was ik daar zó ontzettend klaar mee dat ik het systeembeheerdersvak ben ingerold.

Ik lees met interesse mee in dit topic.
Min of meer hetzelfde hier, maar ik zit gelukkig in de detachering dus dat is een kwestie van een nieuwe opdracht kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik herken je verhaal wel (en kom toevallig uit hetzelfde dorp als jij).
Ben een paar jaar terug begonnen als zelfstandige om meer de ruimte voor mijzelf te vinden om dingen zelf te kunnen regelen (meer verantwoordelijkheid kunnen dragen).
Maar moet zeggen dat dat ook niet altijd helemaal lukt. Zit nu ook op een CRUD klus waar ik mij stierlijk verveel.
Ben nog altijd aan het nadenken over het maken van een eigen product (met uiteindelijk een echt bedrijf erachter), maar een goed idee vinden is niet zo makkelijk.

Maar misschien is het een idee voor jou om of minder te gaan werken en daarnaast zelf iets te gaan ontwikkelen, of als zzp-er beginnen en jezelf gedeeltelijk laten inhuren, en een gedeelte aan een eigen product te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 519515

Naast al het nuttige dat genoemd is, wil ik TS dit nog noemen:
- heb je vrienden/familie die als ze over hun werk vertellen waarvan je denkt, 'ja, dat lijkt me nou leuk'. Waar trigger je dan op?
- zijn er werkzaamheden die ongerelateerd zijn aan het exacte vakgebied, maar waar je wel energie van krijgt? Ik begeleid bijvoorbeeld sinds kort voor het eerst een stagiair. Blijkt dat ik dat heel leuk vind :)

Heeft mij geholpen scherp te krijgen wat ik leuk vind, misschien heb je er iets aan. "What makes you tick", in goed Nederlands. Er zijn ook loopbaanoriëntatie/coaching-achtige trajecten voor, maar daar beperkt mijn ervaring zich tot het intakegesprek. De man die ik sprak, stelde wel de goede vragen.

• Stoney3K
  • Laatst online: 23:24

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Eventueel iets met embedded doen heb ik ook wel eens over nagedacht ja! Dingen die "bewegen" is super tof. Maar ook dit wordt vaak gesimuleerd, en dan ga je richting PLC/Scala. Dat is (voor wat ik weet) meer grafisch programmeren. Dat lijkt mij nog een stuk minder uitdaging bieden.. Of heb ik het mis?
"Bewegende dingen" programmeren kun je ook nog aardig wat werk in vinden, niet alleen grafisch, tegenwoordig worden ook meer gangbare high-level talen gebruikt in plaats van proprietary programmeeromgevingen.

Werkgelegenheid is er wel zat in de mechatronica, vooral als je een beetje achtergrond hebt in de motoren en (eenvoudige) besturingstechniek kun je daar redelijk snel werk in vinden.

Hou wel rekening met veel overwerk en lange dagen omdat de engineers in het vak dunner gezaaid zijn dan ICT'ers en het werk wel af moet. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:40

Metalfreak

Hoije woh!

TommyGun schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 11:10:
[...]

Min of meer hetzelfde hier, maar ik zit gelukkig in de detachering dus dat is een kwestie van een nieuwe opdracht kiezen.
Helaas heb ik die luxe niet. Heb het deze week wel aangekaart in mijn functioneringsgesprek, mijn leidinggevende begrijpt me wel, maar kan er niets aan doen. Hij zou het dus ook niet vreemd vinden als ik verder zou gaan solliciteren. Van hem mag ik blijven zolang als ik wil, maar als ik er geen uitdaging meer in zie, dan zou hij ook begrijpen als ik weg ging... Lekker dan -O-

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• MarCreative
Metalfreak schreef op donderdag 15 september 2016 @ 15:05:
[...]

Helaas heb ik die luxe niet. Heb het deze week wel aangekaart in mijn functioneringsgesprek, mijn leidinggevende begrijpt me wel, maar kan er niets aan doen. Hij zou het dus ook niet vreemd vinden als ik verder zou gaan solliciteren. Van hem mag ik blijven zolang als ik wil, maar als ik er geen uitdaging meer in zie, dan zou hij ook begrijpen als ik weg ging... Lekker dan -O-
Bijzonder inderdaad. Programmeurs (ITers)) zijn vrij schaars... Ik zou als chef zijnde toch wat meer voor mijn personeel willen zorgen. Ja, ik zit ook in zo'n situatie...

Ik ben de afgelopen dagen wat aan het rondkijken naar andere soorten van werk. Sowieso al op gesprek geweest bij mij in de 'stad'. Vrij snel eigenlijk haha. Er zit sowieso wel meer uitdaging in inhouse software maken dan detachering denk ik. Alleen al omdat je als persoon in principe (in een klein bedrijf) meer verantwoordelijkheid krijgt en het werk derhalve dynamischer is. 5 minuten lopen naar het werk maakt het allemaal wel een stuk dragelijker voor mij.

Toch is het denk ik geen structurele oplossing. Maar wil ik embedded gaan doen, dan zou ik mij ook moeten omscholen. Maar wellicht kan ik het een jaar of 5 volhouden, en ondertussen een opleiding volgen / cursussen. Eventueel iets met bedrijfskunde doen kan ook. En daar stonden ze ook voor open (intern doorgroeien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freggell
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-08-2024
MarCreative schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 09:53:
Wat veel reacties Super bedankt allemaal! Het geen bore-out klinkt inderdaad bekend. Wellicht heb ik daar nu last van en ga ik richting een burn-out :( Afijn, de dokter zal het weten.

Werkinhoudelijk: PLC's en dergelijke zijn inderdaad super interessant, net als embedded (C/C++) wat meer aansluit bij mijn huidige werkervaring en opleiding. Helaas is dat wel wat minder in het noorden :(
Even hierop inhakend. Er zijn in het noorden zeker wel bedrijven die embedded werken (mogelijk iets verder naar het noorden kijken) Het probleem daarbij is meer je de bedrijven moet kennen (of iemand die er werkt) om erachter te komen dat ze bestaan.

Ik werk zelf met PLC's, zit momenteel in de betonwereld. Maar heb ook lang in de detachering gezeten.
Als je graag dingen ziet bewegen moet je mogelijk kijken naar machine bouwers. die zijn er zat te vinden, ook in het noorden van het land. Het zijn dan meestal wel kleinere projecten. Vaak een enkele machine, soms moeten deze in een netwerk komen, maar vaak ook standalone.
Voor groter zal je toch de proces industrie moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Metalfreak schreef op donderdag 15 september 2016 @ 15:05:
[...]

Gewoon op gesprek gaan, de stap durven maken. Als IT'er is het niet alleen meer een technisch verhaal, je moet tegenwoordig ook gewoon sterk zijn in communicatie, presenteren, intakes, noem het maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:10
freggell schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 09:17:
[...]

Even hierop inhakend. Er zijn in het noorden zeker wel bedrijven die embedded werken (mogelijk iets verder naar het noorden kijken) Het probleem daarbij is meer je de bedrijven moet kennen (of iemand die er werkt) om erachter te komen dat ze bestaan.

Ik werk zelf met PLC's, zit momenteel in de betonwereld. Maar heb ook lang in de detachering gezeten.
Als je graag dingen ziet bewegen moet je mogelijk kijken naar machine bouwers. die zijn er zat te vinden, ook in het noorden van het land. Het zijn dan meestal wel kleinere projecten. Vaak een enkele machine, soms moeten deze in een netwerk komen, maar vaak ook standalone.
Voor groter zal je toch de proces industrie moeten zoeken.
Er is zeker wel het één en ander te vinden in het Noorden in zowel industriële automatisering als embedded control aan bedrijven die altijd wel staan te springen om mensen, maar mijn ervaring is wel dat de meeste recruitmentbureau's en dergelijke te weinig kennis van dit soort banen hebben om via die weg goed iets te kunnen vinden. Direct contact wil vaak een stuk beter, maar is inderdaad lastiger zoeken.

Ben zelf ook werkzaam als PLC-programmeur en mijn functie is dermate breed en afwisselend dat ik mij niet snel hoef te vervelen. Zo ben ik nu bezig met webinterfaces te bouwen voor onze machines voor bediening over het internet en over een paar weken mag ik dit gevaarte voorzien van PLC software en ook ter plekke de hele installatie testen.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-05 16:47
Ik sluit mij aan bij een aantal bevindingen uit dit topic. Een uitspraak die ik ooit eens heb gehoord is 'Programming is a young man's job' en ik begin steeds meer in deze uitspraak te zien. Ik merk dat nu ik de 30 ben gepasseerd ik programmeerwerk steeds minder interresant vind. Ik ziet hierin eigenlijk best wel in een tweestrijd wat betreft mijn carrierepad. Zelf werk ik overigens als Systeembeheerder / Developer, waarbij de verdeling zo'n 60 / 40 is momenteel.

Dingen die mijn aandacht vooral hebben zijn juridische en organisatorische vraagstukken, waarin ik mijzelf compleet kan verliezen, maar aan de andere kant kan ik tegenwoordig ook genieten van lekker simpele klussen, zoals een gebruiker uitleggen hoe een Word document geopend moet worden, of het plaatsen van een printer op een locatie. Dit zijn klussen die ik gewoon blind kan doen en de rest van mijn geest gewoon beschikbaar houd om met andere dingen, zoals socialisen bezig te zijn. Ook een cloud implementatie vind ik nog erg leuk om te doen, ook omdat er weer enorm veel nieuwe aspecten om de hoek komen.

Bij programmeerwerk merk ik aan mijzelf dat ik mij er echt toe moet verzetten.

• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 09:17

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

MarCreative schreef op maandag 12 september 2016 @ 17:02:
[...]

Ook ik begin en ga wanneer "ik wil". Maar. Ik zit nu wel in de detachering, de klant betaald voor 40 uur per week. Dan moet ik ook (zichtbaar) 40 uren maken. Of ik nou productief ben of niet. Dat zegt de manager niet zoveel. En vaak krijg ik werk van 8 uur wel in een uur of 4 gedaan..
Als je vaak werk dat is gepland voor 8u in 4u afrondt, werk je m.i. onder je niveau. Ik neem althans aan dat je niet zelf verantwoordelijk bent voor de inschatting? Mocht dat wel het geval zijn, verdiep je dan in de oorzaken die deze verschillen tussen inschatting en realisatie verklaren, en durf jezelf eens een uitdagender deadline te stellen.

Je schrijft ook dat je in de detachering zit. In dat geval kun je ook actief om je heen kijken bij de klant om te zien welke kansen er nog meer liggen. Welke concrete problemen zie je waar jij, of jouw werkgever, de klant mee kan helpen? Blijf niet in de negatieve vibe hangen, maar ga actief aan de slag om jezelf te ontwikkelen. Je bent ontwikkelaar, dus bedenk eens hoe je stukken van je werk verder kunt automatiseren. Ben je al een koning in coderen? Ben je dan ook goed in volledig geautomatiseerd unit testen, UI testen? Zou je zelf een volledige ontwikkelstraat kunnen inrichten? Zo niet, waarom niet? Welke kennis heb je nog niet?

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ruud2001 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 20:29:
[...]

Als je vaak werk dat is gepland voor 8u in 4u afrondt, werk je m.i. onder je niveau. Ik neem althans aan dat je niet zelf verantwoordelijk bent voor de inschatting? Mocht dat wel het geval zijn, verdiep je dan in de oorzaken die deze verschillen tussen inschatting en realisatie verklaren, en durf jezelf eens een uitdagender deadline te stellen.
Wat ik lees is dat hij de optie niet heeft om krappere deadlines te stellen. Als hij voor een klus à 40 uur aan een klant verkocht is, dan wordt hij verwacht om ook 40 uur ingeklokt een stoeltje warm te houden. Zelfs als ie van die 40 uur effectief maar 20 uur ontwikkelt en de rest van de tijd op Facebook zit.

Zou ie na 20 uur al zeggen 'Ja, het werk is al af, de mazzel' dan gaat die klant natuurlijk vragen stellen waarom er 40 uur op de faktuur staat en er maar 20 uur effectief werk is uitgevoerd.

• mennoza
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22-11-2024
Ga lesgeven! Erkenning behalen (1jaartje les) en je bent leraar! Heb een maat die ICT leraar was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarCreative
mennoza schreef op woensdag 21 september 2016 @ 22:02:
Ga lesgeven! Erkenning behalen (1jaartje les) en je bent leraar! Heb een maat die ICT leraar was.
Bedankt voor de vele reacties! Wat jij daar aanhaalt heb ik behoorlijk vaak over nagedacht... Maar dan moet ik de studiebanken weer in. En dat kan overdag niet, omdat er een hypotheek moet worden betaald. Is er ook een soort avondstudie? Ik heb wel gekeken maar ik kom gouw bij het LOI ofzo uit...

Vanochtend ben ik naar de doc geweest (POH-GGZ). Daar gepraat, en ik blijk tegen de burn-out aan te hangen. Op dit moment is het slechts overspannenheid maar tijd om in te grijpen. Ik maak werkweken van een kleine 60/70 uur en dat moest minder. Ook moet ik meer ontspannen. Liep behoorlijk vast in de vraag over wanneer ik voor het laatst iets echt leuks gedaan heb.. Afijn. Over twee weken weer een afspraak.

Samen met haar (en deze input) gaan we ook kijken wat we in het werk kunnen veranderen. Ik heb hier een fysiek A4tje met suggesties uit dit topic.Daarin houd ik alles bij.

Het komt allemaal vast wel goed :-) Uiteraard blijf ik suggesties waarderen en natuurlijk ook de rest op de hoogte houden O+

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 13:51
Voorbeeld Technische avondopleidingen voor docent heb je vaak bij pth fontys hogescholen op meerdere plekken in het land. Zijn wel 4 jaar minus je evt vrijstellingen.

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-05 16:35
Ga eens kijken naar vacatures in het onderwijs voor ICT. Zijn er genoeg aangezien weinig IT'ers lesgeven. Je kan avond studies volgen en er worden zelfs trajecten aangeboden om in één jaar om te scholen. Dit is per instelling anders geregeld...

Je kan gewoon werken en leren tegelijk. Kan de hypotheek gewoon betaald worden!

[ Voor 14% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 22-09-2016 16:03 ]

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Zanzibar-1337 schreef op donderdag 22 september 2016 @ 16:02:
Je kan gewoon werken en leren tegelijk. Kan de hypotheek gewoon betaald worden!
Daar moet je dan maar net de tijd voor hebben ook natuurlijk. En als je 60 uur in de week werkt (dat is zo'n 12 uur per werkdag!) wordt dat misschien een beetje lastiger.

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-05 16:35
Stoney3K schreef op donderdag 22 september 2016 @ 16:06:
[...]

Daar moet je dan maar net de tijd voor hebben ook natuurlijk. En als je 60 uur in de week werkt (dat is zo'n 12 uur per werkdag!) wordt dat misschien een beetje lastiger.
Klopt, maar wat ik bedoel is dat je gaat werken in het onderwijs en dan erbij gaat leren. Moet je natuurlijk wel iets vinden wat je aanspreekt... Je mag als docent namelijk twee jaar onbevoegd werken, je kan dus direct overstappen.

[ Voor 8% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 22-09-2016 16:11 ]

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

• mennoza
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22-11-2024
Mijn oom zat toevallig in de ICT en zei ook soortgelijke dingen als u,zoals dat het saai begon te worden enzo. Nu heeft hij het risico genomen om te stoppen met zijn werk om de opleiding leraar te doen. Duurt dus 4jaar. Hij betaalt ook hypotheek,dacht dat zijn vrouw werkt.

Hij studeert nu,kan ook gewoon thuis met een deeltijd opleiding, en is gelijk al in jaar1 begonnen met stage bij een school en kan als hij wilt al werk vinden op (die of andere) school,want er is natuurlijk een zeer groot lerarentekort.

Ik zou er serieus over nadenken.

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:04
Weet niet hoe hoog je hypotheek is, maar je kan ook parttime gaan werken naast een studie. Desnoods in de horeca of als postbode.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:10
Die 60/70 uur per week, is dat structureel?

Als programmeur is bij mij (en ik weet bij veel programmeurs) zelfs na een normale werkdag van 8 uur de productiviteit al dermate weggezakt dat veel langer werken weinig zin heeft. Ik merk dat als ik s'avonds iets compleet anders ga doen dan werkgerelateerd, dat ik de volgende dag meteen weer veel gemotiveerder ben en ook productiever. Overwerken is dan alleen aan de orde als er voor de volgende dag nog wat af moet of als ik een monteur in het veld heb bij een installatie die mijn hulp nodig heeft. Vrijwel nooit omdat de planning te vol staat, dat is simpelweg het probleem van de gene die de projecten in de planning zet en het management die wellicht meer capaciteit in moet huren.

Nu is een 9 tot 5 mentaliteit het andere uiterste en het verschilt per bedrijf wat de mentaliteit is omtrent hoeveel uren je maakt. Ik werk in een bedrijf met ook een machinefabriek, dus daar is op vaste tijden beginnen en naar huis gaan heel normaal. Maar tenzij je een eigen bedrijf hebt of een dik managerssalaris ofzo, is 60/70 uur per week werken naar mijn mening iets wat je niet structureel moet willen.

Maar goed, zo te lezen had je zelf al door dat dat te veel is :)

Anoniem: 653952

TommyGun schreef op maandag 12 september 2016 @ 16:11:
Haha, grappig om te lezen. Ik ben zelf na 18 jaar kraanmachinist juist als software ontwikkelaar begonnen omdat ik helemaal gek werd van dat saaie werk op een kraan. Ik wil je wel advies geven als je dat nodig hebt.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:47

Onbekend

...

Anoniem: 653952 schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 09:08:
[...]

Haha, grappig om te lezen. Ik ben zelf na 18 jaar kraanmachinist juist als software ontwikkelaar begonnen omdat ik helemaal gek werd van dat saaie werk op een kraan. Ik wil je wel advies geven als je dat nodig hebt.
Was dat werk saai omdat je steeds het zelfde moest doen, of ging het soms te langzaam of zat je jezelf soms te vervelen?

Terugkomend op de TS:
Het ICT/programmeerwerk waarvoor ik bij mijn huidige werkgever voor had gesolliciteerd vond ik ook geen uitdaging meer. We hebben toen besloten om langzamerhand de werkzaamheden door te schuiven naar mensen met de zelfde of mindere werkervaring en ik krijg nieuwe uitdagingen voor m'n kiezen.
En ik verwacht dat in de toekomst dit zo voort zal gaan. 40 jaar het zelfde werk doen lijkt mij ook geen pretje.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Invisible_man schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 08:23:
Die 60/70 uur per week, is dat structureel?
Dat mag arbotechnisch overigens ook helemaal niet. Als iemand 1,5FTE aan werk doet, dan betekent het dat de werkgever gewoon 0,5FTE aan handjes te weinig heeft ingehuurd.

Misschien dat je daar op korte termijn iets aan kan doen: Aangeven bij personeelszaken dat je structureel overwerkt en dat dit een erg zware belasting is. Niet alleen fysiek, maar ik spreek uit ervaring als ik zeg dat je er geen privé-leven meer aan overhoudt.

Ik zou niet gelijk met arbo-regeltjes gaan zwaaien of weigeren overwerk te doen, want dat verstoort je werkrelatie behoorlijk, maar aan de bel trekken is wel iets wat ik je aan zou raden.

Pagina: 1